Killing og opkast....hjælp :( Killing og opkast....hjælp :(
Hej
Vores lille kat på 4 mdr. er ikke helt på toppen. Igår havde han næste ikke spist noget da vi kom hjem og han spiste heller ikke noget resten af dagen.
Imorges gav jeg ham så lidt killingerfoder med dåse tun på - bare for at se om han var interesseret i det.
Han spiste meget lidt og jeg smed resten ud inden jeg tog på arbejde. Der stod kun alm. tørfoder og rent vand da jeg gik.
Da min mand kom hjem før mig var der opkast i gangen - min mand siger at han vil tror det svarede til at han har tømt hele maven for mad ( jeg så det ikke)!!
Han har dog ikke rørt sin tørkost og har drukket minimalt med vand ...
Han er på ingen måder interesseret i sit vand eller foder ... Så derfor har jeg givet ham vand med et sugerør - det jo ikke meget, men lidt og mest af alt nok mere leg!
Han har dog tisset og haft almindelig afføring i kattebakken siden i går aftes....
Hvad gør jeg så nu - fjerne mad og vand til imorgen eller ser blot tiden an.. Det virker som om han er forkvalmet og han er heller ikke helt sig selv, han vil bare gerne ligge i sin hule...
Jeg overvejer at ringe til dyrlægen imorgen...føler mig lige så fortvivlet som første gang jeg blev mor, da det min første kat....måske fjollet!
Klem Cecilius - der overvejer hvad min chef sig, hvis jeg tager kattens første sygedag imorgen
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Det vand du kan give er slet ikke nok, og der skal være den korrekte salt sukker balance i for, at gøre gavn.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 384 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.281
Når en kat bliver apatisk - vil helst være alene og gerne gemt i en hule eller et andet sted hvor den føler tryghed, så er den syg!
Du skal ikke vente med at ringe til i morgen, ring nu og så må den vagthavende vurdere om katten skal tilses. Efter 20.00 er det nattakst.
Jeg ville ikke fjerne maden.
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 73 Svar: 262
- termometer i måsen
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
I morgen kan være for sent.
aug 2010
aug 2010
Der var lige en "klar besked" da jeg kom hjem
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 809 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.358
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
aug 2010
dec 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 80
Han er ikke apatisk - han leger med mine drenge, men spiser stadig ikke rigtig.
Min søn har fået ham til at spise lidt.
Tog hans temperatur - den er 38,9, hvilket er indenfor normalt området ( læst på nettet).
Har lavet fysiologisk vand, som jeg " hælder i ham om lidt - udvikler han sig til ikke at være " til stede" køre vi fluks til dyrelæge ellers ringer jeg til vores imorgen tidlig i deres telefonvagt...
Det status lige nu...
Cecilius
nov 2013
nov 2013
aug 2010
Kender du den rette salt / sukkerbalance for en kat?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg ved hvor hurtigt en killing dehydrere, ja det er muligt at det kan vente til i morgen når nu han spiser og drikker lidt, men den vurdering havde jeg valgt at få dyrlægens råd med om..
Håber du vil opdatere når du har været ved dyrlægen..
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 73 Svar: 262
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 439
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
God bedring med den lille. Jeg håber, han er kommet til dyrlægen, og at der kommer en update på, hvordan det går med ham.
dec 2013
Har fået zoolac samt skånekost (ID) til lille manden, da han nu stedet for opkast har diarré.
Bliver det ikke bedre inden for det næste døgn skal vi retur.
Dyrelægen var ikke så bekymret ( ihvertfald fald ikke så meget som jeg). men han er vågen og vil gerne lege osv - bliver hans tilstand ændret så det akut!!
Jeg skal dog også give ham vand med sprøjte, så vi helt sikker på han få nok væske idag.
Cecilius
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 99 Katte: 3 Emner: 54 Svar: 382
jul 2007
Må indrømme, at jeg også stadig ville være meget bekymret for det lille pus. Jeg håber dog, han bliver frisk igen. Fortsat god bedring med ham.
aug 2010
aug 2010
TS:
Det er altså ikke så godt.
Det er fint at den leger, men den taber væske og der går uorden i elektrolytbalancen - hvilket heller ikke er godt.
Undrer mig at du ikke også fik en pose elektrolyterstatning med hjem til at blande i vandet.
Den burde da både have kvalmestillende og noget der stopper diarré - og en grundig undersøgelse.
nov 2013
dec 2013
Han kastede op én gang og har haft to afføringer som diarre efterfølgende efter opkast....
Han har dog ikke haft opkast og tyndmave de sidste 20 timer!!
Zoolac skulle jeg hente på apotekt og det ser ud som det har virket ganske godt - skal ringe til min dyrelæge her kl. 8, med en opfølgning.
Katten spiser igen og virker til at have det meget bedre.
Synes ikke den den mest positive stemning i disse tråde ... hverken her eller i andre jeg har læst, det sku lidt trist at de bliver så lidt mavesure ....men det nok bare mig
Cecilius
nov 2013
Og det er altid katten, det går ud over.
jul 2007
Og angående stemningen, er jeg meget på linje med Susanne og Jesper; jeg tror slet ikke, du skal tage det personligt, men vi er her jo alle sammen, fordi vi elsker katte, og vi har set så mange uheldige eksempler gennem tiden på folk, som søger råd herinde, fordi de ikke vil bruge penge på dyrlæge osv., og det går jo altid ud over katten.
Min undren over, at din dyrlæge ikke ordinerede et eller andet antibiotika bundede i den manglende appetit hos killingen - det hænger nemlig ofte sammen med, at der er noget andet galt også, og hvis den lille har fået sig en virus eller lignende, er Zoolac mv. ikke nok. Men igen; jeg er ikke dyrlæge, og jeg har ikke set killingen, så det var blot en undren.
nov 2013
feb 2010
Det er dejligt at det går bedre, men du skal være opmærksom på at der nu ikke opstår det modsatte problem, nemlig forstoppelse grundet zoolac.
Jeg synes det er meget uansvarligt af din dyrlæge ikke at undersøge killingen INDEN der bliver givet noget som helst. Symptomerne kan være alt fra ingenting og så til noget rigtigt træls, fx giardia eller andet. Jeg har stået med en kat, der på 2 timer gik fra at være nogenlunde ok og til at være comatøs. Det er ikke ret morsomt, kan jeg hilse at sige. Dette var endda en voksen kat, og det kan gå endnu hurtigere med en killing.
Desværre er der en del dyrlæger, der ikke ved ret meget om katte, hvilket er et problem, især når man er helt ny katte-ejer. Mange stoler 100% på deres dyrlæge, det skal man ikke, i hvert fald ikke ukritisk.
dec 2013
Dog er Zoolac ikke forstoppende, det kan også anvendes ved forstoppelse. Zoolac består af en bakteriel pasta, der medvirker til at forbedre tarmfloraen.
Der findes dog noget der hedder Pro-Kolin og det bygger over lidt det samme princip, dette produkt kan give forstoppelse, da der er andre virkemekanismer i end naturlig mælkbakterier.
Jeg ved godt flere ønskede at han havde fået antibiotika, men min dyrelæge vurderede at dette ikke var første skridt. Faktisk tager jeg hatten af for hendes vurdering, da vi dagens Danmark anvender alt for meget antibiotika, hvilket i værste tilfælde giver resistende dyr....
Havde han ikke reagere som hun forventede på det første, så er jeg da sikker på det var næste skridt!
Men det skånekost det rør han ikke, så nu han tilbage på killingerfoder - det jo ikke alle kampe der værd at vinde!
Cecilius
feb 2010
På et døgn kan det nå at være for sent, hvis katten ikke havde reageret.
Jeg er godt klar over hvad zoolac består af. Jeg skriver til dig at du skal være opmærksom på forstoppelse, da tynd mave rent faktisk også kan være et symptom på dette.
Men det er da godt at han tilsyneladende er ovre problemet. Det er vigtigst. Men hverken den dyrlæge jeg i flere år har arbejdet hos eller de dyrlæger jeg bruger i mit opdræt ville have valgt den løsning din dyrlæge gjorde. Jeg synes stadig at det var letsindigt. Men det er nok fordi jeg har set, hvad der kan ske og ikke mindst hvor hurtigt det kan ske, især med killinger.
dec 2013
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 439
dec 2013
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
aug 2010
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243