{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

M B S
M B S
Tilmeldt:
5. apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306

Det moralske dilemma? {{forumTopicSubject}}

Jeg står lidt i en dum situation og håber på lidt råd og vejledning.

Jeg er pt. hjemme i DK på ferie, og jeg er kun hjemme indtil d. 03 august. I den periode jeg har været væk er der kommet en ny kat til i området hos mine forældre, en virkelig lækker cremerød hankat, han er simpelthen så køn.
Han er begyndt at komme ind i huset og spise, desværre har mine forældre ladet ham rende ind og spise så de hænger nu på en kat.

Min mor har snakket om at tage nogle billeder og hænge sedler op i området, jeg har tjekket ham for chip og øremærke, intet (Chippen kan self. have rykket sig). Så jeg havde tænkt at få ham en tur til doktor dyr og tjekket for cip, og høre om de har nogle der mangler en rød hankat.

Men men men, det er her jeg rammer dilemmaet.

Han var voldsomt tynd da han begyndte at komme her, han har heldigvis taget en del på ved at blive bespist her og er begyndt at være lidt pænere at se på.
Han er ikke voldsomt glad for mennesker, men heller ikke bange på nogen måde, han kommer ind i huset og smider sig gerne på græsset i haven for at lege med pinde eller græsstrå, men når du kommer tættere på trækker han sig (Dette er ikke noget jeg tester ham i), jeg har enkelte gange kunne komme tæt nok på til at tjekke ører og nulre ham lidt.

Hans hale er der blevet klippet (Ca. 5 cm fra halespids og ned til midt før halen er pelsen klippet i store grimme hak), der er også store klumper i pelsen og det tyder til han har gået ude ihvertfald et par måneder, specielt hans størrelse taget i betragtning da han begyndte at komme her.

Jeg har rapporteret lidt på facebook omkring katte situationen (Specielt eftersom Sahko er stærkt utilfreds med at hans mor snakker med den nye) og der er faktisk allerede en der har tilkendegivet at hvis vi ikke finder ejer, så vil de gerne tage ham.
Og med hende ved jeg at han får det godt, hun har min gamle pony og har brugt langt over 150.000 på siden hun købte, så der ved jeg at han ville få det godt.

Men på den anden side så er der jo en familie der har den her kat, det kan man tydeligt mærke på hans sind.

Årh jeg kunne godt bruge lidt vejledning.

I får lige et billede af lækkermåsen her til sidst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det moralske dilemma?
  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #2   27. jul 2014 Det var lige netop min plan, men efter at have set hans pels blev jeg bare i tvivl. Under alle omstændigheder skal han til dyrlægen og have en tur, pelsen skal ordnes, tænderne skal tjekkes, blodprøver og en vaccine. Bare for at være på den sikre side, også for vores kattes skyld.

    Men som sagt kender jeg godt proceduren, og det er den jeg til enhver tid ville følge. Jeg er bare bange for at den forfatning han var i da han kom her, ikke er tilfældig. Indtil videre har jeg holdt øje med opslagstavler i området for at se om der skulle være fremlysninger. Men ikke noget indtil videre desværre.


  • #3   27. jul 2014 Han kan jo have været faret vild og ikke kunnet finde hjem i flere måneder! Så der kan stadig sidde en god familie og savne ham. Så få ham fremlyst og chekket for chip!
    Katte kan jo komme langt omkring hvis det er, så det behøver ikke lige være det umiddelbare lokalområde han er fra.
    Så har du gjort dit for at han kan finde hjem til sin familie. Hvis det så ikke giver resultat kan du finde et godt nyt hjem til ham.


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #4   27. jul 2014 Nu tænker jeg ikke så meget på madstanden, men det fact at hans hale pels er fuldstændig klippet i stykker.

  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #5   27. jul 2014 Så er han indtil videre fremlyst to steder på facebook.

  • #6   27. jul 2014 Det at hans hale er klippet kan der jo være flere årsager til, men en grund kunne være at han har været filtreret in i noget på halen som det har været nødvendigt at klippe ham fri af..

    Jeg syntes bestemt at du skal få tjekket for chip, har han ikke det, så fremlys ham som Jesper beskriver og giv det 14 - 30 dage, melder ingen sig så kan du give ham videre til hende du kender..


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #7   27. jul 2014 Ja kan sagtens forstå man ville kunne klippe i pelsen hvis der har været noget, men det er slet ikke tilfældet her. Pelsen er fuldstændig ødelagt af klipningen.

    Men han er som sagt fremlyst to steder nu, resten må min familie stå for. Findes der ikke en ejer inden 7 dage fra sedlerne ryger op vil der blive ledt efter nyt hjem, vi kan ikke blive ved at have ham i hjemmet desværre, dynamikken mellem vores katte er ikke god med ham her og Sahko er tre gange kommet rendende med sår der blødte, han måtte også en tur til dyrlægen for at få tømt en byld.


  • #8   27. jul 2014 Jeg kan ikke rigtig se hvad du mener med ødelagt af klipningen, hvis katten har haft burre filtret godt ind i pelsen på halen så har eneste mulighed måske været at klippe..

    Og der er jo ikke nogen der siger det er ejer der har gjort det, han kan jo have været forbi et andet hjem før han fandt jeres..

    Jeg syntes ikke det er rimeligt at du evt dømmer en tidligere ejer uden at kende noget til det..

    Du ved jo ikke hvor længe katten har været på egen hånd, hvor den har været før den kom til jer eller hvorfor den er kommet på egen hånd..

    Og jeg syntes 7 dage er meget lidt, det er ferie tid, sååå
    Kunne det så ikke i stedet være en ide at hende der havde meldt sig til at gerne ville have katten, at hun fik ham i pleje mens katten blev fremlyst, hvis ingen så meldte sig kunne hun beholde ham, og hvis ejer melder sig må hun jo give ham tilbage..


  • #10   27. jul 2014 Det, at der faktisk er klippet i pelsen, kan jo tyde på, at nogen har taget sig af ham smiley

    Jeg håber i finder ejeren, men er det ikke 14 dage de skal fremlyses?


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #11   27. jul 2014 Det er svært at forklare i forhold til hvordan pelsen ser ud.

    Jeg snakker ikke om at der er klippet et par totter af, jeg snakker om at pelsen er fuldstændig ødelagt, flere steder er der sår hvor der er klippet. Pelsen er nu vokset så langt ud at jeg vil skyde på det er en måneds tid siden han er blevet klippet, hvilket passer med hans fodertilstand.

    7 dage er lidt, men jeg kan ikke rigtig gøre mere, nægter at lade vores egne katte blive ved at rende omkring ham når de kommer hjem med sår og bylder.

    Det kan hun heller ikke nej, hun bor 100 km væk og hun er ikke interesseret i en plejekat, det er der blevet spurgt om.


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #12   27. jul 2014 Jesper: Kodeordene her er "indtil videre" jeg har ikke tænkt mig at rende rundt og plastre sedler op på det her tidspunkt, ej heller ringe rundt.

  • #13   27. jul 2014 # 10) Jette - Hvor har du det fra med at katte skal fremlyses 14 dage?

    Jeg kender ikke til nogen regler om fremlysning, men jeg ved, at Dansk Dyreværn Århus fremlyser på deres hjemmeside i 7 dage. Og hvis ejer ikke henvender sig inden da, så kan katten bortadopteres til ny familie.
    Man må jo også forvente, at ejer <b>selv</b> efterlyser og holder øje med fremlysninger. Men ja, 7 dage kan da i nogle tilfælde være for kort frist.

    Heidi nævner ferietid, som får mig til at tænke på en tråd fra et gammelt katteforum:

    En ungkat var smuttet for kattepasseren .... der ikke havde gjort så meget ud af at efterlyse den smiley .

    En dame i nabolaget fandt katten ..... men gjorde ikke så meget ud af at fremlyse den smiley Hun tog katten ind, og gav den til sin søn, der så fik katten kastreret.

    Og der blev en pokkers ballade over den kat. Ejeren efterlyste den, da hun kom hjem. Damen så efterlysningen og kontaktede ejer, og meddelte, at hun havde givet katten til sin søn.
    Sønnen ville beholde katten, og (første) ejer ville have katten tilbage. Så vidt jeg husker endte det da også med, at hun købte den tilbage for et beløb svarende til dyrlægeudgifterne.


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #14   27. jul 2014 Skide være med dyrlæge udgifter. Det eneste der er vigtigt i mine øjne er at han får det godt. Og den tilstand han er i nu, er tålelig men ikke optimal desværre. Han skal afsted så snart vi har mulighed for det, både så sårene kan blive tjekket og han kan blive scannet.

  • #15   28. jul 2014 Øh nej. Dyrlægeudgifterne var blot en ligegyldig og selvfølgelig detalje i historien. Ikke en pointe.

  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #16   28. jul 2014 Det var nu også bare en konstatering?

  • #17   28. jul 2014 Kan det tænkes, at halen har været i munden på en hund eller været i klemme et sted? Da jeg tog mig af Miss Haleløs, sad halen nærmest i zig-zag med sår op langs halen. (Den blev amputeret, da der var opstået koldbrand).

    I kan fremlyse ham hos bl.a. Dyrenes Beskyttelse og Kattens Værn med billede, hvor I også kan se, om han skulle være efterlyst.

    Ellers er jeg en SMULE træt af, at det forventes, at man hopper på tungen og slår knuder på sig selv for at finde ejeren til en kat, mens det mere sjældent opleves, at en ejer gør det samme for at finde sin bortkomne kat.

    En katteejer, der ikke har sin kat mærket, er i mine øjne heller ikke særlig ansvarsfuld.

    PS: Han ser nu ikke ud til at være andet end en stor ungkat, der måske er stukket af hjemmefra, da hormonerne rørte på sig.



  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #18   28. jul 2014 Det bærer tydeligt præg af en saks desværre. Husker selv da Silver kom hjem med halen hængende i en tynd tråd. Milevid forskel desværre smiley

    Han ser ud til at være omkring de 7-8 måneder udfra størrelsen og hans måde at opføre sig på, han er nemlig bare en stor killing. Men en måneds tid har han ihvertfald været væk, han var ikke andet end skind og ben da han kom her og han kunne stadig godt trænge til at tage lidt på.

    Jeg har tjekket om der skulle være nogen der matcher beskrivelsen på ham, men indtil videre ikke noget af hvad jeg har set.

    Det med mærkningen irritere mig nu også gevaldigt. Begge vores katte er mærket og Sahko er endda dobbelt i form af chip og øremærke.
    Jeg har tjekket begge ører men intet og har mærket ned af halsen, nakken og ryggen og indtil videre ikke fundet nogen chip. Tvivler meget kraftigt på der er en, desværre.


Kommentér på:
Det moralske dilemma?

Annonce