{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

"Falsk mor"? Hunkat leger mor for killing {{forumTopicSubject}}

For et par måneder siden fik vi 3 voksne katte, som havde været sammen i 8 år. En uge efter (+/-) fik vi en lille vildkilling til flokken.

Den voksne hunkat var glad for killingen fra start, og vaskede og plejede hende, samt beskyttede hende, når den ene af hankattene kom for tæt på.
Denne hankat trivedes generelt ikke hos os, og kom sidenhen hjem til sine tidligere ejere igen. Og derefter så vi markant adfærdsskift hos vores store hunkat (denne hankats mor). Hun blev meget mere snakkesaglig og allerede dagen efter begyndte hun at hoppe op på skødet, hvilket hun aldrig har gjort før.

Kort efter begyndte hun at snakke rigtig meget - Lidt som en hunkat i løb. Dog har hun været i løb hos os før, og der snakkede hun ikke ret meget, der lå hun bare og gjorde sig til, med spindelyde.
Nu snakker hun hele tiden om aftenen. Og vi har lagt mærke til, at det ikke er vores anden hankat hun vil i kontakt med - Det er vores killing. Hankatten (kastrat) ignorerer hende, men killingen er begyndt at patte hos hende.

Kan hun være falsk drægtig - eller falsk mor?

Hun er 10 år, ikke neutraliseret, indekat, har haft killinger én gang for 8 år siden og hun har været hos os i 2 mdr.

Hvad er jeres bud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Falsk mor"? Hunkat leger mor for killing
  • #1   4. jan 2014 For det første.. Få hende til dyrlæge NU

En kat der har været fertil uden killinger de sidste 8 år? Hun skal virkelig undersøges i hoved og... Ja nok nærmere underliv for at udelukke alle former for underlivssygdomme, heriblandt kræft.
    Dernæst vil det allerklogeste være at få hende neutraliseret.

Og for at svare, så ja, en kat kan godt lege mor for en lille killing. Det er meget normalt, hvis katten har den omsorg i sig

• #2   4. jan 2014 Er helt enig med Heidi !!!

Bestil tid hos dyrlægen på mandag til et ordenligt tjek... og få hende neutraliseret inden det går galt... kræft og underlivsbetændelse er meget hyppigt hos ikke neutraliseret hunkatte..

• #5   5. jan 2014 For det første er det langt fra unormalt at en hunkat som er fertil leger erstatnings mor for en stor killing, det er et omsorgsgen der bliver antændt af killingens søgen efter tryghed..

For det andet er det også langtfra unormalt at en fertil hunkat ikke kan med sit eget afkom, det er hunkattens natur at jage sit afkom væk, er afkommet hankatte så er det for at de ikke skal parre sig med hende er det hunkatte så er det for at mindske konkurrencen..

For det tredje, så vil jeg mene at det kan have fatale følger hvis jeres 10 årige hunkat (som ikke har haft killinger i 8 år) skulle gå hen og blive drægtig, risikoen for at hendes fødsel går galt er alt for stor til at jeg turde tage chancen.
    Derfor vil jeg da stærkt anbefale dig at få hende tjekket og efterfølgende neutraliseret, jeg tror bestemt ikke ud fra hendes adfærd at hun fejler noget men der er forøget risiko for livmoderbetændelse og cyster på æggestokke ved en fertil hunkat der gennemgår gentagne løbetider uden parring..

• #6   5. jan 2014 Tak for jeres respons.

Det har hele tiden været planen at hun skulle neutraliseres, men da hun ikke var planlagt (fik hende med hjem, da vi hentede hendes søn) har vi skulle spare op først, og december er ikke just den bedste spare måned desværre.

Og det er første gang jeg har en fertil hunkat og en killing fra et andet kuld sammen, så kender ikke meget til deres adfærd på dét punkt.

• #8   5. jan 2014 ej momo

Hvis vi snakker en måned eller to, så er det ikke nogen katastrofe.
    Lykke nævner selv at det ikke var planlagt at hun skulle med. Er sikker på der var nogle omstændigheder ved dette.
    Så længe vi ikke snakker "jeg har ikke råd før om et halvt år" Så bør man have tænkt sig om.
    Det trods alt ikke alle dyrlæger der vil vente med betaling. Mange vil have det hele på en gang.

• #10   5. jan 2014 men nu er det ikke lykke's skyld at den er fertil på 8. år..

• #12   5. jan 2014 Min voksne hunkat på 2 år er også pseudomor for hendes halvbror på 6 måneder. I starten, da vi lige havde fået dem for to måneder siden, diede han endda hos hende. Hun vasker ham stadig fra ende til anden et par gange om dagen, men nu er der blevet lidt mere tough love over det. Han får i hvert fald at vide, hvor skabet skal stå..
    Og hun er en ganske normal og for nyligt steriliseret hunkat.

• #13   5. jan 2014 He, he....

Mads min afdøde kat - læg mærke til at han var kastrat legede "Mor" overfor en legekammerat han fik 3 mdr. efter ankomst. Emil fik lov til at "Die" på en tå i flere år - og han blev skam opdraget med fast pote smiley

Så når en hankat kan, så kan en gammel hunkat vel også smiley

• #14   5. jan 2014 Jeg har oplevet hunkatte, steriliserede såvel som fertile, der har ageret "mor" for en eller flere killinger. Det meste ekstreme tilfælde var min kærestes siameser (hun var fertil på daværende tidspunkt, da det oprindeligt var meningen, hun skulle have haft et enkelt kuld killinger), som besluttede sig for at adoptere et kuld hittekillinger, jeg fik ind i pleje. Det var så ekstremt, at når killingerne var sultne og skreg, når jeg skulle give dem flaske, gik hun til angreb på mig, så vi simpelthen blev nødt til at lukke hende fra, når der skulle flaskes.

Til gengæld fik de lov til at die hende (selv om hun selvfølgelig ikke havde noget mælk), og hun passede dem til UG+, som en rigtig kattemor ville have passet sine egne killinger. Det var sådan set kun flasken, de fik hos mig - ellers havde de deres helt egen "kattestedmor". smiley

profilbillede
Kommentér på:
"Falsk mor"? Hunkat leger mor for killing

Annonce