417 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Råfodring og vitamintil skud ? Råfodring og vitamintil skud ?

Jeg har en kat på 3 kg, der ikke spiser tørkost. Hun får så sin vådfoder med iblødt tørfoder, men da jeg ved flere lejligheder har givet begge katte råt kød, har jeg erfaret at Mille helt klart gerne ville spise kun råt. Jeg vil gerne gå mere over til råfodering og mit spørgsmål er så, hvordan sikre jeg mig at hun får nok vitaminer og mineraler osv. Findes der flyderende vitamintilskud man kan hælde over eller hvad gør man lige ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råfodring og vitamintil skud ?
  • #1   20. maj 2014 Det er jo i kødet smiley

Og du bør ikke blande tørfpoder og vådfoder

• #2   20. maj 2014 (link fjernet)

du kan godt blande vådfoder med tørkost- min krumme havde fået en ide om at man da ikke skulle spise tørkost - vådfoder smager jo meget bedre. Så jeg har måtte bruge 3 mdr på at få ham til at spise tørkost igen
    mit råd vil dog være at prøve noget forskelligt. Nogle mærker smager bedre for katten end andet. på internattet brugte vi exigent eller sterilised fra rc, hvis vi havde nogen som ikke gad at spise.

• #3   21. maj 2014 Beltane:
    Jeg ved godt det ikke er optimalt, men det er foreløbig den bedste løsning, ellers lever Mille kun af vådfoder og det synes jeg bestemt ikke er fyldelstgørende.

Anja:
    Tak for linket , det vil jeg da bestemt nærlæse smiley
    Jeg har prøvet over 10 forskellige slags og kører stadig med det hun havde med, da jeg fik hende og det er mindre godt.
    Jeg har prøvet på alle mulige måder med det tørkost, jeg har også prøvet kun at gi tørkost og så "sultestrejker" hun og det dutter jo heller ikke. Hun rører det bare ikke, hvis det står fremme som tørkost og vådfoder er jo ikke nok alene. Men til gengæld æder hun som en hest, når det er rå mad. Den anden dag fik hun 100 gr. rå lever og det åd hun hurtigt og da bettemanden Speedy ikke var så hurtigt, så åd hun da lige hans også smiley

• #4   21. maj 2014 jeg kender en avler som ville være god ved sine killinger og så hun startede dem op på barf. Men i en weekend brækkede to af kilingerne, deres ben. Helt uden at de havde havde lavet noget som skulle have gjort til det
    det viste sig at hun ikke lige havde tænkt på at de skulle have haft dobbelt så mange vitaminer end hun havde kommet i. Og derfor kunne knoglerne ikke bærer kattens vægt.

så man skal altså sørger for at give vitamin tilskud når man foder med rådt/barf.

• #5   21. maj 2014 Underligt spørgsmål, men hvad er idéen i at fodre råt, hvis man alligevel skal supplere op med alle mulige tilskud? Så kan man jo ligeså godt finde et godt tørfoder som indeholder alt hvad katten skal bruge (:?

• #6   21. maj 2014 Tak Anja. Jeg vil jo gerne sørger for at hun får alt hun behøver inden jeg starter op på det.

Liv:
    Hvis du havde læst mit indlæg, ville du kunne læse, at jeg har en kat der IKKE spiser tørfoder, men til gengæld er hun vild med rå føde, derfor jeg spørger.

• #7   21. maj 2014 Spørgsmålet var nu også mere ment til Anjas kommentar om at man skal give tilskud (:
    så man skal altså sørger for at give vitamin tilskud når man foder med rådt/barf.

• #8   21. maj 2014 Ok sorry smiley

• #9   21. maj 2014 Jeg har også en der kun spiser råt og vådt smiley hvis vådmaden er fuldfoder behøver du ikke tilsætte noget (det kan du læse bag på) men hvis vådmaden ikke er fuldfoder og du giver råt, men ikke hele dyr som indeholder både ben og indmad, så bliver du nød til at give et vitamin tilskud. jeg bruger det her fra zooplus
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/vitaminer/182477

• #10   21. maj 2014 Her er en rigtig god (og lang) tråd om råfodring http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___
    og her er to code hjemmesider hvor du kan læse lidt smiley
    (link fjernet)
    (link fjernet)

• #11   21. maj 2014 DK Got a Point?

Ejjj, tusind tak for linket, så føler jeg mig lidt bedre orienteret smiley
    Har jo hele tiden blandet opblødt tørkost med vådfoderet, fordi jeg ikke var sikker på at der var nok af det hele i vådfoderet(LUX) Jeg mener da at LUX er fuldfoder, så jeg kan vist godt springe det tørkost over - jubbiii, så er jeg fri for at se på en kat der bare "rynker på næsen" af maden og så går igen.

• #12   21. maj 2014 Tusind tak DK smiley

• #13   21. maj 2014 Det var så lidt smiley

• #14   21. maj 2014 #3) **ellers lever Mille kun af vådfoder og det synes jeg bestemt ikke er fyldelstgørende.**

Det skulle det være når det er fuldfoder, men jeg har nu heller ikke helt tillid til det.
    Men hvis man varierer lidt mellem forskelligt vådfoder, så får katten nok det den skal have - mangler der noget i den ene slags foder, er det nok i den anden slags.

Hvilken slags tørfoder får hun i øvrigt? Kunne være, at der er noget andet hun ville synes om...

• #15   21. maj 2014 Tinka
    Mille er en lille kat på 3 kg., selvom hun er 14 mdr. Hun vejede kun 1,8 kg, da jeg fik hende smiley ( Tror ikke hun bliver meget større)
    Jeg har prøvet meget forskelligt tørfoder(10 slags) men gider ikke bøvle med det længere. smiley
    Tørfoderet er fra Aldi med en hvis kat på smiley

Kommentér på:
Råfodring og vitamintil skud ?

Annonce