1.116 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Calici Virus Calici Virus

Hej.
Jeg har en kat som muligvis har calic virus, vi venter stadig på svar på blodprøven som blev taget igår.

Men ville høre om der er andre herinde som har oplevet denne virus og som måske kan fortælle lidt om jeres forløb, jeg har læst om den, og blevet lidt klogere.
Men kunne rigtig godt tænke mig at høre om andre vis katte har eller har haft denne virus.
Hvordan opdagede i den? og hvor længe var katten om at blive rask?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Calici Virus
  • #1   8. aug 2014 Jeg ved Lubas slås med sygdommen smiley måske du kan skrive en PB til hende hvis ikke hun selv dukker op smiley

• #2   8. aug 2014 Kan du mene "calici virus"? I så fald er den faktisk mere almindelig, end man måske umiddelbart skulle tro; rigtig mange killinger møder virussen i en eller anden grad, inden de fylder 12 uger. Symptomerne er nedstemthed, manglende appetit, sår i munden og feber. Normalt er en antibiotikakur nok til at få bugt med sygdommen, medmindre der er tale om et særligt hårdt angreb.

• #3   8. aug 2014 Jeg havde en kat i 70 erne der fik Calici virus. En opdrætter herinde mente at der var særlig en slem Calici virus på Fyn på det tidspunkt. Efter de første symptomer var gået væk gik der en lang periode, så kom der lungebetændelse flere gange og slem hoste til. Hun fik flere antibiotika kure inden dyrlægen opgav hende. Men jeg har læst det samme som Louise H og at der kan være stor forskel, så måske er du heldig. Min kom i behandling med det samme og havde også et par år, hvor der tilsyneladende ikke var noget indtil hun så fik lungebetændelse flere gange og så gik det hurtigt ned at bakke og hun begynde at hoste. Et røngten billede viste at lungevævet var meget hårdt angrebet. Så sluttede jeg det for hende. Jeg håber du er heldig .

• #4   8. aug 2014 http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/c/calicivirusinfektion-hos-katte.aspx
    Er den her, Men ja den hedder vidst calici, min dyrlæge kaldte den bare calic, er derfor jeg skrev det.
    Vi har ikk fået endelig bekræftet at det er den virus, vi venter på svar fra dyrlægen, den skulle komme i næste uge.

Men han er hårdt ram, han har slem betændelse i hele mundhulen og helt ned i svælget, jeg troede bare at det var en tandkødsbetændelse, men dyrlægen nævnte så en tandsygdom som det kunne være, og derfor var han i røntgen igår, men heldigvis var det ikk FORL som der blev mistænkt, men nu mistænker de så denne virus og kunne fornemme på dyrlægen at hun var næsten helt sikker på at det var det, men at vi skulle vente og se hvad prøven sagde.

Jeg håber på at den er negativ og at det bare er betændelse. Men ja kan se at mellem 40-45% af alle katte får sygdommen, min kat er 4 år gammel, men er vaccineret mod sygdommen, så er derfor dyrlægen ikk kan forstå hvorfor han har fået den hvis det er.

• #5   8. aug 2014 Min havde også fået alle vacciner . Hun blev 5 år . Det er vist noget med at det er virus og det kan mutere men der må en mere erfaren på banen til den forklaring og så har det vist også noget med kattens eget immunforsvar at gøre. Min dyrlæge sagde at det var forskelligt og vaccinerne ikke nødvendigvis giver alle katte fuld beskyttelse. Nu må i da lige se hvad prøven siger.

• #6   8. aug 2014 Ja jeg vil vente og se hvad prøven siger, dyrlægen sagde også at hvis han har det så skal han testes om hvorfor han har fået den, altså om det er lav immunforsvar eller andet der gør det

• #7   8. aug 2014 jeg har haft den for 3 år siden. her havde jeg 18 ud af 19 som var turen igennem - en var en kat med lymfekræft
    og alle kom igennem det. Kun de 5 jeg har fået fra internattet var vac, men der var ingen forskel på hvordan de havde det
    jo speedy var hårdt ramt, så han blev indlagt pga væskemangel - han kunne ikke tåle pencillinen

det er jo lige som os mennekser- selvom at man får en vac imod influenza, så kan du godt blive ramt alligevel.
    og sådan har katte det også. problemet er at der er forskellige viruser i dk - samme slags men ikke helt det samme. jeg købte min siam på sjælland, og han var vac, men alligevel blev han syg kort efter at han kom hjem. og her fik jeg at vide fra dyrlægen, at det var fordi han pænt sagt kom fra en anden del.

nu er det 3 år siden og jeg har ikke haft problemer siden

på internattet havde vi omkring 2 gange om året (altid til vores åbenhus til jul) en tur med snottede misser. vildt morsomt med 30-40 katte som alle nyser. Ikke særlig hyggeligt at gøre deres bure rene

• #8   9. aug 2014 Calici virus hører hos de fleste almindelige katte til som en "børne sygdom". Noget de fleste katte har og som bekæmpes af kattens eget immunforsvar, og ofte uden ejeren opdager det. Nogle få bliver enten ramt af en mere sejlivet streng eller har et dårligere immunforsvar og har derfor brug for hjælp til at bekæmpe sygdommen. Dog er det jo en virus, og der er derfor ikke meget at gøre, men der kan gives antibiotika for at hæmme følge sygdomme.

Men langt de fleste katte kommer sig over sygdommen, og man mærker ikke noget til det. Jeg har opdræt og udstiller meget, men har aldrig haft en kat med calici symptomer. Dog tror jeg sådan set stadig jeg har eller har haft virus inde pga risikoen for at de bliver smittet, men de har bare et godt nok immunforsvar til at der aldrig har været synlige symptomer smiley

Det er som en anden også skriver lidt at regne med på linje med den menneskelige forkølelse/influenza smiley

• #9   9. aug 2014 Calici virus hører hos de fleste almindelige katte til som en "børne sygdom". Noget de fleste katte har og som bekæmpes af kattens eget immunforsvar, og ofte uden ejeren opdager det. Nogle få bliver enten ramt af en mere sejlivet streng eller har et dårligere immunforsvar og har derfor brug for hjælp til at bekæmpe sygdommen. Dog er det jo en virus, og der er derfor ikke meget at gøre, men der kan gives antibiotika for at hæmme følge sygdomme.

Men langt de fleste katte kommer sig over sygdommen, og man mærker ikke noget til det. Jeg har opdræt og udstiller meget, men har aldrig haft en kat med calici symptomer. Dog tror jeg sådan set stadig jeg har eller har haft virus inde pga risikoen for at de bliver smittet, men de har bare et godt nok immunforsvar til at der aldrig har været synlige symptomer smiley

Det er som en anden også skriver lidt at regne med på linje med den menneskelige forkølelse/influenza smiley

Edit: Hov, læste lige din senere post - træls at han er så påvirket i svæglet, det kan desværre være et rigtig stort problem når de er inficeret på den måde smiley

• #10   9. aug 2014 Ja det er øv at han er så hårdt ramt, håber at det bare er en betændelse og at det ikk er den virus.
    I dag er han lidt mere frisk, men meget træt pga medicinen, han får 80 mg antibiotika om dagen så det er en stor dosis til en kat på 4 kg, er 5 mg mere end min anden kat på 6 kg fik for 1 måned siden da han var blevet bidt og skulle på antibiotika.
    Han spiser desværre ikk så meget endnu, tror han er bange for at det skal gøre ondt, selvom at han er på smertestillende, men håber at det bliver bedre de næste par dage. Også håber jeg at dyrlægen ringer på mandag med godt nyt

• #11   9. aug 2014 Det var Eva K. som havde fortalt mig om Calici i forbindelse med min egen kat. Jeg undrede mig også meget dengang. Da jeg også troede vaccinen beskyttede.

Anna Maria H
    Kan du ikke prøve at få noget flydende kost i ham eller selv lave noget suppe han kan lide. Der var nogle herinde i forbindelse med anden sygdom som snakkede om noget der vist nok hed tubi cat til syge katte som skulle være flydende og nemt at få i dem. Jeg er dog ikke 100 % sikker på navnet eller kender det. Hvor er det synd for ham. Det er jo klart han er bange for at spise hvis det har gjort ondt. Håber du får godt nyt på mandag.

• #12   9. aug 2014 Ja håber også at vi får svar mandag, han har spist lidt mere i dag, lige pludselig hoppede han op på bordet og begyndte at spise indtil skålen var tom, der var ca 1½ spsk vådkost af royal canin baby cat som jeg giver ham for at få noget mere næring i ham, hældte noget mere op, men han ville så ikk have mere, men han har spist mere i dag end han har de sidste to dage, så det er dejligt.

Lige nu ligger han og sover

• #13   9. aug 2014 Britt - Ja, årsager er at ligesom med vores influenza + forkølelses virus, så muterer calici hyppigt, så det vaccinen gør er at give katten en god start ifht at bekæmpe calici, fremfor at gøre at den slet ikke bliver syg (kattesyge delen beskytter derimod rigitg godt, især fordi parvo virus ikke er særligt muterende).

Anne Marie - Det man generelt har mest held med i sådanne situationen er at fjerne alle tænder, hvilket katten sagtens kan leve uden, men hvis det er calici der er årsagen, og det ikke er den overfølsomhedsreaktion på plak som de også kan få, så forværrer det desværre chancerne for succes.

• #14   9. aug 2014 Han er blevet frikendt for FORL som de først troede at han havde, og han har fået en tandrensning, selvom at han ikk rigtig havde noget tandsten eller plak, han har haft rigtig pæne tænder hele sit liv.
    Så det er ikk pga dårlige tænder at han har fået det. Og han har ellers været sund og rask, betændelsen er kommet lidt pludselig syns jeg, opdagede det ved at han pludselig gav et hyl fra sig når han ville spise og spyttede tørkosten ud igen.

Men nu ser jeg hvad prøven siger, og hvis det er det, så tager vi den derefter og ser hvad dyrlægen siger

Kommentér på:
Calici Virus

Annonce