forklaring af FIP ?? forklaring af FIP ??
Hej
Er der nogen herinde der har erfaringer med FIP. Hvordan det smitter, har jeg umiddelbart fundet ud af, iform af Coronavirus igennem afføring og kattebakke, men som jeg kan læse er det ingen garanti for at man udvikler FIP.
Er der 2 coronavirusér, en godartet og en dr kan mutere til Fip eller er den en og samme?
Hvad tester dyrlægerne for når de vil undersøge om katten er ramt af FIP?
Hvad er risicierne ved at skaffe ny kat i det miljø der har haft sygdommen?
Forholdsregler efter det er konstateret?
En masse spørgsmål, men ikke så mange svar, selv ikke her på nettet
Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer med mig.
Har lige været det igennem med en dejlig maincoon på 6 mdr, der nu er blevet aflivet
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
du kan ofte læse om sygdommen på forskellige dyrlægers hjemmeside, et eks.:
(link fjernet)
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
det smitter det ikke og der er vidst kun en Coronavirus, og den er meget almindelig og tvivler på man finder et katteri der er 100% fri for denne, det er sjælendt den mutere men det kan ske.
Ved faktisk ikke om man kan teste for FIP tror det ikke tror mere dyrlæger bruger udelukkelses metoden for at finde frem til sygdommen.. der findes jo to FIP en tør og en Våd hvor den våde er nemmere at finde frem til end den tørre
Håber Lis kommer på banen hun plejer at have helt styr på diverse sygdomme
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Der findes to former en våd hvor katten bliver mager og får rund mave og en tør, som er noget vanskeligere at diagnosticere, da den kan sætte sig alle steder.
Der menes at være en vis familiær disposition, hvorfor det frarådes at avle på katte hvis afkom har haft FIP. Visse racer er mere udsatte.
Blodprøve, ved den våde form udtræk fra bugen og kliniske tegn kan bekræfte om det er FIP. Der er ikke en decideret endegyldig test
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Jeg mistede min smukke, højt elskede birmapige til den tørre FIP for efterhånden et par år siden...
Hvis du kan læse engelsk og gerne vil vide mest muligt om FIP, vil jeg anbefale, at du går på Google og søger på Susan Little og Leslie Davies, som mig bekendt er nogen af de førende forskere indenfor feltet. De har lavet nogle gode artikler, som jeg selv har haft god fornøjelse af.
Som andre også har været inde på, findes FIP i 2 forskellige former; en våd form, hvor katten får væske i bughulen (denne form går som regel meget stærkt) og en tør form, hvor katten langsomt taber sig og sygner hen. Fælles for begge typer er, at de er 100% dødelige og 100% uhelbredelige.
FIP smitter til gengæld ikke. Sygdommen er en mutation af det såkaldte Corona-virus, som forefindes i stort set alle kattehold med mere end en kat. Corona udskilles gennem kattens afføring, og i 9 ud af 10 tilfælde er pågældende virus ganske ufarlig. Kattens immunforsvar nedkæmper den selv, og i allerværste fald giver den blot kortvarigt en smule diarré.
Men ind imellem - og de præcise årsager dertil er mig bekendt stadig usikre - muterer Corona og bliver til FIP.
I mange år mente man, at stress var en væsentlig faktor i forbindelse med udvikling af FIP, men denne teori er man, så vidt jeg har læst mig frem til, gået lidt fra igen. I hvert fald tillægges den ikke så stor betydning, som tidligere.
Derimod er man ret sikre på efterhånden, at et defekt/dårligt immunforsvar (som typisk vil have genetiske årsager) spiller en stor rolle for, hvorvidt katten udvikler FIP eller ej.
Og så har der også været tale om forskellige stammer af Corona-virus, hvoraf nogle umiddelbart er mere "aggressive" end andre.
Den våde FIP er relativt let at konstatere pga. væsken i bughulen, men dyrlægen kan kun med 110% sikkerhed fastslå den tørre FIP ved en obduktion.
Dog kan en dyrlæge også med rimelig sikkerhed stille en FIP diagnose ud fra udelukkelsesmetoden; dvs.. ved at få lavet et udviddet blodbillede (skal man have lavet sådan et, vil jeg anbefale, at man kræver blodprøven sendt til Glasgow universitetslaboratorium) og teste for diverse andre mulige sygdomme ud fra dette blodbillede. Det var f.eks. sådan, vi konstaterede tør FIP hos min birma-pige. Der var simpelthen ikke andre muligheder tilbage.
Hvis du har yderligere spørgsmål vedrørende FIP, vil jeg anbefale dig at prøve at kontakte Susanne Wehnert, formand for Jyrak. Hun plejer at være rigtig godt opdateret med den sidste nye viden om FIP og har været med til at gøre et kæmpe arbejde med indsamling af DNA mv. til FIP-forskningen.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men Niels C. Petersen er nu faktisk den førende indenfor FIP
SOCK-siden er en ok side, som jeg lige husker det, og ellers må der også stå noget på WINN foundations side
Her er SOCKs
http://www.sockfip.org/about-fip
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Den viser som så meget andet af den slags, at man lige skal tage det med et gran salt.
Antallet af katte er ganske enkelt for lille til at drage nogen konklusioner, i hvert fald for en stor del.
Havana brown 2/2 = 100%
Bengal 1/8 = 12,5%
Man kan være sikker på Havana får FIP, dog skriver de at statistisk grundlag er for lille.
Hvis nu den ene bengal ikke var undersøgt havde de 0% og var slet ikke kommet på listen.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
apr 2009
<i>**Statistikken med racefordelingen har jeg set.**
nej, det er ikke den ,.....Lis D har det rigtige materiale et eller andet sted.</i>
Jeg mener nu det netop er fra den artikel Lis har/henviser til, jeg har tallene; prøver lige at checke op på det...
nov 2008
apr 2009
apr 2009
Hvis du er ligeglad med at se tråden jeg har det fra, så er det helt i orden
jun 2006
Jeg har hele artiklen liggende som PDF, hvis det har interesse (kan bare kun lægge billeder op her)
Og bemærk i øvrigt at artiklen er fra 2006, der er kommet en del viden til sidenhen
jun 2006
okt 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 27
JEg kan se det er en sygdom der fylder meget. Desværre også i vores hjem.
Der blev skrevet noget om Triggertal? Kan det uddybes hvad det er, da vores dyrlæge nævnte det?
Er der nogen der ved hvad de tester for i den blodprøve de tager fra katten?
Vi er lige kommet af med en maincoon på 6 mdr og har så en på 1 år nu, som jo har mistet hans legekammerat. Vi vil gerne have en ny til ham og kendlen har fundet en fra et andet sted, men hvad skal vi gøre? Hvad er risikoen ved at bringe en ny kat ind? Kan vi være sikre på at vores kat på 1 år ikke er blevet smittet, og det så måske bare viser sig senere?
Frustration er vist det rigtige ord ved denne sygdom
nov 2008
En kat kan have en meget høj titer uden den nogensinde udvikler FIP
okt 2011
Mine dyrlægeklinik som huser 4-5 dyrlæger påstår stadig at FIP smitter, selv om jeg umiddelbart kan læse at det gør det ikke
Jeg tænker dog på, at hvis nu vores kat, som vi stadig har reelt er smittet eller evt er rask smittebærer, når vi så får en killing, så bliver den vel også smittet, men er det så ikke bare med Coronaviruset, som jo næsten alle katterier har alligevel? Det er vel ikke ensbetydende med at den nye kat udvikler FIP??
En anden ting jeg læste var i nogle af de link herfra, at vi mennesker kan slæbe rundt på viruset og smitte. Lad os så sige at jeg tager op til en anden med kat, hvadså :(?
okt 2011
jun 2006
Der er ikke nogen der kan give nogle garantier for om din kat får FIP eller ej - det er dog ikke Mere sandsynligt at han får FIP, fordi din anden kat fik det.
Er dine katte beslægtede, så kan der dog være en lille smule større sandsynlighed for det, fordi der er en vis grad af arvelighed inde over. På den anden side kan man sige at det er sjældent/sker ikke et helt kuld dør af FIP, så når én har fået det, er der måske ikke så stor risici for at en kuldsøskende også får det.
En ny kat har heller ikke større risiko for at få FIP fordi du har haft en kat der fik det
Ja, den nye kat kan få FIP - men den kan ligeså meget få FIP som ALLE katte kan få det
okt 2011
Så en blodprøve kan ikke give en indikation af om katten er smittet eller ej og vel kun hvis der er flere faktorer det er galt med, som væske i bughulen, sløv, evtdårlig ånde osv??
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Den kat du har nu får højst sandsyneligt heller ikke FIP med mindre de som eva skriver er beslægtede og selv der er det usandsynligt at din nuværende kat udvikler fip..
jun 2006
Titer-tests er de fleste faktisk gået helt bort fra, da det er meget intetsigende har det senere vist sig (katte med skyhøj titer får aldrig FIP, en kat med alle symptomer på våd FIP f.eks. kan have en lav/almindelig titer).
Så hvis jeg var dig ville jeg trygt anskaffe mig en killing mere, og ikke bekymre mig mere om den fik FIP end normalt
okt 2011
Vi har sådan et banankradsetræ og det har vi vasket godt og grundigt af samt vasket alle de løse puder, så det burde vel være fint nok? Alt andet er desinficeret og legetøj smidt ud.
Jeg vil samtidig ønske jer alle en rigtig glædelig jul samt et godt nytår og så ser jeg frem til at få en ny killing i starten af næste år
jun 2006
Og I behøver alt ikke desinficere noget, FIP smitter jo ikke, og corona smitter primært via kattebakken, og den deler kattene jo uanset
okt 2011
forklaring af FIP ??