{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.491 visninger | Oprettet:

katrine P
katrine P
Tilmeldt:
4. feb 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 29

Hund jagter katten {{forumTopicSubject}}

jeg har lige fået den dejligeste lille killing fra et internat og skal til at vænne den til vores 6-årige gamle hund.
vores hund er meget interesseret i min kat og vil hele tiden over til den, hvor min kat er lidt mere tilbageholden.
vi prøvede at slippe dem løs sammen efter en uge hvor de havde set hinanden i snor. Hunden farede efter katten som selvfølelig blev bange. Hunden vil ikke katten noget ondt bortset fra at over slikke den.
er der noget jeg kan gøre for at min hund er mere rolig over for min kat? og hvordan lærer jeg katten at hunden ikke er farlig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund jagter katten
  • #1   19. apr 2014 For det første vil jeg anbefale dig at katten ikke skal holdes i snor, kun hunden, og så må du lære din hund at dække af og ikke røre sig før den får lov..

    Din hund må absolut ikke jagte katten, underordnet om det er for at få kontakt og ikke i ondskab, for det forstår katten ikke..

    Sørg for at katten har mulighed for at søge op i højden hvor hunden ikke kan komme..

    Du kan ikke lære katten at hunden ikke er farlig, men det vil komme af sig selv, når hunden stopper med at jagte katten, men det kræver jo opdragelse for hunden..


  • #2   19. apr 2014 Det tager noget tid og det er bedst hvis hunden ikke farer alt for meget efter katten. Kan du ikke forsøge at få hunden til at være lidt mere rolig ? Hvis det er en killing tror jeg nok den skal finde ud af hunden ikke gør den noget. Det er jo så ikke sikkert den har lyst til at blive overslikket smiley
    Det du nævner er ofte en af de svære ting fordi hunden farer lige på men katten er anderledes og mere forsigtigt.


  • Nicolai T
    Nicolai T Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
    #3   19. apr 2014 Der er mange forskellige løsninger til hvordan du sammenfører en kat og hund. Dog er der nogle fælles punkter for disse forskellige metoder.

    Det er vigtigt, at hunden ikke jagter katten

    Den må ikke have succes med jagten, den skal afbrydes hver gang. Dette kan du gøre rent verbalt, f.eks. ved at dække den af, hvis den er lydig nok. Du kan også aflede hunden - enten med mad eller leg.

    Katten skal have et hellested/hellerum, hvor den kan være i fred for hunden.
    - Ja, det behøver vist ikke nærmere forklaring smiley .

    Op i højden
    Katten skal have mulighed for at komme op i højden, og væk fra hunden. Bemærk, at dette er essentielt. Hvis du fratager kattens mulighed for at undgå hunden, vil du ikke se særlig meget til den i hverdagen - med andre ord; i kattens øjne er det for risikabelt at bevæge sig rundt i huset.

    Hvis du ønsker forslag til fremgangsmåden, må du endelig sige til. Det bliver en længere smøre fra min side af hvis det er, så jeg gider ikke sidde og skrive det hele, hvis du allerede har en holdbar fremgangsmåde at gå efter smiley .


  • katrine P
    katrine P Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 29
    #4   19. apr 2014 der har masser af muligheder for katten hvor den kan springe op så hunden ikke kan komme der men den springer aldrig op den løber derimod under kommoder eller skabe hvor hunden heller ikke kan komme men så er hun lidt fanget der. Vi har prøvet at sætte hende på et højt sted til at starte med men det ender altid med hun hopper ned på gulvet og så jagter hunden hende

    Nicolai T
    hvis du har en god fremgangsmåde må du meget gerne skrive eftersom jeg er lidt på bar bund selvom jeg har spurgt andre og kigget på nettet smiley


  • #5   19. apr 2014 Hunden må opdrages. Et skarp nej når den er lige ved at sætte efter katten, ellers må den dækkes af hver gang den ikke har snor på. Ligesom med børn skal hunden forstå et NEJ og hvis den sætter efter katten alligevel så må i have fat i hunden. Hvis hunden ikke har lært nej eller stop så kan du øve med en godbid. Hold den i hånden og sig Nej, hvis hunden prøvet at tage godbidden lukkes hånden med det samme så den ikke får fat i godbidden. Hunden må først tage den når du siger værsgo. Når den er blevet god til det lægges godbidden på gulvet og proceduren udføres som før. Den må endelig ikke få fat i godbidden før du siger værsgo.

  • Nicolai T
    Nicolai T Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
    #6   19. apr 2014 Når nu det er hunden der er den voksne, og killingen den lille, vil jeg helt klart anbefale, at I "deler" huset op.

    Det havde være noget andet, hvis hunden var en hvalp, og killingen en kat.

    Hav evt. følgende i hovedet: Killingen skal hjælpes ind i hundens hverdag

    Når I deler huset op, skal det ikke foregå med lukkede døre, hvor de kommer ind og snuser til rummet den anden har været i.

    Næh, I deler simpelthen rent fysisk huset op. Nogle børnegitre ville være helt perfekte.

    Første skridt - opdeling af huset
    Hunden har én side, og katten kan ubesværet bevæge sig rundt i huset på denne måde. Højden skal selvfølgelig være sådan, at I bare skal løfte benet for at gå over, mens hunden ikke kan smiley . Dette står på i 2 - 4 uger (vil jeg tro), mens de vænner sig til hinanden.

    Kattens indtryk
    På denne måde får katten et indtryk af, at det er helt OK at være dele hus med hunden, og den kan faktisk godt regne huset for sin "base".

    Hundens indtryk
    På denne måde - med jeres hjælp og afledning/positiv forstærkning - får hunden indtryk af, at katten slet ikke behøver blivet jaget, men blot er en del af familien.

    Anden del - sammenføring
    Når de kan være sammen i hver deres respektive del af huset uden noget påstyr (hunden/katten sover og andre tegn på en rolig atmosfære), kan man langsomt bringe dem sammen i samme del af huset - hunden skal selvfølgelig være under fuld kontrol eller i snor.

    Til sidst fjernes børnegitteret helt, og I har nu en hund og en killing, som simpelthen er blevet vant til hinandens nærvær, og ingen af parterne behøver være oppe på dupperne og "alert", for de har begge lært, at acceptere hinandens tilstedeværelse på en rolig, velintroduceret måde.

    Slutresultat
    I har nu integreret killingen i hundens hverdag på en yderst hensynsfuld måde - både for killing og hund.

    Under denne proces efterlades dyrene selvfølelig ikke uden opsyn. Mens I er på arbejde/skole/fritidsaktiviteter skal katten ikke have mulighed for at komme til hunden.

    Dog er det ikke alle huse der egner sig til at blive "delt", men altså . . . med lidt god vilje kan man ofte finde et passende sted alligevel.

    Sådan - det er efter min mening en virkelig god metode, når hunden er den voksne, og killigen den lille smiley


  • katrine P
    katrine P Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 29
    #7   19. apr 2014 tusind tak smiley det bliver nok lidt svært at dele mit hus op men kan det også virke hvis man tager børnegitter foran en dør for killingen er nemlig inde på mit værelse og hunden ude i stuen.

  • #8   20. apr 2014 Hvis katten kan komme igennem uden hunden kan, så kan det virke ja

  • katrine P
    katrine P Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 29
    #9   20. apr 2014 men vil det ikke skræmme killingen for hunden kommer nok til at stå hele tiden foran gitteret og gø

  • #10   20. apr 2014 Så må du jo lære hunden ikke at gø hele tiden..

Kommentér på:
Hund jagter katten

Annonce