2.289 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Filtet skovkat og kat med "knuder" Filtet skovkat og kat med "knuder"

1. Jeg har en skovkat som har fået en filtet pels på siderne. Det er lykkedes mig at holde pelsen i orden på maven, men siderne filter hele tiden. Hun går en del ude, så jeg vil helst ikke klippe hende. Sidste år fik jeg hende bedøvet for at klippe hende, men det vil jeg helst ikke udsætte hende for igen. Findes der noget man kan smøre ind i pelsen så den er lettere at holde? De 2 andre skovkatte er der aldrig problemer med.
2. Hendes mor har fået en knude lige under huden på maven. Den er på størrelse og form som et stort hindbær. Det gør ikke ondt og hun vil gerne kløes på maven. Der er bestil til ved dyrlægen i næste uge, men jeg vil høre om andre har oplevet noget lignende. Hun er 10 år.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Filtet skovkat og kat med "knuder"
  • #1   2. mar 2014 Til pelsen har jeg overvejet at købe en fortyndersaks til gizmos pels

• #2   2. mar 2014 Til at starte med så er du altså nød til at klippe filterknuden af, for du kan ikke rede den ud..
    Den næste opgave du så har er at du er nød til at rede hende oftere, hvis du ikke gør det dagligt så er det en nødvendighed at gøre det dagligt, og så ved jeg jo ikke hvad du frisere hende med, men vil anbefale en god kam, da den er bedst til at komme ned i underulden med, og måske er du en af dem der behøver at anvende en furminator, selv om jeg ikke er fan af dem smiley men din hunkat lyder til at være en af dem men en lidt kompliceret pels..

• #3   2. mar 2014 jeg har en furminator, men jeg synes den er for hård. Katten er helt enig for hun forsvinder omgående når jeg har den i hånden. Jeg får lov at rede hende højst 5 min, så bliver hun hysterisk, så det tager temmelig lang tid. Men det kan da godt være at jeg bliver nødt til at klippe. Jeg havde håbet man kunne få noget olie eller lignende, der kunne gøre pelsen mere glat og dermed nemmere at rede.

• #4   2. mar 2014 Nej desværre, jeg har ikke kendskab til det i hvert fald..

Så der er vist kun den "hårde" vej.. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #5   2. mar 2014 Hej Pia..Når der først er opstået en filterknude på størelse med et stort hindbær som du skriver eller en mindre filterknude, så kan der desværre intet gøres, hverken olie eller noget andet til at pelsen bliver letter at rede ud. Kan du ikke prøve om du kan sidde med din kat og nusse hende i pelsen imens du prøver at få knuden op med dine finger? smiley

• #6   3. mar 2014 Hov den der med knuden under huden på størrelse med et hindbær..
    Det var da vist en anden kat end den der havde problemer med filter i pelsen, og det er jo et helt andet problem..

Du skriver det er hendes mor altså en kat der har fået killinger...
    Er den fertil?? Jeg syntes du skal få tjekket den knude hos dyrlægen, for det lyder ikke godt, det kan godt være noget alvorligt, det kan også blot være en fedtknude, men cyster er det der kommer i tankerne hos mig smiley

• #7   3. mar 2014 Ja, hun er fertil endnu, men hvis hun skal bedøves bliver hun steriliseret samtidig. Der er bestilt tid ved dyrlæge i næste uge.

• #9   3. mar 2014 Jeg kender en kattefrisør i Herning.
    Hun hjalp mig med min Bean, som jeg ikke anede hvad jeg skulle gøre ved, fordi jeg slet ikke måtte rede ham mere. Havde bla. brugt Furminator, som bestemt IKKE var nogen succes.

Hun fik redt ham igennem, uden brug af bedøvelse, og viste mig hvordan jeg skulle gøre i fremtiden. Det har virkelig været guld værd for mig smiley

• #10   3. mar 2014 Fint du har bestilt tid, jeg har ikke selv oplevet noget lignende, men det lyder desværre for mig som en cyste af en art, jeg håber blot for dig at det ikke er alvorligt..

det kan også være en mælkekirtel der er stoppet, hvis det er i nærheden af en brystvorte, men jeg gætter jo kun..

Du må meget gerne opdatere når du har været ved dyrlægen..

• #11   3. mar 2014 Er dr nogen de ved, om der er en kattefrisør nær Skive?

• #12   4. mar 2014 bruger en børste på Silver som efterhånden har fået en kæmpe pels.
    Han filtrer kun på maven,under "armene" og lidt ved ørerne. Børster ham ca en gang om ugen. Han kommer ud og har tit diverse grene,blade osv hængenede i pelsen. Brokker sig en del men lader mig dog børste færdig. Tager ikke mere end 5 min. Bare han kan få lov at bide lidt i børsten og mijave lidt smiley
    Hvis filtrer knuderne er for store,må de klippes af,men har de dog ikke været endnu

• #13   4. mar 2014 Dyrlægen har kigget på knuden i dag. Han mente ikke det var ondartet og syntes vi skal se tiden an og se om den ændrer størrelse. Han vil ikke anbefale at operere på hende på nuværende tidspunkt.

• #14   4. mar 2014 Jeg har været i gang med fortyndersaks og kam, på min filtede mis, men det er ikke let, for hun er svært at holde. Jeg kan holde hende, men har ikke hænder nok til at klippe samtidig og manden kan hverken holde hende eller bruge kammen.

• #15   4. mar 2014 hvad med at udstyre manden med yndlingsgodbider og så holde hende hen mens du reder? sådan gør vi her. (som regel klarer manden det dog selv) - vi reder lidt næsten hver dag - og alligevel får hun af og til knuder - hmppppff!!!! det er som om de opstår på et split-sekund. Dagen før er alt ok og pludselig, så er der en knude.
    Jeg kan anbefale en kam med "rulle-tænder" - det fungerer fint her. Den er god at komme i bund med.
    og jo, fældningssæsonen er klart igang smiley

• #16   4. mar 2014 Kam med rulletænder, hvordan ser den ud.

• #17   4. mar 2014 fx http://www.maxizoo.dk/kam-med-roterende-tander-sort-og-rod.html
    (min har dog ikke sådan et håndtag - men princippet må være det samme)

• #18   4. mar 2014 Kan også anbefale en rullekam. smiley

• #19   4. mar 2014 Tak, den må jeg have fat i

• #20   4. mar 2014 En schæfer strigle er rigtig god til at tage løs underuld, men UDEN at skære som f.eks. en furminator. En furminator skal man bare holde langt, langt væk fra langhårede katte.. Men schæfer striglen er genial! Jeg bruger den selv til min meget pelsrige maine coon (se Diego på min profil), som også knuder meget på siderne.

Og pt er det forår og de fælder, og så er det bare med at være over dem igen og igen og igen.. Suk

Og ja, en rullekam er også uundværlig herhjemme. Vi har et helt arsenal til typen af knuder/pelspleje. Schæferstrigle, rullekam, god metal kam og en god børste (herhjemme mason pearson).

Vi har i øvrigt også været ude i klipninger (han behøver dog ikke blive bedøvet af dem grund), hvor jeg faktisk synes at pelsen blev værre og værre for hver gang han var klippet, så det gik jeg bort fra igen.

Jeg ved at flere sværger til de to produkter fra Ann-Dorit, som kan findes under filtret pels, på siden her
    http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/Anju/mcpetshop-anju.htm

• #21   5. mar 2014 En rullekam som de andre også siger - den er guld værd, for den kan tage knuderne, så man ikke behøver at klippe smiley

• #22   24. mar 2014 Det lykkedes at få al den filtede pels redt ud takket være jeres gode forslag. Jeg har købt en rullekam og en kam, der nærmest skærer ind i den filtede pels. Jeg har kun været nødt til at bruge saksen få steder, så hun ser ikke så mærkelig ud som jeg frygtede.
    Ideen med godbidder virkede ikke. Man kan ikke spise og brokke sig samtidig. De første dage efter pelsen var redt blevet redt ud, var jeg ikke særlig populær. Hvis hun så kamme ligge på sofabordet forduftede hun. Nu må jeg gerne bruge rullekammen i kort tid.

• #23   24. mar 2014 Hæ hæ! Det er ikke altid man er lige populær, når man skal have orden på en knudret pels smiley
    Men lidt tålmodighed og så tage en ting af gangen smiley

Kommentér på:
Filtet skovkat og kat med "knuder"

Annonce