{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Vaccination killing {{forumTopicSubject}}

Min killing, Chili, er født d.18/7 2013.

Jeg fik hende basisvaccineret første gang d.23/10.
Re-vaccine, skulle jo så være senest d.23/11, men jeg har været så uheldig at ramle ind i besvimelsesanfald, grundet bivirkninger af nyligt opstartet medicin, første gang d.20/11 med en hjernerystelse som krævede 14 dages ro, og anden gang d.5/12 med en brækket næse som sidegevinst, så jeg har ikke fået hende re-vaccineret endnu.

Mit spørgsmål lyder:
Vil en re-vaccination være til nogen nytte nu, hvor der er gået mere end halvanden mdr. fra første vaccination?
Eller er det klogere at vente et år, og starte vaccinationsprogram forfra med en vaccine og re-vaccine?

Chili er basisvaccineret mod Kattesyge, Katteinfluenca og Chlamydia, men altså kun én gang som 13 ugers baby.
(Hun er indekat, men kommer ud i sele, og har selvfølgelig derfor jævnligt kontakt til jordbakterier)

I dyrlægens folder, står der noget, som jeg syns er lidt vildledende:
"Killinger skal basisvaccineres med 2 doser, med 3-4 ugers mellemrum.
Hvis killingen er vaccineret før 12. leveuge, gives yderligere en vaccination, når den er 12-16 uger gammel.
Man anbefaler årlige revaccinationer med 1 dosis"

Det kan i mine øjne opfattes på 2 måder:
1. Hvis killingen er basisvaccineret EFTER 12. leveuge, så rækker det, at re-vaccinere den efterfølgende en gang årligt?
2. Hvis killingen er basisvaccineret før 12. leveuge, så skal den have 2 re-vacciationer og derefter igen årligt?

Jeg vil hellere spørge her, før jeg ringer til en dyrlæge... Jeg er ret sikker på, at de fleste dyrlæger vil sige: "Du skal bare revaccinere den nu, selvom der er gået over en måned"... det er jo "smør på brødet" for dyrlægen.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination killing
  • #1   11. dec 2013 Først hvor har du dog været uheldig smiley håber du er på benene igen..

    Næst så tvivler jeg på at en dyrlæge tænker smør på brødet og giver vildledende info omkring vaccine for at tjene penge..

    Men den info jeg har fået af min dyrlæge er at man giver en basisvaccine og for at den skal have nogen nytte og holde 1 år så skal katten revaccineres efter 4 uger, går der mere end 4 uger før katten revaccineres så skal man begynde forfra..

    Det vil sige at i dit tilfælde er man desværre nød til at begynde forfra, jeg ville ikke vente 1 år hvis jeg var dig, for den første vaccine beskytter ikke din kat mere..


  • #2   11. dec 2013 Ok Heidi, så du vil mene, at jeg skal bestille en basis igen, og derefter re-vaccine?
    Men hvornår?
    Kan hun tåle at få 3 vacciner så kort tid efter hinanden?
    (Mht. dyrlæge-mistro, så er det desværre opstået efter min seneste konsultation, hvor han solgte mig loppemiddel til total overpris, hvilket jeg desværre først fandt ud af efterfølgende)


  • #3   11. dec 2013 Altså i bund og grund ville jeg ringe til dyrlægen og høre når nu det ikke er mere end 14 dage der er gået over tid..

    Jeg forstår godt du kan have lidt mistro til dyrlægen, men så vælg en anden dyrlæge end ham der har snydt dig, det er fuldstændigt lige gyldigt hvilken dyrlæge der vaccinere, blot du har sundhedsbogen med så dyrlægen ved hvilken vaccine katten fik sidste gang, så kan hvilken som helst dyrlæge re-vaccinere..

    Jeg indrømmer at jeg stoler meget på mine dyrlæger, men det er også fordi jeg har oplevet at de ikke har taget penge for alle de ydelser de har givet mig, de har sparret mig for penge fordi de er dyrlæger for kattens skyld og jeg er en god kunde..

    Og så skal det siges at de fleste dyrlæger efterhånden er blevet bevidste om at mange katte er blevet overvaccineret uden grund og begynder at tage hensyn til det..
    Så mit råd vil være at du ringer til en dyrlæge og forklarer situationen og får en god snak om hvad der bør gøres..
    Umiddelbart vil jeg mene at katten bør vaccineres nu og igen om 4 uger hvis re-vaccinen ikke kan reddes..


  • #4   11. dec 2013 Så finder du en dyrlæge du kan have tillid til smiley det er vigtigt med tillid og samarbejde.
    Alene det, at du spørger her og ikke ringer til dyrlægen, viser jo du ikke har tillid til ham smiley

    Jeg håber du får en god periode her i december og ind i det nye år smiley de dumme perioder er ikke sjove smiley


  • #5   11. dec 2013 Ville nok lige forhøre mig, når det ikke er længere siden. og ja ville nok også skifte dyrlæge. Det er vigtigt at tilliden er der


  • #6   11. dec 2013 PS der må godt gå op til 6 uger men helst ikke mere mellem vaccinationerne.
    Mitti gik der 6 uger fra 1 til anden for ikke, at give lige efter flytningen, vaccinationen påvirker imunforsvaret i ca 14 dage.


  • #7   11. dec 2013 Ok, Jette... det lyder jo som om det godt kan nå's hvis jeg bestiller en tid i morgen.
    Er der nogen, som kender en god dyrlæge i Københavnsområdet?
    Jeg kører gerne i en radius på 50 km. hvis han/hun er rigtig god.
    (Jeg bor i Taastrup)


  • #8   11. dec 2013 Husum dyreklinik er rigtig gode Marianne er sød og dygtig det er min nye dyrlæge og jeg er så tilfreds med hendes behandling af candy..

    I morgen har de længe åben så måske du allerede kan få en tid i morgen


  • #9   11. dec 2013 Jeg har faktisk haft Husum dyreklinik til mine katte, dengang jeg boede i Herlev, og var også rigtig glad for Marianne. Jeg ringer til hende i morgen.

  • #10   11. dec 2013 Tusind tak for alle jeres svar smiley

  • #11   12. dec 2013 En killing skal revaccineres 4-6 uger efter, så jeg ville skynde mig at få snakket med dyrlægen om ikke det kan nås stadig, nu der er gået 7 uger.

  • #12   12. dec 2013 du skal lige huske at få optimal dækning skal der bruges præcis den samme vaccine.

    Så spørg om de har den inden du bestiller tid - eller find en anden dyrlæge der har den. Skovlunde Dyreklinik har mange vacciner "på lager"


  • #13   12. dec 2013 Jeg har lige talt med Husum dyreklinik.
    Der må gå helt op til 3 mdr. mellem basis-vaccine og re-vaccine, uden man behøves at bekymre sig.
    Det var jo et dejligt svar, jeg får hende re-vaccineret i morgen.


  • #14   12. dec 2013 Fantastisk smiley

Kommentér på:
Vaccination killing

Annonce