{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.841 visninger | Oprettet:

Jane Q
Jane Q
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Blødning fra næse og mund ved aflivning {{forumTopicSubject}}

Har netop fået aflivet 4 vildkatte.
2 af dem var ved fodringerne blevet nogenlunde tamme, mens de to andre stadig var noget sky. De tammeste blev aflivet hos dyrlægen først, og jeg har indtrykket af, at det foregik stille og roligt. Jeg ventede udenfor, og så ikke aflivningen, men har indtryk af, at det foregik stille og roligt.
Dagen efter kørte jeg så de to ikke tamme katte til dyrlægen for at blive aflivet, hvor jeg igen ventede udenfor. Jeg spurgte dyrlægen om der kunne blive problemer med at få den beroligende sprøjte til at virke, hvis disse to katte nu var blevet stressede af buret og køreturen, men hun kom kort efter ud og fortalte, at det var gået godt.
Jeg har fået kattene med hjem, så de kunne begraves, men undrede mig noget over, at de sidste to katte blødte ud af næse og mund. Har nogle oplevet dette, og hvad kan det skyldes?
Har ved samme dyrlæge tidligere fået aflivet vores tamkat gr. Leukæmi. Der var jeg med inde i konsultationen, og det foregik meget roligt og fredfyldt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blødning fra næse og mund ved aflivning
  • #1   20. dec 2013 Ja, har desværre oplevet et par gange, at blod flød fra næsen efter aflivning.
    Den ene aflivning var horribel smiley , den anden var knap så horribel, men bestemt ikke hvad jeg vil kalde stille og fredelig smiley

Begge gange blev der aflivet uden forudgående bedøvelse. smiley

• #2   20. dec 2013 Heldigvis har jeg ikke oplevet det smiley

• #3   20. dec 2013 Ja, jeg har oplevet en gang, at det væltede op med blod fra næse og mund. Jeg fik den forklaring, at det var, fordi der var blod i lungerne på hende. Men hun blev også aflivet uden forudgående bedøvelse.

• #4   20. dec 2013 Tinka - Hvad betyder horribel?

Og det lyder i øvrigt rigtig ubehageligt smiley

• #5   20. dec 2013 Nu skrev jeg flød, måske ordet <i>sivede</i> er mere præcist. Det var ganske lidt blod, der sivede ud af det ene næsebor, men det blev ved i timevis efter aflivning.

#4) Horribel = horror . Jeg kunne også have skrevet grufuld eller forfærdeligt eller ... ingen ord dækker alligevel smiley

• #6   20. dec 2013 Tinka - Åh nej, det var også det jeg var bange for det betød smiley

• #7   21. dec 2013 Hvorfor vil en dyrlæge aflive uden bedøvelse? Er der en god grund til at gøre det?

• #8   21. dec 2013 #7) Har oplevet aflivning uden bedøvelse i alt 3 gange.

De to første dyrlæger var bare modbydelige smiley

Den tredje var en (ellers velrenomeret smiley ) dyrlæge, og han prøvede (på min insisteren) længe at finde en åre i benet, men forgæves, og blev så nødt til at aflive med stik direkte i hjertet. smiley . Så det kan altså være en grund.

Det var 2. og 3. kat, der blødte ud af næsen. Og de blev aflivet hhv pga. mælkekirtelkræft og hjerneblødning.

Husker ikke om den første kat også blødte ud af næsen.

• #9   21. dec 2013 Hvis en kat ikke er bedøvet først, kan dyrlægen sprøjte i bughulen (mærkes ikke af katten) eller i leveren. Er katten bedøvet, kan han lytte og føle sig til, hvor hjertet præcist er.

Måske har dyrlægen i tilfældet med de to katte, der blødte, ikke bedøvet dem først og klemt dem for hårdt i fikseringsburet? Ikke nogen rar tanke smiley

Jeg ville spørge dyrlægen om årsagen!

• #10   21. dec 2013 Min havde det så dårligt, at det var for at ende hendes lidelser så hurtigt som muligt tænker jeg. Det var ellers ved min normale dyrlæge.

Og her nærmest væltede det op med blod. Det var meget grimt at se på, også fordi hun virkede, som om hun blev kvalt i blodet og var ved at falde af bordet flere gange. smiley

• #11   21. dec 2013 # 9) **Hvis en kat ikke er bedøvet først, kan dyrlægen sprøjte i bughulen (mærkes ikke af katten) eller i leveren.**

Det tror jeg nu nok, at de mærker. Det allersidste minde jeg har om de to første katte jeg fik aflivet, er deres høje skrig, idet de blev stukket i bugen. smiley :'-(

# 10)
    Åh nej smiley

• #12   21. dec 2013 Og forresten, der må altså være et eller andet jeg har misset med den aflivning, hvor katten blev stukket i hjertet, for hun lå da stille på siden, da hun fik den sprøjte. Så et eller andet bedøvelse har hun vel fået.....

Er der ikke nogen, der kan forklare<b> trin for trin</b> i detaljer, hvordan en aflivning normalt foregår. (Jeg har godt nok prøvet det nogle gange, men har ligesom nogle "udfald" når jeg er i situationen)

• #13   21. dec 2013 De 2 første katte jeg fik aflivet, blev bedøvet, men de havde stadig åbne øjne, og de knurrede og hvæsede da de fik sprøjten i hjertet ( tror jeg? Det lød skrækkeligt da han rodede rundt inden i dem med nålen, som når man renser kylling smiley

Med Manne var det stille og roligt, han lå stille og fik sin bedøvelse i forbenet, med en af de nåle som bliver siddende så han blev kun stukket en gang, dyrlægen holdt pote, og måtte give lidt ekstra søvejen middel, og så var jeg lid tallene med ham, før dyrlægen kom og spurgte om jeg var klar, og den endelige sprøjte fok han så i samme nål i forbenet.
    Selv om det ikke er et år siden, har jeg mere ro om Mannes død, men tænker stadig med gru på Dee Jay og Tulla smiley det er nok fordi jeg ikke haren dårlige oplevelse, at tænke på, kunne de mærke noget siden det var med knurren og hvæsen smiley

• Jane Q
    Jane Q Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #14   21. dec 2013 Vores tamkat fik også først den bedøvende sprøjte i benet og med nålen stadig siddende der, fik han senere den aflivede sprøjte. Ganske stille og fredfyldt.
    Men det kan da godt tyde på, at de to vildkatte er aflivet uden forudgående bedøvelse, og måske direkte i hjertet?? smiley
    Det er nok ikke let at komme til at give injektion i blodåren i benet på en kat, der ikke er vant til at være i hænder. Håber ikke de har lidt - det har de bestemt ikke fortjent. smiley

• #15   21. dec 2013 Mine dyrlæger giver først et prik i måsen med det samme middel som til narkose, hvorefter katten/hunden falder i dyb søvn. Måske kaster de lidt op først.
    Så gives den aflivende sprøjte i en blodåre.

Jeg har to gange oplevet, at en kat fik den aflivende sprøjte i bugen, og de sagde ikke en lyd, men det tog lidt længere tid, før de sov ind.

En dyrlæge tager jo også en steril urinprøve ved at stikke gennem bugvæggen og ind i blæren. Det siger katten heller ikke noget til. Det gør ikke ondt, for jeg har selv fået det gjort.

• #17   21. dec 2013 Jeg har oplevet en aflivning, hvor dyrlægen var mega stresset. Havde knap nok tid til det hun skulle. Hun gav hende en bedøvende sprøjte, løb ud af døren, og kom først længe efter igen. Gav hende så den næste sprøjte i hjertet, hvor nålen knækkede for hende, og vi stod i et sprøjt af gift, blod og diverse. Ja det sprøjtede helt op på loftet.

Så hun tog en ny sprøjte, gav endnu en indsprøjtning i hjertet og gav os katten med ordene, nu skulle vi lade hende ligge et par timer, så vi var sikre på, at hun også var død.

• #18   21. dec 2013 smiley det må være ret chokerende smiley håber ikke du brugte hende igen?

Min nuværende dyrlæge var den som aflivede Manne og har faktisk spurgt til hvordan jeg har det med aflivningen flere gange og om jeg følte det var gjort godt nok, hun ved også hvordan jeg har haft det med de tidligere aflivninger.

• #19   21. dec 2013 Hold op en oplevelse Susanne smiley

• #20   21. dec 2013 # 15) **Mine dyrlæger giver først et prik i måsen med det samme middel som til narkose, hvorefter katten/hunden falder i dyb søvn. Måske kaster de lidt op først.
    Så gives den aflivende sprøjte i en blodåre.**

Aha selvfølgelig, det må jo være sådan det var med Isas aflivning: Bedøve i måsen, og derefter stik i hjertet, fordi dyrlægen opgav at finde en blodåre.

Og pyyyHA altså smiley det er ingen trøst at læse, at andre også har oplevet slemme aflivninger.
    Hvor jeg dog håber og beder til, at når det kommer til den ulykkelige dag at mine katte skal herfra, at det bliver i normal åbningstid, så vi kan komme til egen dyrlæge.

Når det er vildkatte der skal aflives, vil jeg nok - om muligt - foretrække at de bliver skudt på stedet af en dygtig jæger, fremfor al den håndtering det kræver med indfangning, transport, dyrlæge.

Tilbage til det med blødning ud af næsen.... det er altså ikke normalt?....
    Som nævnt har jeg oplevet det to gange, og ved Tut (der havde mælkekirtelkræft) skulle det ikke undre mig, at dyrlægen fik klemt hende i stykker i kampen smiley .
    Men ved Isa (hjerneblødning) kan det ikke være forklaringen. Måske blodsivningen fra næsen kan være pga. hjerneblødningen.... ? (det blødte ikke inden aflivning).

• #21   21. dec 2013 Jette, vi havde ikke så mange muligheder før. Her er to dyrehospitaler ejet af samme "sammenslutning". Heldigvis har vi nu fået en kørende dyrlæge, som er rigtig sød. Hende brugte vi sidste gang.

• #22   23. dec 2013 Mega
    Jeg har hørt min gamle kat få taget en urinprøve med nål gennem bugvæggen. Jeg var nødt til at gå ud, fordi jeg selv har det skidt med nåle, så min daværende kæreste blev hos katten. Men selv ude på gange kunne jeg høre hende skrige, som jeg aldrig har hørt det hverken før eller siden. Desuden bed hun sygeplejersken så der var et dybt gebismærke i hendes hånd, hvorefter jeg hørte dyrlægen råbe, da hun rev hans øreflip op og kradsede ham nedover ansigtet.. Jeg tror, det gjorde ondt. De opgav og beholdt hende, til hun leverede en urinprøve af sig selv. Det var simpelthen så voldsomt..

Jeg har set min gamle barndomskat blive aflivet hjemme hos min mor. Først gave dyrlægen ham en bedøvende sprøjte et eller andet sted, hvorefter han gik lidt forvirret rundt og faldt så i søvn. Så lyttede hun på hans hjerte og gav ham så den sidste sprøjte i hjertet. Så ventede vi lidt og hun lyttede, og fortalte at der var stille. Hun ventede yderligere ti minutter og lyttede, og så fem mere på min mors forespørgsel og lyttede så en sidste gang. Det var simpelthen så fint og fredeligt. Heldigvis. Jeg bliver så ked af det ved at høre alle jeres frygtelige historier smiley

• #23   23. dec 2013 ... hmmm, og nu tænker jeg lige. Hvis man kan aflive ved at stikke direkte i bug/lever, og det efter sigende ikke skulle være smertefuldt (hvilket jeg så nok tror, det er) hvorfor mon så stikke i hjertet, når katten ER blevet bedøvet først? :-S
    Jeg synes det var meget ubehageligt med det stik i Isas hjerte - det tog tid, og hun stønnede så grimt ved det smiley . Og Jettes oplevelse med det lyder ikke bedre smiley

(ikke det hyggeligste emne, det her, men meget rart at vide så meget som muligt).

Kommentér på:
Blødning fra næse og mund ved aflivning

Annonce