2.778 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Killing og opkast....hjælp :( Killing og opkast....hjælp :(

Hej

Vores lille kat på 4 mdr. er ikke helt på toppen. Igår havde han næste ikke spist noget da vi kom hjem og han spiste heller ikke noget resten af dagen.
Imorges gav jeg ham så lidt killingerfoder med dåse tun på - bare for at se om han var interesseret i det.
Han spiste meget lidt og jeg smed resten ud inden jeg tog på arbejde. Der stod kun alm. tørfoder og rent vand da jeg gik.

Da min mand kom hjem før mig var der opkast i gangen - min mand siger at han vil tror det svarede til at han har tømt hele maven for mad ( jeg så det ikke)!!
Han har dog ikke rørt sin tørkost og har drukket minimalt med vand ...

Han er på ingen måder interesseret i sit vand eller foder ... Så derfor har jeg givet ham vand med et sugerør - det jo ikke meget, men lidt og mest af alt nok mere leg!
Han har dog tisset og haft almindelig afføring i kattebakken siden i går aftes....

Hvad gør jeg så nu - fjerne mad og vand til imorgen eller ser blot tiden an.. Det virker som om han er forkvalmet og han er heller ikke helt sig selv, han vil bare gerne ligge i sin hule...
Jeg overvejer at ringe til dyrlægen imorgen...føler mig lige så fortvivlet som første gang jeg blev mor, da det min første kat....måske fjollet!

Klem Cecilius - der overvejer hvad min chef sig, hvis jeg tager kattens første sygedag imorgen smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Killing og opkast....hjælp :(
  • #1   7. jan 2014 Han skal til dyrlæge nu smiley killinger bliver hurtigt dehydreret og kan dø.

Det vand du kan give er slet ikke nok, og der skal være den korrekte salt sukker balance i for, at gøre gavn.

• #2   7. jan 2014 Det virker som om han er forkvalmet og han er heller ikke helt sig selv, han vil bare gerne ligge i sin hule...

Når en kat bliver apatisk - vil helst være alene og gerne gemt i en hule eller et andet sted hvor den føler tryghed, så er den syg!
    Du skal ikke vente med at ringe til i morgen, ring nu og så må den vagthavende vurdere om katten skal tilses. Efter 20.00 er det nattakst.

Jeg ville ikke fjerne maden.

• #4   7. jan 2014 Har du tjekket om katten har feber ?
    - termometer i måsen

• #5   7. jan 2014 Du bliver simpelthen nødt til at ringe til en dyrlæge NU. Er din egen lukket, så er der garanteret en henvisning på en vagtdyrlæge.

I morgen kan være for sent. smiley

• #6   7. jan 2014 Håber på en update,

• #10   7. jan 2014 Kan være at hun har gjort som jeg gjorde engang, lod pc'en være tændt og på KG - samtidigt med at jeg var til dyrlæge med Elvis...

Der var lige en "klar besked" da jeg kom hjem smiley

• #11   7. jan 2014 Marianne, KG logger en automatisk af efter en halv times tid, så man står som off-line. Så nej det er ikke særlig sandsynligt desværre. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #12   7. jan 2014 Jeg tog fejl, det er efter ca 40-45 minutter man automatisk bliver logget af og står som Ofline, HVIS man ikke agerer rundt på siden. Sorry smiley

• #13   7. jan 2014 Så tror pokker, for vi havde ret travlt med at komme afsted smiley

• #14   7. jan 2014 Tak for jeres svar.

Han er ikke apatisk - han leger med mine drenge, men spiser stadig ikke rigtig.
    Min søn har fået ham til at spise lidt.

Tog hans temperatur - den er 38,9, hvilket er indenfor normalt området ( læst på nettet).
    Har lavet fysiologisk vand, som jeg " hælder i ham om lidt - udvikler han sig til ikke at være " til stede" køre vi fluks til dyrelæge ellers ringer jeg til vores imorgen tidlig i deres telefonvagt...
    Det status lige nu...

Cecilius

• #16   7. jan 2014 Det koster jo at tage til vagtdyrlægen. smiley

• #20   7. jan 2014 Jesper, det har jeg desværre set alt for ofte. Man er ikke villig til at betale vagttillæg. Jeg har også en rigtig sørgelig historie i mente, hvor katten måtte aflives, fordi den skulle vente til mandag. smiley

• #22   7. jan 2014 Fysiologisk vand?
    Kender du den rette salt / sukkerbalance for en kat?

• #23   7. jan 2014 Ja i dit sted havde jeg ringet til vagt dyrlægen for at høre hans vurdering om det kunne vente og evt fået et godt råd..

Jeg ved hvor hurtigt en killing dehydrere, ja det er muligt at det kan vente til i morgen når nu han spiser og drikker lidt, men den vurdering havde jeg valgt at få dyrlægens råd med om..

Håber du vil opdatere når du har været ved dyrlægen..

• #24   7. jan 2014 Må sige at jeg også havde kontaktet vagt dyrlægen

• #26   8. jan 2014 Sikke meget Is i maven siger jeg bare smiley

• #27   8. jan 2014 Der er risiko for at det er fordi han har spist en genstand der stopper tarmsystemet og det kan være derfor han kaster op, fordi maden ikke kan komme videre! Det han dø af hvis der ikke blive. Handlet hurtigt. Kender en der mistede sin kat sidste år den havde samme symptomer. Den havde spist et elastik! Håber du kommer til dyrlæge det er alvorlige tegn!

• #29   8. jan 2014 Min tanke er også: Dyrlæge NU! Og jeg ville i hvert fald ikke have ventet med at ringe... opkaldet er jo altså gratis. En killing, som ikke vil spise og drikke, skal man absolut ikke spøge med. En kats selvopholdelsesdrift er enorm, så når den går fra kosten og væsken, er den rigtig sløj. smiley

God bedring med den lille. Jeg håber, han er kommet til dyrlægen, og at der kommer en update på, hvordan det går med ham. smiley

• #30   8. jan 2014 Update herfra smiley

Har fået zoolac samt skånekost (ID) til lille manden, da han nu stedet for opkast har diarré.
    Bliver det ikke bedre inden for det næste døgn skal vi retur.

Dyrelægen var ikke så bekymret ( ihvertfald fald ikke så meget som jeg). men han er vågen og vil gerne lege osv - bliver hans tilstand ændret så det akut!!

Jeg skal dog også give ham vand med sprøjte, så vi helt sikker på han få nok væske idag.

Cecilius

• #32   8. jan 2014 Årh sikke noget.. God bedring med den lille gut.. Skriv endelig flere updates herinde.. Jeg krydser fingre for det går over..

• #34   8. jan 2014 Jeg undrer mig lidt over, at dyrlægen slet ikke ordinerede antibiotika? Der er jo en årsag bag kvalme, manglende appetit og diarré, og den kan da i hvert fald ikke helbredes med kogt kylling og zoolac. Det bringer kun orden i selve mave-/tarmsystemet. smiley

Må indrømme, at jeg også stadig ville være meget bekymret for det lille pus. Jeg håber dog, han bliver frisk igen. Fortsat god bedring med ham. smiley

• #35   8. jan 2014 Jeg må sige, at dyrlægen er en modig m/k, siden vedkommende ikke har gjort mere ved sagen smiley

• #37   8. jan 2014 Jeg må tilstå, det skete heller ikke hos mig - men det ved min dyrlæge, så han kan ligeså godt være grundig som altid smiley

TS:
    Det er altså ikke så godt.
    Det er fint at den leger, men den taber væske og der går uorden i elektrolytbalancen - hvilket heller ikke er godt.
    Undrer mig at du ikke også fik en pose elektrolyterstatning med hjem til at blande i vandet.
    Den burde da både have kvalmestillende og noget der stopper diarré - og en grundig undersøgelse.

• #38   9. jan 2014 Ja, hvis ikke det er den lokale dyrehandel, der har lagt zoolac til. Sorry min mistænksomhed, men min dyrlæge havde aldrig bare spist mig af med lidt zoolac til min killing, uden at den var grundig undersøgt først og havde fået et skud antibiotika til hvis nu....

• #40   9. jan 2014 Det jo ikke fordi det lige frem har stået ud af katten - ro på!
    Han kastede op én gang og har haft to afføringer som diarre efterfølgende efter opkast....
    Han har dog ikke haft opkast og tyndmave de sidste 20 timer!!

Zoolac skulle jeg hente på apotekt og det ser ud som det har virket ganske godt - skal ringe til min dyrelæge her kl. 8, med en opfølgning.
    Katten spiser igen og virker til at have det meget bedre.

Synes ikke den den mest positive stemning i disse tråde ... hverken her eller i andre jeg har læst, det sku lidt trist at de bliver så lidt mavesure ....men det nok bare mig smiley

Cecilius

• #41   9. jan 2014 Vi ser desværre så mange skrækeksempler på, at man søger råd på fora eller i fb grupper, og så lytter personen alligevel ikke til de råd, der kommer, fordi rådene ikke lige passer vedkommende.

Og det er altid katten, det går ud over.

• #43   9. jan 2014 Dejligt at høre, at det går fremad med din killing. smiley

Og angående stemningen, er jeg meget på linje med Susanne og Jesper; jeg tror slet ikke, du skal tage det personligt, men vi er her jo alle sammen, fordi vi elsker katte, og vi har set så mange uheldige eksempler gennem tiden på folk, som søger råd herinde, fordi de ikke vil bruge penge på dyrlæge osv., og det går jo altid ud over katten.

Min undren over, at din dyrlæge ikke ordinerede et eller andet antibiotika bundede i den manglende appetit hos killingen - det hænger nemlig ofte sammen med, at der er noget andet galt også, og hvis den lille har fået sig en virus eller lignende, er Zoolac mv. ikke nok. Men igen; jeg er ikke dyrlæge, og jeg har ikke set killingen, så det var blot en undren. smiley

• #44   9. jan 2014 Ja, der er såmænd intet personligt i mine bemærkninger, men som sagt, så har vi set så meget efterhånden, at man godt kan blive lidt træt i håret indimellem. smiley

• #45   9. jan 2014 Cecilius. Jeg kan såmænd godt forstå at reaktionerne fra os kan virke voldsomme. MEN, det er fordi, der sidder mange af os "gamle" garvede, der ved hvor hurtigt det kan gå, når en killing mister vædske. Der skal faktisk meget lidt til.
    Det er dejligt at det går bedre, men du skal være opmærksom på at der nu ikke opstår det modsatte problem, nemlig forstoppelse grundet zoolac.
    Jeg synes det er meget uansvarligt af din dyrlæge ikke at undersøge killingen INDEN der bliver givet noget som helst. Symptomerne kan være alt fra ingenting og så til noget rigtigt træls, fx giardia eller andet. Jeg har stået med en kat, der på 2 timer gik fra at være nogenlunde ok og til at være comatøs. Det er ikke ret morsomt, kan jeg hilse at sige. Dette var endda en voksen kat, og det kan gå endnu hurtigere med en killing.

Desværre er der en del dyrlæger, der ikke ved ret meget om katte, hvilket er et problem, især når man er helt ny katte-ejer. Mange stoler 100% på deres dyrlæge, det skal man ikke, i hvert fald ikke ukritisk.

• #46   9. jan 2014 Har en kat der både spiser og drikker, så lang så godt.

Dog er Zoolac ikke forstoppende, det kan også anvendes ved forstoppelse. Zoolac består af en bakteriel pasta, der medvirker til at forbedre tarmfloraen.

Der findes dog noget der hedder Pro-Kolin og det bygger over lidt det samme princip, dette produkt kan give forstoppelse, da der er andre virkemekanismer i end naturlig mælkbakterier.

Jeg ved godt flere ønskede at han havde fået antibiotika, men min dyrelæge vurderede at dette ikke var første skridt. Faktisk tager jeg hatten af for hendes vurdering, da vi dagens Danmark anvender alt for meget antibiotika, hvilket i værste tilfælde giver resistende dyr....
    Havde han ikke reagere som hun forventede på det første, så er jeg da sikker på det var næste skridt!

Men det skånekost det rør han ikke, så nu han tilbage på killingerfoder - det jo ikke alle kampe der værd at vinde!

Cecilius

• #47   9. jan 2014 Nu var der heller ikke tale om at katten partout skulle have antibiotika, men at den burde have været undersøgt, i tilfælde af at der var noget i vejen. Især fordi den ikke er ældre.
    På et døgn kan det nå at være for sent, hvis katten ikke havde reageret.

Jeg er godt klar over hvad zoolac består af. Jeg skriver til dig at du skal være opmærksom på forstoppelse, da tynd mave rent faktisk også kan være et symptom på dette.

Men det er da godt at han tilsyneladende er ovre problemet. Det er vigtigst. Men hverken den dyrlæge jeg i flere år har arbejdet hos eller de dyrlæger jeg bruger i mit opdræt ville have valgt den løsning din dyrlæge gjorde. Jeg synes stadig at det var letsindigt. Men det er nok fordi jeg har set, hvad der kan ske og ikke mindst hvor hurtigt det kan ske, især med killinger.

• #48   9. jan 2014 Den er blevet undersøgt ... Dagen efter mit første indlæg. Jeg snakkede med hende i telefon idag - hvornår har jeg skrevet at den ikke har været ved dyrelæge??

• #49   10. jan 2014 Lyder bare på dit første indlæg som om han ikke blev undersøgt men som om det er foregået telefonisk. Undrer mig også over dyrlægens vurdering ved min også havde handlet anderledes da det kan være livstruende symptomer og når man har haft det tæt på hvor hurtigt det kan gå galt så det ikke noget man tager let på.

• #50   12. jan 2014 Vil bare sige at lille katten er blevet helt rask og fuld af krudt og ballade igen smiley

• #52   12. jan 2014 Hvor skønt at høre smiley

• #53   12. jan 2014 Pragtfuldt!!! smiley

• #54   12. jan 2014 Rigtig godt at høre

Kommentér på:
Killing og opkast....hjælp :(

Annonce