835 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Byde bedst muligt velkommen Byde bedst muligt velkommen

Hej alle, godt nytår!

Vi hentede i går vores nye kælekat, en MCO kastrat fra april '12

Vi vil selvfølgelig rigtig gerne byde ham bedst mulig velkommen.

Hans transportkasse står stadig fremme, han har spist både vådt og tørt og besørget i hans bakke.

Han har selvfølgelig kaldt lidt på de katte han gik med hos opdrætteren.

Hvor længe skal man forvente han "kalder"?
Er der andet vi kan gøre for ham, udover at give ham plads og ro?
Hvilken foder vil i anbefale til en MCO, hans pels er lidt "nusset"?
Kan i anbefale et kradsetræ der er et hit hos jer?
Han skal med tiden lære at gå ud selv, hvordan ville i gribe det an?

Jeg ved godt at han ville elske en kammerat at gå med, men pt er vi ikke interessede i at have 2 smiley

De bedste hilsner
Pernille .

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Byde bedst muligt velkommen
  • #1   2. jan 2014 Han vil nok kalde længe, når han er vant til at have andre katte om sig. Han savner selvfølgelig sine venner.

Foder kan ingen give en perfekt opskrift på, da katte er meget forskellige, men et godt kvalitetsfoder går man som regel ikke helt i skoven med. Og gerne et der indeholder mest kød.

Hos os er gulv til loft kradsetræer mest populære, især hængekøjerne er der rift om.

En kat der er over et år, ville jeg bygge en løbegård til eller evt. hegne noget af haven ind. Det er farligt for katte at færdes frit, og semi-langhårs misser risikerer at blive stjålet.

Er du sikker på, at han er ren Maine Coon?

• #2   2. jan 2014 Der er desværre ikke mulighed for at bygge en løbegård men området her er hele fredeligt og der færdes flere af samme art i nærheden.

Ja jeg er helt sikker, han er med tavle smiley

Super med hængekøjen, det var der vist også på den jeg havde kig på i de på zooplus.de smiley

• #3   2. jan 2014 Ok, han ser bare ikke så stor ud, og han ligner ikke meget dem, der bliver opdrættet pt. smiley

Selvom området er fredeligt, skal der også kun en bil, eller et forkert menneske til. Jeg ville ikke turde.

Hvorfor er der ikke mulighed for en løbegård, hvis det er muligt at lukke ham ud til friløb?

• #5   2. jan 2014 Jeg tør nu altså godt. Jeg har tillid til andre mennesker og er ikke for at han skal holdes inde.

Vi har restriktioner for hvad vi må bygge da det er rækkehuse. Derfor smiley

Nej han er heller ikke så stor, men ganske ægte alligevel. smiley

• #6   2. jan 2014 Som der også står er han en kastrat.

• #7   2. jan 2014 I må vel godt sætte hegn op?

Ellers ville jeg holde ham inde.

• #8   2. jan 2014 Nej vi må ikke sætte hegn op, og han skal ikke holdes inde.
    Men tak for dit besyv.

• #9   2. jan 2014 I forhold til kradsebræt så køb et der er meget solidt og kan sættes i spænd imellem gulv og loft. Vi har selv et fra zooplus som går fra gulv til loft men det er alligevel som om det giver sig når vores maine coon hopper op i det. Vores næste kradsetræ skal være fra petfun.
    I forhold til foder skal i nok fortsætte med det han får fra opdrætter lidt endnu, bare til han er faldet helt til. Foder er jo en jungle men prøv at skrive foder i forum og du vil finde meget godt læsestof.
    Hvis i gerne vil have ham til at gå ude så skal han først være faldet til og så kan i jo prøvet at gå ud sammen med ham. Lad i starten altid døren stå åben så han kan komme ind igen, det er måske bedst at vente til sommer så er det lidt varmere at lade døren stå åben. Måske ville en kattelem være en god ide.

• #10   2. jan 2014 Jeg ville i hvert fald skyde tanken om at lukke ham ud nu langt væk. Det er alt for koldt for en kat, der ikke er vant til at gå ude. Vent til sen forår og så kan i går området igennem i sele, inden han får lov til at færdes på egen pote.

Held og lykke.

Kender en der boede langt ude på landet, hvor stort set kun posten kom. Katten blev kørt ned af posten. smiley

• #11   2. jan 2014 Han er vant til en stor løbegård, så tror ikke kulden skulle være er problem men han skal selvfølgelig ikke fryse smiley

Vi havde regnet med at han minimum de første 4 uger var inde, og derefter skulle luftes i området i sele. smiley

Vi ville rigtig gerne have kattelem men har kun glasdør så det kniber med det. Jeg havde tænkt mig at jeg fremadrettet ville have en kasse med et tæppe eller halm som han kan gå i hvis vi ikke er hjemme og han er ude smiley

• #13   2. jan 2014 En lukket kasse med kattelem.

• #15   2. jan 2014 Du kan godt få kattelem til at sætte i glas ellers kan man sætte en kattelem i væggen.

• #16   2. jan 2014 Vi bor desværre til leje, så det er ikke en mulighed smiley
    Men jeg vil så vidt mulig sørge for at kalde ham hjem hvis jeg kan, hvis vi forlader matriklen i en længere periode smiley

• #18   2. jan 2014 Når vi tager på job og er væk 6-8 timer.

• #20   2. jan 2014 Når nej nej smiley
    Det kunne jeg ikke finde på. Vi har allieret os med naboen hvis vi skulle få behov for hjælp til pasningen ude i fremtiden smiley

• #21   2. jan 2014 Tillykke med din fine mis smiley
    Jeg bor til leje og der er altid en masse restriktioner - vi må heller ikke hegne haven ind eller lave voliere.
    Der er mange der har fritløbere - også langhårskatte og TS er jo bedst til at bedømme om området kan kaldes "sikkert" eller om der bor en genstridig nabo der truer med bål og brand og paragraffer hvis katten kommer forbi.

Mht. kradsebræt, så vær forberedt på at det skal være beregnet til store katte. Der findes altså nogen der vælter hvis katten kommer susende.
    en vær også forberedt på, at sofaen, tapetet og dørkarmene kan stå for tur smiley
    Jeg har et væld af kradsebræt/miljøer men på trods af det så er min sofa den sjoveste smiley

Endnu engang tillykke, han er da fin smiley
    For resten:
    Det ville være dejligt for både ham og jer hvis han vil være selekat. Min Elvis er selekat, men man skal have et øje på hver finger når man går tur med ham.

• #22   2. jan 2014 Hej Marianne,
    Tusind tak for velkomsten smiley

Vi har faktisk i efteråret opgraderet vores "ups" forsikring så den dækker hvis husdyr laver skader må indbo og hjem smiley

Han brugte det kradsebræt de havde hos opdrætter , det nåede jeg at spotte så krydser fingre for vi finder et han vil bruge smiley

Hvis vi vælger et bredt miljø, så tænker jeg det er mere stabilt til ham? smiley

• #24   2. jan 2014 Apropos forsikring, så kan jeg klart anbefale en sygeforsikring! smiley Jeg ville selv rigtig meget ønske at jeg havde haft en, da min MCO dreng brækkede hoften (som indekat endda!) og det kostede mig 15.000 kr! smiley

Af tørkost er jeg glad for Porta 21 grain free, som jeg køber på zooplus. Højt protein og fedt indhold til rimelige penge smiley
    Vådkost bruger jeg lidt af hvert fra zooplus, som f.eks. Cosma, Bozita, Applaws, Porta 21, Animonda etc. - samt LUX fra Aldi, som er et fint supermarkeds foder uden sukker!
    Råt kød, som f.eks. rå kyllingelår eller daggamle kyllinger er (de fleste af) mine også glade for, og de får det som en "tandbørste" et par gange om ugen smiley

Mht miljø, så vælg gulv til loft! Katte elsker generelt at komme til vejrs, og man bruger jo alligevel ikke pladsen over et kradsetræ til noget smiley
    Vælg et træ med nogle gode lange stammer, så han kan strække sig ud og kradse. Mine er derudover så 50/50 glade for hængekøjer og plader, så jeg har begge ting på mine smiley
    I den dyre ende, men virkelig kram ligger IMO Petfun smiley
    Alm. træer kan i øvrigt sikres ekstra, ved lige at smide et vinkel beslag på mellem en hylde og væggen smiley Minusset ved det er dog at det så ikke kan flyttes på så nemt.

Mht pelspleje, så kan jeg anbefale jer en god stålkam, en kam med rulletænder, og så en schæfer strigle til at tage løs underuld smiley Og væn ham allerede til det nu her, mens han har en nem pels. Godbider er også tit et plus under sådan en børstning smiley

• #25   2. jan 2014 Det er noteret det med selen.
    Jeg kan egentlig ikke se hvilken relevans det har til mit emne?

• #26   2. jan 2014 Tak for hjælpen Eva smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #27   2. jan 2014 Pernille. Jeg tror bare det er af en god mening og af erfaring, der bliver skrevet andre ting også.. Tag det du føler du kan bruge. Det er altid for kattens bedste at nogle lige vil skrive noget mere med hensyn til at din kat skal være udekat. smiley

• #28   2. jan 2014 Hej Janne, det var nu også mere møntet på at der stilles spørgsmålstegn ved hans ægthed smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #29   2. jan 2014 Nåååå så mis-forstod jeg det. sorry smiley

• #30   2. jan 2014 Det gør ikke spor - jeg tager gerne i mod erfaringer og viden det jo netop derfor jeg spørger smiley

• #31   2. jan 2014 sådan ser vores ud. Vi havde et før som kun var en lang pæl men med hylder osv på, det knækkede da vores maine coon hoppede op i det. Så som du selv siger et der er bredt holder nok bedre. Tror også det kan betale sig at købe petfun eller robusta, de ser rigtig lækre ud men koster også noget mere.

profilbillede
  • #32   2. jan 2014 I øvrigt synes jeg egentlig det er lidt uforskammet at sidde og fortælle en person at hendes nye maine coon m. tavle ikke ligner en maine coon. Skal jeg så også skrive det til folk, hver gang jeg ser en opdrætter der har lavet en dårlig typet maine coon? Nej, selvfølgelig skal jeg da ikke det..

I øvrigt kunne et lidt anderledes udseende på en tavle MCO jo faktisk skyldes at der er tale om nogle andre linjer end de meget brugte vi ser her i DK? smiley

• #33   2. jan 2014 Felis, jeg har altid brugt selen, når jeg er flyttet med min huskat, som også var ude-/indekat. Og det virkede skam udemærket. At du så måske har en anden erfaring, det gør ikke dit til det eneste rigtige. smiley

Kommentér på:
Byde bedst muligt velkommen

Annonce