1.048 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Erfaringer med opvækst / adfærd Erfaringer med opvækst / adfærd

Hej er lidt nysgerrig på jeres erfaringer med killingers opvækst og så deres adfærd som voksne katte.
Tænker ikke rigtigt mine egne erfaringer altid stemmer overens med "eksperternes"
Eks 1
Har læst at killinger der præges af hund og mange andre killinger / katte i deres opvækst ( vigtigst i deres 4 - 10 leveuge) i deres voksenliv have nemmere ved at acceptere hunde og andre katte. Det er ikke det vi ser herhjemme har kat på 2 år der indtil vi købte hende som 12 ugers killing var sammen med 3 hunde og 2 voksne katte og 11 andre killinger, og hun har rigtigt vanskeligt ved at acceptere vores killing, har nu hvæset af den i de 10 uger vi har haft den.
Eks 2
vores killing der blev afvist af sin mor og blev flasket op fra den var 11 dage gammel samt de 2 moderløse killinger jeg har været plejemor for, for dyrenes beskyttelse, som fik masser af menneske kontakt og kærlighed, men altså ikke havde en moderkat fra de var 5 uger, er blevet nogle helt fantastiske misser, der absolut ikke har nogle problemer med at finde ud af hvordan man er en kat, og som er blevet nogle fantastiske kæledyr, stik mod hvad man ellers læser.
Har så en mis der passer meget godt på det man læser, han blev ikke præget på mennesker og de lyde der er inde i et hus, er nu som 15 årig stadig en mis der ligner en der tror vi vil gøre ham noget, hvis vi kommer til at gå lidt for hurtigt, eller hvis vi larmer en lille smule.
Men altså hvad er jeres erfaringer, holder det stik det man hører med prægning og adfærd ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med opvækst / adfærd
  • #1   20. jul 2014 Killinger skal have masser af både menneske og katte kontakt, det bedste er morkat + menneske! men det lyder som om jeres hittemisser har Hart andre voksne katte som rollemodeller.
    Hvis den kat på 2 år, har haft dårlige erfaringer med hunde og katte de første 12 uger, præger det også smiley hos den har skullet klare for mange ting omkring de 3 hunde og er blevet behandlet hårdt af hunde og andre katte, så sider det der jo.
    Min datter har en kat hun fik knapt 1 1/2 år gammel, og havde boet med hunde og andre katte,,, hun havde det ikke godt,, de mennesker forstod ikke, at tage vare på hende, hun skulle klare sig selv, katten fik hun jævnlig bank af og hundene løb efter hende smiley
    Jeg har haft en kat som er vokset op med mor, men han var " hakke kylling" og blev taget fra de andre, og var på er værelse 8-10 timer om dagen, han blev altså en ret sær kat.
    Jeg 100% tilhænger af, at killinger bliver hos mor i 12 uger og gerne længere.
    Hunde har også godt af længere tid end de 8 uger med mor, og specielt hvis de bliver ene hunde.

• #2   20. jul 2014 Katte er jo forskellige og glemmer ikke hvis der er sket dem noget men moren har en god indflydelse vinhar en ude kat som fik killinger vi beholdte den ene killing som både er ude og inde hendes mor er aldrig inde hun vil ikke og har i øvrigt selv bestemt at hun ville bo i vores drivhus så der flyttede hun ind, det er sjældent vi må snakke med hende og det sjove er at sådan er hendes killing også udenfor men når den kommer ind er den helt sindsyg kælen for det har den lært af vores indekatte at sådan gør man inde og moren har lært den hvordan man klarer sig udenfor, katte er jo meget forskellige nogen er kælen mens andre kun snakke sjældent. Vi har 4 katte som er forskellige..

• #4   20. jul 2014 Eksperter taler ud fra generelle erfaringer, og der vil altid være undtagelser, ingen regler uden undtagelser..

Så du vil næsten altid finde eksempler på at tingene ikke ender sådan ud som normen ellers er..

Derfor er det svært at generalisere, men faktum er at killinger har bedst af at blive hos deres mor til de er mindst 12 uger, positive erfaringer med andre katte og hunde under opvæksten er altid et plus for katten og vil i flest tilfælde gøre at den vil have nemmere ved at omgås andre katte og hunde, men negativ erfaring vil jo generelt give et dårligt billede for katten..

• #5   20. jul 2014 Vi er slet slet ikke uenige i at killinger bør blive hos deres mor i MINDST 12 uger, det var bare for at høre jeres erfaringer for jeg syntes rigtigt tit der herinde bliver skrevet " afliv killingen for dens egen skyld", hvis den ikke har haft en opvækst der er helt efter bogen.....og det er jeg ikke enig i, for så er der rigtigt mange katte der ender med at blive helt fantastiske, der ikke får en chance.

• #6   20. jul 2014 Det kan du i teorien have ret i Line, men det er jo et spil for galleriet, for man kan aldrig forudsige om den kat med manglende prægning bliver en fantastisk kat eller det bliver en kat der bare ikke fungere...

Jeg er nu heller ikke altid enig i at man bare skal aflive katten fordi den ikke har haft den optimale opvækst, men omvendt så skal man hvis man anskaffer sig en sådan kat være forberedt på at der kan opstå visse problemer, og er man ikke klar til det, så er aflivning bedst, for så ender katten ikke med et godt liv, men enten som kastebold eller som affald smiley

Kommentér på:
Erfaringer med opvækst / adfærd

Annonce