{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.863 visninger | Oprettet:

Hvorfor killinger skal være 12 uger! {{forumTopicSubject}}

Syntes det er ved at være på tide at folk vågner op og sætter sig ind i hvad en killing har brug for fra den bliver født og så videre frem i livet.....


Det er ubestrideligt, at en killings første år er afgørende for dens endelige fysiske udvikling. Lige så vigtigt er bindingen mellem kat og ejer, der vil finde sted i de første uger, hvilket vil sætte tempoet, ikke kun for dit forhold til din kat, men også for hans eller hendes unikke personlighed udvikling. Deres udvikling til voksne katte er en fascinerende proces, og hvert trin en killing er i, er en unik plads i livet. Den kloge ejer vil erkende dette faktum og bruge det til at forstå, hvad din killing oplever, samt hvad dens handlinger fortæller dig.

I naturen, hos de store katte forbliver killingerne hos moderen det første hele år, for at lære de færdigheder, der er nødvendige for overlevelse. Med tamme katte, er dette sjældent tilfældet, men under ideelle omstændigheder bør en killing forblive hos sin mor i mindst 12 til 16 uger.(KILLINGER SKAL VÆRE 12 UGER FØR DE MÅ SÆLGES) Selvom moderen vil begynde fravænning af hendes killinger engang mellem fem og syv uger, vil den ekstra tid hjælper killingerne til at lærer sociale færdigheder. Lad os udforske de forandringer, der sker i din killing når den tager sin rejse til fuld vækst.

De første seks uger

De helt afgørende første seks uger i en kats liv vil udrette meget i at fastsætte dens personlighed og karakter for resten af dens liv.

Syv til tolv uger

Killinger begynder at udvikle deres sociale færdigheder i løbet af denne tid, ved at observere deres mor, ved leg med andre killinger og katte, eller i en én-kat familie, ved at lege og interagere med deres mennesker. Denne periode vil være uhyre underholdende, både for dig og for din killing, da den praktiserer løb, spring, forfølgelse og angreb. Killinger i denne alder elsker at lege "gemmeleg" med deres mennesker, og åbne papirposer (håndtag fjernet) eller papkasser giver store muligheder for interaktive leg. Din killing vil fortsætte med at vokse hurtigt i denne periode, og dens motorik vil fortsætte med at udvikle sig som den praktiserer ved jagter og fange "bytte". den vil også begynde at lære "voksne" sovevaner i stedet for bare at dratte om hvor den befinder sig.

Tre til seks måneder
Et sted omkring fire måneder, kan din killing begynde at miste sine mælketænder, da de voksne tænder udvikler sig. Dens tandkød kan være ømt, og den vil måske tygge mere i ting.

Killinger vil begynde at finde deres plads i den "sociale rangorden" i dit hus i løbet af denne tid. Det er ikke usædvanligt at se en killing udfordre en alfakat, som normalt vil give den "et par på ørerne". Andre katte, afhængigt af deres egen sociale position og personligheder, vil også reagere på killingen. Killingen vokser stadig i løbet af denne tid, og det er ikke usædvanligt at se en tidligere buttet killing pludselig vokse sig lang og ranglet. . Killinger bør fortsætte med at spise killingefoder i denne fase af vækst - de har brug for de ekstra næringsstoffer for stærke knogler, sunde tænder og smidige muskler.

seks måneder -
IIH, som tiden flyver! Killingen er begyndt at vise de fysiske og sociale træk ved en fuldvoksen kat. Ikke så mærkeligt - i en alder af 12 måneder, vil den have nået den fysiske vækst af et 15 år gammel menneske teenager, og den vil uden tvivl begynde at vise nogle af de samme personligheds egenskaber i den alder.Du må ikke tillader dig selv at ruge over sårede følelser, hvis din killing ikke synes så lydhør over for dig. Ligesom en menneskelig teenager, er den ved at teste voksenalderen for at se, hvordan det føles. Den spiller også et "dominans" spil med dig, ligesom den måske ville med en anden kat eller killing. Vær tålmodig med den og give den al den kærlighed og omsorg de vil tage imod, men gøre det på dens betingelser. Den "søde" kat skal nok komme igen når, den har fundet sin plads i livet.
Din unge kat vil fortsætte med at vokse og udvikle sig i endnu et år.

TÆNK OVER ALT DETTE INDEN DU ANSKAFFER DIG EN KILLING


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor killinger skal være 12 uger!
  • #1   27. nov 2013 Rigtig godt skrevet Irene og kan kun være enig..

    Har man haft killinger fra fødslen og taget sig tid til at observere dem nøje, så lægger man rigtig mærke til den udvikling der sker dag for dag..

    Og da jeg sad og læste dig indlæg, blev jeg igen killingeskruk smiley jeg elsker altså sådan at have killinger, at opleve den udvikling de gennemgår de første 12 uger, den er ubetalelig smiley ja man får til tider grå hår af dem, men de fantastiske oplevelser gør bar at man glemmer de grå hår smiley

    Jeg forstår ikke at folk ikke er bedre til at søge viden omkring anskaffelse af kæledyr generelt inden anskaffelsen, det er lidt som om folk glemmer at dyr altså lever længe og stiller krav til deres ejer, at det er levende væsner der har behov der skal opfyldes, det er ikke genstande der bare står i et hjørne og ser smukke ud..


  • #2   28. nov 2013 Jeg vil gerne indskyde at jeg sælger ikke mine killinger før de er 16 uger. Det hænger til dels sammen med vaccination og evt neutralisering, men mest fordi min erfaring viser at mange killinger på 12 uger heller ikke er "gamle" nok. Pt har jeg 2 killinger på 14 uger, der stadig dier ved deres mor. Så nogens teori, om at killinger stopper med at die og dermed ikke har brug for deres mor, når de er 8 uger passer ganske enkelt ikke.
    Yderligere ved jeg at der kigges på (DB) om alderen for salg af killinger, skal/bør sættes op. Da, det har vist sig at der de senere år er en stigende tendens til katte bliver aflivet på grund af uhensigtsmæssig adfærd.


  • #3   28. nov 2013 Heidi N* tak tak smiley grunden til jeg har skrevet det er at jeg er træt af alt det fnidder om at killinger skal være mindst 12 uger.. Der er så mange der mener at det da kan være lige meget når nu mormis alligevel ikke gider die dem mere, de glemmer totalt (eller også ved de det simpelthen ikke) at der stadig foregår en stor social tilvænning for killingen i tiden efter.. Lige som små børn skal lære at tale og begå sig, skal en killing også lære "kattesprog" og lærer at være en kat smiley

Kommentér på:
Hvorfor killinger skal være 12 uger!

Annonce