Erfaringer med opvækst / adfærd Erfaringer med opvækst / adfærd
Hej er lidt nysgerrig på jeres erfaringer med killingers opvækst og så deres adfærd som voksne katte.
Tænker ikke rigtigt mine egne erfaringer altid stemmer overens med "eksperternes"
Eks 1
Har læst at killinger der præges af hund og mange andre killinger / katte i deres opvækst ( vigtigst i deres 4 - 10 leveuge) i deres voksenliv have nemmere ved at acceptere hunde og andre katte. Det er ikke det vi ser herhjemme har kat på 2 år der indtil vi købte hende som 12 ugers killing var sammen med 3 hunde og 2 voksne katte og 11 andre killinger, og hun har rigtigt vanskeligt ved at acceptere vores killing, har nu hvæset af den i de 10 uger vi har haft den.
Eks 2
vores killing der blev afvist af sin mor og blev flasket op fra den var 11 dage gammel samt de 2 moderløse killinger jeg har været plejemor for, for dyrenes beskyttelse, som fik masser af menneske kontakt og kærlighed, men altså ikke havde en moderkat fra de var 5 uger, er blevet nogle helt fantastiske misser, der absolut ikke har nogle problemer med at finde ud af hvordan man er en kat, og som er blevet nogle fantastiske kæledyr, stik mod hvad man ellers læser.
Har så en mis der passer meget godt på det man læser, han blev ikke præget på mennesker og de lyde der er inde i et hus, er nu som 15 årig stadig en mis der ligner en der tror vi vil gøre ham noget, hvis vi kommer til at gå lidt for hurtigt, eller hvis vi larmer en lille smule.
Men altså hvad er jeres erfaringer, holder det stik det man hører med prægning og adfærd ?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.154
Hvis den kat på 2 år, har haft dårlige erfaringer med hunde og katte de første 12 uger, præger det også
Min datter har en kat hun fik knapt 1 1/2 år gammel, og havde boet med hunde og andre katte,,, hun havde det ikke godt,, de mennesker forstod ikke, at tage vare på hende, hun skulle klare sig selv, katten fik hun jævnlig bank af og hundene løb efter hende
Jeg har haft en kat som er vokset op med mor, men han var " hakke kylling" og blev taget fra de andre, og var på er værelse 8-10 timer om dagen, han blev altså en ret sær kat.
Jeg 100% tilhænger af, at killinger bliver hos mor i 12 uger og gerne længere.
Hunde har også godt af længere tid end de 8 uger med mor, og specielt hvis de bliver ene hunde.
okt 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 5
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Så du vil næsten altid finde eksempler på at tingene ikke ender sådan ud som normen ellers er..
Derfor er det svært at generalisere, men faktum er at killinger har bedst af at blive hos deres mor til de er mindst 12 uger, positive erfaringer med andre katte og hunde under opvæksten er altid et plus for katten og vil i flest tilfælde gøre at den vil have nemmere ved at omgås andre katte og hunde, men negativ erfaring vil jo generelt give et dårligt billede for katten..
mar 2014
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 11
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg er nu heller ikke altid enig i at man bare skal aflive katten fordi den ikke har haft den optimale opvækst, men omvendt så skal man hvis man anskaffer sig en sådan kat være forberedt på at der kan opstå visse problemer, og er man ikke klar til det, så er aflivning bedst, for så ender katten ikke med et godt liv, men enten som kastebold eller som affald
Erfaringer med opvækst / adfærd