Pludseligt uvenner, hjælp:( Pludseligt uvenner, hjælp:(
Hej alle sammen.
Vi har to katte herhjemme, som for 1-1½ års tid siden blev sat sammen, og det gik forholdsvis gnidningsfrit. Der har selvfølgelig været en forskel i deres leg, da det er en han- og hunkat. (Hun leger "fang mig" og han vil hellere daske til hale.)
Pludseligt har det eskaleret de sidste par måneder, og nu er hankatten ekstremt aggressiv overfor hunkatten - han overfalder hende/angriber, jager hende voldsomt og i vores øjne virker det meget umotiveret. Hun kan sidde lige så stille og roligt, og pludseligt går han forbi hende, får øje på hende, og så er det ned med ørene, skyder ryg og gør klar til angreb. Det skal lige siges at hunkatten er en perserkat, så til jer der har sådan en derhjemme, så må I også kende til hvor rolig deres natur er - hun viser absolut ingen interesse eller aggression overfor ham, men efterhånden bliver hun bange når hun ser ham, fordi han næsten hver evig eneste gang angriber hende.
Jeg har prøvet at søge herinde på lignede situationer, men jeg synes de alle skiller sig ud fra dette
De er begge indekatte, vi bor i en forholdsvis stor 3-værelses lejlighed på 85 kvm. Hankatten er ca. 3½ år, hunkatten er ca. 6 år.
Jeg håber I har nogle råd til hvad vi kan gøre, for at de kan enes igen som før.
okt 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 31
jan 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 13
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Håber det ikke er tilfældet ved jer, men vil foreslå, at begge katte får et grundigt tjek.
jan 2012
okt 2013
maj 2012
I bak spejlet havde han altid haft en anden fodstilling end de andre katte jeg har haft, lidt ud af med poterne på bagbenene, altså medfødt men forværret.
okt 2013
jan 2012
Jeg synes det er meget ærgeligt med din kat, han ser meget flot og majestætisk ud. Men ingen kat bør leve med sådanne smerter
maj 2012
Kun en dyrlæge kan give dig sikkerhed og hjælpe dig videre
maj 2012
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Afsted til dyrlægen, gerne med begge og få dem tjekket i hoved og r**
Better safe than sorry, som de siger på fremmedsprog
jan 2012
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
jan 2012
Det er desværre ikke på tale her at de har mulighed for at komme udenfor
Hankatten er kastreret, men jeg har faktisk mistanke om at min hunkat ikke er neutraliseret. Jeg har ikke haft hende som killing, og hos dyrlægen sagde hun at det ikke er muligt at finde ud af om hun er blevet det før jeg fik hende. Så jeg har faktisk overvejet om han kan slå ud på det, hvis det er noget han kan fornemme på hende...
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5
jan 2012
1. det kan være når hun går i løbetid at der sker noget mellem dem..
2 det kan så være din hunkat der er syg, livmoderbetændelse feks. hvilket kan være meget farligt for din hunkat..
Og det med at der ikke skulle være nogen måde at finde ud af det på, forstår jeg ikke, for en scanning af hunkatten må vil kunne afsløre om der er en livmoder eller ej..
Hvorfor går der noget tid før du har mulighed for at komme til dyrlæge???
Hvis din kat er syg så skal den da have behandling..
jan 2012
Mht. Feliway dispenseren, så satte vi en op i går aftes. Jeg ved ikke hvornår den vil begynde at virke (hvis den gør), men så sent som i eftermiddags måtte jeg lukke ham inde i soveværelset, da han havde jagtet hende igen og bidt, så han havde en kæmpe tot at hendes pels i munden.
jan 2012
Jamen der tager du meget fejl..
Og fordi din hunkat blev undersøgt for en måned siden, så betyder det jo ikke at hun ikke kan være syg, for hvordan blev hun undersøgt, og kan hun ikke være blevet syg i mellemtiden??
jan 2012
Desuden, så er det meget normalt at hvis katten ingen symptomer har, eller viser tegn på smerter, så vil dyrlægen ikke risikere at traumatisere katten, ved f.eks. indgreb eller narkose, før det bliver en nødvendighed. Jeg refererer stadig til min hunkat.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Det er så heller ikke sådan at alle voksne han og hun katte altid er gode venner. Dine katte er jo ret forskellige i temperament og jeg har altså masser af gange set min han kat jagte sin søster til en rask omgang bølle bank . Det var også altid lige pludselig og jeg kunne ikke se hun havde indbudt til det på nogen måde. Det så voldsomt ud , de rullede rundt og hun hvæste og skreg og så bestemt ikke ud til at nyde det . Jeg ved ikke hvad den adfærd hedder udover at jeg selv kalder det bøllebank. Han var ikke så slem til det, men det skete da af og til. Så kan du forsøge om du kan give hende nogle gode muligheder for at kunne komme væk og gemme sig.
jan 2012
Jeg er ikke ude på at være på tværs, jeg kan blot ikke følge din tanke gang..
For mig lyder det som om det handler om pengepungen frem for dine katte..
Og jeg siger jo ikke at din hankat skal i narkose eller noget for at finde en årsag, ofte hvis man har mistanke om smerter, så vil man sætte katten på smertestillende i en periode for at se om det ændre kattens adfærd, gør det det så laver man alle de andre undersøgelser..
Og med hensyn til din hunkat, så vil livmoderbetændelse eller andre indvortes alvorlige sygdomme ofte give forhøjet temperatur, så det er jo ret nemt at afgøre, og det vil også være rimeligt let for en god smådyrsdyrlæge at undersøge om der skulle være noget at komme efter..
jan 2012
Hankatten kommer afsted, som mange også foreslår vil være en god idé.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
Pludseligt uvenner, hjælp:(