Filtet skovkat og kat med "knuder" Filtet skovkat og kat med "knuder"
1. Jeg har en skovkat som har fået en filtet pels på siderne. Det er lykkedes mig at holde pelsen i orden på maven, men siderne filter hele tiden. Hun går en del ude, så jeg vil helst ikke klippe hende. Sidste år fik jeg hende bedøvet for at klippe hende, men det vil jeg helst ikke udsætte hende for igen. Findes der noget man kan smøre ind i pelsen så den er lettere at holde? De 2 andre skovkatte er der aldrig problemer med.
2. Hendes mor har fået en knude lige under huden på maven. Den er på størrelse og form som et stort hindbær. Det gør ikke ondt og hun vil gerne kløes på maven. Der er bestil til ved dyrlægen i næste uge, men jeg vil høre om andre har oplevet noget lignende. Hun er 10 år.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Den næste opgave du så har er at du er nød til at rede hende oftere, hvis du ikke gør det dagligt så er det en nødvendighed at gøre det dagligt, og så ved jeg jo ikke hvad du frisere hende med, men vil anbefale en god kam, da den er bedst til at komme ned i underulden med, og måske er du en af dem der behøver at anvende en furminator, selv om jeg ikke er fan af dem
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 17
jan 2012
Så der er vist kun den "hårde" vej..
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
jan 2012
Det var da vist en anden kat end den der havde problemer med filter i pelsen, og det er jo et helt andet problem..
Du skriver det er hendes mor altså en kat der har fået killinger...
Er den fertil?? Jeg syntes du skal få tjekket den knude hos dyrlægen, for det lyder ikke godt, det kan godt være noget alvorligt, det kan også blot være en fedtknude, men cyster er det der kommer i tankerne hos mig
nov 2008
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Hun hjalp mig med min Bean, som jeg ikke anede hvad jeg skulle gøre ved, fordi jeg slet ikke måtte rede ham mere. Havde bla. brugt Furminator, som bestemt IKKE var nogen succes.
Hun fik redt ham igennem, uden brug af bedøvelse, og viste mig hvordan jeg skulle gøre i fremtiden. Det har virkelig været guld værd for mig
jan 2012
det kan også være en mælkekirtel der er stoppet, hvis det er i nærheden af en brystvorte, men jeg gætter jo kun..
Du må meget gerne opdatere når du har været ved dyrlægen..
nov 2008
jun 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 218
Han filtrer kun på maven,under "armene" og lidt ved ørerne. Børster ham ca en gang om ugen. Han kommer ud og har tit diverse grene,blade osv hængenede i pelsen. Brokker sig en del men lader mig dog børste færdig. Tager ikke mere end 5 min. Bare han kan få lov at bide lidt i børsten og mijave lidt
Hvis filtrer knuderne er for store,må de klippes af,men har de dog ikke været endnu
nov 2008
nov 2008
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Jeg kan anbefale en kam med "rulle-tænder" - det fungerer fint her. Den er god at komme i bund med.
og jo, fældningssæsonen er klart igang
nov 2008
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
(min har dog ikke sådan et håndtag - men princippet må være det samme)
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
nov 2008
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og pt er det forår og de fælder, og så er det bare med at være over dem igen og igen og igen.. Suk
Og ja, en rullekam er også uundværlig herhjemme. Vi har et helt arsenal til typen af knuder/pelspleje. Schæferstrigle, rullekam, god metal kam og en god børste (herhjemme mason pearson).
Vi har i øvrigt også været ude i klipninger (han behøver dog ikke blive bedøvet af dem grund), hvor jeg faktisk synes at pelsen blev værre og værre for hver gang han var klippet, så det gik jeg bort fra igen.
Jeg ved at flere sværger til de to produkter fra Ann-Dorit, som kan findes under filtret pels, på siden her
http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/Anju/mcpetshop-anju.htm
nov 2011
nov 2008
Ideen med godbidder virkede ikke. Man kan ikke spise og brokke sig samtidig. De første dage efter pelsen var redt blevet redt ud, var jeg ikke særlig populær. Hvis hun så kamme ligge på sofabordet forduftede hun. Nu må jeg gerne bruge rullekammen i kort tid.
nov 2011
Men lidt tålmodighed og så tage en ting af gangen
Filtet skovkat og kat med "knuder"