Fokus på hundende, men hvad med kattene?? {{forumTopicSubject}}
Ja nu så jeg lige lidt af go aften danmark i går, og jeg har også set lidt om det på nettet, men nu vil den kære fødevareminister jo have mere fokus på alle de raske hunde der bliver aflivet hvert år. Det er da glimrende, jeg er meget imod at raske dyr bare aflives fordi ejer var en klaphat, men jeg kan ikke lade være med at tænke, hvornår kommer der fokus på katten?! Hvad med alle de katte der hvert år bliver dumpet, rejst fra, efterladt osv. fordi folk ikke tænker sig om inden de får en kat? Jeg så nu gerne at der kom fokus på behandlingen af kæledyr generelt, og ikke kun hunde. jeg læste at det faktisk også er lidt af et problem at kaniner bare bliver dumpet. Men nu er hunden jo et højt stående kæledyr, jeg glæder mig bare til den dag kattene kommer i fokus
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 579
Men hunden er åbenbart et højere stående væsen end katten, så skidt pyt da med dem
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Men Karina har ret - en hund er et højere stående væsen - desværre.
Louise:
Et eller andet sted så mener jeg at vi skal få aflivet alle de herreløse katte der er rundt omkring.. Ja det er synd, men vi står oppe mod et problem som skal løses..
Man løser ikke "problemet" med masse-aflivninger - og den grundtanke er jeg direkte imod!
Husk også lige på, at nogle steder er katte faktisk et nyttedyr - kan du se hvor mange mus vi vil blive invaderet af?
Nej!
Det er ikke kattens skyld, det er menneskets, vi "producerer" dem og glemmer at neutralisere.
Hvis blot vi blev bedre til at tænke på det, så ville bestanden automatisk blive reguleret - og husk så også lige:
I naturen er det kun de stærkeste der overlever.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
Min pointe er bare at jeg synes det er træls at der er så meget fokus, på hundende, når kattene i den grad kunne bruge noget fokus, som en lov omkring at katte skal være mærket, få folk til at forstå at de skal neutralisere de kat osv.
det pisser mig så meget af når jeg der en af de der folk der bare raser mod hundeloven og det er synd at så mange hunde bliver aflivet, osv. altså hvad med at tænke lidt over alle de herreløse katte, eller alle dem på internaterne, eller alle dem der bare bliver efterladt osv.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
men på den anden side, så syntes jeg også at bedre af aflive end at man bare smider dyret ud. Har været på kv i flere år, og har set rigtig mange katte som bare bliver smidt ud. Folk fraflytter deres huse, og lader deres kat og killinger blive.
I kattenes tilfælde kan man bør man have mere forkus på at folk bør for ordnet deres kat i stedet for, om man afliver eller ej.
vedr hundeloven, så er der jo 15000 hunde hvert år som bliver aflive pga manglede tid hos ejeren mm - de 15000 er jo ingenting i forhold til de ca 1000 hunde som er blevet aflivet siden loven trådte i kraft.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Bad ham så om at udvide indsatsen til også at omfatte katte, da de gang på gang bliver overset, og at det vel er på tide, de får deres egen lov a'la hundeloven.
F.eks. skal salg af hunde på markeder også gælde katte (og andre kæledyr),
Det gør så ondt at se små killinger sidde i et bur en helt lang sommerdag for salg til tilfældigt forbipasserende.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
maj 2007
http://www.bt.dk/politik/minister-slaar-alarm-tusinder-af-hvalpe-aflives-uden-grund
jun 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 43 Svar: 343
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg kan være enig i der bør gøres noget ved katte bestanden og folks indstilling til katten..
Men jeg ser min nødsaget til at stille et modspørgsmål til jeres modvilje til at aflive raske dyr..
Hvad syntes i folk skal gøre når de af forskellige årsager såsom sygdom, fysiske eller psykiske, nedgang i økonomi ikke længere er i stand til at tage vare på deres dyr og der ikke er nogen der vil overtage dyret, internaterne siger nej, skal de så bare lade dyret gå for lud og koldt vand??
Der kan jo rent faktisk opstå uforudsete hændelser der gør at man må skille sig af med højt elskede kæledyr, ting man ikke er herre over, er det så ikke bedre at aflive dem frem for at de misrøgtes når man ikke fysisk eller økonomisk kan tage vare på dem???
Jeg går ikke ind for at man afliver kæledyr fordi man er blevet træt af dem, men hvis alle andre muligheder er udtømt, så er det jo ikke synd for et dyr at være dødt, men det kan være morderligt synd for det at være i live, hvis det ikke passes..
maj 2007
Det, jeg opponerer mod og gerne ser stoppet, er bl.a. at katte (og andre dyr) bare efterlades eller dumpes i en grøft eller på en rasteplads til en uvis skæbne.
Hvis det f.eks. var et lovkrav (som det er med hundene), at ejerkatte og alle katte, der handles, SKAL mærkes, og fritgående katte gerne neutraliseres (ønskedrøm), ville det være et skridt på vejen.
Det ville være nemmere at finde ejer og stille dem til ansvar, hvis katten er mærket.
Der skulle ikke bruges tid på fremlysning m.m., hvis den ikke er det, ligesom indfangede og måske syge katte ville kunne aflives her og nu.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
jan 2012
Men nu var der flere både her i tråden og i andre tråde der totalt er imod at man afliver sunde og raske dyr, "no matter what", og den del er jeg ikke enig i..
Janne hvor ville DK dog være nået langt hvis DB kan komme igennem med sådan et tiltag, men må indrømme at jeg tvivler lidt på deres magt, og vil se det før jeg tror det, men jeg skal da være en af de første der hilser sådan et tiltag meget velkommen
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Louise......Jeg er næsten sikker på at lovgivningen bliver enten med en øretatovering eller chip. Da mange efterhånden kun har fået en chip i. Mine 3 katte har kun chip.
jan 2012
Og ja hvis der skulle komme en lov, så vil den vel blive ligesom hos hundene at katten blot skal være mærket enten med chip eller øremærke
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Hvad er det der er så forfærdeligt ved tatoo???
Hvis en kat findes død på vejen, så kan man se om der er en tatoo - om end den er slidt, men er den uden tatoo, så ligner det en ejerløs kat.
Man har jo ikke lige en chiplæser i lommen vel?;)
Fokus på hundende, men hvad med kattene??