609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

nicoline R
nicoline R
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp! HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp!

Hej Alle sammen,

jeg er ny her, men jeg har virkelig brug for hjælp fra kattemennesker!

Jeg arbejder på en gård (med malkekvæg) på færøerne og for lidt over en uge siden fik vores staldkat 5 killinger.

Vores hundehvalp (14 uger), Border collie, er her til aften gået hen til killingerne og taget to af dem med op på en halmballe.

Den ene killing lå på halmballen da jeg kom derud (laden), den anden på betongulvet. Halmballen er ca 50 cm høj.

Killingen som lå på ballen har et mini sår på maven, ikke mere 1 mm. Det er kun overfladisk, men måske kritisk for sådan en bette størrelse?

De ligger hos deres mor nu, men begge to har uregelmæssig vejrtrækning, hvide tunger hængende ude af munden og hvide næser. De er ikke så aktive som de plejer og skriger heller ikke efter mor når jeg løfter dem væk fra hende.

Hvad gør jeg?

Dyrlæge er ikke en mulighed, da det krævede en masse overtalelse af mine chefer til bare at lade killingerne leve efter fødslen!

Så hvad kan jeg som person gøre?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp!
  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#2   8. jun 2014 Ja det har du ret i, men jeg vil altså gerne hjælpe dem!

Kattemor har de bedste levevilkår med tørkost ad libitum og frisk vand, masser af steder at sove, mulighed for at jage.

Så jeg vil gerne hvis disse killinger overlevede sammen med de andre, så de også kan nyde disse vilkår.

• Anna L
    Anna L Tilmeldt:
    maj 2014

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
    #4   8. jun 2014 Det er fristende at hjælpe dem, men de vil nok være bedre tjent med at blive aflivet smiley Om et halv års tid render de nok også rundt og får killinger og så har i pludselig mange. Kan du ikke få ham overtalt til at få missemor steriliseret??

• #5   8. jun 2014 Louise nu er der tale om gårdkatte her..

Hvis de ikke får nye hjem indgår de jo som en del af besætningen og jager mus osv..

Og det er på færøerne der er tale om her..

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#6   8. jun 2014 Killingerne bliver her på gården, vi beholder dem alle sammen og de bliver kastreret + hunkatten bliver også steriliseret . Det er allerede på plads, men vi er nødt til at vente til killingerne er store nok + når missemor er over det med killingerne vil hun få turen under kniven hos dr dyr.

Dyrværnsag imod min chef? Øh hallo?? Jeg har brug for dette job ellers kan jeg ikke komme videre med min uddannelse...

Jeg vil hjælpe de små og give dem et liv værd at leve!

M

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#7   8. jun 2014 Tak Beltane, det er helt korrekt det du siger!

Anna L - jeg afliver dem i morgen hvis de ikke er i bedring, men vil give dem et par timer. Måske kan de være i chok eller forskrækket? Tror du ikke?
    Ved ikke så meget om at have killinger, da mine katte altid har været hankatte og de der minimum 12 uger når jeg fik dem. Disse killinger er 1 uge gammel.

• Anna L
    Anna L Tilmeldt:
    maj 2014

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
    #8   8. jun 2014 Vil du hjælpe de små så tag dem til dyrlægen, heller en gang for meget end for lidt. Der er ingen her inde der kan sige om det er noget galt med killingerne. Bare være obs på at der altså ikke går længe fra killingerne er født til moren kan gå i løbetid igen, og så kan det være hun forlader dem smiley

• #9   8. jun 2014 Ved du hvor længe de har været væk fra moderen??
    Altså hvor lang tid der gik fra hundehvalpen havde fat i killingerne og til du fandt dem??

Så du at hunden tog killingerne siden du er så sikker på at det er hunden der har flyttet/ hapset killingerne??

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#10   8. jun 2014 Moren var sammen med mig i 1 time, vi lå og puttede på sofaen. Alle hankatte killingerne er døde... Jeg tjekkede dem alle 5 og de to andre så fine ud. Nu har jeg kun lille Vilma tilbage + mor Victoria..

Killingerne er 1 uge gamle, så ja jeg ved at det er hunden som har taget dem derop. De kan ikke gå selv endnu, kun tumle rundt.

Jeg ved ikke hvor lang tid hun præcis lege med dem i, da jeg løb ud i stalden for at hjælpe en ko med at føde hendes kalv. Men jeg har været i stalden i over 1 time..

Men tak ellers..

Kan missemor have dræbt de to andre han killinger? Dem som ikke viste tegn på svaghed?

• #11   8. jun 2014 Jeg er altså godt klar over at killingerne ikke selv kan komme rundt, når de er en uge gamle, men der er noget der hedder hankatte, og når nu du fortæller at alle hankattene er døde, så er der noget der fortæller mig at der har været en hankat på besøg som har dræbt killingerne fordi han vil have hunkatten i løbetid igen og det ikke er hans afkom..

Da du opdagede de 2 killinger ligge hver sit sted kan det være at hunkatten har forsøgt at jage hankatten væk for hendes killinger og så har tilfældet måske været at du er kommet gående samtidig og forstyrret forehavende, eller hunden har skræmt hankatten væk..

Det tror jeg altså mere på end at hundehvalpen har taget dem..

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#12   8. jun 2014 Jamen jeg har en killing tilbage, hunkøn..
    Der var ingen bidemærker i dem, så tror ikke der er kommet nogen hankat forbi.
    Desuden sidder hvalpen bundet 5 M fra killingerne, hun bor i et hundehus der.
    Der har ikke været hankatte forbi før, missemor Victoria løb væk i 3 måneder til Den nærmeste by.
    Hunden jager Victoria og snapper efter hende, desuden var hunden ved halmballen da jeg så det.

• #13   8. jun 2014 En hankat vil knække nakken på killinger og der vil du altså ikke se bidmærker..

Men hvis du mener det er hunden der har haft fat i killingerne, så er de nok døde af deres indre kvæstelser, hvalpe tænder er skarpe og en hunds kæber er stærke, der skal ikke meget til at dræbe 1 uge gamle killinger..

De kan også meget vel være gået i chok og det vil de også dø af desværre..

Nu må du prøve at flytte mismor og den sidste killing et sted hen hvor hunden ikke kan nå dem, for det lyder ikke som om hunden er særligt venligt stemt overfor katte smiley smiley

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#14   8. jun 2014 Hunden er desværre ikke blevet sat på plads af en kat, så hun regner bare med at det er nogen man kan lege med smiley
    Hunden sidder i snor nu og kommer ikke i nærheden af kattene mere uden opsyn!

Jeg kan ikke bebrejde hvalpen, da hun er legesyg, nysgerrig og uerfaren.

Jeg vil helst ikke flytte kattene, så jeg ikke forvirrer moren og hun så dræber Vilma.

Du har nok ret i at killingerne er døde af chok eller kvæstelser smiley

• #15   8. jun 2014 Moren vil ikke dræbe killingen...

Hvis hun ikke er tilfreds med stedet du flytter killingen hen så vil mismor flytte den selv til et andet sted..

Jeg tænker bare at om 2-3 uger begynder killingen selv at tumle rundt, og hvad sker der så???
    Hvalpen vil jo stadig være legesyg og tro at killingen er legetøj man kan gnuske i og kaste rundt med, ja så har mismor ingen killinger tilbage..
    Killingerne ved jo ikke at hunden er farlig for dem, ligeså vel som hvalpen ikke ved at killingerne ikke er legetøj..

• #16   8. jun 2014 Hvis killingerne begynder at die og morkat,tager sig af dem, så vil jeg mene du kan slappe af. Hvis de ikke gør det, og de ikke er døde imorgen, så skal du højst sandsynligt få dem aflivet, for så er der noget galt.

Du får dem nok ikke til dyrelægen søndag aften på Færøerne, men de dyrelægepriser vi har - og som i sikkert også har. Så afvent og kryds smiley

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#17   8. jun 2014 Hunden er i pleje hos mig i 10 dage, så killingen vil ikke have de problemer da hunden skal bo på den anden gård vi har. Vi har behov for hunden på den anden gård, hvor hun kan blive trænet med får.

Men når to killinger ud af fem dør, kan moren så i frustration så ikke ligge sig på alle killingerne for at beskytte dem? Men så komme til at mase dem?

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#18   8. jun 2014 Lulu 4 ud 5 er døde smiley
    To var ikke blevet rørt at hunden, så vidt jeg kunne se..

• #19   8. jun 2014 Nix, sådan gør katte ikke, mismor vil ikke bevidst ligge sig på killingerne..

Sandsynligvis vil hun ikke som sådan registrere at der mangler 2 killinger, så længe hun har killinger at tage sig af, så vil hun blot passe dem efter bedste evne..

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#20   8. jun 2014 Nu har så kun 1 og jeg håber så inderligt at hun overlever smiley

• #21   8. jun 2014 Hun vil i hvert fald ikke selv skade den det er jeg pænt overbevist om, så hvis du har sørget for at hunden ikke kan komme til killingen så tror jeg nok det skal gå smiley

Hvis det ikke er en lukket kasse mismor og killing har, så kunne det være du skulle finde en kasse som er stor nok til at du kan komme over den kasse hun ligger i og så lave et hul hun kan komme ind og ud af, så er hun mere beskyttet..

• nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

#22   8. jun 2014 Har overvejet en flyttekassen der er lukket og så skærer et hul midt på kassen (lidt højt oppe, så er de begge beskyttet smiley

• #23   8. jun 2014 Det ville være en rigtig god ide hvis du har sådan en, det vil sandsynligvis også give mismor mere tryghed..

Men det kan godt være at du i starten skal flytte hende med den nuværende kasse ned i flyttekassen, så det ikke virker så nyt det hele..

• #24   8. jun 2014 Nicoline, ah havde ikke lige læst at kun en lever smiley Krydser for den sidste! Rart at du kæmper for dem.

Som Heidii skriver, en stor kravlegårds-agtig-kasse vil være godt.

Kommentér på:
HJÆLP! Killinger angrebet af hvalp!

Annonce