Blødning fra næse og mund ved aflivning {{forumTopicSubject}}
Har netop fået aflivet 4 vildkatte.
2 af dem var ved fodringerne blevet nogenlunde tamme, mens de to andre stadig var noget sky. De tammeste blev aflivet hos dyrlægen først, og jeg har indtrykket af, at det foregik stille og roligt. Jeg ventede udenfor, og så ikke aflivningen, men har indtryk af, at det foregik stille og roligt.
Dagen efter kørte jeg så de to ikke tamme katte til dyrlægen for at blive aflivet, hvor jeg igen ventede udenfor. Jeg spurgte dyrlægen om der kunne blive problemer med at få den beroligende sprøjte til at virke, hvis disse to katte nu var blevet stressede af buret og køreturen, men hun kom kort efter ud og fortalte, at det var gået godt.
Jeg har fået kattene med hjem, så de kunne begraves, men undrede mig noget over, at de sidste to katte blødte ud af næse og mund. Har nogle oplevet dette, og hvad kan det skyldes?
Har ved samme dyrlæge tidligere fået aflivet vores tamkat gr. Leukæmi. Der var jeg med inde i konsultationen, og det foregik meget roligt og fredfyldt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Den ene aflivning var horribel
Begge gange blev der aflivet uden forudgående bedøvelse.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 819 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 119 Svar: 7.446
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Og det lyder i øvrigt rigtig ubehageligt
dec 2006
#4) Horribel = horror . Jeg kunne også have skrevet grufuld eller forfærdeligt eller ... ingen ord dækker alligevel
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
dec 2006
De to første dyrlæger var bare modbydelige
Den tredje var en (ellers velrenomeret
Det var 2. og 3. kat, der blødte ud af næsen. Og de blev aflivet hhv pga. mælkekirtelkræft og hjerneblødning.
Husker ikke om den første kat også blødte ud af næsen.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Måske har dyrlægen i tilfældet med de to katte, der blødte, ikke bedøvet dem først og klemt dem for hårdt i fikseringsburet? Ikke nogen rar tanke
Jeg ville spørge dyrlægen om årsagen!
nov 2013
Og her nærmest væltede det op med blod. Det var meget grimt at se på, også fordi hun virkede, som om hun blev kvalt i blodet og var ved at falde af bordet flere gange.
dec 2006
Det tror jeg nu nok, at de mærker. Det allersidste minde jeg har om de to første katte jeg fik aflivet, er deres høje skrig, idet de blev stukket i bugen.
# 10)
Åh nej
dec 2006
Er der ikke nogen, der kan forklare<b> trin for trin</b> i detaljer, hvordan en aflivning normalt foregår. (Jeg har godt nok prøvet det nogle gange, men har ligesom nogle "udfald" når jeg er i situationen)
maj 2012
Med Manne var det stille og roligt, han lå stille og fik sin bedøvelse i forbenet, med en af de nåle som bliver siddende så han blev kun stukket en gang, dyrlægen holdt pote, og måtte give lidt ekstra søvejen middel, og så var jeg lid tallene med ham, før dyrlægen kom og spurgte om jeg var klar, og den endelige sprøjte fok han så i samme nål i forbenet.
Selv om det ikke er et år siden, har jeg mere ro om Mannes død, men tænker stadig med gru på Dee Jay og Tulla
dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Men det kan da godt tyde på, at de to vildkatte er aflivet uden forudgående bedøvelse, og måske direkte i hjertet??
Det er nok ikke let at komme til at give injektion i blodåren i benet på en kat, der ikke er vant til at være i hænder. Håber ikke de har lidt - det har de bestemt ikke fortjent.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Så gives den aflivende sprøjte i en blodåre.
Jeg har to gange oplevet, at en kat fik den aflivende sprøjte i bugen, og de sagde ikke en lyd, men det tog lidt længere tid, før de sov ind.
En dyrlæge tager jo også en steril urinprøve ved at stikke gennem bugvæggen og ind i blæren. Det siger katten heller ikke noget til. Det gør ikke ondt, for jeg har selv fået det gjort.
nov 2013
Så hun tog en ny sprøjte, gav endnu en indsprøjtning i hjertet og gav os katten med ordene, nu skulle vi lade hende ligge et par timer, så vi var sikre på, at hun også var død.
maj 2012
Min nuværende dyrlæge var den som aflivede Manne og har faktisk spurgt til hvordan jeg har det med aflivningen flere gange og om jeg følte det var gjort godt nok, hun ved også hvordan jeg har haft det med de tidligere aflivninger.
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
dec 2006
Så gives den aflivende sprøjte i en blodåre.**
Aha selvfølgelig, det må jo være sådan det var med Isas aflivning: Bedøve i måsen, og derefter stik i hjertet, fordi dyrlægen opgav at finde en blodåre.
Og pyyyHA altså
Hvor jeg dog håber og beder til, at når det kommer til den ulykkelige dag at mine katte skal herfra, at det bliver i normal åbningstid, så vi kan komme til egen dyrlæge.
Når det er vildkatte der skal aflives, vil jeg nok - om muligt - foretrække at de bliver skudt på stedet af en dygtig jæger, fremfor al den håndtering det kræver med indfangning, transport, dyrlæge.
Tilbage til det med blødning ud af næsen.... det er altså ikke normalt?....
Som nævnt har jeg oplevet det to gange, og ved Tut (der havde mælkekirtelkræft) skulle det ikke undre mig, at dyrlægen fik klemt hende i stykker i kampen
Men ved Isa (hjerneblødning) kan det ikke være forklaringen. Måske blodsivningen fra næsen kan være pga. hjerneblødningen.... ? (det blødte ikke inden aflivning).
nov 2013
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Jeg har hørt min gamle kat få taget en urinprøve med nål gennem bugvæggen. Jeg var nødt til at gå ud, fordi jeg selv har det skidt med nåle, så min daværende kæreste blev hos katten. Men selv ude på gange kunne jeg høre hende skrige, som jeg aldrig har hørt det hverken før eller siden. Desuden bed hun sygeplejersken så der var et dybt gebismærke i hendes hånd, hvorefter jeg hørte dyrlægen råbe, da hun rev hans øreflip op og kradsede ham nedover ansigtet.. Jeg tror, det gjorde ondt. De opgav og beholdt hende, til hun leverede en urinprøve af sig selv. Det var simpelthen så voldsomt..
Jeg har set min gamle barndomskat blive aflivet hjemme hos min mor. Først gave dyrlægen ham en bedøvende sprøjte et eller andet sted, hvorefter han gik lidt forvirret rundt og faldt så i søvn. Så lyttede hun på hans hjerte og gav ham så den sidste sprøjte i hjertet. Så ventede vi lidt og hun lyttede, og fortalte at der var stille. Hun ventede yderligere ti minutter og lyttede, og så fem mere på min mors forespørgsel og lyttede så en sidste gang. Det var simpelthen så fint og fredeligt. Heldigvis. Jeg bliver så ked af det ved at høre alle jeres frygtelige historier
dec 2006
Jeg synes det var meget ubehageligt med det stik i Isas hjerte - det tog tid, og hun stønnede så grimt ved det
(ikke det hyggeligste emne, det her, men meget rart at vide så meget som muligt).
Blødning fra næse og mund ved aflivning