1.486 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Anne Julie F
Anne Julie F
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 82

Køb af enekat...? Køb af enekat...?

For første vil jeg lige sige at jeg ikke er nu jeg skal ud og anskaffe en (race)kat. Jeg er blot i gang med researchen. smiley

Sagen er den at jeg gerne vil have en racekat. Jeg har kig på Ragdoll, Maine coon og Selkirk rex.
Nu er spørgsmålet så om det er helt umuligt at få lov til at købe en kat der i første omgang skal være enekat? Jeg vil bestemt ikke udelukke at der med tiden kommer en kat til, men jeg har ikke lyst til at have to killinger/ ungkatte på samme tid.

Jeg har hund, så helt alene kommer missen ikke til at blive, men jeg tænker at katte generelt har mere glæde af andre katte end de har af hunde. smiley

På forhånd tak for svar.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af enekat...?
  • #1   16. jan 2014 Jep, katte har generelt mere glæde af andre jævnaldrende katte, end de har af hunde. smiley

• #3   16. jan 2014 Hvis missen må komme ud, så er det vel en formildende omstændighed? Men du skal selvfølgelig have en race som trives alene. Google vil sikkert gerne hjælpe dig med at finde facts om katteracer (find deres racehjemmesider, el beskrivelser hos opdrættere)

• #4   16. jan 2014 Katten vil ikke have mulighed for friløb, men en indhegnet have.

• #5   16. jan 2014 Hvad er årsagen til du ikke vil have 2 ungkatte? Er det fordi du bange for den ballade du kan lave så vil jeg sige en alene kat der keder sig kan lave 10 gange mere end 2 der kan underholde hinanden smiley

• #8   16. jan 2014 Jeg ser af og til annoncer med voksne racekatte, der er blevet stressede af at gå i "katteri", og derfor skal omplaceres som enekat. Nogel af dem skal såmænd nok også være hundevante.

• #9   17. jan 2014 Når jeg ser, hvor stor glæde to killinger/ungkatte har af hinanden, så vil jeg til enhver tid skrive, som jeg gør.

Mine sidste to killinger har været enebørn. Cocio har så nydt stor glæde af at få Dotcom som legekammerat, da han var 13 uger. Inden da var han godt nok noget af en prøvelse for os alle.

Og Damon har såmænd også haft Dotcom som kammerat, da jeg åbenbart er så priviligeret at have en skøn hankat, der kan med store og små.

• #11   17. jan 2014 Indekatte bør efter min mening ikke holdes alene..

Jeg gjorde det selv ved min første kat, og købte år senere en kat mere, og jeg fortryder stadig den dag i dag at jeg ikke havde 2 fra starten.. Når de er indekatte har de simpelthen SÅ meget glæde af hinanden smiley

• #12   17. jan 2014 Jeg har ikke noget imod at sælge en kat som enekat. Det afhænger jo meget af hvad man kan tilbyde katten. Er man aldrig hjemme eller har meget lidt tid, så skal man måske mere overveje om man skal have kat i stedet for at overveje om man skal have 2.
    Fx har jeg 2, hvoraf især den ene ville trives bedst med at være alenekat, men dermed ikke sagt at den kan overlades til sig selv de fleste timer af døgnet.

• #13   17. jan 2014 Jeg sælger nogle gange katte ud som enekat. Det er en vurdering fra min sine på den enkelte kat, om den vil egne sig til det eller ej.

Jeg har haft solgt en hankat ud til en familie på 5, hvor de var meget hjemme ved ham, og det går over al forventning, og han bliver forkælet i højeste gear af børnene i familien. smiley

• #14   17. jan 2014 Jeg har heller ikke problemer med og sælge mine Ragdolls ud som Alenekatte. Har flere som slet ikke egner sig som flokkatte og faktisk har jeg avlskatte jeg har måtte sætte til foderværter pga det samme.
    Så ikke altid er det sagen og få 2.

• #15   17. jan 2014 Kan virkelig ikke se noget problem med en ene kat. Min har utrolig stor glæde af hundene og de er bedste venner. De leger, sover og træner tricks sammen. Jeg har ingen planer om at få kat nr 2 smiley

• #16   17. jan 2014 Nogle racer er så mere sociale end andre. Og jeg tror også, at det har meget med den enkelte kats personlighed at gøre, om den vil trives som enekat eller ej. smiley

• #17   17. jan 2014 Mine to havde meget meget stor glæde af hinanden. Den lille blav aflivet i Tirsdags, og den store er blevet en smule skør. Hun leger meget mere voldsomt og eksplosivt og er nærmest sygeligt klistrende overfor os mennesker. Jeg nyder da bare at have en kælen pige, men jeg ved også godt, at det er fordi hun er ensom. Så jeg skal helt sikkert have en ny katteven til hende.
    For nogle år siden købte jeg en Birma som enekat. Hun var voksen og opdrætter ville netop sælge hende til et hjem uden andre katte, fordi hun ville fungere bedste sådan. Jeg vil anbefale dig at købe sådan en kat. Der er tit en rigtig dejlig voksen kat til salg, som skal ud til et hjem uden andre katte. Så får du også lidt mere sikkerhed for, at det vil gå godt.

• #18   17. jan 2014 Mine 3 katte trives helt klart med hinanden, men når der er nogen som falder fra, skal jeg ikke have flere smiley jeg håber, at de 2 unge er her i 12-15 år og så har jeg en alder hvor jeg nok hverken har tid, råd eller overskud til ny kat/ killing.
    Jeg ved så, at Røde og Mitti vil savne hinandens selskab, hvis den ene ikke er her mere, men det er altså mine sidste katte, Mitti var lidt af et flip, og Røde savnede helt klart, at putte med Manne,,, men ikke flere flip smiley og de burde have hinandens selskab en del år.

• #19   17. jan 2014 Mange tak for jeres svar. Det lader ikke til at være så håbløst som først antaget. smiley
    Jeg har prøvet at have to killinger på samme tid, og det gik da fint nok. Jeg foretrækker bare at opdrage dem en af gangen. Som sagt vil jeg ikke udelukke at der komme en kat mere, senere hen. smiley

Katten (og hundene) kommer ikke til at være meget alene. Jeg arbejder som aftenvagt, og det regner jeg med at blive ved med. Og min kæreste arbejder om dagen.

Naturligvis skal katte aktiveres, det er jeg helt med på. Jeg er faktisk begynde overveje hvordan hus og skal indrettes så missen for sine behov tilgodeset. smiley

• #20   17. jan 2014 Hvad går opdragelsen da ud på?

• #21   17. jan 2014 Da jeg havde Mini, skaffede jeg en kat til legekammerat, dette endte ikke positivt.
    1: Ingen af dem kunne udstå synet af hinanden.
    2: Mini kunne ikke kapre der kom en ekstra, det resulterede i han angreb mig, bed alvorligt fast i min hånd, så min hjælper dårligt kunne få ham væk. Dette endte ud i han blev utilregnelig og jeg derfor måtte aflive min lille baby smiley

Så jeg skal aldrig have mere end en kat af gangen. Og hvis den holdningen ændre sig, skal den helt rigtige type kat findes, hvilket kan tage tid. smiley

Men det er en smagssag, og jeg kan sagtens se mange positive ting ved 2, fremfor 1 smiley

• #22   17. jan 2014 Herhjemme er det helt tydeligt at vores trives bedst som enekat

Kommentér på:
Køb af enekat...?

Annonce