3.734 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

BCKL
BCKL
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 17 Svar: 132

Min veninde har lopper derhjemme, hvordan skal jeg forholde mig!? :S Min veninde har lopper derhjemme, hvordan skal jeg forholde mig!? :S

Hej alle katte-mennesker smiley

Sagen er den at min bedste veninde har en hund som har lopper! smiley

Mine tanker går på hvordan jeg skal forholde mig til dette? det har stået på mindst 6 mdr. nu.. jeg har forsøgt alt hvad jeg kan med at vejlede hende osv. i hvordan hun skal gøre for at komme af med lopperne, men det er som om hun er ligeglad?... som hun selv siger "jeg gider ikke støvsuge huset" og lignende sætninger - jeg sagde til hende for ca. 5 mdr. siden at jeg under ingen omstændigheder sætter mine ben i hendes hjem før hun er kommet af med lopperne, det blev hun lidt fornærmet over, tror jeg. Men jeg synes selv det er fair så længe hun ikke gør noget ved det - hvad synes i?

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg skal forholde mig til det her, når jeg har 2 katte?

Indtil videre har jeg "sørget for" at når vi er sammen og hun skal hjem til mig, tilbringer vi mange timer nede i byen, helst udenfor, sådan der er en mulighed for de fleste loppet er "rystet af hende" inden hun kommer hjem til mig.. jeg har så lige haft besøg af hende og efterfølgende skiftet sengetøj (hun sov her) og støvsuget i alle hjørner og overalt meget grundigt - men hvor stor er chancen for hun slæber nogen med herop? hvis vi går 5+ timer udenfor inden?

Kan jeg f.eks. forebygge mine katte på en måde, sådan lopper holder sig fra dem? og i så fald, vil lopperne så alligevel ikke søge i sprækker osv i min lejlighed og lægge æg? eller?

Håber nogen har nogen gode råd? på forhånd tak! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min veninde har lopper derhjemme, hvordan skal jeg forholde mig!? :S
  • #2   23. mar 2014 Er enig med BCKL!

OG hvis hunden har mange lopper, kan den faktisk godt have blodmangel, når der er så mange lopper.
    Lopper kan overleve de mest underlige steder - og de kan sagtens overleve, selv om i har været længe ude. Der er altid et sted de kan gemme sig....

Så afsted efter loppemiddel - og overvej, om du vil betale for en loppekur hver måned til dine katte, mens hun ikke vil behandle hendes hund!
    Loppekuren er jo ikke gratis...

• #3   23. mar 2014 Jeg frygtede også det var så slemt! smiley

Bare rigtig ærgerligt, for hun er min bedste veninde :/..

Hun har aldrig helt lært at være hygiejnisk, gøre rent og lignende, hvilket er rigtig ærgerligt (faktisk mig der lærte hende at gå i bad...).. jeg kan bare ikke på nogen måde få banket fornuft ind i hovedet på hende mht. de lopper - derudover er hun utrolig stædig.

Samtidig betyder mine 2 katte ALT for mig! og jeg vil selvfølgelig ikke med vilje udsætte dem for ting der kunne undgås - men samtidig er jeg bange for at miste mit venskab til hende, hvis jeg siger vi faktisk ikke kan ses!? fordi, om vi "kun" mødes nede i f.eks. byen, betyder vel stadig lopperne kan komme med mig hjem, ikk?.. og ved heller ikke hvordan hun reagerer på det hvis jeg siger hun ikke er velkommen hjemme hos mig? - samtidig er jeg jo faktisk "vidne" til at hun mishandler sin hund? så burde jo egentlig melde hende? eller hvad!? :S

• #4   23. mar 2014 Vi står i en lignende situation, hos os er det "bare" en af naboerne, som ofte kommer her i huset. Deres to katte har evig og altid pelsen fuld af lopper. I stedet for at blive sure på naboen, har vi valgt, at når vores katte bliver forebyggende dryppet mod lopper, så går vi hen og drypper naboens katte.

Naboen har set fordelen i dette, da kattene ikke havde lopper mere, og han har da også af og til smidt lidt penge til loppemiddel.

På den måde hjælper det os begge, når nu han ikke kan tage sig sammen til at købe og behandle dem, at vi så gør, mod at han giver lidt til behandling. Han kan jo pludselig se fordelen i, at kattene ikke klør sig til blods og er mere eller mindre hårløse på bagparten.

Det er ikke sikkert, at det ville virke for din veninde, men du kunne måske tilbyde hende din hjælp.

Jeg håber, at i får løst det på en god måde. For det andet er ikke holdbart for nogen af jer eller for hunden. smiley

• #5   23. mar 2014 Puhh jeg forstår godt det er din bedste veninde, men hold da op hvor ville jeg være gal på hende hvis jeg var i dit sted, jeg selv er helt hysterisk med lopper, måske fordi der blot skal være en enkelt loppe til stede for at jeg bliver fuldstændig skambidt af kræet, den nøjes nemlig ikke med at bide mig en gang men måske 10 gange på meget kort tid smiley

Så jeg er en levende detektor for om folks dyr har lopper, jeg skal blot være på besøg 5 min så ved jeg det smiley

Men det tangere til dyreplageri det din veninde gør eller rettere ikke gør, for hvis hunden er så plaget af loppe som du fornemmer så har den det jo ikke godt og risikere at lide af blodmangel...

Måske kan du vise denne tekst til din veninde http://www.netdyredoktor.dk/kat/tema/jkl/lopper-hos-hund-og-kat.aspx
    Og hvis du vil være rigtig sød ved hende så køber du en gave til hende i form af loppemiddel til hjem og hund og siger så til hende at næste weekend (eller hvornår det nu passer dig) så kommer du hjem til hende og hjælper hende med at gøre grundigt rent, støvsuget osv. og så sprøjter i hjemmet sammen, og som belønning for jeres fælles indsats så spiser i en god middag i byen sammen..

Jeg ved godt det er meget at gøre for en anden person, men tænker blot at hvis hun er en god veninde du ikke vil miste, så er det måske den bedste måde at hjælpe hende på, og så ville jeg i øvrigt sige til hende at hvis hun ikke tager imod dit tilbud og hvis hun ikke fortsætter månedlig forebyggende behandling, så kan i ikke længere ses, det vil jo fortælle dig hvor god en veninde hun virkelig er..

Det er måske lidt hårdt, men tror det er nødvendigt at sætte hårdt mod hårdt..

• #6   23. mar 2014 køb dog en loppekur til hendes hund og giv hende den som gave, og start selv op med at give hunden den første kur

og så giver du selv lige dine misser en kur også

• #7   23. mar 2014 Det var da en god ide, at give hende hjælp med lopperne på hunden smiley

Og hvem ved - måske din veninde vil blive glad, hvis du hjalp hende med lidt rengøring og hjælp med hundens lopper. Hendes problem kan være, at hun ikke kan overskue det hele mere, og så er det lettere at stå til?

En god veninde er jo værd at beholde, hvis alt hun behøver er en hjælpende hånd smiley

• #8   23. mar 2014 Hej igen allesammen smiley

Mange tak for al jeres hjælp! det er virkelig dejligt vi kan hjælpe hinanden herinde smiley

Og tak for linket Heidi smiley

Jeg har ofte overvejet at hjælpe hende med at ordne det hele hjemme hos hende. Men, der er et par punkter jeg ikke kan "tage" ved det:

1: Hun siger selv hun IKKE gider gøre noget ved det her

2: "Hendes" hus er i 2 etager, hun er vokset op der hele sit liv og bor der nu med hendes bror (grundet flere ting), hendes bror har underetagen og så har hun overetagen - hunden går overalt som den vil. I og med hun er opvokset der hele sit liv, og åbenbart er blevet opdraget forkert (i mine øjne) hvad angår personlig hygiejne + oprydning + rengøring, så vil der være nok at gå igang med, da jeg tror det hus nok ikke er blevet rengjort ordenligt i ca. 30 år.

3: Huset er "så slemt" at jeg bliver syg af at være derinde i kort tid (jeg har allergi + eksem), sidst jeg var der havde jeg et anfald i 8-9 timer efter, hvor det stadig ikke var 100% væk efter alle de timer. Jeg har også svært ved at trække vejret i huset og har altså ikke nogen væsentlige lungeproblemer. En anden gang (for mange år siden) hvor jeg besøgte hende, havde hun en kat - den fik lige ridset min arm ved et uheld, det udviklede sig til at mindst 15% af min arm var fyldt med eksem... :O... og nej, jeg overdriver IKKE.. det ER virkelig slemt i det hus.

4: Et andet eksempel er at de i mange år brugte deres bad i badeværelset (de har godt nok 2, men det badeværelse der er mest funktionelt så) som kattebakke, da de mente det var vigtigere end at kunne komme i bad!!!!??...

5: Jeg tror det er eksempler nok, men jeg har mange flere.

Men jo, en god veninde var nok dumpet forbi og havde ordnet det hele, men jeg ved ikke om jeg har lyst til at "grave" i 30 års gammelt skidt, som også gør mig syg?... og hun er utrolig stædig, så tror godt hun kan finde på at afvise min ide... jeg ønsker ikke at hun bliver så såret at hun flipper fuldstændig (som hun godt kan finde på hvis hun er "trængt op i en krog")..

Jeg er bare i syv sind her, for jeg ønsker heller ikke de bliver slæbt op i min lejlighed - jeg har "problemer" nok bare idet hun har været her, da hun virkelig sviner meget og ikke f.eks. vasker hænder efter toilet besøg... højst skylder dem og så lader være med at tørre dem, for så at tage i alle håndtag på sin vej med våde fingre... :O... samt f.eks. hvis vi laver mad, så vasker hun ikke hænder hverken inden eller efter, nej, kylling safter f.eks. skal rundt i hele lejligheden istedet for lige at vaske fingre...

Gider ikke kede jer med flere eksempler, jeg tror I har en rimelig forståelse for hvad jeg har med at gøre her.. smiley

• #9   23. mar 2014 Puhhhh ja BCKL der var jeg nok også lige stået af, jeg trækker mit forslag tilbage smiley

Du skal bestemt ikke hjælpe i sådan et hus og da slet ikke når du bliver syg af blot at være der, jeg skal indrømme at jeg faktisk syntes det er prisværdigt af dig at du formår at være veninde med hende, for jeg tror nok jeg var stået af for længe siden..

Jeg er virkelig i vildrede om hvad du skal gøre her, kan man evt melde det på kommunen for tænker lidt at huset lyder som sundhedsskadeligt at bo i..

Jeg tror egentlig at hendes udtalelse med at hun ikke gider tage sig af problemet mere bunder i at hun ikke kan overskue det, for hun ved også godt at det er en stor opgave at gøre hele huset rent, så måske skal hun have noget professionel hjælp, men spørgsmålet er så hvor meget kan du tillade dig at blande dig??

• #10   23. mar 2014 Hej Heidi smiley

Ja, den er virkelig svær. Vi har været veninder i 12 år, har kendt hende siden vi var teenagere og den gang tænkte jeg ikke så meget over det i og med det første år jeg kendte hende gik vi på efterskole sammen (hvor jeg dog lærte hende at gå i bad...)..

Så efter det år skete det med min arm, hjemme hos hende. Jeg husker også sidst jeg var hjemme hos hende - hendes mor kommer en gang imellem og lige rydder det værste op og køre en klud her og der og får smidt skrald ud for flere måneder/uger - hun vasker også hendes tøj for hende (hun er 27 år), hvor hun sagde noget i stil med "Kan det godt nok passe jeg virkelig aldrig har lært dig at gøre rent!?". Det var den dag jeg fik mit allergi "flip" i 8-9 timer, efter at have været inde i huset i ca. 5 min. (Har af flere grunde ikke været der siden). Og samtlige andre gange jeg har været der har jeg forsøgt mig med om vi ikke kunne være udenfor i haven eller gå en tur eller lignende.

Det er bare rigtig svært, for min tålmodighed er ved at være sådan rimelig tæt på brugt op.. også derfor jeg har lavet dette indlæg, lige for at finde ud af om jeg er helt hen i vejret med mine overvejelser - som jeg kan se jeg nok ikke er.

Min fornuft siger at jeg skal cutte kontakten, da jeg faktisk føler jeg har gjort tæt på alt hvad jeg kan "overkomme" i forhold til det her, men hun er altså min bedste veninde - det skal siges at jeg har været flyttet frem og tilbage i landet i ca. 4 år hvor jeg har mistet mange af mine "venner" (de er jo ikke rigtige venner hvis man ikke kan holde kontakten ved at ses en gang imellem) pga. min uddannelse. Og nu hvor jeg er tilbage er hun en af de få jeg har kunnet få kontakt med igen... jeg havde andre veninder der var renlige osv, 2 af dem har jeg så småt fået kontakt med igen, men det går lidt langsomt, især fordi den ene bor langt væk og den anden har fået barn og passer en uddannelse samtidig. Så jeg er lidt "alene" hvis man kan sige det sådan, og hende her er bare den eneste som faktisk kan mødes regelmæssigt. Har også overvejet om jeg bare skal prøve at starte forfra og finde en anden/andre veninder.. men 12 års venskab er også vigtigt at beholde, synes jeg. Hmm... smiley

Jeg tror godt du kan have ret i at hun bare ikke kan overskue det - hun har også en del problemer pt. pga. hendes forældre f.eks. er blevet skilt, så ligenu er hun lidt frem og tilbage med læge, psykolog, "lykke-piller" osv... pga. hun muligvis har en depression - men samtidig, det her vejer selvfølgelig op, men hun har jo altid været sådan her.. hun har da vel ikke haft en depression de sidste 12+ år? eller hvad!? jeg tror, ligemeget hvad, at det simpelthen bare er fordi hun er vokset op under de forhold, som så gør at hun er sådan.

Ja, hvor meget kan jeg tillade mig, og det er så et godt spørgsmål, for efter min ærlige mening burde der blive blandet nogen ind i det, ellers burde huset nedrives (det er blevet forsøgt solgt i årevis, men alle løber skrigende derfra - det er så klamt og ødelagt indvendigt).. jeg har også mange gange forsøgt at overtale hende om simpelthen at flytte og starte forfra et andet sted, hvor hun starter fra bunden og måske kan se fornuften i at holde tingene rene og i pæn stand - men det vil hun IKKE, det er "hendes hus" og hun skal ingen steder.. :S

• #11   23. mar 2014 BCKL **Ja, hvor meget kan jeg tillade mig, og det er så et godt spørgsmål, for efter min ærlige mening burde der blive blandet nogen ind i det,**

Det er faktisk det, jeg tænker at der bør. Hun er ikke helt psykisk rask, og jeg mener at kommunen kan træde til, og sørge for, at der bliver ryddet ud i den bule.
    Det lyder til at din veninde lider af det samme som min nabo. For et par år siden var ISS Damage Control der og rydde ud og gøre rent. Det stod på i 14 dage! smiley

PS: Du er dælme en god veninde, at du har holdt ud så længe. OG det er helt på sin plads, hvis du melder klart ud, at du simpelthen ikke kan tage det, og at du ikke vil udsætte dine egen dyr for lopper.

• #12   23. mar 2014 Hej Tinka smiley

Tak for de søde ord! smiley den gang det skete med din nabo, var det dig der "anmeldte" det, eller hvordan? altså, ved du hvem jeg evt. kan gå til hvis det skulle være? jeg vil hende kun det bedste, og nægter at tro på det er det her smiley da hun var her fortalte hun også om at nu er der et vindue der er gået i stykker, så det bare trækker, regner osv ind i huset også. Hun har også tidligere fortalt om at hun elsker hendes "nye" opvaskemaskine, problemet med den er bare at den overhovedet ikke er ren indvendigt, jeg nægter at tro på tingene faktisk bliver rene, den trækker ikke det gamle vand ud osv. Har forsøgt at snakke med hende om det, men som hun siger, så gider hun ikke vaske op i hånden - og det er som om hun ikke forstår hvad bakterier er, har forsøgt at forklare det mange gange :S

• #13   23. mar 2014 Ved min nabo skete det i forbindelse med at hun fik baby. Der blev lynhurtigt efter fødslen sørget for, at hun og børn kom til et familieopholdssted eller lignende. Mens de var der, var det at ISS rykkede ind og mugede ud.

Det er altid nemmere at få kommunen i tale, når der er børn involveret, men din veninde har altså brug for hjælp. Hun kan jo rent faktisk ikke klare sig selv og egen husholdning.... eller tage ordentlig omsorg for sine hunde.
    Selv om hun har kontakt med læge og psykolog, er det slet ikke sikkert at de aner, hvor slemt, det står til.

Jeg mener, at du må kunne kontakte kommunen. De bør tage det alvorligt, hvis du fortæller dem det samme, som du har skrevet her i tråden.

• #14   23. mar 2014 Ok, tak Tinka smiley

Hun har en enkelt hund, for et par måneder siden ville hun have kat også - det fik jeg hende gudskelov talt fra (det var i forbindelse med jeg lige havde fundet ud af hun har lopper derhjemme).

Hendes tante eller sådan noget relativt tæt familie er "også" syg, for nogen år tilbage fandt jeg ud af det i forbindelse med vi lige skulle der forbi og hente et eller andet eller lignende. Hun har det sådan at stort set ingen må komme ind i hendes hus, helst ikke nogen. Det skulle ligne en losseplads derinde, hun er samler og gør aldrig rent osv. Hun havde en eller andet psykisk lidelse og havde "lukket" sig selv inde i huset - håber ikke det er sådan noget min veninde muligvis har "arvet"? er der nogen af jer der måske kender til en sygdom der minder om det?

• #15   23. mar 2014 Jeg ved faktisk ikke hvad lidelsen hedder, men sygeligt er det altså. OG jep, noget kunne da tyde på at det er gået i arv til din veninde.

**Hun har det sådan at stort set ingen må komme ind i hendes hus, helst ikke nogen.**

Nemlig, de må jo selv vide, at det er galt, og alligevel nægter de at gøre noget ved det :-S .
    Min nabo har også nedrullede persienner, og ville ikke åbne for sundhedsplejersken, så hun må jo selv have været klar over, at det ikke var helt godt med alt det rod og svineri. Og så må man da undre sig over, at hun ikke selv sørgede for at bestille et rengøringsselskab INDEN, der kom baby .... (som jo blev fjernet - pyha ulykkelig historie).

GODT du fik hende talt fra at have kat. Jeg tænker også tit, at det dog er en lykke, at min nabo ikke har dyr.

• #16   23. mar 2014 Jeg havde tænkt mig at tråden kun skulle omhandle det med lopperne, men nu er det "gået så vidt" at det hele er blevet åbnet op for. Så hvis nogen kan hjælpe har jeg et par flere tilføjelser (har selv forsøgt at søge på nettet mht. om hun kan fejle noget bestemt psykisk)..

Jeg har flere gange oplevet at hun har efterladt tøj hos mig, f.eks. underbukser fyldt med L*** og trøjer med B*** på - jeg ved ikke om det er logik for hende, men i hvert fald, hvis hun har noget tøj med en af de ting på, så skjuler hun dem i et hjørne eller lignende under noget - når hun så er taget hjem og jeg finder det, er det jo "mit problem", det er som om hendes logik er at "skille sig af med tingene", men hun burde da vide at JEG finder det i mit hjem? og at jeg kan regne ud det er hende der har lagt det, eller?

Hjemme hos hende/dem, det badeværelse med "kattebakken" (førhen) er rørene stoppet så man kan ikke gå i bad der længere, toilettet virker. Det andet badeværelse er meget lille, her virker toilettet ikke (kun hvis man selv hælder vand deri), brættet osv mangler og har i forbindelse med at besøge hende ofte oplevet at gå derud og så er toilettet fyldt med L*** som ikke er skyllet ud - der er heller ikke spor af toilet papir eller noget (ikke at jeg ligefrem har stået og gennemsøgt det eller noget, men øjensynligt var der ikke brugt toilet papir, hvilket kan forklare hendes underbukser og det faktum at hun generelt altid stinker..), selve badet virker, men hele gulvet + gangen udenfor og meget af gulvet på det nærliggende værelse er total fyldt med kæmpe gigantiske bakker af snavset tøj... sidst jeg var der var jeg nødsaget til at gå i bad dernede... selvom jeg virkelig ikke havde lyst, men jeg havde virkelig brug for et bad... da jeg så kom igang og havde tændt bruseren osv.. kom der en stank uden lige fra rørene, tøjet, toilettet osv... det er som om alt bare er "råddent" eller lignende, der lugtede langt væk af gammel gris :S og nej, det var altså ikke mig der stank sådan smiley selvom jeg er ved at være en ældre krage smiley

Nedenunder er der også gammelt hunde urin + efterladenskaber trådt ned i gulvtæppet pga. hendes hund ikke var renlig da den var hvalp..

Bare lidt flere eksempler, hvis det kan hjælpe - vil selvfølgelig det bedste for hende! så al hjælp tages imod med kyshånd smiley

• #17   23. mar 2014 Det lyder virkelig sundhedsskadeligt det hus..

Hvis hun er på kontanthjælp og altså har en tæt kontakt med kommune så burde det være muligt at anmelde det til kommunen og der burde være bedre chance for at de tager sig af det, men ellers ved jeg faktisk ikke hvor du skal gå hen med det, hun lyder altså desværre i mine øre som psykisk syg og bør have hjælp, men om hun kan få det uden selv at bede om det er jeg i tvivl om smiley

• #18   23. mar 2014 Ok, ja, jeg tror desværre det er ret alvorligt. Jeg har bare fra teenager "levet med det" og selvfølgelig undret mig, men ikke som sådan tænkt over det, udover at tage min forholdsregler i forhold til hende. Mht. lige at vaske hænder lidt oftere og lige få renset dørhåndtag osv efter hun har besøgt mig.

Det ironiske er at hun gerne vil være attraktiv. Hun gør meget for at købe flot tøj + smykker, have flot hår, har altid neglelak på, som hun mindst 1 gang dagligt lægger om sådan det er flot - men hun glemmer at vaske sit tøj, glemmer at vaske sit hår og glemmer at vaske hænder.. så går alt det flotte af de ting hun køber osv.

Hun er på kontanthjælp, dog har hun de seneste måneder (inden denne) ikke fået nogen penge nogen steder fra, da hun lavede socialt bedrageri mod kommunen... (som jeg også forsøgte at snakke hende fra, men som hun gjorde alligevel).. derfor har hun for at overleve blandt andet "skraldet" (ved ikke om i alle kender den betegnelse, men det betyder men tjekker containere ved f.eks. supermarkeder om der er noget mad eller lignende man kan bruge, selvom det er smidt ud).. og der havde hun også svært ved at forstå hvor vigtigt det var at rense f.eks. de grøntsager hun fandt, inden hun f.eks. putter dem i køleskabet..

Hendes køleskab er også en snak for sig selv - lad mig bare sige at efter jeg en gang kom til at kigge ind i det, har jeg siden ikke kunnet få en krumme ned hos hende, det er virkelig sådan at min hals snørre sig sammen... det eneste jeg nogenlunde kan få ned hos hende er pizza vi køber fra et pizzaria som ikke har været i kontakt med noget i huset.. og synes ikke selv jeg som sådan er sart... og synes jeg heller ikke man kan sige når jeg er uddannet dyrepasser og derfor er vandt til f.eks. at højtryksrense stalde med L*** osv.. MEN på et tidspunkt så når det altså bare en grænse, og lige det hus der, jeg kan bare ikke.. og bare jeg nærmer mig huset begyndet mit allergi osv.. :S

• #19   23. mar 2014 # 16) OMG! smiley Det lyder jo helt ekstremt! Jeg synes virkelig, det er på tide, at nogen "kommunale" tager sig af det her.
    Jeg har godt nok en eller anden ide om, at det er en uhelbredelig lidelse, men nogen må sgu da forsøge at gøre noget. Og du, som privatperson vil stå helt magtesløs overfor det, og det ville også være urimelig meget forlangt. Så der må professionelle folk til.

BCKL ** det er som om hendes logik er at "skille sig af med tingene"**

Nemlig. Det udtrykker faktisk meget godt, det jeg tænkte i dag om, at min nabo smider plastikhandsker i min lille kompostspand udenfor. Hun kan sgu da se at det kun er til organisk afald, men plastik og den slags smider hun i den - og hun må vide, at jeg ved, at det er hende, der gør det.
    Min nabo (og hendes teenangesøn) smider aldrig deres affald i affaldscontainere. De smider konsekvent deres ulækre åbne affaldsposer tilfældigt i i skraldehuset - enten på gulvet, eller de stiller dem ovenpå containerne :-S : Jeg rydder så op efter dem - mest af hensyn til at forhindre, at katte går i det.

Forresten så tror jeg, at lidelsen (hvad den så hedder) også må inkludere en udpræget mangel på evne til at vise hensyn over for andre.

Det er virkelig underligt. :-S

• #20   23. mar 2014 Det er desværre ekstremt Tinka smiley jeg har bare altid været vant til hun bare var sådan, du ved. Først nu jeg sådan virkelig er ved at have nået min grænse for alvor, hvor tingene lidt opvejer vores venskabs værdi på en måde - for synes jeg "finder mig i meget".

Hun beklagede sig også over at vi altid skulle have f.eks. pizza eller lignende når vi var sammen og ville så lave mad til os en dag, hos mig, jeg tænkte "ok, nu får hun chancen, det er i det mindste hos mig, så mine ting er jo i hvert fald rene".. nå, hun ville så lave kyllinge filletter med ost i.. og går ellers igang (uden at vaske hænder først)... og fra hun starter med at lave mad og til det er spist, har hun ikke vasket hænder endnu, hun sidder altså decideret med "kylling saft hænder" endnu og røre ved alting.. derefter skulle vi lave juledekorationer, og der havde jeg forklaret hende jeg gerne ville vi lavede det på et stort stykke pap jeg havde til anledningen, da jeg lige havde købt splinternye møbler til lejligheden (har aldrig haft råd til det før nu, og var derfor også lidt øm overfor møblerne), nå, så gik vi ellers igang, og hun skubber så bare det pap væk, hvorefter jeg forklare hende det er vigtigt for mig det ligger der... det var sådan halvt om halvt accepteret. Da vi så var færdige vasker jeg hænder og siger til hende at jeg synes det ville være en god ide at få vasket hænder nu, efter alt det her ler (og selvfølgelig kylling)... nej, det gad hun sørme ikke og sprang i samme sekund hen i min seng!!!!!!!!!! og sad der med ler osv i mit nye sengetøj osv... OMG altså.. der skulle jeg godt nok lige tælle til 10 inde i mig selv... og sådan der ER hun bare, og undskyld mig, men jeg har altså ret svært ved at affinde mig med det efterhånden. Det skal siges at hun den dag ødelagde mit spisebord pga. det lershow.. hun har lavet en forholdsvis stor plet som bare IKKE kan vaskes af... ligemeget hvad jeg forsøger..

Her i sidste uge hvor hun sov her, dagen efter serverede jeg boller med ost + nutella (taktisk lavede jeg maden til os og serverede så for hende).. og hun sidder der fyldt med nutella, og siger så faktisk selv at hun er fyldt med nutella, hvortil jeg svare at "det er jeg godt nok også (var jeg egentlig ikke, men ja, bare for stemningens skyld) så nu vil jeg vaske mig, det synes jeg også du skulle gøre" og så vaskede hun sig godt nok hurtigt.. da hun var taget hjem og jeg tog hendes glas osv, som hun efterfølgende havde med i et andet rum, var det bare total snavset med et stort lag snavs udvendigt (skal siges jeg løbende har givet os nye glas, og hendes så bare sådan ud).. jeg har lidt svært ved det - også det at hun røre mine katte.. :S

Mht. hendes hund, så er der mange flere ting hun ikke vil indse. F.eks. så fodre hun den om morgenen med noget meget billigt foder fra et super marked. Resten af dagen lever den på må og få af madrester + slik + chips... hun har den holdning, at de ting den vil spise er det den har brug for.. og så er det altså ligemeget om det er slik eller hvad det er... :S... de gange jeg har været ude at gå med den, har den haft virkelig mystisk og tynd afføring ;(... SUK smiley

• #21   23. mar 2014 Det må være svært for dig, det her, men noget er de lopper da godt for - kan fornemme at de "bare" er dråben, der får et overfyldt bæger til at flyde over.
    Klart at du ikke kan blive ved med at holde til det. Og helt forståeligt hvis du nu sætter hende stolen for døren, eller simpelthen bare meddeler at det ikke går mere.

Sådan noget som at finde sin venindes beskidte underbukser gemt i sit hus :-O, må da også være pinligt... Det ville såmænd pinligt nok, hvis det var en ældre dement person, der ikke selv var rigtig klar over det, men en veninde!! ... ej, så er det sgu for belastende. smiley

Har lige prøvet at google på "bekymret for medborger" - det gav ikke så meget, men der er da nogle kommuner der har nævnt at man kan henvende sig til social- og sundhedsforvaltningen.

Jeg ved ikke om støtte-og kontaktperson-ordningen stadig eksisterer,. Hvis den gør, kan det også være en mulighed.
    Eller mon Socialvagten stadig findes? ...

• #22   24. mar 2014 Ja, det er virkelig svært det her og hun betyder meget for mig smiley

Jeg tænker at jeg vil starte med at forebygge mine katte 1 gang pr. må¨ned, de har heldigvis ikke haft lopper nogensinde smiley hvad vil i anbefale? jeg er ligeglad med prisen når det gælder mine katte! smiley

Og så tænker jeg at jeg må mødes med hende offentlige steder og ikke hos hverken mig eller hende - men er det forsvarligt? jeg vil virkelig ikke udsætte mine katte for lopper smiley

Imens vil jeg undersøge sagen nærmere mht. om hun fejler noget og hvad - og snakke med min ene søster samt forældre, da de er sygeplejerske, socialrådgiver og pædagog, så måske de ved noget?

Og ja, hun er lidt et pinligt bekendtskab - samtlige i min kreds tager stærkt afstand fra hende også, hvilket jo også er synd smiley hun har heller aldrig haft en kæreste...

• #23   24. mar 2014 Jeg vil bare lige indskyde at støtte/kontaktpersons-ordningen stadig eksisterer!
    Jeg har en selv en kontaktperson. Nu skal man også tildeles en mentor, hvis man er på kontanthjælp. Så hvis hun havde været det, ville kommunen have fundet ud af hendes leveforhold.

Jeg ville nok anmelde det til kommunen. Man kan jo gøre det anonymt. Evt. ringe dem op og høre hvordan og hvorledes man skal forholde sig, så kommer man også til at snakke med de rigtige omkring det.

Det er bare en svær balancegang. Men hun er syg. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg lider selv af psykiske problemer, men heldigvis er de fuldstændig omvendte af din venindes! Har set de der amerikanske udsendelser om Hoarding, og hun kunne godt (for mig) lyde lidt som dem, der medvirker i de programmer. Og det er en helt anerkendt psykisk lidelse.

Jeg håber du finder en løsning. Både for din egen skyld, men ikke mindst også for din venindes.

• #25   24. mar 2014 # 22) Vil anbefale Advantage som loppeforebyggelse.

Håber du finder ud af, hvordan du griber den prekære situation med veninden bedst an. Måske kan du have noget ud af at snakke med fx SINDs pårørende-rådgivning.

Jeg synes sådanne tilfælde med den slags ekstreme svineri (med og uden samlen-til-huse) er meget mærkelige . Og mærkeligt, at der ikke er mere fokus på den slags. Mærkeligt at det ikke er bedre beskrevet i psykiatribøger. Og mærkeligt, at der ikke gøres mere for at forebygge og behandle det. :-S
    Tror problemet er mere udbredt, end man lige regner med.

Fandt nogle artikler om hoarding i går (Politiken), og fandt også (meget) lidt om simpel skizofreni, der åbenbart ikke giver psykoser, men blot viser sig ved sær adfærd fx med manglende hygiejne.
    Nå diagnoser er jo i sidste ende bare kasser... det vigtige er, at der bliver tilbudt hjælp.

• #26   24. mar 2014 Kan godt forstå, at du ikke har det godt med situationen!
    Hun overtræder jo helt klart dine grænser, og hun er åbenlyst ligeglad med det.
    Så måske hun alligevel ikke er en god veninde, som du går og tror?

Hun er helt åbenlyst psykisk syg!
    Jeg er selv psykisk syg, og allerede i din start af tråden, tænkte jeg at hun havde en eller anden form for psykisk sygdom.
    Og du kan desværre ikke hjælpe hende på det punkt - det vil kræve enormt meget af dig, og du bruger i forvejen alt for meget energi på hende. Både når du er sammen med hende, men også når i ikke er sammen. Du har jo mange tanker og følelser omkring hende.

Men det vil være en god ide, at snakke med din familie, der har noget kendskab til det her område - for hun trænger til noget professionelt hjælp!
    Og som Tinka også anbefaler, vil det være en god ide, at kontakte SIND, for at høre hvad der måske kan gøres.

Jeg synes du skal sige fra overfor hende nu - hun overtræder dine grænser, og det skal,og må du heller ikke acceptere!
    Du kan ikke gøre mere, end at forsøge at skaffe hende den hjælp hun behøver - for du kan desværre ikke hjælpe hende.

Og med hensyn til loppemiddel, vil jeg også anbefale Advantage.

Til Tinka: desværre bliver der skåret så meget ned på den hjælp til psykisk syge i DK, at der simpelthen ikke er ressourcer til at hjælpe alle.
    Er selv psykisk syg, og det er ikke nemt at få nogen som helst form for hjælp.
    Og selv om SIND og andre foreninger for psykisk syge, forsøger at råbe op og skabe opmærksomhed omkring problemerne, så er det ikke altid aviser og medier gider at belyse problemerne, fordi det psykiske område ikke er interessant nok.....desværre!

• #27   24. mar 2014 Maiken - jeg ved godt at psykiatrien ikke får tildelt nok ressourcer. Det jeg undrede mig over var nu, at specielt den lidelse (hvad den så kaldes) som bl.a. BCKLs veninde lider af, tilsyneladende er så overset :-S.
    Jeg synes da medierne af og til har fokus på nogle psykiatrisager - ofte hvor tingene er kommet alt alt for vidt, så det bliver en slags "sensationsjournalistik", som fx netop tilfælde hvor folk er groet helt til i eget skidt. Men det burde jo da alligevel vække til eftertanke rundt om i kommunerne.... der næppe sparer noget i sidste ende ved at overse sådanne problemer.

• #28   24. mar 2014 Tinka - ja, det er egentlig ret utroligt, at den lidelse med samlermani ikke er en der bliver taget så alvorligt herhjemme!

• #29   24. mar 2014 Hej igen smiley

Karina: Ved du om alle skal tildeles en mentor hvis de er på kontanthjælp? jeg synes f.eks. ikke min ene søster er det? jeg vil prøve at læse om det såkaldte Hoarding, tak! smiley

Winnie: Det lyder som en god ide, jeg har desværre bare ikke et TV :S ved du om det er muligt at se det på en hjemmeside eller lignende? hvor de genudsender programmer eller sådan noget?

Tinka: Tak, så bliver det Advantage jeg køber, nu nåede jeg det ikke idag smiley ja, måske var det en mulighed at snakke med SINDs pårørende-rådgivning. Og ja, jeg synes også det er rigtig mystisk, måske er det fordi dem der har det sådan måske lever meget skjult og der så ikke er tænkt voldsomt meget over det? hvad ved jeg?

Maiken: Mht. om hun er en god veninde eller ej, så er den svær, fordi hun er netop den slags person som er der for en (til dels i hvert fald), i hvert fald hvis jeg ringer og har noget vigtigt, så lytter hun. Da jeg var på SU og virkelig i pengenød, jamen så gav hun en gang imellem en tur i f.eks. Fårup Sommerland. Hun er lyttende, sød, venlig og dejlig at hænge ud med (på trods af de nævnte ting godt nok). Samtidig har hun også ændret sig efter den omtalte skilsmisse.. hun har gjort mange ting som ikke ligner hende og som jeg ikke forstår... f.eks. socialt bedrageri, hun er åbenlyst ligeglad med sin far når det gælder husleje, husets stand og mange andre ting, hun "stjæler" også fra sin far ved at købe f.eks. billetter over mobilen, da han betaler mobil regningen, men kun til hendes mobile forbrug - tror ikke det er hans hensigt også at betale hver gang hun f.eks. vil med tog.

Jeg tror også du har ret i jeg er nødt til at sætte flere grænser nu, desværre smiley og så få undersøgt hvad jeg evt. kan gøre for hende - jeg ved godt du ikke kan hjælpe en der ikke vil hjælpes og heller ikke en der står dig nær - så der skal andre ind over det.

Når alt kommer til alt, skal jeg da heller ikke udelukke jeg selv er mystisk på flere punkter. Jeg bliver f.eks. "neurotisk" i forhold til det her, for jeg bliver sådan helt rengørings freak agtig, fordi jeg ikke kan have den her situation overhovedet... og jeg har selv til dels samlermani også + ludomani, når det endelig kommer dertil... (skal lige siges at jeg derfor netop IKKE spiller f.eks. Lotto, for jeg kan ikke styre det desværre, ikke engang helt almindelig spil som f.eks. computer spil). Men ja, nu er det jo ikke mig der skal analyseres, men hun smitter utroligt meget af ved at jeg bliver stik modsat i "foragt" over den måde hun er på.. :S

• #30   25. mar 2014 Jeg fik at vide på det seneste møde deroppe, at det var bestemt man nu skulle have en mentor. Da jeg jo i forvejen har en kontaktperson bliver det bare ham, der også påtager sig den opgave.

For mig lød det lidt som om det var noget, der var bestemt "fra oven af" og alle skulle have det. Men jeg ved det ikke 100%.

http://www.free-tv-video-online.me/internet/hoarders/

Her er link til Hoarders programmerne. De er der ikke alle sammen, men der er da en del. Kan se de er hosted af gorillavid.in, og den er en af de bedste hosts.

Ps. Det er ikke et ulovligt link smiley

• #31   25. mar 2014 Ja, så vidt jeg har forstået, skal alle på kontanthjælp have en mentor, efter den nye lov.

BCKL jeg tror vi alle - mere eller mindre - er lidt "mystiske". Vi har alle nogle ting vi er lidt hysteriske med smiley
    Det er virkelig vigtigt, at du finder en grænse, og sætter den over for hende. Det skal jo nødig blive sådan, at du føler at du bliver nødt til at overtræde dine grænser, pga hende.
    Det bliver nok ikke nemt, og måske ikke helt uden gnidninger - men bag efter tror jeg, at i vil få et meget bedre venskab smiley

Ud fra det du skriver, lyder hun som en god veninde. Men den hjælp hun har behov for, skal hun have af professionelle, mens du er der for støtte og support smiley
    Så er mit håb, at hendes moral også bliver bedre, selv om det desværre nok ikke sker lige med det samme.
    En rigtig god veninde er værd at kæmpe lidt for - bare husk at passe på dig selv, og ikke bruge al energi og energi (både psykisk og fysisk) på hende.

Håber det kan hjælpe lidt smiley

• #32   29. mar 2014 # 30 ) Jeg fik set et par af udsendelserne, og blev positivt overrasket over vinklen - og blev en smule klogere (men altså en virkelig meget mærkelig lidelse :-S ). Dejligt med de respektfulde damer der kom og hjalp dem.

Nå, men det jeg ville var at advare mod at hoppe på den "opdatering af player" som jeg hoppede på .... og derved fik noget slemmer malware på computer.

• #33   29. mar 2014 Tinka

Ja jeg glemte helt at skrive, at man absolut IKKE må trykke på noget af alt det der pop-up.

Så snart man har lært det, er det nu ellers en god side med masser af serier og enkelte film.

• #34   29. mar 2014 Det fik jeg lært på den hårde måde, men nu tør jeg overhovedet ikke at klikke på linket igen smiley

• #35   2. apr 2014 Hej igen smiley

Beklager jeg lidt blev stille, der er sket en masse ting de seneste mange dage smiley

Nå, men efter alt vores snak herinde købte jeg det Advantage, forebyggende, hos apoteket da dyrehandleren ikke havde noget.

Jeg blev dog lidt "paf" da jeg fik fortalt på apoteket at de ikke må slikke sig selv eller hinanden et helt døgn efter da det er noget giftigt stads, derfor har jeg lige gået og overvejet frem og tilbage...

Nu er situationen den at min veninde har spurgt om hun må komme imorgen og overnatte til fredag, hvor vi primært skal være hos mig, altså ikke noget med at f.eks. shoppe 7-8 timer inden vi går op til mig. Ikke nok med det vil hun bare ligge i min seng! og se serier med mig... ikke at der er noget galt i det, men det er der altså når hele hendes hus er fyldt med lopper smiley

Jeg læste så om Advantage både på google og herinde... og faldt over dette indlæg:

http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/73435-r_i_p_kisser__

NU er jeg altså bare endnu mere i tvivl om jeg tør give mine det forebyggende? hvad hvis den ene, eller begge, dør pga. de skal have forebyggende medicin!? det synes jeg godt nok er meget at ofre fordi HUN ikke vil gøre noget ved sine lopper!? :S omg smiley er fuldstændig i vildrede nu smiley

Samtidig, og ved godt det er småting, men kan det virkelig være rigtigt jeg skal ofre over 100 kr. pr. måned. for at forebygge mine så hun bare kan lalle rundt og være ligeglad?!

I øvrigt mange tak for alt jeres hjælp i denne sag, det er virkelig dejligt! smiley jeg er ikke kommet længere endnu mht. hende og hjælp osv. Jeg kan forstå at kommunen nu har sendt hende på VUC fra i næste uge, 28 skole timer pr. uge. og for bare 1 uge siden snakkede de stadig depression, psykolog osv!? hvad sker der for det? vil de bare sende folk ud for enhver pris og så skide på om de kan magte det?

• #36   2. apr 2014 Det var godt nok en slem tråd, du fandt der smiley Det sker heldigvis yderst sjældent.

Hvis dine katte ikke har fået Advantage før, så kan du måske teste om de kan tåle det, ved at starte med at give dem et par enkelte dråber i nakken - og vente et par døgn med at give dem resten af pipetten. (vær obs på mængde ift. kattenes vægt).

Mine egne katte har fået det nogle gange nu, og de kan desværre ikke nære sig for at slikke i det smiley men har heldigvis aldrig haft bivirkninger.

Mht. dit forhold til veninden, så synes jeg stadig det ville være en god ide at kontakte SIND og få en snak.

• #37   2. apr 2014 Hej Tinka smiley

Ja, det er en slem tråd.. blev godt nok lige bekymret! :S men det lyder også rigtig fint lige at "teste" det først. Hvad synes du jeg skal gøre ift. imorgen? skal jeg lade hende komme, eller? det er jo noget af et sats, samtidig er jeg bange for vores venskab ellers ryger snart, da jeg jo allerede har sagt jeg nægter at sætte mine ben hos hende indtil hun har fået udryddet de lopper... :S

Og ja, vil have en snak med SIND, der har bare været en masse ting i mit eget liv at ordne og da jeg mener det er det vigtigste er jeg bare ikke "kommet til" det med hende :S

• #38   2. apr 2014 Hvad jeg synes du skal ift veninden ved jeg ikke, om du kan bruge til noget.
    Men nej, hun ville ikke være velkommen her med sine lopper, for jeg ville ikke risikere lopper på MINE katte, i MIT hus pga. en person, der ikke magter at loppebehandle sine egne dyr.
    Og hvis min veninde ikke kunne forstå det, såååå ..... (tja, jeg er nok ikke en særlig god veninde ;-)).

• #39   2. apr 2014 Jo, det tror jeg såmænd du er - men jeg forstår 100% din grænse, og jeg har det jo sådan set på samme måde! :S hun er jo bare en veninde jeg har haft 12 år og det vil jeg gerne blive ved med, samtidig kan jeg godt se at vi for hver dag bliver mere og mere forskellige... f.eks. det her, hun er ligeglad med lopper, det er jeg ikke. Hun er ligeglad med hygiejne og rengøring og det er jeg heller ikke. Før i tiden var det lidt nemmere.. jeg havde "kun" akvariefisk, hun havde ingen dyr.. jeg boede i en billig faldefærdig 2 værelses og var lidt "ligeglad" også, ikke generelt, men mere end nu i hvert fald... mht. rengøring i hvert fald... men der havde jeg så heller ikke kattehår overalt osv. Men tingene er ændret nu, og det er som om vi går i hver vores retning med alting smiley

Min bedste ven som også er min nabo, siger, at får jeg lopper herinde er jeg IKKE velkommen hos ham... og det indebære jo nok også han ikke vil besøge mig heller. Generelt vil min omgangskreds (selvfølgelig) ikke have noget med lopper at gøre... så ja, jeg må nok desværre træffe det tunge valg og se hvad vores venskab siger til det... smiley tak for hjælpen igen igen Tinka smiley

• #40   3. apr 2014 Det der med at ændre sig i hver sin retning kan jo ske. Den "retning" veninden går i, har så nogle konsekvenser, der IMO er ud over, hvad man behøver stå model til i sit eget hus.

Jeg har overhovedet intet imod, at folk er sære, tværtimod ..... så længe det ikke går ud over andre. Men det er galt, når det har så negativ påvirkning på deres dyr og venner, som i dette tilfælde. Og, som nævnt, vil hun sikkert selv have gavn af noget mere professionel hjælp, end den hun får nu.

Al ære værd, at du værner om jeres venskab, men hvis det fortsætter som det er nu, bliver det jo ved med at være hende(s psykiske lidelse) der sætter dagsordenen for jeres relation og samvær.
    Du kunne måske skrive et brev til hende, hvis det er for svært at få tingene sagt (been there, done that).

Hvis du stiller krav (såsom at frabede dig at få bragt lopper til huse) ...... og siger fra, hvis hun ikke vil imødekomme sådan et rimeligt krav, kan det måske i sidste ende være en hjælp til hende.

Det er bestemt ikke nemt at være kørt skævt i et venskab, og det bliver ikke nemmere at hitte ud af, hvordan man bedst griber det an, når der er noget psykisk lidelse ind over. Held og lykke med at finde ud af det.

• #41   3. apr 2014 Tak Tinka smiley

Er glad for at få andres øjne på sagerne smiley

Jeg har alle 12 år levet med hun ikke vasker hænder, går rundt med lort i trusserne osv. Men det her er som sagt for meget, og jeg har bestemt mig for at nu må jeg trække en streg i sandet... forhåbentligt kan det måske skubbe hende i en anden retning mht. alt det her, som du siger smiley

Jeg har overvejet det med brevet.. men tænker også vi jo er så gamle, så vi burde være "ovre brevstadiet".. men det er så også noget der er svært at få sagt.. :/..

Men ja, hendes psykiske lidelse skal ikke sætte dagsordnen eller være "skyld i" at jeg skal bruge måneder og mange penge på at udrydde lopper... fordi hun ikke selv "gider"/kan tage sig sammen.. :S

Tror jeg holder mig til vi kan mødes offentligt og gå tur eller lignende.. selvom det også er risikabelt.. og så simpelthen smide tøjet direkte i vaskemaskinen og gå i bad når jeg kommer hjem..

• #42   3. apr 2014 Jeg var vist ældre, end du er nu, sidst jeg skrev brev ;-). Og hvis det handlede om noget så pinligt som lortetrusser i hjørnerne ville jeg stadig ikke være vokset ud over brevstadiet.

• #43   3. apr 2014 Tinka, du får mig til at smile og grine, tak! smiley jeg forstår godt hvad du mener smiley det kan godt være det lige er tunge nok emner at snakke om smiley

• #44   3. apr 2014 Tinka smiley jeg har nu fulgt dit brev-råd da jeg ikke helt kunne se andre udveje. Nu må det briste eller bære.. men jeg kan godt se at det er en grænse jeg er nødt til at sætte for mig selv. Her er mit brev, hvis det har interesse:

Hej ***********

Jeg ved du har spurgt om vi skulle ses torsdag – fredag. Jeg er ked af du ikke har fået noget decideret svar endnu, jeg har gået og tænkt og tænkt mht. loppe-situationen og ******** og mine katte. Jeg har læst en masse om lopper, endda været ude og købe forebyggende loppe-kur til mine, hvorefter jeg har fundet ud af at andre katte er døde af at blive behandlet med det smiley så jeg er meget i vildrede omkring hvad jeg/vi skal stille op med alt det her.

Du er min bedste veninde i hele verden og jeg elsker at hænge ud sammen med dig, ligemeget hvad vi laver. Men jeg er også nødt til at tænke på mine katte, du ved jeg prioriterer dem meget højt. Jeg synes det er uretfærdigt for dem hvis de bliver udsat for lopper fordi jeg er egoistisk og har besøg af dig, selvom der er en chance for du har lopper med dig.

Jeg har tænkt meget frem og tilbage og jeg må desværre tage den utroligt svære og trælse beslutning at sige at imens du har lopper derhjemme vil jeg gardere mine katte og sige at vi kun kan mødes offentlige steder, som f.eks. at tage ud at shoppe, i biografen, tage på tur andre steder og lignende.

Jeg ved ikke om det er den rigtige beslutning, men efter at have søgt råd hos andre katte mennesker ser jeg ikke rigtig andre muligheder lige nu. Har også snakket med nogen i min omgangskreds, og de siger alle sammen at får jeg lopper derhjemme vil de ikke besøge mig og jeg må heller ikke besøge dem. Derudover, det her forebyggende koster over 100 kr. pr. måned at give og de skal have det hver måned. Hvis jeg skulle få lopper i lejligheden vil det kræve mange ting, lejligheden skal tømmes for ting og derefter sprøjtes, der skal støvsuges hver dag osv. For at komme af med dem. Alt tøj/stof skal vaskes på mindst 60 grader og derefter i fryseren i mindst 1 døgn (jeg har ikke engang en fryser der er stor nok). Først efter 3-6 måneder kan man så være nogenlunde sikker på man er loppefri, hvis man ellers har gjort ALT hvad det kræver. Det er ikke nok kun at behandle dyret eller omgivelserne, det er begge dele, som vil kræve mange penge og tid.

Jeg ved godt at mødes vi offentligt kan jeg stadig tage lopper med hjem, men det vil jeg jo kunne lige meget hvad, det kan lige så godt være en anden der sidder i bussen eller lignende og vupti så har jeg lopper med hjem, den chance vil der jo altid være. De er jo også kommet hjem til dig på en eller anden måde.

Hvis du har brug for det, vil jeg selvfølgelig gerne forsøge at hjælpe dig med at komme af med lopperne, men det kræver jo at du gør alt hvad det kræver og ikke kun nogen af tingene, ellers er det bare spild af tid, da lopperne så ikke forsvinder.

Jeg håber ikke du kommer til at hade mig for det her, men det er desværre sådan det er på grund af omstændighederne. Jeg håber vi stadig kan hænge ud og have det sjovt, det behøver jo ikke være hos hverken dig eller mig vi er for at have det sjovt! smiley det her er ikke noget personligt ”angreb” det er helt normalt at få lopper derhjemme, så ingenting der, jeg magter bare ikke hvis jeg skal få dem her og da slet ikke hvis det er ”min egen skyld” smiley Jeg håber du forstår?

Knus fra din *******

Jeg har med vilje udeladt navne og lignende. Jeg håber jeg har formuleret mig på en nogenlunde pæn måde overfor hende, og håber inderligt hun forstår.. smiley ville hade at miste hende smiley

• #45   3. apr 2014 Det brev kan hun næppe føle sig gået for nær af. Du har jo bare forklaret en masse om lopper, loppebehandling og loppeforebyggelse ;-).

Nu får du lige lidt respons. Jeg synes, du forklarer så meget, og appellerer så meget til hendes forståelse, at det næsten virker som om du skulle stå til regnskab for at have gjort noget forfærdeligt mod hende. Og det er altså ikke spor forfærdeligt at frabede sig at få lopper bragt til huse.
    Godt at du i hvert fald har sagt klart fra over for dét.

Som jeg forstår på det hele, er lopperne dog bare dråben, der har fået bægeret til at flyde over. Håber du på et tidspunkt kan få en snak med hende om alt det andet også. smiley

• #46   3. apr 2014 Hej Tinka smiley

Ja, det har du ret i. Men det er et meget følsomt emne og hun er utrolig stædig også, så det er lidt et håb om hun ville tage det noget bedre og måske endda tage rådene mht. lopperne til sig, måske hun bedre kunne overskue at gøre noget ved det hvis hun har en "opskrift" på hvordan.

Og ja, det er nemlig dråben... jeg har i 12 år accepteret alle de andre ting, hvilket jeg selv synes er large gjort..

Hun har desværre som frygtet taget det her utroligt dårligt.. hun flippede næsten på mig, var total ligeglad med jeg har tilbudt at hjælpe hende derhjemme med lopperne. Faktisk så mener hun at JEG er problemet og det er mig der er noget galt med... hun kan dog ikke argumentere for hvorfor hun mener det, kun at jeg overreagerer total og skulle jeg få lopper er de jo nemme at komme af med i starten, som hun siger - hvortil jeg svare om hun synes det er rimeligt at jeg så skal slippe af med lopper hver uge fordi hun er her? mens hun ikke selv gider gøre noget ved hendes.... det er som at snakke med en væg... og hun har valgt at slutte vores venskab lader det til... desværre!... men jeg føler selv at jeg har gjort det rette i denne sag, og kan hun ikke forstå det er hun heller ikke en rigtig veninde... smiley

• #47   4. apr 2014 Hvis hun slutter jeres venskab, så må det være sådan. Hun viser jo tydeligt nu, at hun ikke vil/kan respektere dig og dine grænser smiley
    Du kan ikke lade dig køre rundt i manegen af en person, der ikke evner at se tingene fra andre sider end sin egen, og åbenbart ikke kan se det urimelige i sine forventninger til dig. Så hold nu fast i din beslutning.

• #48   4. apr 2014 Æv hvor trist at hun tog det sådan, desværre som lidt forventet..

Men jeg syntes klart at du har gjort det rigtige, for du bør ikke gå på kompromis med dig selv..

Det er ærgerligt at miste et venskab på den bekostning, men hvis der ikke skal mere til for hende var hun måske ikke så god en veninde alligevel, måske tør hun op efter noget tid, måske ikke..

• #49   5. apr 2014 I har ret, men jeg savner hende godt nok allerede.. alt minder mig om hende nu :S men sådan er det jo, vi var ret tætte og skrev som minimum sammen hver dag.. men jeg kan ikke acceptere den måde hun er på med nogen forskellige ting, specielt ikke med de lopper og det med at hun mener det er fint at rende med ler fingre osv i mine ting og ødelægge mit helt nye spisebord f.eks. Har også prøvet at hun havde lagt min splinter nye bærbar under en dyne på et gulv en dag hun havde lånt den mens jeg var på arbejde.. da jeg kom hjem var jeg meget tæt på at træde den i stykker... og hver gang sådanne ting sker er hun bare sådan "nå..." og griner nogen gange også af det... ligesom hun griner af mig når jeg får allergiske reaktioner i hendes hus.. :S

• #50   6. apr 2014 smiley

Kommentér på:
Min veninde har lopper derhjemme, hvordan skal jeg forholde mig!? :S

Annonce