3.344 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Pludseligt uvenner, hjælp:( Pludseligt uvenner, hjælp:(

Hej alle sammen.
Vi har to katte herhjemme, som for 1-1½ års tid siden blev sat sammen, og det gik forholdsvis gnidningsfrit. Der har selvfølgelig været en forskel i deres leg, da det er en han- og hunkat. (Hun leger "fang mig" og han vil hellere daske til hale.)

Pludseligt har det eskaleret de sidste par måneder, og nu er hankatten ekstremt aggressiv overfor hunkatten - han overfalder hende/angriber, jager hende voldsomt og i vores øjne virker det meget umotiveret. Hun kan sidde lige så stille og roligt, og pludseligt går han forbi hende, får øje på hende, og så er det ned med ørene, skyder ryg og gør klar til angreb. Det skal lige siges at hunkatten er en perserkat, så til jer der har sådan en derhjemme, så må I også kende til hvor rolig deres natur er - hun viser absolut ingen interesse eller aggression overfor ham, men efterhånden bliver hun bange når hun ser ham, fordi han næsten hver evig eneste gang angriber hende. smiley

Jeg har prøvet at søge herinde på lignede situationer, men jeg synes de alle skiller sig ud fra dette smiley

De er begge indekatte, vi bor i en forholdsvis stor 3-værelses lejlighed på 85 kvm. Hankatten er ca. 3½ år, hunkatten er ca. 6 år.

Jeg håber I har nogle råd til hvad vi kan gøre, for at de kan enes igen som før. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pludseligt uvenner, hjælp:(
  • #1   11. feb 2014 jeg har selv perser og har prøvet det samme man håber, der er en anden grund til han bliver så sur på hun katten. jeg gik til dyre lægen med min og det vist sig at den sure kat var syg smiley

• #2   11. feb 2014 Vi har også overvejet om det kan spille ind hvis han har ondt eller på anden måde er blevet syg, så vi har også planlagt en tur til dyrlægen snarest. Hvad fejlede katten så? Løste det problemet efterfølgende? smiley

• #3   11. feb 2014 Her var den " sure" kan også syg, dårlige hofter og smerter, og kunne ikke blive smertes fri, så han blev aflivet kun 4 år gammel smiley
    Håber det ikke er tilfældet ved jer, men vil foreslå, at begge katte får et grundigt tjek.

• #4   11. feb 2014 Åh det er jeg ked af at høre smiley Nej jeg håber sørme heller ikke at det er tilfældet. Har du nogen idé om hvordan han udviklede dårlige hofter? Er det medfødt eller kan det skyldtes overvægt? Vores hankat er muligvis overvægtig eller også er han bare en stor kat, men vi prøver dagligt at få ham aktiveret og han spiser faktisk mindre mad end hunkatten, som for nyligt har været til dyrlægen og er rask og sund. (Heldigvis) smiley

• #5   11. feb 2014 det er best at gå en tur til dyrlægen først det kan jo være så meget. men min havde kræft og den anden kat kunne slet ikke være nogen steder. nu bestemmer den anden over de andre katte i hjemmet

• #6   11. feb 2014 Min havde hofte dysplasi, og ja det kan forværres af overvægt, og han var noget overvægtig ca 1 kg af de 10,7

I bak spejlet havde han altid haft en anden fodstilling end de andre katte jeg har haft, lidt ud af med poterne på bagbenene, altså medfødt men forværret.

profilbillede
  • #7   11. feb 2014 husk det kan være så meget andet ind det du er bange for.

• #8   11. feb 2014 Vores kat vejer omkring 6 kg, men han har en del fedt/løs hud på maven. Jeg synes det er svært at lure om han vejer for meget smiley Jeg har bemærket at han altid udstøder et lille "prrmiv" når han hopper ned fra ting og lander på jorden. Jeg har overvejet om det er et udtryk for at det gør ondt i hans led eller lign. Det må dyrlægen forhåbentlig kunne svare på...

Jeg synes det er meget ærgeligt med din kat, han ser meget flot og majestætisk ud. Men ingen kat bør leve med sådanne smerter smiley Det må ikke have været nemt.

• #9   11. feb 2014 Min gav ikke lyd fra sig men nogle hop som han plejede, at tage kunne han ikke mere smiley
    Kun en dyrlæge kan give dig sikkerhed og hjælpe dig videre smiley jeg håber det bedste for jer og håber du vil fortælle hvordan det går.

• #10   11. feb 2014 PS den delle på maven er kastrat dellen smiley en kat er tyk hvis du ikke kan mærke ribbenene ved et let tryk.

• #11   11. feb 2014 Ja jeg syntes også du skal få ham undersøgt ved dyrlægen, for det kan meget vel være fordi han er syg eller har ondt, og katte skjuler jo smerte umådeligt godt, så der skal nok en grundigere undersøgelse til, i nogle tilfælde kan man også forsøge sig med at give smertestillende i en kortere periode og se om det giver en adfærdsændring..

• #12   12. feb 2014 Min dreng har altid lavet det prrriv lyd når han hopper ned og han er ikke overvægtig eller har ondt. Han gør det bare fordi han er et sludrechatol smiley
    Afsted til dyrlægen, gerne med begge og få dem tjekket i hoved og r**
    Better safe than sorry, som de siger på fremmedsprog smiley

• #13   12. feb 2014 Ja det lyder som det bedste forslag, med en tur til dyrlægen. Jeg er spændt på hvad hun siger smiley Forhåbentlig er ingen syge, men samtidigt håber jeg også at hun kan finde en forklaring på hans aggression. Tak fordi I tog jer tid til at læse og svare smiley God dag til jer alle smiley

• #14   12. feb 2014 Husk update smiley

• #15   12. feb 2014 Jeg modtog for 3 år siden 2 omplaceringskatte. Begge hankatte kastr. og brødre...De kunne simpelthen ikke tåle synet af hinanden, og da det var indekatte valgte familie, at omplacere dem...Efter en måned her inde i huset, blev de så langsomt vænnet til livet som udekatte også...Det tog toppen af deres fjendskab, men de er aldrig belvet venner..Mine 2 andre kastr. har de ikke nogen problemer med.

• #17   12. feb 2014 Der går desværre lidt tid, før vi har mulighed for en tur til dyrlægen - men jeg skal da huske at give en update smiley
    Det er desværre ikke på tale her at de har mulighed for at komme udenfor smiley
    Hankatten er kastreret, men jeg har faktisk mistanke om at min hunkat ikke er neutraliseret. Jeg har ikke haft hende som killing, og hos dyrlægen sagde hun at det ikke er muligt at finde ud af om hun er blevet det før jeg fik hende. Så jeg har faktisk overvejet om han kan slå ud på det, hvis det er noget han kan fornemme på hende... smiley

• #18   12. feb 2014 Jeg har 6 katte og nogle gange, specielt her om vinteren, hvor de ikke synes det er så sjovt at være ude ,kan der godt være lidt ballade i flokken. jeg har prøvet at bruge en feliway dispensor med stor succes, så det kunne jo være en mulighed, hvis der ikke er noget galt rent helbredsmæssigt.

• #19   12. feb 2014 Hmm når du skriver at der er en reel chance for at hun ikke er neutraliseret, så giver det anledning til flere muligheder på uvenskabet,
    1. det kan være når hun går i løbetid at der sker noget mellem dem..
    2 det kan så være din hunkat der er syg, livmoderbetændelse feks. hvilket kan være meget farligt for din hunkat..

Og det med at der ikke skulle være nogen måde at finde ud af det på, forstår jeg ikke, for en scanning af hunkatten må vil kunne afsløre om der er en livmoder eller ej..

Hvorfor går der noget tid før du har mulighed for at komme til dyrlæge???
    Hvis din kat er syg så skal den da have behandling..

• #20   12. feb 2014 Min hunkat var til dyrlægen for en måned siden, og hun fejler ingenting. Dyrlægen sagde til mig at det ikke er muligt at finde et ar, og at en scanning er dyr og unødvendig, når hun som sådan ikke generer nogen. Desuden, så er det kun de sidste par måneder at hankatten har været mere aggressiv, så jeg tvivler på at det har noget med hende at gøre... Han viser heller ingen tegn på sygdom, i form at manglende appetit eller ændring i vaner - han spiser, leger, sover som før. Det er på baggrund af det, at vi mener at dyrlægen godt kan vente til næste måned, det er intet kritisk, så tænkte at det var en idé at spørge til råds herinde først. smiley

Mht. Feliway dispenseren, så satte vi en op i går aftes. Jeg ved ikke hvornår den vil begynde at virke (hvis den gør), men så sent som i eftermiddags måtte jeg lukke ham inde i soveværelset, da han havde jagtet hende igen og bidt, så han havde en kæmpe tot at hendes pels i munden. smiley

• #21   12. feb 2014 Så du mener at fordi han ingen andre ændringer har end at være aggressiv, så kan han ikke have smerter????

Jamen der tager du meget fejl..
    Og fordi din hunkat blev undersøgt for en måned siden, så betyder det jo ikke at hun ikke kan være syg, for hvordan blev hun undersøgt, og kan hun ikke være blevet syg i mellemtiden??

• #22   12. feb 2014 Nej det har jeg på intet tidspunkt sagt, jeg siger bare at han ikke umiddelbart viser nogle tegn på sygdom - ikke smerter. For det andet, så ser jeg ingen grund til at rende til dyrlægen hver måned, fordi der er mulighed for at hun jo måske er blevet syg imellem tiden. Det ville bare været tosset. Det virker som om du kun er ude på at være på tværs og det kan jeg ikke arbejde med. Jo, hun kan i teorien godt være blevet syg i mellemtiden, hvis der er fløjet en bakterie ind gennem vinduet, eller hvis hun har en livstruende sygdom, der åbenbart ingen symptomer har. Men hvad vil du så sige til dyrlægen?
    Desuden, så er det meget normalt at hvis katten ingen symptomer har, eller viser tegn på smerter, så vil dyrlægen ikke risikere at traumatisere katten, ved f.eks. indgreb eller narkose, før det bliver en nødvendighed. Jeg refererer stadig til min hunkat.

• #23   12. feb 2014 Er det hver dag han overfalder hende nu eller kun engang imellem. Hvis katte ændrer adfærd kan det jo være på grund af sygdom og det er jo kun dyrlægen der kan udelukke den del, som flere også skriver .
    Det er så heller ikke sådan at alle voksne han og hun katte altid er gode venner. Dine katte er jo ret forskellige i temperament og jeg har altså masser af gange set min han kat jagte sin søster til en rask omgang bølle bank . Det var også altid lige pludselig og jeg kunne ikke se hun havde indbudt til det på nogen måde. Det så voldsomt ud , de rullede rundt og hun hvæste og skreg og så bestemt ikke ud til at nyde det . Jeg ved ikke hvad den adfærd hedder udover at jeg selv kalder det bøllebank. Han var ikke så slem til det, men det skete da af og til. Så kan du forsøge om du kan give hende nogle gode muligheder for at kunne komme væk og gemme sig.

• #24   13. feb 2014 smiley

Jeg er ikke ude på at være på tværs, jeg kan blot ikke følge din tanke gang..
    For mig lyder det som om det handler om pengepungen frem for dine katte..

Og jeg siger jo ikke at din hankat skal i narkose eller noget for at finde en årsag, ofte hvis man har mistanke om smerter, så vil man sætte katten på smertestillende i en periode for at se om det ændre kattens adfærd, gør det det så laver man alle de andre undersøgelser..

Og med hensyn til din hunkat, så vil livmoderbetændelse eller andre indvortes alvorlige sygdomme ofte give forhøjet temperatur, så det er jo ret nemt at afgøre, og det vil også være rimeligt let for en god smådyrsdyrlæge at undersøge om der skulle være noget at komme efter..

• #25   13. feb 2014 Jeg vælger at stole på min dyrlæge, når hun siger at hun er rask. Men du skal da have tak for dine kommentarer smiley

Hankatten kommer afsted, som mange også foreslår vil være en god idé. smiley

• #26   13. feb 2014 Jeg tror så bare at der er nogen katte som ikke kan sammen, og det kan de slet ikke hvis de ikke kan lægge afstand til hinanden..Synes også ofte der er katte som sælges med den begrundelse at den ikke trives enten i flokken eller med anden kat...

Kommentér på:
Pludseligt uvenner, hjælp:(

Annonce