Valg af kattepension Valg af kattepension
Kære brugere
I har altid gode råd, så¨nu vil jeg gerne bede om jeres hjælp.
I forbindelse med ferier (typisk 1 uge ad gangen) fremover, har vi to muligheder for pasning af vores (ude)kat:
1) Pasning hjemme, hvor han bliver indendørs hele tiden og tilses af mine naboer 1-2 gange om dagen.
2) Kattepension
Vi synes det er lidt synd, at han skal være alene så mange dage indendørs, men omvendt er han selvfølgelig også mest tryg hjemme i vante omgivelser. Vi har dog efterhånden besluttet os for at prøve kattepension, og så må vi se, hvordan det går.
I den forbindelse har vi været ude og se to gode pensioner. Vi er trygge ved begge steder, men der er een afgørende forskel på dem: På det ene sted har kattene mindre "rum", men lukkes sammen på store fællesarealer i dagtimerne under opsyn. På det andet sted har kattene større "rum", men lukkes som hovedregel ikke ud af disse og derfor går de ikke sammen.
Da vores kat aldrig har været i kattepension, ved vi ikke hvordan han vil reagere, men vi vil meget gerne høre jeres tanker: Hvad er at foretrække? At kattene holdes adskilt på lidt mindre områder eller at de lukkes sammen på større områder?
På forhånd tak for jeres gode råd!:)
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 32
Han er vant til at blive lukket ud og ind manuelt, og det synes vi ikke, at vi kan byde vores naboer at skulle gøre.
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Det var ikke en mulighed at få en kattelem i?
jan 2014
Derfor er kattepensionen nok bedste mulighed. Men er det bedst at kattene lukkes sammen eller bliver hver for sig?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
det råd vi gav, var at hvis man valgte at holde katten hjemme, så skulle den forblive inde. Nogle katte vil nemlig forsøge at finde deres ejere, eller også bliver de surer over at de ikke er hjemme. vi har haft flere som har prøvet at komme hjem hvor katten er gået hjemmefra. Nogle er aldrig kommet hjem igen. Så hold den inde
vores pensionat var lavet med store burer på 3 x 1,2 og så var de ca 2 meter i højden. Her kunne to katte som var vant til hinaden godt bo, ellers havde vi vores dobbelbur (kun udenfor særsonen) som var dobbelt så stort. hos os kunne man vælger om ens kat måtte komme i løbegård. så blev katten puttet i transportkasse og sat ud i en løbegård. Ikke noget med at de kom i kontakt med fremmede katte. Hos os satte vi sundheden ret højt. Man kan ikke forlange at pensionatskunder får deres katte testet men kun vaccinret. Men hos os måtte kun katte fra samme husstand gå sammen.
om de skal bo sammen eller hver for sig, det kommer an på hvordan de har det med hinanden. i de 8 år jeg var med i det, tror jeg kun at vi havde et sæt som vi måtte skilde af. Ellers havde vi et par stykker hvor kattene på forhånd var skildt af. Ellers er det mest normalt at de bor sammen fordi de så kan følge sig trygge, da de jo er sammen.
det skal lige siges at vores pensionat statig kører, bare under et andet navn, og vi har kunder fra både Jylland, Sjælland og selvfølgelig fyn (ligger i Odense).
jan 2014
Jeg håber det er ok, at jeg spørger lidt mere, da jeg tror jeg fik formuleret mig forkert:
Vi har kun een kat, men er i tvivl om vi skal vælge en kattepension, hvor han kommer til at gå alene hele tiden eller en hvor han også lukkes sammen med de andre fremmede katte på kattepensionen på fællesarealerne.
Alternativt: Ville du hellere anbefale vores anden løsning med at holde ham inde hele ugen derhjemme i kendte omgivelser tilset og passet at naboerne een gang om dagen?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
ja naboen kommer og ser til katten men det er måske 2x 5 min om dagen.men sker der noget så er det ikke ret lang tid.
jeg ville vælge et sted hvor han sidder alene. Og så er han jo alligvel ikke alene. Der er jo andre katte i lokalet. Især om sommeren, her er jo højsærson.
sørg for at besøge stedet, gerne flere gange. Man skal have en god fornemmelse i maven ved stedet, ellers skal man søge videre. Lad være med at vælge et sted hvor du ikke må se hvor katten skal bo - kan man ikke vise pensionattet frem, ja så er der et problem et sted.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men for at besvare dit spørgsmål, så skal du bestemt fravælge den pension hvor kattene lukkes sammen, for katte er territoriale og kan ikke bare lige sådan sættes sammen, samt at der vil være større risiko for sygdomme og utøj (lopper)..
Umiddelbart ville jeg vælge pensionen hvor katten går for sig selv, men det kommer an på dine naboer, når jeg får mine venner til at passe min kat, så er det med krav om at de er hos katten 2 gange om dagen i ca 1 times varighed pr besøg, om de sidder og læser en bog eller ser fjernsyn er mig underordnet blot at katten har selskab og kan søge deres opmærksomhed såfremt de ønsker det (når jeg skriver sådan er det fordi min ældste kat er meget sær og snakker helst ikke med andre end os)..
jan 2014
Jeg har besøgt begge steder og fået begge steder anbefalet. Begge steder er jeg tryg ved. Desuden har begge steder ude adgang, så den eneste forskel er umiddelbart, at der det ene sted lukkes sammen og det andet sted ikke gør. Jeg befinder mig i øvrigt på Midtsjælland nær Roskilde, og anbefalinger er bestemt velkomne:)
Min umiddelbare mavefornemmelse var også at vælge stedet, hvor katten går for sig selv. Så det er rart, at I kan bekræfte denne fornemmelse for mig.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Valg af kattepension