{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.022 visninger | Oprettet:

Killing i "trodsalder"? {{forumTopicSubject}}

Jeg har forsøgt at søge mig frem til svaret både her og på det store World wide Web smiley men uden at finde hvad jeg søger. Det skyldes måske at det svar jeg søger slet ikke findes men jeg vil dog lige prøve at høre de kloge hoveder (og det er så absolut positivt ment) her på siden.

Vi har en killing på 5 1/2 måned, som vi har hentet på internat. Hun har aldrig stiftet bekendtskab med udeliv og for os at se trives hun fint som indekat.
Hun har 125kvadratmeter at boltre sig på, vi fodrer så godt som samme tid hver dag.
Hun er ikke neutraliseret endnu - det sker dog imorgen.
Vi leger og/eller nusser med hende hver morgen (det afhænger lidt af hvad hun vil).
Når vi kommer hjem om eftermiddagen skal der lige "snakkes" om dagen der er gået og måske fanges efter lidt pelsmus.
Inden vi går i seng bliver der tumlet til hun mister interessen og ikke gider mere.
Som regel sover hun fint om natten (i arm eller på mig) indtil kl 5 hvor hun så mener det er tid at stå op.

De to måneder vi har haft hende, har hun opdaget nye ting og i en periode været meget interesseret i sin nye opdagelse som fx køkkenbordet, at hun kan åbne døre etc.
Men hver gang har hun ligesom mistet interessen.
Indtil nu.
Vi har vores fjernsyn stående på en tvbænk og hun er tilnærmelsesvis besat af at gå om bag tv'et for at kradse i tapetet der. Vi mangler efterhånden en stor luns og har forsøgt os med følgende for at få hende til at stoppe:
Gå væk kat spray (som hun kun har respekt for når det lige er sprøjtet på. 5 minutter senere er hun ligeglad), vi har prøvet at fjerne hende og bestemt sige nej, vi har forsøgt man vandspray, vi har prøvet at hvæse (men det er muligt vores hvæs ikke lyder særligt faretruende), vi har prøvet at barrikadere området i håb om at hendes interesse forsvinder igen som med de andre ting. Vi har også prøvet at vente 5-10 minutter efter en af ovennævnte "straffe" at tage hende med til et andet rum hvor vi så har tumlet hende.
Men intet af det har effekt nok til at få hende til at miste interessen.
Vi har også prøvet at hapse hende i nakken og med det samme sætte hende under vandhanen..

Så nu er mit spørgsmål: har katte en trodsalder - og er det der vores Kuro er? Eller kan I ud af ovenstående se hvor vi går galt for jeg har lidt mistet overblikket.
Det er jo træls for både hende og os hvis vi gør noget helt i hegnet for jeg synes hun på alle andre punkter trives og hun er så meget i fokus og bliver nusset, leget og snakket med at jeg næsten ikke kan se hvad vi ellers lige skal finde på.

Så jeg håber på jeres hjælp eller forslag smiley

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killing i "trodsalder"?
  • #1   5. dec 2013 En kat har en trodsalder, de er også teenagere. smiley

  • #2   5. dec 2013 Har hun noget hun må kradse i ? altså et kradsebræt ? ellers er det nok løsningen. Hver gang hun skal til at kradse i tapetet så flytter i hende hen til kradsebrættet og kradser med jeres negle i det for at vise hvordan man gør. Der må meget gerne være mere end et kradsebræt.
    Hvis jeg var jer ville jeg nok ikke sætte hende under vandhanen, den straf forstår hun slet ikke og det kan ende med at hun bliver bange for jer. Og ja en kat kan komme teenagealderen smiley


  • #3   5. dec 2013 Du skal have nok kradsetræer, hun må kradse i.

    Og afstraffelse af katten ved at holde den ind under vandhanen og lignende resulterer kun i, at katten bliver bange for jer. smiley


    Katte er også teenagere, hvor de er små banditter, der skal opdrages.


  • #4   5. dec 2013 Lige nu hvor der faktisk mangler tapet på vægen kunne i også hænge en katte kradse ting lige der.

    Men ellers masser af kradsemuligheder i hjemmet.

    Jeg har et par krassedimser i pap, dem er mine 3 katte vilde med, så vil du ikke have noget på vægen så prøv, at stil sådan en tæt på.
    De er ikke så dyre og hvis de bruger dem er pengene givet godt ud smiley

    Jeg har en killing på 7 mdr, han undersøger hjemmet på en anden måde nu, men jeg har ikke set det der bølle værk endnu smiley og ved ikke om jeg har oplevet det? For jeg husker det ikke, de har jo bare været katte, og nysgerrige eller jeg har bare accepteret dem som de var?? Min anden kat fik jeg da den var 8 mdr og den var noget for sig selv smiley den kunne æde huller i en trøje du havde på unden du opdagede hvad den var igang med, sååå det teenagerri har nok været vand ved siden af smiley


  • #5   5. dec 2013 Hm... altså jeg vil nu ikke sige, at en kat ligefrem kommer i "trodsealderen"... i hvert fald ikke, hvis man sammenligner med f.eks. hunde, heste og børn. Men selvfølgelig har også katten da en teenageperiode, hvor hormonerne begynder at røre på sig, med hvad der sig dertil hører af adfærdsændringer. smiley

    Hvis I har et kradsebræt til jeres killing, vil jeg anbefale, at I drysser lidt katnip eller drypper lidt baldrian på det, så det bliver mere attraktivt for killingen, og hver gang hun så vil kradse i tapetet, flytter I hende, som Kristina K foreslår, over til kradsebrættet, så hun forstår, at det er der, kradsen skal foregå. smiley


  • #6   5. dec 2013 Jeg tænker at kradsemulighederne ikke er gode nok.
    En kat skal have mulighed for at stå på gulvet og kradse op af kradaebrættet i sin fulde udstrækning.
    Afluk kattens mulighed for at komme om bag fjernsynet.

    Og man tager ALDRIG en kat i nakken og holder den under vandhanden for at straffe den. Den forstår det ikke og bliver stresset af det


  • #7   5. dec 2013 Det du kalder "trodsalderen" er det nogle af os andre kalder lømmelalderen, det er den alder hvor der er fuld skrue på alt skal udforskes og katten bliver sjovt nok viljedøv smiley det er som med teenagere der er intet at gøre andet end at sætte sig og vente på den overstår og så stoppe de ting som er vigtige for en, men man kan gøre det tusinde gange smiley :D smiley Det er en charme eller smiley :P smiley :P

    Nåh men intet af det du har prøvet har virket, den med vandhanen bør du da i hvert fald ikke fortsætte med, da lige den forstår katten ikke, og du kun risikere katten bliver bange for dig, de andre ting du har prøvet er jo det man starter med at prøve af, men de virker så ikke, og hvad er der så tilbage???

    Tjaa jeg ville nok som Jette også foreslår hænge en kradsedims på væggen lige der bag fjernsynet, ja det ser måske dumt ud, men mit bud er at når det bliver ok at kradse der, så mister hun interessen..

    Har du andre kradsemuligheder til hende??? Gulv til loft kradsetræ hvor hun kan kradse udstrakt?? Katte som er indekatte bør have mulighed for at kunne kradse både lodret og vandret og helst i udstrakt tilstand..

    Du skal måske se på at have en kradsemulighed i nærheden af fjernsynet hvis du ikke har det..


  • #8   5. dec 2013 Jeg tror heller ikke der er andet at gøre end at sætte et eller andet op som katten kan kradse i. Jeg har en killing i nogenlunde samme alder og med den er det nogle bordben på et bestemt bord, der er fristende at markere på, når den kommer spurtende glad ind og når den vågner.
    Din killing har fået en ide om at kradse der. Jeg havde en voksen kat der havde noget med blødt gummi. Min mave træner var totalt flået i laser og jeg måtte sætte gaffa tabe på rør med gummi isolering og motions redskaber. Hun kunne komme ud når hun ville og havde masser af kradse muligheder men synes åbenbart det var herligt at flå det gummi i stykker. Så voksne katte kan også få ideer om at flå i noget. Som du selv er inde på hjælper det ikke noget at straffe katten. Og så er det nok ligegyldigt, hvor mange udspekulerede underlige straffe du finder på. Man vinder intet ved at straffe du må igang med at tænke lidt i andre baner. Sæt en væg kradse fidus der hvor hun kradser eller en plade hun må kradse i . Det er da nok den nemmeste måde at stoppe det på.


  • #9   5. dec 2013 Ja det er en ringe trøst, men bid tænderne sammen! Det er lømmel/trodsalder!
    Mine har div. kradsemuligheder, men Freddie er meget viljedøv, så han kradser da bare hvor han lyster!
    Så ja, det passer meget godt med lømmelalder og tandskifte smiley


  • #10   5. dec 2013 Åh ja, katte og gummi. Min Birmapige elskede mine dyre gummistøvler. Hun kunne sidde helt hypnotiseret og flå i dem i flere minutter. Min yogamåtte var også et kæmpe hit, den fik tæv, hver gang den kom frem. Men hendes kradsetræer, dem var hun kold i numsen overfor-_-
    Jeg har altid brugt bare at flytte katten uden at gøre eller sige noget, når den gør noget galt. Det der med at skælde ud og hælde vand på (især hvis det ikke sker imens katten gør det), det er bare synd og virker ikke. Hvis man begynder at sige for meget eller forholde sig for meget til katten, så kan den opfatte opmærksomheden som en feeed ting (Får deja vu til en femårig, der står og griner en op i fjæset, når man forsøger at irettesætte-_-). Så simpelthen bare at flytte bæstet uden at gøre andet. Og så ellers bare sørge for, at det er tingene, der opdrager - at det ikke er mennesket der hele tiden stæser rundt og siger nej, men at katten ikke kan komme til de ting, den ikke må kradse og pille i.


  • #14   5. dec 2013 Man får ikke noget godt ud af at straffe, for katten forbinder straffen med dig og ikke handlingen. At tage den i nakken og holde den under vandhanen er både råt og dumt gjort, for hvad nu, hvis katten af en eller anden grund skal vaskes?

    Prøv at sprøjte vægstykket bag tv'et med enten citronsaft eller kamfervand.
    Katte hader lugten af det. Da mine katte sprang op på mit tv, gned jeg det over med appelsinskal. Det fik dem til at holde sig væk.


  • #15   5. dec 2013 Ja jeg elsker mandariner i denne tid, men ønsker jeg, at kattene skal komme og putte skal jeg huske, at vaske hænder grundigt smiley

  • #16   5. dec 2013 Tak for svar - dog mest hvad angår de gode brugbare og knap så meget de fordømmende.

    Som jeg i mit indlæg lægger ud med at skrive, så har jeg søgt højt og lavt, og dermed selvfølgelig også fulgt de råd og forslag der var - derfor har vi så været vidt omkring og det der ikke virker er selvfølgelig blevet droppet - det giver vel lidt sig selv.

    Af alle oplysninger jeg tænkte kunne være gode af nævne glemte jeg selvfølgelig at nævne hendes kradsemuligheder - altså de steder vi foretrækker hun kradser smiley
    Hun har en væghængt kradsebrædt en halv meter fra fjernsynet. Der udover har hun en tønde som hun tumler i og sover på men som hun ikke bryder sig om st kradse i på trods af katnip og duft.
    I soveværelset vil hun gerne kradse i tæppet og det får hun lov til. Og så er der en måtte i gangen som hun også bruger ved lejlighed.
    Dermed har hun fine muligheder som hun også bruger flittigt.

    Vi har dog nu givet tønden lidt ekstra katnip og stillet den nærmere fjernsynet selvom hun trods gentagne "visninger" af hvordan det virker, ikke bruger det..

    Jeg tror på det flere skriver om at det er lømmelalderen smiley og så må vi jo hænge fjernsynet op eller sådan noget smiley

    Tak for hjælp til jer der hjalp! Og god aften..


  • #17   5. dec 2013 Er det ikke muligt at hænge noget op, lige der hvor hun kradser?:)

  • #18   5. dec 2013 Altså intet er jo umuligt for den som bærer viljen i hjertet eller hvad det var Thomas Mygind sagde i Fangerne På Fortet.. Der er bare ikke sådan ret meget mere plads end til at hun kan møve sig ind og gnaske på tapet smiley man kunne jo så håbe hun vokser en del endnu for så bliver det helt naturligt umuligt for hende at komme derind smiley

  • #19   5. dec 2013 Hvad med bare at sætte et tæppe op? Om ikke andet så for at spare tapetet for flere overfald:p

  • #20   6. dec 2013 Et stort kradsetræ fra gulv til loft er noget af det bedste for de fleste katte. Prøv at kigge på zooplus.dk der kan man få rigtig mange forskellige til rimelige penge.

  • #21   6. dec 2013 Og så for Guds skyld være sød at sig at du aldrig tager din kat i nakken igen. Det er de ikke bygget til, selvom mange fejlagtigt tror det

  • #22   6. dec 2013 Prøv at hænge stanniol op de ramte steder, nogle katte kan bare ikke lide stanniol smiley

Kommentér på:
Killing i "trodsalder"?

Annonce