{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Det der med piller... any ideas? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for lidt gode tips og ideer... og håber, der er nogen herinde, som måske har nogle erfaringer, de har lyst til at dele ud af. smiley

Problematikken er en, som mange katteejere sikkert har stiftet bekendtskab med i større eller mindre grad: Kunsten at give katten piller!! smiley

Det er normalt et problem, jeg godt kan håndtere, selv om langt fra alle mine katte er lige nemme at give piller. Men nu har jeg godt nok fået mig en udfordring...

Jeg har p.t. en syg kat (dyrlægen mener, hun har fanget en virus af en art); Amanda, som skal have 1½ antibiotikapille om dagen. Den første dag, hun skulle have pillerne, var hun stadig for sløj til rigtigt at give modstand, så det gik fint, men nu begynder hun at blive bedre. Det er selvfølgelig dejligt, men det betyder også, at hun nu kan blive temmelig vred og gør MEGET modstand, når hun skal have sin medicin... faktisk står jeg nu i den situation, at jeg bliver nødt til at bede dyrlægen om ekstra piller, fordi det kiksede helt i dag.

I går forsøgte kæresten og jeg "the hard way"; dvs. kæresten holdt katten, mens jeg stoppede pillerne i halsen på hende. Men hun er bare ekspert i at få de piller ud igen, næsten uanset hvad pokker vi gør, og hun har skarpe klør, selv om de faktisk er klippet... klør, som hun bestemt ikke er bange for at bruge. smiley

Så i dag forsøgte jeg et nyt trick: Knuste pillerne og blandede dem ind i en god portion lun leverpostej, efter at have sikret mig, at hun var sulten, inden hun fik det. Men næh nej... damen lugtede lunten, rynkede på næsen af leverpostejen og vendte ryggen til. NEJ TAK, mor - jeg er ikke dum! Godt så! smiley

Men hun SKAL jo have de piller for at blive rask igen. Så hvad pokker gør jeg lige for at få dem i hende og samtidig beholde mine fingre bare nogenlunde intakte? Ideas, anyone?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det der med piller... any ideas?
  • #1   1. feb 2014 Øv da, at Amanda er blevet syg. God bedring!

Jeg kan ikke selv give katte piller :-S så har noteret mig, at "Pillpockets" skulle være gode. Men ved desværre ikke, hvor man kan skaffe dem.

Forresten hvad med kattemalt ... kunne det måske være noget, der kunne få små stykker piller til at glide ned...

• #2   1. feb 2014 Vi bruger en pilleindgiver, for så kan vi komme langt nok ned bag i munden med pillen.

• #3   1. feb 2014 Tak for jeres svar. smiley Hvad er Pillpockets? Det må googles... det har jeg nemlig ikke hørt om før...

Ang. den der pilleindgiver, så har jeg faktisk kigget på sådan nogle engang, men købte den ikke. Jeg var/er bange for at komme til at putte pillen i den gale hals. Men virker sådan en på en kat, som Amanda, der bruger klør i vildskab for at undgå pillen?

• #4   1. feb 2014 Vi pakker også katten ind i et stort håndklæde for at undgå kløerne. smiley

• #5   1. feb 2014 Kender du de der bløde godbidsstænger man kan købe alle vegne? smiley

Mine misser er helt tossede med dem, og gerne dem fra LIDL. Jeg knækker dem i små stykker og kaster på gulvet, så går de rundt og spiser dem. Når jeg skal give p-pille, pakker jeg bare pillen ind i en stump at stangen, og giver katten. Haps, så er den frivilligt nede, uden kamp overhovedet!
    En sjælden gang imellem spiser de udenom pillen, men så pakker jeg den bare ind i en ny stump. Her har det aldrig været et problem med piller, takket være de der stænger mine misser elsker smiley

• #6   1. feb 2014 Min lille mis har lige været på antibiotika, jeg satte mig på knæ på gulvet, skubbede katten ind mellem benene, "tvang" hans hoved op, åbnede munden på ham, ind med pillen og holde munden lukket til den var sunket smiley derefter blev han self. rost og fik en godbid smiley
    God bedring med stakkels Amanda smiley

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #7   1. feb 2014 Herhjemme bruger vi kold leverpostej og en hel pille, ikke noget med at knuse den.

Hvis de alligevel når at lure den, så plejer jeg at vente til jeg selv skal lave aftensmad, der plejer fjolserne at stå og tigge, så der bliver pillen pakket ind i noget råt oksekød eller svinekød, så hugger de det i sig uden at overveje om det kunne være et trick smiley

Held og lykke smiley

• #10   1. feb 2014 jeg giver piller i malt eller vitamin paste fra gimpet smiley så ryger de lige ned uden problemer

• #12   1. feb 2014 Årrhh stakkels Amanda at hun sådan er blevet syg smiley god bedring med hende..

Men det lyder til at hun har fin kampgejst smiley

Min Tøsen er heller ikke vild med piller, og hun er også langtfra nem at narre, men altså når jeg har skullet give hende piller, så har jeg fanget hende enten på et bord, og med numsen til mig (eller på gulvet hvor jeg så sætter mig bag hende så hun igen har numsen mod mig) så løfter jeg hendes hoved bagud under hagen, åbner munden stopper pillen langt ned og holder hendes mund lukket mens jeg aer hende under hagen, og når jeg er rigtig fej så holder jeg en rigtig lækker godbid ud for hendes næse, så skal hun nok skynde sig at synke så hun kan få godbidden smiley

• #13   1. feb 2014 Prøv at snakke med din dyrlæge om han ikke kan give hende en injektion med antibiotikaen i stedet for piller. Min kat, som jeg desværre har måttet aflive i går, var også helt umulig med piller. Han fik antibiotikaen som injektion. Den var langtidsvirkende, så jeg skulle ikke til dyrlægen hver dag.
    Hilsen
    Kirsten

• #14   1. feb 2014
    Prøv at snakke med din dyrlæge om han ikke kan give hende en injektion med antibiotikaen i stedet for piller. Min kat har fået sådan nogen injektioner, de holder 14 dage, så man skal ikke til dyrlæge hver dag.
    Hilsen
    Kirsten

• #15   1. feb 2014 Til virus er depot antibiotikaen ikke optimal

pill pockets er disse - mine kan bedst lide den med laks

http://www.amazon.co.uk/Greenies-Feline-Pockets-Salmon-1-6oz/dp/B000JOE224

• #16   1. feb 2014 Jeg har en "pillesprøjte", først suger man lidt vand op, propper pillen ind, sprøjten i munden og derpå en godbid.

Jeg skal lige sige, at hvis man har en meget genstridig kat, så kan de også undvige den (Elvis kan smiley )

• #17   1. feb 2014 Tusind tak for alle jeres råd og tips. Jeg tror, jeg i dag vil forsøge mig med at sprøjte lidt vand ind efter pillen for at få hende til at sluge den, og så vil jeg ud og se mig om efter de der pillpockets - de er da smarte! smiley

Om de så vil være nok til at narre hende, ved jeg selvfølgelig ikke... men jeg synes jo, det er træls, at det der pillehalløj skal være sådan en kamp; både for hende og for os.

Ellers har jeg jo lidt gode tips at forsøge mig med nu. smiley

• #18   1. feb 2014 Louise, du kan ikke købe pill-pockets i Danmark. De er billigere i USA end i England -. men fra England får du dem ind toldfrit.

Måske nogen der bruger dem herhjemme har så de kan sælge dig -. jeg har kun den pose der er åbnet og den bliver her:-)

• #19   1. feb 2014 Nogle piller er MEGET bitre og derfor som regel coatede, og så er det en dårlig idé at knuse dem og blande i foder, da katte har en særdeles god lugtesans.

Af samme grund er nogle piller til dyr tilsat et smagstof, som dyrene godt kan lide.

(Grinede højt, da en veninde efter mange forgæves forsøg (også den med håndklædet) tabte pillen på borden, hvorpå katten åd den.)

Piller kan også være beregnet til at opløses langsomt i fordøjelsessystemet for at virke.

Men under alle omstændigheder er det en god idé altid at give vand bagefter, da en pille kan sidde fast i spiserøret og give ætsningsskader.

• #20   1. feb 2014 Tilde er heller ikke begejstret for at få piller. Vi er 2 om det herhjemme. Jeg holder hende , med et tæppe omkring, og manden åbner hendes mund, propper pillen ind og aer hende under hagen. Herhjemme skal det helst gå så hurtigt som muligt, ellers bliver det en kamp

• #21   1. feb 2014 Forresten, dengang jeg havde en kat der skulle have antibiotikakur, fik jeg sprøjter med afmålt medicin med hjem til det antal dage, hun skulle have medicinen. Ikke sjovt at stikke, men det kunne da lade sig gøre.

Convenia ( er selvfølgelig også en mulighed (i de tilfælde hvor det kan bruges), men jeg vil foretrække at undgå det, da jeg har læst om slemme (langtids)bivirkninger ved det. Og hvis katten ikke kan tåle det, er det jo noget skidt, at det sidder i kroppen i 14 dage.

• #22   1. feb 2014 Tinka:
    Det var da genialt!
    Det med at stikke en kat vænner man sig til smiley

• #23   1. feb 2014 Tjaeh Marianne, vænne og vænne... smiley det var lidt svært at styre sprøjten pga al den nervøse håndsved jeg havde hver eneste gang, jeg skulle til at stikke. Men jo, det var MEGET nemmere end give piller.

• #24   1. feb 2014 Så er det da godt at du ikke har prøvet at have en kat på insulin smiley

Engang stak Mads af lige da sprøjten sad i nakkeskindet, der var lige noget andet han skulle se i vinduet..... det lignede en omgang tyrefægtning smiley

• #25   3. feb 2014 Det med at få antibiotikaen med i sprøjter, tror jeg, jeg vil prøve at spørge min dyrlæge om, næste gang jeg kommer til at stå i en situation, hvor behovet melder sig... i hvert fald hvis det handler om en af de katte, som ikke rigtigt vil det der med piller. Det var faktisk en rigtig god løsning, og da jeg tidligere har lært både at lægge væske ind under huden osv., er jeg ikke bekymret for at skulle stikke. Rart bliver det aldrig, men omvendt er det en langt mere human metode for katten end det "overgreb" det helt uvægerligt bliver, når man skal proppe en pille ned i halsen på en kat, som bare IKKE vil have den.

Det har vist sig, at løsningen med at putte pillen i munden og sprøjte vand ind lige bagefter fungerer i forhold til Amanda. Men jeg skal være hurtig, for ellers ryger pillen ud igen, før jeg når at sende vandet ind bagefter. smiley

Til gengæld er der tydelig bedring at spore hos hende. Hun er næsten helt sig selv igen nu, er begyndt at bevæge sig mere rundt igen og spiser nu også sin tørkost, som hun plejer. Så nu mangler vi bare lige at få styr på integrationen i katteflokken, stress og deraf følgende urenlighed - så skal Amanda nok blive en rigtig glad og tilfreds kat hos os, er jeg sikker på. Hun ved i hvert fald nu, hvem "mor" er og søger mig, så snart hun får øje på mig. smiley

• #26   3. feb 2014 Vi har også prøvet nogle gange at få sprøjter med hjem. smiley

Kommentér på:
Det der med piller... any ideas?

Annonce