3.301 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Stephanie R
Stephanie R
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11

Pludselig skaldet plet.. Pludselig skaldet plet..

Hej alle!

Jeg har en 1 årig skovkat, med lækker lang pels. Har hun altid haft. Hun er inde kat, og har ikke været udenfor.

Hun har i nogle dage haft en slags uldet klump, som har vokset sig større. Jeg nuldrede den ud af hendes pels.
Opdagede så at der var en skaldet plet (på størrelse med en 2kr ca), på hendes hals på siden. Ingen hår, og ingen sår. Bare glat skind. Den har aldrig været der før.

Dyrelægen er lukket, så tænkte at jeg ville forhøre mig herinde smiley

Ved i hvad det evt kan være? Undre mig lidt, da hun jo aldrig er ude eller i kontakt med andre dyr, udover min anden kat. Også en 1 årig hunkat, med blå pels. Hun omgåes heller ikke udenfor eller med andre dyr..
Håber i kan hjælpe. På forhånd tak!

Mvh Stephanie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pludselig skaldet plet..
  • Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#2   20. feb 2014 Har snakket med døgn vagten, som ikke ville svarer fordi han ikke synes det var akut.. Derfor spørger jeg herinde smiley det kunne jo være at nogen havde oplevet noget lign.

• #3   20. feb 2014 Ringorm?? Det mister de vist håret af??

• Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#4   20. feb 2014 Måske et dumt spørgsmål: kan de godt få det, bare sådan lige pludselig? Hvis de begge er indekatte og ikke er udenfor eller med andre dyr overhovedet?

• #5   20. feb 2014 http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/r/ringorm.aspx

Jeg vil ikke komme med et bud på hvad det kan være, men syntes du ved given lejlighed skal få det tilset af dyrlægen, og jeg kan faktisk godt forstå at vagtdyrlægen ikke ville hjælpe dig, for en bar plet er jo ikke akut, det kan nemt vente til dagen efter..

• #7   20. feb 2014 det kan også komme efter indsprøjtninger - har en firkant på min siam efter en vaccine.
    jeg har prøve det nogle gange på nogle af mine, men kan ikke sige hvad det er. Men som de andre skriver en byld, et lille sår eller div sygedomme.
    Ringorm kommer ikke af sig selv, og det smitter ikke helt så nemt. Vi har haft et par omgange på internattet. Og det er altså noget man skal have slemt med ind.

• Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#8   20. feb 2014 Ja, men har ikke styr på den slags - så derfor opstod der bekymring for min lille skat, som så mange af jer jo nok kender til smiley min dyrelæge havde indtalt på sin telefon svarer at jeg skulle ringe til dem. Men er da glad for at kunne finde hjælp her!!

• Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#9   20. feb 2014 Okay. Tak for hjælpen!! Vil prøve at ringe til dyrelægen imorgen. Blev bare bekymret smiley

• #10   21. feb 2014 Tag det bare roligt.
    Du har nulret en pelsknude af, og det kan godt efterlade en bar plet.
    Det samme ville du kunne se, hvis katten selv havde hevet den af.

• #11   21. feb 2014 Umiddelbart tænker jeg som Mega. Det er også sket et par gange på vores obelix.

• #12   21. feb 2014 Hvis du ikke friserer katten jævnligt kan det ske at der kommer pels knuder. Jeg har engang set en der havde en langhåret kat som absolut ikke var vænnet til at blive børstet og friseret, der røg pelsen også af i totter rundt om halsen, indtil den ny pels kom frem og den lærte at blive friseret hver dag. Så jeg er også enig med Mega.

• Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#13   21. feb 2014 Okay. Børster hende hver anden dag, men det er måske for lidt for en lang håret?

• #14   21. feb 2014 Det er ikke nok at børste, for en børste glider bare på det øverste pelslag og kommer ikke ned i bunden af pelsen.

Brug en kam - f.eks. af stål, ikke nylon (giver statisk elektricitet) - med ca. en tændstiks tykkelse mellem tænderne, som skal være afrundede i spidsen.

Start med at rede en tot ad gangen, oppefra og nedefter, og hold kammen lodret på kattens krop. Holdes den vandret, trækker den i pelsen.

Så kan du evt. afslutte med at børste.

Gør du sådan, kan du nøjes med at ordne pelsen en gang om ugen, måske hver 14. dag.

• Stephanie R
    Stephanie R Tilmeldt:
    feb 2014

#15   21. feb 2014 Dyrelægen siger at det højst sandsynligt er pga den pels knude der. Men at jeg bare skal holde øje med det. At katte ikke får det så let. Og at ringen, hvis det var ringorm, ville være synlig som en ring.
    Mystery solved. Men mange tak for hjælpen alle:-)

Kommentér på:
Pludselig skaldet plet..

Annonce