HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp! HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp!
Hej Alle sammen,
jeg er ny her, men jeg har virkelig brug for hjælp fra kattemennesker!
Jeg arbejder på en gård (med malkekvæg) på færøerne og for lidt over en uge siden fik vores staldkat 5 killinger.
Vores hundehvalp (14 uger), Border collie, er her til aften gået hen til killingerne og taget to af dem med op på en halmballe.
Den ene killing lå på halmballen da jeg kom derud (laden), den anden på betongulvet. Halmballen er ca 50 cm høj.
Killingen som lå på ballen har et mini sår på maven, ikke mere 1 mm. Det er kun overfladisk, men måske kritisk for sådan en bette størrelse?
De ligger hos deres mor nu, men begge to har uregelmæssig vejrtrækning, hvide tunger hængende ude af munden og hvide næser. De er ikke så aktive som de plejer og skriger heller ikke efter mor når jeg løfter dem væk fra hende.
Hvad gør jeg?
Dyrlæge er ikke en mulighed, da det krævede en masse overtalelse af mine chefer til bare at lade killingerne leve efter fødslen!
Så hvad kan jeg som person gøre?
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Kattemor har de bedste levevilkår med tørkost ad libitum og frisk vand, masser af steder at sove, mulighed for at jage.
Så jeg vil gerne hvis disse killinger overlevede sammen med de andre, så de også kan nyde disse vilkår.
maj 2014
Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Hvis de ikke får nye hjem indgår de jo som en del af besætningen og jager mus osv..
Og det er på færøerne der er tale om her..
jun 2014
Dyrværnsag imod min chef? Øh hallo?? Jeg har brug for dette job ellers kan jeg ikke komme videre med min uddannelse...
Jeg vil hjælpe de små og give dem et liv værd at leve!
M
jun 2014
Anna L - jeg afliver dem i morgen hvis de ikke er i bedring, men vil give dem et par timer. Måske kan de være i chok eller forskrækket? Tror du ikke?
Ved ikke så meget om at have killinger, da mine katte altid har været hankatte og de der minimum 12 uger når jeg fik dem. Disse killinger er 1 uge gammel.
maj 2014
Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Altså hvor lang tid der gik fra hundehvalpen havde fat i killingerne og til du fandt dem??
Så du at hunden tog killingerne siden du er så sikker på at det er hunden der har flyttet/ hapset killingerne??
jun 2014
Killingerne er 1 uge gamle, så ja jeg ved at det er hunden som har taget dem derop. De kan ikke gå selv endnu, kun tumle rundt.
Jeg ved ikke hvor lang tid hun præcis lege med dem i, da jeg løb ud i stalden for at hjælpe en ko med at føde hendes kalv. Men jeg har været i stalden i over 1 time..
Men tak ellers..
Kan missemor have dræbt de to andre han killinger? Dem som ikke viste tegn på svaghed?
jan 2012
Da du opdagede de 2 killinger ligge hver sit sted kan det være at hunkatten har forsøgt at jage hankatten væk for hendes killinger og så har tilfældet måske været at du er kommet gående samtidig og forstyrret forehavende, eller hunden har skræmt hankatten væk..
Det tror jeg altså mere på end at hundehvalpen har taget dem..
jun 2014
Der var ingen bidemærker i dem, så tror ikke der er kommet nogen hankat forbi.
Desuden sidder hvalpen bundet 5 M fra killingerne, hun bor i et hundehus der.
Der har ikke været hankatte forbi før, missemor Victoria løb væk i 3 måneder til Den nærmeste by.
Hunden jager Victoria og snapper efter hende, desuden var hunden ved halmballen da jeg så det.
jan 2012
Men hvis du mener det er hunden der har haft fat i killingerne, så er de nok døde af deres indre kvæstelser, hvalpe tænder er skarpe og en hunds kæber er stærke, der skal ikke meget til at dræbe 1 uge gamle killinger..
De kan også meget vel være gået i chok og det vil de også dø af desværre..
Nu må du prøve at flytte mismor og den sidste killing et sted hen hvor hunden ikke kan nå dem, for det lyder ikke som om hunden er særligt venligt stemt overfor katte
jun 2014
Hunden sidder i snor nu og kommer ikke i nærheden af kattene mere uden opsyn!
Jeg kan ikke bebrejde hvalpen, da hun er legesyg, nysgerrig og uerfaren.
Jeg vil helst ikke flytte kattene, så jeg ikke forvirrer moren og hun så dræber Vilma.
Du har nok ret i at killingerne er døde af chok eller kvæstelser
jan 2012
Hvis hun ikke er tilfreds med stedet du flytter killingen hen så vil mismor flytte den selv til et andet sted..
Jeg tænker bare at om 2-3 uger begynder killingen selv at tumle rundt, og hvad sker der så???
Hvalpen vil jo stadig være legesyg og tro at killingen er legetøj man kan gnuske i og kaste rundt med, ja så har mismor ingen killinger tilbage..
Killingerne ved jo ikke at hunden er farlig for dem, ligeså vel som hvalpen ikke ved at killingerne ikke er legetøj..
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 137
Du får dem nok ikke til dyrelægen søndag aften på Færøerne, men de dyrelægepriser vi har - og som i sikkert også har. Så afvent og kryds
jun 2014
Men når to killinger ud af fem dør, kan moren så i frustration så ikke ligge sig på alle killingerne for at beskytte dem? Men så komme til at mase dem?
jun 2014
To var ikke blevet rørt at hunden, så vidt jeg kunne se..
jan 2012
Sandsynligvis vil hun ikke som sådan registrere at der mangler 2 killinger, så længe hun har killinger at tage sig af, så vil hun blot passe dem efter bedste evne..
jun 2014
jan 2012
Hvis det ikke er en lukket kasse mismor og killing har, så kunne det være du skulle finde en kasse som er stor nok til at du kan komme over den kasse hun ligger i og så lave et hul hun kan komme ind og ud af, så er hun mere beskyttet..
jun 2014
jan 2012
Men det kan godt være at du i starten skal flytte hende med den nuværende kasse ned i flyttekassen, så det ikke virker så nyt det hele..
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 137
Som Heidii skriver, en stor kravlegårds-agtig-kasse vil være godt.
HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp!