{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
703 visninger | Oprettet:

Killinger spiser kattergrus?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 3 killinger der nu er begyndt at skal lærer at gå på katte bakke. De er 4 uger og har brugt bakken, men de spiser også gruset?? Hvad skal man lige gøre det det???

For syntes ikke jeg ønsker at de skal gører det andre steder end i bakken men kan da heller ikke være godt de spiser gruset...

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger spiser kattergrus??
  • #1   2. jun 2014 Har læst om at man kan starte med at bruge havregryn, det kan så være man efterfølgende ikke kan bruge dem som morgenmad uden at få associationer smiley
    Ellers er det vigtigt at bruge den slags der ikke er klumpede.
    Line


  • #3   2. jun 2014 Det gør de bare og man kan ikke gøre så meget. Det er dog vigtigt at det ikke er noget der klumper når det bliver vådt, da det så klumper i deres maver! smiley

    Jeg bruger noget der ikke klumper til mine små smiley


  • #4   2. jun 2014 Super, så må jeg lige købe noget af det er ikke klumper... For nu de gerne vil bruge den skal de havde lov... Alt andet er det jo dejligt...

  • #5   2. jun 2014 jeg bruger majs-strøelse til gnavere, det tager de ikke skade af at spise. Ellers er ikke-klumpende det bedste.

  • #6   3. jun 2014 Killinger, der spiser grus:
    Gang på gang har det undret katteejere, at deres små killinger spiser grus. Det undrede også mig engang, men jeg fandt forklaringen.

    Aller først skal vi lige huske, at dyr, og især dyrebørn, kun gør, hvad naturen har programmeret dem til at gøre.
    Jeg læste en artikel, skrevet af en skovridder, som omhandlede folks problemer med at opflaske moderløse dyreunger. De fik som regel dårlig mave, og dødeligheden var høj som følge deraf.
    Årsagen var, skrev han, at man glemte at gnide sutten i jord. Råkid og harekillinger f.eks. får det normalt, da deres mor ligger ned i skovbunden, men ikke, når de flaskes op.

    Forfatteren Joy Adamson (Løvinden Elsa og Født til Frihed) undrer sig i sin bog 'Den plettede Sfinks' over, at et kuld gepardunger, hun havde opflasket, som det første begyndte at æde jord, da de kom udenfor.

    Og en dyrlæge, David Taylor, skriver om det i sin bog om katte.

    Forklaringen er:
    Før killingerne skal til at indtage anden føde end modermælk, spiser de instinktivt jord for at tilføre deres tarmsystem nogle nye fordøjelsesbakterier, som findes i jord, og som er vigtige for omsætningen af det nye foder.

    Jeg har lige siden i killingebakkerne for det første kun brugt grus, der ikke klumper, men også hentet nogle skefulde alm. jord (ugødet og usprøjtet) og kommet i et pænt lag ovenpå. Killinger æder altså grus i mangel af bedre, og der er set flere tilfælde, hvor killinger er døde, fordi de har ædt klumpende grus, der danner cementpropper i tarmene.

    I de efterhånden mange år, jeg har gjort det, har jeg aldrig haft en dårlig mave på mine killinger 7-9-13.

    En par kommentarer hertil var bl.a.:

    "Faktisk anvender man jord til andre dyrearter - eks. grise. Jeg har overvejet at bruge Fibremin i kattebakken næste gang, men jeg skal have undersøgt det lidt nærmere først for produktet er jo ikke lavet til killinger.

    I kan læse om det her:
    (link fjernet) "

    "Jeg har hørt om gode erfaringer med dette produkt til grise så der er noget om snakken."



  • #7   3. jun 2014 Godt indlæg Mega, så blev man da så meget klogere, selvom det ikke lige er noget jeg står midt i smiley

Kommentér på:
Killinger spiser kattergrus??

Annonce