{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.169 visninger | Oprettet:

Foder junglen - nyre, killing, kornfrit osv osv.. {{forumTopicSubject}}

Hjælp! Jeg har snart læst så meget om foder at jeg ikke længere kan finde hoved og hale i det forskellige..

Sagen er den at jeg har en 5årig steriliseret hunkat, som nu et par gange har haft urinvejssten. En blodprøve viste hendes nyrer ikke fungerer helt optimalt - ikke noget alarmerende (endnu), men det kunne forklare stenene.. Som forventet blev jeg anbefalet deres foder, Hills K/D.. Men min tillid til dyrlæger er de seneste par år blevet noget mindre, så jeg ville gerne undersøge om der findes et alternativ? Tørfoder er for to mdr siden blevet skiftet til Acana og vådfoder fra Lux (men det er de godt nok begyndt at blive noget trætte af).

Udover hende på 5år, har jeg to hunkatte på ca 9mdr.. Dyrlægen sagde at de sagtens kunne spise hendes specialfoder, men det var jo et dyrt foder påpegede hun! Men kan to ikke steriliserede unge katte virkelig tåle nyre foder?

Mit hoved er et stort rod hvor jeg efterhånden blander det hele sammen - magnesium, protein, ingen sukker, ingen korn osv osv.. Kan I herinde hjælpe mig med at sætte navn på nogle specifikke foderprodukter jeg kan bruge og hvordan jeg kan løse det imellem syg og raske katte? Kan f.eks Acana fortsat stadig stå fremme som tørfoder til alle tre og så kun skille dem ad ved de 3x vådfodring, eller kan de også spise det samme vådfoder?

Mvh Sanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder junglen - nyre, killing, kornfrit osv osv..
  • #1   5. jan 2014 Jeg vil foreslå dig en bog smiley den heder " giv din hund og kat et sundt liv" og er skrevet af en dansk dyrlæge som også har erfaring fra udlandet og også er alternativ behandler, men hun kommer rundt om mange af dine spørgsmål.
    Jeg har selv en kat som fra han var 1 år og ind til for 2 år siden havde dårlige nyretal, kronisk nyreproblemer, nu får han vådfoder 2 gange om dagen og Orijen, Acana og lidt Iams hairbaal og altså ikke nyrediæt som han fik i mange år, og ja han har fine nyretal nu smiley jeg ved godt, at på et tidspunkt vil det ændre sig igen.
    Jeg har fået, at vide, at der kun er belæg for, at give nyrediæt men begrænset protein i akut fasen og slut fasen af en nyrekats liv.
    Men du må igang med at Google og læse smiley
    Held og lykke med din kat smiley


  • #4   6. jan 2014 Jeg låner lige denne madtråd

    Hvis man har en semilanghåret/langhåret kat, skal den så have et foder der tager hensyn til det?


  • #8   6. jan 2014 Meget kød er jeg med på. Lige som i hundefoder, skal der ikke være korn i kattemad.

    Jeg tænkte bare om en langhårskat får så meget pels ned at et bestemt foder vil hjælpe. Jeg børster og reder den selvfølgeligt og ekstra ved vældning.


  • #10   13. mar 2015 Fik info fra min dyrlæge om at nyrekatte absolut ikke må få råt kød. At de andre katte i huset gerne må spise nyrediæt, men de kan blive tykke:-) og at det er vigtigt det "almindelige" mad ikke står fremme så den syge kat kan komme til det.

  • #11   13. mar 2015 I mine øjne gør det en forskel om katten har eller har haft akut nyresvigt eller om den har kronisk nyresvigt, der er dem som mener nyrekost ikke gør nogen forske overhovedet? Men havde jeg en kat som havde akut nyresvigt ville jeg hoppe på nyrediæten i håb om det virkede.
    Jeg har haft en kat med kronisk nyresvigt, og han har i perioder fået nyrekost, det har hjulpet lidt, men han havde stadig problemer med nyretallene.
    Jeg gik så den anden vej, da jeg læste det kunne hjælpe, og startede med vådfoder ( ikke råt) først 1 gang om dagen og så 2 gange om dagen og det hjalp virkeligt godt, det gjorde, at han de sidste pr af sit liv havde normale nyretal og det var ikke nyrerne der tig livet af ham, og han blev 9 år, så han klarede 8 år fra han første gang viste bøvl med nyretallene.
    Det vil altid være ens eget ansvar, at gøre noget andet end det dyrlægen anbefaler og mine dyrlæger har vidst, at jeg gjorde noget andet og flere dyrlæger er ved, at indse, at tørkost belaster nyrene.


Kommentér på:
Foder junglen - nyre, killing, kornfrit osv osv..

Annonce