{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Pia C
Pia C
Tilmeldt:
18. aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Fødsel {{forumTopicSubject}}

Hej kære kattevenner

Jeg skriver i håb om at der er nogle herinde der har mere viden og erfaring end jeg selv har (dvs. absolut ingen viden og erfaring) med kattefødsler, og som vil dele deres viden og erfaringer med mig. Jeg har nemlig en meget lille hunkat (født april 2013), som er drægtig, ca 4 uger henne, og hendes mave er allerede meget stor. Her er lidt bekymret for om det er nogle store killinger hun har i maven, og hvordan det så skal gå hende og killingerne, når de skal til verden. Hvordan spotter jeg om hun har reelle problemer under fødslen eller om det er en almindelig (evt lidt hård) fødsel? Kan jeg hjælpe hende? Hvordan? I hvilke tilfælde er det nødvendigt at kalde på Dr Dyr? Og hvordan spotter jeg det? Ser frem til at høre fra jer:-)

De venligste hilsner Pia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fødsel
  • #1   21. jun 2014 Er du 100% sikker på hun kun er 4 uger drægtig???

    Er det en planlagt drægtighed så du præcis ved hvornår hun er parret??

    Nå men til dit reelle spørgsmål, selv små katte klare fødsel med bravour smiley
    Min søster har en lille vildmis som har fået killinger for 5 uger siden, hun er et lille skravl på lige omkring 2 kg tror jeg ikke meget mere, og hun fik 5 killinger og de lå (skyder jeg på) alle i vægtklassen fra 70-90 gram, en rigtig fin vægt, og hun klarede selv fødslen, dog kunne min søster godt se at hun var træt da hun opdagede hun havde født (hun er håndtam, og endnu mere efter hun har fået killinger..

    Jeg tror bestemt at hun nok skal klare den, men måden hvorpå du kan se om det ikke er godt er hvis du ser hun har presseveer længe uden at der sker noget, hvis hun mister kræfter til at presse, så er det tid til at ringe til dr. dyr, men det er meget vigtigt at du under fødslen ikke stresser katten, for så kan fødslen gå i stå..

    Det er altid ligegyldigt hvad en god ide at er man i tvivl så ring til dyrlægen og beskriv situationen, så er de normalt ret dygtige til at kunne aflæse om deres hjælp er nødvendig eller ej..


  • #2   21. jun 2014 Ellers er SusanneGammelmuggen... og Lotte S nogle fantastiske fødselshjælpere smiley
    Har lige stået i situationen og katten vejede vel 3 kg. - med killinger og hun fødte 3 velskabte killinger på hel normal vis hvor mindstevægten var 110 g. smiley


  • #3   21. jun 2014 Tænker også som Heidi om du er sikker på hvor langt hun er henne? Da vores var 4 uger henne, var hun lidt rund og maven meget hård.
    Når tiden kommer ville jeg have dyrlægens nr. klar. Fra presseveerne starter skal der helst ikke gå mere end en time. Det er vigtigt at der er ro omkring, for ja ellers kan fødslen trække ud, eller gå i stå, hvis hun stresser


  • #4   21. jun 2014 Hov hov Marianne, jeg ved godt, at jeg er gammel. smiley


    Pia, hvis du er sikker på, at hun kun er 4 uger henne, kan der godt være en del killinger i hende. Hvis du er heldig, er det meste "blot" fostervand. Jeg har lige haft en førstegangsmor, der tog over 2 kg. på, og hun er ikke ret stor i sig selv. Så jeg frygtede lidt, hvor mange der var. Der var heldigvis "kun" 5 killinger, og hun klarede næsten det hele selv. Den sidste var en sædefødsel, hvor han lå med den ene ben vendt forkert. Da måtte jeg havde dyrlægen forbi for at få ham ud.

    Men hun var så dygtig. smiley


  • Pia C
    Pia C Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   21. jun 2014 1000 tak for jeres råd og erfaringer. Det er nok omkring 5 uger nu, da det var i weekenden d. 17.-18. maj, at hun hyggede sig rigtig meget med hankatten ude i vores have. Hendes mave er hård og kantet, så jeres forestiller mig at der er mange eller store killinger derinde og ikke mere fostervand end der bør være. Trine, når du skriver at der helst ikke må gå mere end en time fra presseveerne starter, er det så indtil alle killinger er ude? Susanne, hvis nu jeg står midt i fødslen og er meget i tvivl om noget, men det måske ikke er aktuelt at få fat i dyrlægen, kan jeg så få fat i dig?

    Vi bor på en landejendom og hun er udekat, men meget kælen og kontaktsøgende. Har I nogle ideer til hvordan jeg gør det bedst og mest sikkert for hende og killingerne. Er der fx fare for at der kan komme en hankat og skade killingerne?


  • #6   21. jun 2014 Nej det er til den første killing kommer smiley Vi havde et værelse til vores, hvor de kunne få helt ro. Ved ikke om det er en mulighed for jer?

  • #7   21. jun 2014 Jeg er ikke online hele tiden, men jeg er her da en hel del. smiley

  • Pia C
    Pia C Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   21. jun 2014 Nårh ok Trine, det giver mening;-) Har en tom staldbygning hvor jeg kan lave er hyggeligt hjørne og lukke døren.
    Vi ser, Susanne:-)


  • #9   21. jun 2014 Lyder som en god ide Pia smiley

  • #10   21. jun 2014 Må jeg spørge hvorfor det ikke skulle være aktuelt at få fat i en dyrlæge??

    Dyrlæger hjælper gerne over telefonen hvis man er i tvivl, det gør de dyrlæger jeg kender i hvert fald, og næsten alle dyrlæger har en vagt ordning så det vil altid være muligt at få fat i en dyrlæge..

    Men forhåbentligt vil alt gå godt, hvilket i hvert fald er sådan det går i langt de fleste tilfælde..

    Men ellers er vi jo en del der elsker online katte fødsler så det er altid populært at oprette en tråd når katten går i fødsel, og så kan man næsten altid være sikker på gode råd hvis tvivl skulle opstå, en hel del herinde har oplevet katte fødsler og kan hjælpe i nogen omfang, og så er der dem der er eksperterne smiley :D smiley


  • #11   21. jun 2014 Susanne:
    Mht. alder har vi vist intet at lade hinanden høre - jeg har bare ikke den tekst stående på mit sygsikringsbevis smiley


  • Pia C
    Pia C Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #12   21. jun 2014 Heidi, det kan jo være at jeg bliver rimelig irriterende for en dyrlæge, hver gang jeg bliver lidt usikker;-) Men du har nok ret i, at de gerne hjælper over telefonen i det omfang det er muligt. Og selvfølgelig hellere Dr Dyr end en kattefødsel der går galt.

    God ide at oprette en tråd herinde når fødslen går i gang og holde jer opdaterede og modtage råd og vejledning af mere eller mindre erfarne kattejordemødre:-)


  • #13   21. jun 2014 Ja gør endelig det. Det var i hvert fald rart for mig, da vores fødte smiley

  • #14   21. jun 2014 hahaha Pia ja ok sådan tænkte jeg ikke lige på det smiley :D smiley

    Men tror nu nok du skal være ret irriterende for at en dyrlæge ikke gider dig mere smiley

    Men syntes bestemt at du skal oprette en tråd hvis du da når at opleve selve fødslen, nogle katte føder jo uden at vi opdager det særligt hvis det er udekatte smiley

    Vi eeelsker online katte fødsler, og ved da at flere har haft gavn hvis de har været i tvivl under forløbet, vi er da en del der har prøvet at opleve det, måske ikke så erfarne som opdrætterne men kan dog gerne hjælpe med de basale tvivlsspørgsmål, og opstår der mere komplicerede ting så er det jo der dyrlægen kan træde til smiley


Kommentér på:
Fødsel

Annonce