{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Vælger i blodprøve bare for at være sikker? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skal snart have mine to siamesere til deres årlige sundhedstjek og vaccination og i den forbindelse havde jeg overvejet om jeg skulle få taget blodprøver, bare for at være sikker på der ikke er noget som jeg evt. kunne fange i opløbet, istedet for at det når at blive alvorligt hvis der er noget. De viser ikke tegn på at fejle noget, det er bare mig der gerne vil være sikker.

Er der nogen der har gjort det samme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vælger i blodprøve bare for at være sikker?
  • #1   14. aug 2014 Ja, jeg har fået det gjort 1-2 gange om året med min ene kat, men det var så også fordi en blodprøve som blev taget i forbindelse med narkose viste fejl på nyretallene.
    Jeg mener ikke det er nødvendigt hvert år på en sund og rask kat, men skranter din kat og et ofte små syg ville jeg gøre det smiley

Mine 3 fik så alle taget blodprøver i marts, men det var så noget andet, for det var for, at se om de skulle vaccineres eller ej smiley

• #2   14. aug 2014 Jeg ville sige at det var en god ide, den kan påvise sygdomme som man ikk kan se, fx FIV, calici mm. Og det er altid bedst at tage det i opløbet, jeg fik testet min kat for en uge siden fordi han var syg, men desværre var det forsent med behandling, han var alt for syg, så måtte sige farvel til ham i dag

• #3   14. aug 2014 Tak for svar

Anne Marie det gør mig så trist at høre! kan slet ikke forstille mig hvad jeg ville gøre uden mine to små. Puha netop det jeg gerne vil undgå, for katte viser bare ikke de er syge før de virkelig er syge, og så kan det være for sent.

• #4   14. aug 2014 Tak. Jeg sagde det samme med min dreng, han var kun 4 år gammel og var mit et og alt, og kan risikere at miste den anden kat som jeg har også, venter på svar på blodprøven der skal vise om han er smittet eller ej, håber at han ikk er.
    Men ja, kan kun anbefale at få testet dem en gang imellem, især hvis de er udekatte.

• #5   15. aug 2014 Nej, mine katte har (endnu) aldrig fået taget blodprøve. De bliver heller ikke vaccineret hvert år.

Vedr. vaccine vil jeg anbefale Lise Bangs bog, der hedder noget i stil med: Giv din hund og kat et langt sundt liv.

• #6   15. aug 2014 Er det ikke kunne Danmark, at man anbefaler at vaccinere dyrene hvert år ?

• #7   15. aug 2014 Jeg ville vælge at vaccinere hvert år. Sådan en som calici altså katte influenza den dækket kun et år fik jeg at vide af min dyrlæge. Og der var flere som ikk galt mere end et år. Men der er nogen som holder i flere år.
    Men jeg vil sige at hvis det er en udekat så vil jeg vaccinere hvert år.

• #8   15. aug 2014 "Jeg ville vælge at vaccinere hvert år. Sådan en som calici altså katte influenza den dækket kun et år fik jeg at vide af min dyrlæge"

Det er forkert! http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
    Leukæmi 1 år Clamydia ca ½ år - alt andet mindst 3 år sikkert længere

FIV FeLV og kattesyge er det udekatte hyppigst smittes med - de andre er primært katteri/internats virus

• #9   15. aug 2014 Anne Marie det er ikke rigtigt smiley men han tjener jo lidt ekstra på det.

Mine fik lavet blodprøver i marts, Birk på 9 var fuldt dækket og det var næsten 2 år siden sidste vaccine.
    Røde var dækket, for kattesyge og calicivirus, men skulle have for Herpes igen, han var grundvaccineret, altså 2 gange og godt 2 år gammel.
    Mitti var ikke 1år endnu og havde kun fået de 2 Killinge vacciner, efter 16 uge.
    Og han skulle så også kun have for herpes,,, der findes så kun en dobbelt vaccine hvor både herpes og calicivirus dækkes. Og det at der ikke var katte syge med gjorde så, at Mitti ikke blev syg denne gang smiley
    De 2 unge bliver så også testet til marts igen, hvis de er fuldt dækkede bliver de der efter kun testet hver andet år.
    Mange vælger vaccine hvert andet eller 3 år uden test, og så vil de aller fleste katte også være dækket.
    Men når man har udekatte er der jo desværre risiko for smitte med de dumme FIV OG FELV og der er ikke gode mulighede for, at forebygge, jeg har ladet mig fortælle, at katte som er neutraliseret og ikke er ude om natten, har langt større mulighed for, at undgå smitte.

• #10   15. aug 2014 Kan heller ikk huske præcis hvad dyrlægen sagde, har fået alt for mange informationer de sidste to dage.
    Det er kun leukæmi som man kan vaccinere imod, FIV kan ikk vaccineres mod, men ja jeg var uheldig med min dreng, jeg havde også tænkt at jeg kun ville vaccinere hver andet år, og nu hvor jeg vælger at aslan hvis han bliver frikendt skal være i løbegård så behøver jeg heller ikk vaccinere hvert år.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #11   15. aug 2014 Nogle dyrlæger mener dette: smiley

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/08/25/0825082354.htm

• #12   15. aug 2014 Jette # 9) **Mange vælger vaccine hvert andet eller 3 år uden test, og så vil de aller fleste katte også være dækket.**

Det er sådan jeg har valgt at gøre (med katteinfluenzadelen).

Om et par år vil jeg nok lade kattene teste for antistoffer mod kattesyge - for kattesyge vil jeg ikke lade dem vaccinere mod igen, medmindre det er nødvendigt.

• #13   15. aug 2014 Når mine først er fuldt dækkede vil jeg også teste med større mellemrum smiley min dyrlæge var usikker på ikke, at gøre som normalt men jeg får hvad jeg vil have og som jeg siger så bliver vi jo begge klogere smiley gav hende også navn på den klinik som tilbød mig, at teste mine katte, men Skjern er lidt langt fra Århus, men min dyrlæge har en aftale med dem nu og de laver testen, men hun tager blodprøven og sender den af sted smiley
    Jeg er så glad for, at Røde blev testet og jeg ikke bare sprang et pr eller 2 over, for han var ikke fuldt dækket trods han havde fået de 3 første vacciner.
    Katte syge siges, at dække mindst 7 år hos omkring 90% af alle katte og en stor del er dækket hele livet.

• #14   16. aug 2014 Nej, jeg blodprøver tester ikke i forhold til vacciner, der får de hvert 3. år som standard.
    Men har jeg ældre katte (8-10+ år) kan jeg godt finde på at få dem blod testet for at se hvordan nyrer og andre organer har det smiley

Kommentér på:
Vælger i blodprøve bare for at være sikker?

Annonce