854 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Tørfoder, korn eller ej ? Tørfoder, korn eller ej ?
Jeg syntes at havde læst mig til at jo mindre korn der er i tørfoder jo bedre.
Da vi for lidt tid siden var til dyrlægen med vores ene kat, spurgte vi dyrlægen om hun kunne anbefale noget godt foder.
Og hun anbefalede så Acana som er kornfrit.
Men fornyligt læste jeg herinde at det er bedst der er lidt korn i.
Begge vores katte er kastreret.
Mit spørgsmål er så, er det bedst at det kornfrit eller skal der være lidt i ?
0 synes godt om
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Men jeg anser jo vådkosten for vigtigere end tørkosten, den kan jo også regulere mængden af kød, både i form af kogt eller råt kød og god dåsemad/ posemad og så er der væske i maden som jeg mener er vigtigt.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 16 Svar: 25
Louise: Det var lige præcis den tråd jeg havde set, ville bare lide spørge syntes det er svært at finde ud af med det foder (:
Jette: Du nævner det med dårlig mave, det lider vores katte rimelig meget af til tider, de har fået orme kur og det blev dog også bedre. De får vådfoder 2 gange om dagen. Men kan du anbefale noget foder der er godt til katte med tildens til dårlig mave ?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Kvæg spiser græs, men det betyder ikke at jeg også gør det
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Til gengæld står jeg meget fast på at de forskellige produkter, der er lavet til kastrater, ikke er godt nok. Der er også en minimal forskel, mere korn og en umålelig mindre mængde magnesium. Det sidste har efter min mening ingen betydning, så lang tid man sørger for at katten har nok at drikke og får vådt eller råt minimum 2 gange dagligt.
Der er nogen der mener at katte også får korn, når de æder mus eller fugle i naturen. Ja, MEGET lidt og så skal man huske på at det har været i kontakt med musens eller fuglens mavesyre, hvilket giver et andet resultat, end hvis den åd korn direkte fra hestens trug.
Til gengæld skal man holde sig langt væk fra produkterne fra supermarkeder. De er tilsat mange underlige ting, som katte ikke har brug for.
maj 2012
Før jul kunne han så ikke helt komme over stresmaven, men der hjalp Calm fra RC.
Der vil nok være andre med større erfaring som kommer med gode råd, det som virker for mig er noget jeg har læst her inde
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Overvejer dog at blande en lille smule Iams Hairball i da jeg håber det kan hjælpe på hans reflekser.
Udover det har de nærmest fri adgang til vådkost og self. tørkost, begge kattene herhjemme kan fint administrere det.
De får self. også katte snacks og noget menneskemad (Hvis jeg self. er klar over det er noget de kan tåle) og råt kød når de vil have det, hvilket er sjældent.
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Jo mere kød i tørfoder = for meget magnesium = urinsten..
Ja katte er kødædere men der er også meget væske i byttedyr som udligner magnesium indholdet hvorimod i tørfoder hvor der ingen væske er sætter magnesium sig som krystaller i urinrøret.. og da katte ofte er småt drikkende får de slet ikke væske nok i forhold til den magnesium de indtager igennem fodret...
dette er min bitre erfaring.. selvom de får vådt hverdag
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
og så skal man se på omsætligheden (den bliver stort set aldrig nævnet i de forskellige tests), jo mere ind, jo mere ud, jo mere spild
Hos mig får misser RC sterilised, og det trives de super på. Vådfoderen er smilla, bozita og lidt forskellige andre slags - køber ca for 7-800 kr blandet hver mdr.
Kender nogen som ville være gode ved deres kat, og begyndte at foder med kornfrit. De endte med en foderallergi-kat i stedet for. Og det var i følge dyrlægen ikke første gang de var ude for dette. Det er noget med at katte har tendes til at få allergi overfor nogle fødevarer frem for andre. Det kan især være græskar, kartofler og en ting mere jeg ikke lige kan huske, og det er oftes dem som producenterne putter i istedet for korn.
Jeg har prøvet nogle forskellige slags, bare som godbidder, men kattene er faktisk ikke interessert. Og da alle 19 styks vil spise rc sterilised, og trives på det, ja så kan jeg ikke se hvorfor man skal skifte. Produktet er nemlig hammer godt til især hankatte,med tendes til urinvejsproblemer. Fik nemlig en snak med dem på RC, da den ene af min har haft store problemer på internattet. Men efter at han blev sat på dette, ja så har der ikke været problemer. De drikker nemlig noget mere, end hos andet foder - har mødt flere som har sagt det samme.
mine har fri adgang til tørkost, og så får alle vådmad til aften, desuden er der nogen som får til middag også
maj 2012
maj 2012
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Jeg fodrer for tiden med Intestinal (RC) pga tilbagevendende dårlig mave og nu er jeg ved at spore mig ind på, at det er pga det kornfrie vådkost jeg har brugt - så pt. er det også RC
Når der ikke længere er behov for diætkost, så trives de på RC Intense Hairball
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
De tre langhåret katte jeg har, har fået bedre pels og den er nemmer at holde filterfri.
Tørkosten er så også kun sekundær her i hjemmet .
Jeg sørger for at de får råt kød dagligt samt vådkost med ekstra vand.
De fanger selv byttedyr udenfor... og det eneste de levner er galdeblæren og mavesækken.
Derfor får de ikke korn naturligt heller. Så teorien om at der skal være en smule korn i fodret (fordi fugle/mus spiser det) holder altså ikke.
Det rå kød og ben har også fjernet en "kronisk" tandkødsbetændelse hos en af mine kopi MCO.
Ja det er super vigtigt at man sørger for at kattene får rigeligt med væske og det er ligemeget om det er kornfyldt hønsefoder eller kornfrit tørkost.
Tørkost er bare ikke naturligt ... men det er nemmer for os mennesker
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Så skulle du smage min levergryde eller grydestegte hjerter med persille......... mums!
Tørfoder, korn eller ej ?