Det der med piller... any ideas? {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for lidt gode tips og ideer... og håber, der er nogen herinde, som måske har nogle erfaringer, de har lyst til at dele ud af.
Problematikken er en, som mange katteejere sikkert har stiftet bekendtskab med i større eller mindre grad: Kunsten at give katten piller!!
Det er normalt et problem, jeg godt kan håndtere, selv om langt fra alle mine katte er lige nemme at give piller. Men nu har jeg godt nok fået mig en udfordring...
Jeg har p.t. en syg kat (dyrlægen mener, hun har fanget en virus af en art); Amanda, som skal have 1½ antibiotikapille om dagen. Den første dag, hun skulle have pillerne, var hun stadig for sløj til rigtigt at give modstand, så det gik fint, men nu begynder hun at blive bedre. Det er selvfølgelig dejligt, men det betyder også, at hun nu kan blive temmelig vred og gør MEGET modstand, når hun skal have sin medicin... faktisk står jeg nu i den situation, at jeg bliver nødt til at bede dyrlægen om ekstra piller, fordi det kiksede helt i dag.
I går forsøgte kæresten og jeg "the hard way"; dvs. kæresten holdt katten, mens jeg stoppede pillerne i halsen på hende. Men hun er bare ekspert i at få de piller ud igen, næsten uanset hvad pokker vi gør, og hun har skarpe klør, selv om de faktisk er klippet... klør, som hun bestemt ikke er bange for at bruge.
Så i dag forsøgte jeg et nyt trick: Knuste pillerne og blandede dem ind i en god portion lun leverpostej, efter at have sikret mig, at hun var sulten, inden hun fik det. Men næh nej... damen lugtede lunten, rynkede på næsen af leverpostejen og vendte ryggen til. NEJ TAK, mor - jeg er ikke dum! Godt så!
Men hun SKAL jo have de piller for at blive rask igen. Så hvad pokker gør jeg lige for at få dem i hende og samtidig beholde mine fingre bare nogenlunde intakte? Ideas, anyone?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg kan ikke selv give katte piller :-S så har noteret mig, at "Pillpockets" skulle være gode. Men ved desværre ikke, hvor man kan skaffe dem.
Forresten hvad med kattemalt ... kunne det måske være noget, der kunne få små stykker piller til at glide ned...
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 819 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 119 Svar: 7.446
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Ang. den der pilleindgiver, så har jeg faktisk kigget på sådan nogle engang, men købte den ikke. Jeg var/er bange for at komme til at putte pillen i den gale hals. Men virker sådan en på en kat, som Amanda, der bruger klør i vildskab for at undgå pillen?
nov 2013
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
Mine misser er helt tossede med dem, og gerne dem fra LIDL. Jeg knækker dem i små stykker og kaster på gulvet, så går de rundt og spiser dem. Når jeg skal give p-pille, pakker jeg bare pillen ind i en stump at stangen, og giver katten. Haps, så er den frivilligt nede, uden kamp overhovedet!
En sjælden gang imellem spiser de udenom pillen, men så pakker jeg den bare ind i en ny stump. Her har det aldrig været et problem med piller, takket være de der stænger mine misser elsker
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 5 Emner: 14 Svar: 177
God bedring med stakkels Amanda
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Hvis de alligevel når at lure den, så plejer jeg at vente til jeg selv skal lave aftensmad, der plejer fjolserne at stå og tigge, så der bliver pillen pakket ind i noget råt oksekød eller svinekød, så hugger de det i sig uden at overveje om det kunne være et trick
Held og lykke
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men det lyder til at hun har fin kampgejst
Min Tøsen er heller ikke vild med piller, og hun er også langtfra nem at narre, men altså når jeg har skullet give hende piller, så har jeg fanget hende enten på et bord, og med numsen til mig (eller på gulvet hvor jeg så sætter mig bag hende så hun igen har numsen mod mig) så løfter jeg hendes hoved bagud under hagen, åbner munden stopper pillen langt ned og holder hendes mund lukket mens jeg aer hende under hagen, og når jeg er rigtig fej så holder jeg en rigtig lækker godbid ud for hendes næse, så skal hun nok skynde sig at synke så hun kan få godbidden
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 237
Hilsen
Kirsten
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 237
Prøv at snakke med din dyrlæge om han ikke kan give hende en injektion med antibiotikaen i stedet for piller. Min kat har fået sådan nogen injektioner, de holder 14 dage, så man skal ikke til dyrlæge hver dag.
Hilsen
Kirsten
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
pill pockets er disse - mine kan bedst lide den med laks
http://www.amazon.co.uk/Greenies-Feline-Pockets-Salmon-1-6oz/dp/B000JOE224
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Jeg skal lige sige, at hvis man har en meget genstridig kat, så kan de også undvige den (Elvis kan
jul 2007
Om de så vil være nok til at narre hende, ved jeg selvfølgelig ikke... men jeg synes jo, det er træls, at det der pillehalløj skal være sådan en kamp; både for hende og for os.
Ellers har jeg jo lidt gode tips at forsøge mig med nu.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Måske nogen der bruger dem herhjemme har så de kan sælge dig -. jeg har kun den pose der er åbnet og den bliver her:-)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Af samme grund er nogle piller til dyr tilsat et smagstof, som dyrene godt kan lide.
(Grinede højt, da en veninde efter mange forgæves forsøg (også den med håndklædet) tabte pillen på borden, hvorpå katten åd den.)
Piller kan også være beregnet til at opløses langsomt i fordøjelsessystemet for at virke.
Men under alle omstændigheder er det en god idé altid at give vand bagefter, da en pille kan sidde fast i spiserøret og give ætsningsskader.
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
dec 2006
Convenia ( er selvfølgelig også en mulighed (i de tilfælde hvor det kan bruges), men jeg vil foretrække at undgå det, da jeg har læst om slemme (langtids)bivirkninger ved det. Og hvis katten ikke kan tåle det, er det jo noget skidt, at det sidder i kroppen i 14 dage.
aug 2010
Det var da genialt!
Det med at stikke en kat vænner man sig til
dec 2006
aug 2010
Engang stak Mads af lige da sprøjten sad i nakkeskindet, der var lige noget andet han skulle se i vinduet..... det lignede en omgang tyrefægtning
jul 2007
Det har vist sig, at løsningen med at putte pillen i munden og sprøjte vand ind lige bagefter fungerer i forhold til Amanda. Men jeg skal være hurtig, for ellers ryger pillen ud igen, før jeg når at sende vandet ind bagefter.
Til gengæld er der tydelig bedring at spore hos hende. Hun er næsten helt sig selv igen nu, er begyndt at bevæge sig mere rundt igen og spiser nu også sin tørkost, som hun plejer. Så nu mangler vi bare lige at få styr på integrationen i katteflokken, stress og deraf følgende urenlighed - så skal Amanda nok blive en rigtig glad og tilfreds kat hos os, er jeg sikker på. Hun ved i hvert fald nu, hvem "mor" er og søger mig, så snart hun får øje på mig.
nov 2013
Det der med piller... any ideas?