{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.835 visninger | Oprettet:

Nichole M
Nichole M
Tilmeldt:
18. mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Har du en bengal? {{forumTopicSubject}}

Heej Her på Katte galleri

Jeg har i noget tid nu beundret og læst en hel de l om Bengal racen
Jeg syntes kattene er vildt flotte og meget unik, men jeg syntes bare ikke rigtig at jeg har kunne finde helt svar på et par af de ting som jeg gerne vil vide. og tænkte så om nogen her inde har/ haft, bengal?
om der er nogen af jeg der avler racen?
i så fald vil jeg rigtig gerne have svar på et par spørgsmål før jeg går ud og skaffer mig en, da jeg gerne vil være forberedt

nogen af de ting jeg ikke har kunne finde svar på, som jeg ønsker svar på er sådan noget som:

Hvad hedder de forskellige farver og hvor mange er der?
Hvor stor bliver katten? Hunkatten/hankatten
Hvordan ser det ud med sygdom? bliver de nemt syge? er der nogen sygdomme som er mere ofte end andre?
Egner den sig bedst til at være ude eller inde?
Hvad ligger prisen på en ren racet bengal?

Håber der er nogen kloge mennesker her inde som kan hjælpe mig, jeg vil også gerne modtage link hvor der kan læses en masse om bengal racen.
Jeg har dog læst en hel del om deres historie gennem tiden smiley

Mvh Nichole


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du en bengal?
  • #2   18. mar 2014 Jeg havde engang mange af de spørgsmål.

    Google er din ven og bøger er din ven smiley


  • #5   18. mar 2014 Meget enig med Mille

    Kan se du ikke er så gammel og tænker derfor ikke at du just bor et sted med masser af plads. En bengal skal have plads.

    Jeg kiggede første gang på racen for 2 år siden men er 100% afklaret med at jeg ikke før jeg får hus og have, hvor jeg har planer om at bo længe.

    Jeg er af den mening at en bengal skal have plads og masser af den


  • #6   18. mar 2014 Nej hold nu op! Det er en total dejlig katterace, vi har 3 og de er bare dejlige, ja de er MEGET aktive, men utrolig kælen og utrolig sociale.
    De kræver dog en del opmærksomhed og de er ikke "inde katte" men har man mulighed for, at lave en løbegård/indhegnet have, så er det klart at anbefale.
    Man skal passe på ikke, at stemple Bengalen som et vildt rovdyr som er helt umulig osv.


  • #8   18. mar 2014 Sikke noget fis! smiley hvor har du det fra?

  • #10   18. mar 2014 Så brug stamtavlerne til at se anerne, for ikke alle Bengalere er sådan. Har en veninde som opdrætter DK's bedste Bengalere og de er hverken vilde eller umulige.
    Så gå udenom de opdrættere som bruger F katte i deres opdræt

    Ja det er en aktiv race, men så er det altså heller ikke værre.


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #11   18. mar 2014 Hvad hedder de forskellige farver og hvor mange er der?
    De kan være plettede med to farvede rosetter med en baggrunds farve fra kølig gul til knaldende orange til en varm rød, med alle nuancer der imellem, de kan også have et marble mønster, der er også en snebengal som er meget lyse og har samme mønster som først nævnte, der findes så også en del andre farver som ikke er godkendte, mener dog sølv er godkendt i USA.

    Hvor stor bliver katten? Hunkatten/hankatten
    3-5kg/5-8kg

    Hvordan ser det ud med sygdom? bliver de nemt syge? er der nogen sygdomme som er mere ofte end andre?
    HCM (hjertesygdom) er kendt i racen, og mener ikke der findes en DNA test på bengal endnu som der er på nogle andre racer så som maincoon, så køb altid hos en seriøs opdrætter. de kan også få cataracts og et par andre ting nok noget du selv skal læse mere op på, masser af informationer på nettet

    Egner den sig bedst til at være ude eller inde?
    personligt ville jeg ikke lade den løbe frit ude, men det ville jeg så heller ikke gøre med nogen katte racer, ville være bange for der skete dem noget smiley

    Hvad ligger prisen på en ren racet bengal?
    omkring 6500 vil jeg tro.

    Udover det så vil jeg sige en bengal kan godt være i en lejlighed hvor der er plads til den kan løbe rundt, jo den er mere aktiv en andre racer så den kræver mere opmærksomhed, men det er ikke nødvendigt med store uden dørs arealer osv. som nogen påstår, har selv snakket med opdrættere omkring netop dette da jeg har en lejlighed på 90m2 og overvejer at købe en bengal, men jeg har ikke besluttet mig endnu, tænker også på egyptisk mau, Toyger, Savannah, Ocicat.
    Mit problem er så jeg ikke kan finde nogen der har en Savannah eller ocicat på Sjælland da jeg gerne vil se dem og få en snak med en opdrætter eller ejer af de 2 racer, men nu er det TICA udstilling i næste måned så måske kan man se nogle der.


  • Nichole M
    Nichole M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #12   19. mar 2014 Til jer der ikke mener jeg har plads nok, skal det lige siges jeg bor på landet med min kæreste i den ene ende af min fars hus. derudover har vi en skov, masser have, en 2 andre katte (Dette er min fars katte, derfor jeg selv vil ud og finde en) Derudover har mig og kæresten en hund inde som også er meget aktiv, så jeg er forberedt på at skulle aktivere katten.

    Jeg fylder 18 på søndag, og nej det er ikke særlig gammel, men derfor behøver det ikke betyde jeg ikke kan tage mig af en kat med lidt andre krav end en "normal" kat.

    Men tak for svarene, jeg vil stadig læse en del op på det hele, før jeg springe rud i det. smiley


  • #13   19. mar 2014 Jeg ville helt klart skrive til et par opdrættere på den måde for du også flere meninger og svar fra nogle som har meget erfaring med racen smiley Opdrætterene kan også evt findes på udstillinger smiley
    Her er racens side http://www.bengalklubben.dk/bengal.html der kan du også finde opdrættere og siden har en racebeskrivelse smiley der er også en racebeskrivelse på http://killingelisten.dk/info/alinfo.php?ems=ben&race=bengal&hvad=Bengal

    her er lige nogle opdrættere :
    http://www.bengalen.dk/index.html
    http://www.junglekatten.dk/?side=bengalkatten
    http://www.bengal-kat.dk/33365558
    http://www.piramocats.dk/

    De fleste opdrættere har også racebeskrivelse på deres hjemmesider smiley
    Jeg fandt for et års tid en opdrætter med den perfekte farvebeskrivelse på hjemmesiden men hun er desvære lukket ned og siden er slettet smiley

    men har dog gemt dette :
    Farver og mønstre
    Bengalen har to mønstre: spotted og marble.
    Spottede bengaler kan have små spotter (prikker) eller rosetter med tydelig outline og en tredje farve i midten.
    Marble kaldes for "classic tabby" hos andre raser. Forskellen er at marble mønstret hos en bengal skal være tydeligt trefarvet og have et horisontalt flow.

    Bengalen har fem godkendte farver i FIFe.
    Sortspotted (BEN n24) og sortmarble (BEN n22)
    seal sepia spotted (BEN n2431) og seal sepia marble (BEN n2231)
    seal mink spotted (BEN n2432) og seal sepia marble (BEN n2232)
    seal lynx spotted (BEN n2433) og seal lynx marble (BEN n2233)

    Sortspotted og sortmarble har grønne, gule eller rav farvede øjne.
    De lyse varianter (seal sepia, seal mink og seal lynx) kaldes for "sne". Øjenfarven hos seal mink og seal sepia er gyldne eller turkis mens en seal lynxpoint altid har blå øjne.´
    I Tica har man også godkendt 2 sølv varianter Sølvspotted og Sølvmarble.

    På udstilinger er det ofte ben24 du vil finde (altså den sortspottede) Billede herefter er også af en sortspottet som jeg personligt best synes om smiley billedet er fra en anden bruger her på kattegalleri


    profilbillede
  • #15   19. mar 2014 Bare spring ud i det Nichole! Du vil ikke fortryde det smiley

  • Nichole M
    Nichole M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #16   21. mar 2014 Jannik, Heidi...
    Det gør jeg også, for mig handler det bare om nu at finde lige netop den killing jeg fungere med, både udseends messigt og personligheds messigt smiley


  • #17   21. mar 2014 og så du er advaret så findes de også MEGET HØJT SNAKKENDE og syngende :O)


  • #18   21. mar 2014 Det er rigtig Nickie! og det er tit kl. 05.00 smiley tro mig, men det må man leve med, så er det enten fordi de er sultne eller vil ud og lege i løbegården smiley smiley

Kommentér på:
Har du en bengal?

Annonce