{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.039 visninger | Oprettet:

Det der med at anskaffe sig indekat! {{forumTopicSubject}}

Jeg søger ALLE de gode råd til to første gangs indekatteejere, som der findes smiley
(Katten er ikke fundet endnu, men det bliver 1 kat, hvilket vi har søgt råd om)

Hvad er vigtigt at huske når man anskaffer sig 1 indekat? (dette bliver der selvfølgelig også snakket med opdrætter om)
Søger gode råd omkring:
- fodring
- aktivering
- huskeliste (hvad man skal have inden katten kommer)
- og generelt kattehold
Al viden tages imod med åbne arme også eventuelle hjemmesider/links smiley

Det er mange år siden vi begge har haft katte (mindst 5 år) og har dengang kun haft udekatte, så er lidt på bar bund smiley

Vi vil gerne have god tid til at forberede os, ligge budget, planlægge og shoppe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at anskaffe sig indekat!
  • #1   18. aug 2014 Bum bum, det første jeg nok vil anbefale når man skaffer sig indekat, det er at man anskaffer sig 2 på samme tid smiley
    Jeg taler af bitter erfaring, da jeg i tidens morgen kun anskaffede mig en og selv om hun ikke virkede til at kede sig, så levede jeg nok ikke op til rollen om at aktivere hende nok, for hun bad jo ikke om leg, hvilket har resulteret i en kat der er stærkt overvægtig og ret inaktiv som faktisk kun gider sig selv og os mennesker som hun bor sammen med..
    Jeg har efterfølgende anskaffet mig nr 2 kat men desværre alt alt for sent, så de har ingen glæde af hinanden og irriteres faktisk mere af hinanden end noget andet, eller nej de undgår hinanden, men acceptere den andens tilstedeværelse..

    Nå men med hensyn til alt andet, så foder vil jeg slet ikke komme ind på for der er lige så mange meninger om dette som der er mennesker, grundlæggende vil jeg blot anbefale at du vælger at give et godt kvalitets tørfoder som katten har adgang til 24/7 og så supplere med vådmad 1-3 gange om dagen..

    Aktivering er vigtig når man taler om indekat, og det gælder både aktivering fra mennesker, men også aktiverings legetøj hvor katten skal bruge alle sine sanser og sin hjerne, katte er kloge og kan godt lide at bliver udfordret, du kan få rigtig meget inspiration på zooplus, enten den danske eller tyske (tysk er lidt billigere og så kan man søge info på den danske og købe på den tyske) men man kan også i høj grad lave noget legetøj selv ud af simple billige ting, en tom toiletrulle er feks fantastisk til at gemme godbidder i, en tom skoæske med huller i er også god til godbidder og bolde, mulighederne er mange, kun fantasien sætter grænser smiley

    Hvad skal du have inden katten kommer??
    *Transportkasse
    *Kttebakke, gerne 2 en åben og en lukket
    *Kattegrus
    *Vand og madskål, igen gerne 2 en til våd og en til tør
    *Mad, her er det vigtigt at vide hvad den er blevet fodret med hos opdrætter, da hvis du skifter foder fra det ene øjeblik til det andet, så slår du kattens mave i stykker og den får splatmave smiley
    *Lidt legetøj af forskellig art, bolde, drillepinde, plysmus osv.
    *Kradsetræ, her vil jeg anbefale at man anskaffer sig et fra gulv til loft, og ofte vil man nok købe et mere også som måske er lidt mindre, det er vigtigt at kradsetræ bliver stillet hvor man selv befinder sig mest, da katte generelt vil være hvor dens mennesker er...
    *En vandforstøver er nok heller ikke et dårligt køb sådan lige til i starten for at lære katten hvad den må og ikke må..
    *En rigtig god ide er at sørge for at ens vinduer m.m. bliver kattesikret, der er desværre en masse der tror at fordi de bor højt i en lejlighed så vil katten ikke hoppe ud fra 2. sal, fejl det vil den for katte afstandsbedømmer ikke på samme måde som vi mennesker, så sørg for kattesikring, vippe vinduer er ikke sikre for katte, der er desværre en del katte der har endt deres dage i sådan nogle smiley

    Nu tror jeg ikke jeg pt kan komme på mere, men sidst vil jeg dog sige at bor du sammen med nogen så sørg for på forhånd at blive enige om hvad katten må og ikke må, sørg for at snakke om hvordan er det lige vi forestiller os livet med en indekat..

    En ting i ikke må er at lege med hænder og fødder med katten, det er en dårlig vane og kan bidrage til at katten ikke forstår hvornår det er lag og hvornår det er kæl, dette kan være et stort problem når katten bliver en voksen flot hankat på 8 kg smiley

    Og sørg for at få sparet op til neutralisering og øre/ chipmærkning af katten samt vaccine, for selv om det er en indekat så skal den neutraliseres og mærkning er altid fornuftigt da enhver kat kan slippe ud ved et uheld..
    Derudover er en opsparing til dyrlæge altid god at have, en såkaldt kattekonto smiley


  • #2   18. aug 2014 Enig med Heidi - overvej kraftigt om det ikke er bedre med to, med det samme - de får meget mere glæde med hinanden og så stor forskel er der ikke på at have en eller 2 smiley

    En god ide kan også være at blive enige om, det er tilladt at være i soveværelset - for jo nu er det sødt og nuttet, når den er killing, men når den så kommer I lømmel alderen og ikke synes det er tid til at sove om natten, så kan I godt få jeres hyr med at få lov at sove.
    Nogen lukker så døren hele tiden ind til soveværelset - andre gør det kun om natten og når lømmelalder er overstået og katten sover om natten, så lukker de døren op.
    Det er nemmere at lukke for starten end at lukke den, når den bliver for nat aktiv.

    Drillepinde er også meget gode til aktivering af katten (Jeg har lavet nogle selv og kan så skifte legetøjet ud/ lave flere)

    Du skal også bruge en grusskovl smiley

    Sidst med ikke mindst - vælger I en racekat, så er det en god ting at sætte sig ind i racen, dens temperament, hvor meget den skal aktives, hvor meget pelspleje og hvilken sygdomme den kan være disponeret for.


  • #3   18. aug 2014 Når man skal have indekat, og man kun ønsker/ har tilladelse til én kat, så vælg en voksen kat, der er vant til at være ene- og indekat, og som trives med det. smiley
    Alternativt en kat fra opdræt, der trives dårligt i katteflok, og som trænger til at blive enekat.


  • #4   18. aug 2014 Tak for svar, de skal nok blive læst igennem en del gange, så jeg kan prøve at huske det hele smiley
    Men det bliver kun 1 kat, da der ikke er tilladelse til flere. Dette har jeg også spurgt om og fået gode råd omkring før (hvilket står i startindlægget). I kan eventuelt se mit tidligere forumemne smiley
    Vi har valgt opdrætter og race, og der bliver ordnet chipning, sterilisering osv inden salg smiley Men der kommer selvfølgelig en opsparing også i tilfælde af sygdom.
    Vi har heldigvis dobbeltvinduer, så katten burde ikke kunne komme i klemme smiley


  • #5   18. aug 2014 Mht. vinduer, så sørg for et gitter af en slags, så I kan komme til at lufte ud.
    Opdrætter må kunne besvare nogle af dine spørgsmål.

    Er det så killing eller voksen kat I har bestilt?


  • #7   18. aug 2014 Vi har ikke bestilt kat endnu smiley Vi regner med at det skal være en voksen, der egner sig som enekat, eller måske hvis der kommer en killing, som opdrætteren kan se ikke befinder sig godt i flokken smiley
    Vi skal først ned og besøge opdrætter om 1, 2 eller 3 måneder, hvor vi snakker det hele igennem og får raceinfo osv.
    Nogle tip til gitter til vinduerne? Fik på et tidspunkt anbefalet noget net af en slags, men tænker at katten vel bare kan rive sig vej ud igennem hvis den vil det?


  • #8   18. aug 2014 Når nogle taler om net så mener de net af metal, feks hønsenet eller volierenet.

    På min profil kan du se et album af hvordan jeg har sat net for mine vinduer, det kan du måske bruge til inspiration..


  • #10   18. aug 2014 jeg syntes at det er fint at I vælger en indekat - som de andre også siger er det bedst med 2. Men det kan man jo ikke altid være herre over desværre

    på kv har vi solgt flere indekatte, hvor folk var lige som jer, begrænset til kun 1. Og det kan altså godt fungere hvis man selv gør meget for det.
    det vil så sige at I skal være indstillet på at I skal bruge en del tid sammen med katten. Og I skal lege med den hver dag, og gerne flere gange om dagen
    sørg for et eller flere kradsetræer - meget gerne noget gulv-til-loft eller måske noget selv byg.
    har I altarn, så få den lukket til, så katten har muligheden for at komme ud.

    foder: tjaaa det kan være svært at sige noget om når du ikke har fået katten endnu.
    men det er bedst at der er tørkost 24/7 - giv vådfoder flere gange om dagen

    vand: kan helt sikkert anbefalde en vandfontæne. husk nogle katte bryder sig ikke om at vand og mad står samme sted.

    bakke: lukket eller åben, alt efter hvor meget man elsker rengøring

    grus:sørg for at få noget som tager lugten. Bruger selv Golden Gray.

    Børste/kam: alt efter hvor langhåret katten er, så sørg for at få en god kam.

    negelklipper: mange indekatte har behold for at lige få klippet kløerne en gang imellem - man kan også få det gjort hos dyrlægen

    transportkasse: lad være med at købe en lille, hvis du køber en killing, for den bliver alt for hurtig lille. Så køb en god stor første gang

    senge: ja her kan man købe sig fattig. jeg sagde gerne til mine kunder, at det bedste råd vil være at købe eller finde frem et godt fleece eller uld tæppe og så læg det i sofaen eller et andet godt sted. Når man så lærer katten godt at kende ja så kan man invistere i noget dyre/sjovere.

    neu. aft katten er mega vigtigt, især når det skal være en indekat.

    Og så er det vigtigste råd ellers at du skal være 110% sikker på at katten aldrig har været ude. Lad være med at hop på den hvor folk forsøger at sælge dig en kat som har været ude, men som godt kan gå som indekat. Du får nemlig ikke andet end vrøvl

    personligt ville jeg nok vælge at finde en voksen kat. så er man over det med at hænge i gardinerne mm

    og så kan jeg anfalde at tjekke zooplus.de
    det eneste problem er bare at man altid køber for meget


  • #11   18. aug 2014 Jeg har ikke net for vinduet.. Jeg har til gengæld en "krog" sat fast, og der kan ikke engang killinger komme ud smiley

  • #12   18. aug 2014 man kan faktisk købe noget til vinduer på zooplus

    jeg bruger almindelig tyveringshængsler


  • #13   18. aug 2014 Godt i får talt med opdrætter, og at du vælger kat efter, at det må blive en enekat smiley

  • #14   18. aug 2014 Tak Tak smiley
    Heidi N: Ups, den med nettene havde jeg ikke lige fanget smiley
    Såå meget viden, hvor er det skønt!


  • #15   18. aug 2014 Du kan også få tygge sikkert net på zoopluds som ikke er hønsenet smiley

  • #16   18. aug 2014 Tak, jeg må hellere få kigget på det hele smiley

  • #18   19. aug 2014 Det er vi jo mang som beslutter, fordi vi enten ikke har mulighed, der er for meget trafik, har kontrakt i boligforening som siger de skal være inde eller kontrakt fra opdrætter smiley
    Et vindue med net, en sikret altan eller en mini have kan også gøre det smiley jeg ville fir mit vedkommende aldrig have en rigtig udekat, jeg ville stresse helt vildt, hvis den blev for længe væk.
    Min lille have giver så mulighed for lidt jagt smiley


    profilbillede
  • #20   19. aug 2014 anette - Fordi jeg bor inde i byen.. Det er enten det eller forvente at skulle købe ny kat hvert år fordi den anden er blevet kørt ned, blevet mishandlet eller nogen har kidnappet den

  • #21   19. aug 2014 Vi har valgt indekat af 2 grunde smiley
    1. Alle de katte jeg har haft (undtaget 1) er blevet kørt ned, og det er så smertefuldt at finde sin kat fladmast ude ved vejen smiley
    2. Racen er Ragdoll og de egner sig ikke som udekatte, da de er for godmodige, har vi fået af vide.


  • #22   19. aug 2014 Samme her, den ene , Røde ville kunne klare, at være udekat, men ikke Mitti , selv om det var ham som fangede fuglen.

    profilbillede
  • #23   19. aug 2014 Jeg vil klart anbefale du finder dig en voksen kat som ikke trives sammen med andre. Jeg har selv omplaceret en af mine voksne som indekat og ene kat. Han stor trives alene smiley han er bare en af de katte der ikke vil dele sit menneske med andre og han var ulykkelig her på grund af de andre katte.
    Så du kan sagtens nøjes med ene, men jeg syndes ikke du skal vælge en killingen, for det er virkeligt svært at for ud set om sådan en lille en vil kunne nøjes med dig smiley


  • #26   19. aug 2014 anette - Nu er foreskellen at mennesker er nemmere at se i trafikken end katte er.. De ser sig jo ikke for..

  • #27   19. aug 2014 #9) Max én kat, og <i>kun</i> indekat, er desværre det typiske i boligforeninger smiley Tilmed er der nogle af dem, der forbyder indhegning af haver og altaner smiley .


  • #28   19. aug 2014 Med hensyn til risikoen til at blive kørt over, jaae så tænker jeg at der kan da også ske så meget med os mennesker, men jeg vælger da ikke at blive inde fordi jeg kan blive overfaldet eller kørt over.

    Nu er det jo sådan at vi mennesker har lært fra barnsben hvordan men gebærder sig i trafikken, det kan man desværre ikke lære en kat, så der er jo en stor forskel på hvad du udsætter dig selv for og hvad man udsætter sin kat for..

    Man kan vel på sin vis sammenligne det med at du ville vel heller ikke lade dit barn lege i vejkanten på motorvejen vel......
    Der er jo ingen grund til ligefrem at opsøge fare... smiley


  • #29   19. aug 2014 med 17 katte ja så ville jeg nok ikke ligefrem være populær hos naboerne

    og så har jeg nu hellere ikke lige lyst til at skulle ud og finde en flad kat - det er nok at flere af mine tidligere naboers katte har ligget der.
    har haft løbegård i 15-16 år nu og vil ikke undvære den.
    jeg har aldrig haft nogle problemer med de tilløbere som er kommet, og som er flyttet ind. de har nemlig måtte affinde sig med løbegården sammen med de andre. Ingen problemer her.
    jeg fik to katte på internattet. Begge var endelig udekatte, og vi havde da også snakket om at det godt kunne være at de ville få lov til at komme ud. Problemet er bare at begge katte så skal sparkes ud. micky tør slet ikke at gå ude - har prøvet at tage ham med ud i snor et par gange, og han vil hellere være inde. Sille ja hende skal man så lige smide ud af sengen først - gider dårlig nok at gå i løbegården med mindre der er min 25 grader og sol

    så her bliver de små rovdyr i deres hus og deres løbegård

    og kan faktisk fortælle at der er flere og flere som faktisk vælger at få indekatte, eller kun at give kattene udgang til en løbegård. på internattet solgte vi faktisk rigtig mange til dette. Og det sjove var faktisk at vi fik flere og flere i løbet af de 8 år jeg var der.
    ja der var mange som var af den mening at det var kattens natur, men det er ikke kattens natur at lege med biler.


  • #30   20. aug 2014 # 29) **micky tør slet ikke at gå ude - har prøvet at tage ham med ud i snor et par gange, og han vil hellere være inde. **

    At gå i snor er jo også noget helt andet end være ude uden en snor til at begrænse, irritere og gøre utryg.


    (Hov, nu er vi vist lidt OT).


  • #32   20. aug 2014 Har fået en masse gode svar, så at vi ryger lidt OT gør ikke noget, jeg synes det er spændende smiley

  • #33   20. aug 2014 anette- Det mener jeg så ikke. Der er en del dyr i fangeskab der ville ødelægge den danske fauna hvis de bliver lukket ud (Blandt andet mink)

  • #34   20. aug 2014 Vore kat er indekat, der bliver leget med ham flere gange om dagen. Sidste sommer havde vi indhegnet altanen så han kunne være der, men desværre måtte man pludselig ikke have hegn på altanen så alle os katteejere måtte tage vores hegn ned.
    Nu glæder vi os til vi snart skal flytte i hus, så katten kan få en stor løbegård.


  • #35   20. aug 2014 Nej Anette biler er ikke en del af naturen, men det ændre jo ikke ved det faktum at de er der og ikke lige forsvinder, ergo er de en fare for både dyr og mennesker.. Bla fordi de bliver styret af en flok halvhjerner der som regel har travlt med alt andet end at køre bil.. (sorry sidste kommentar står for egen regning) smiley

    men skal vi nu lige tage det naturlige op, så lod jeg heller ikke mit (fiktive) barn lege i en skov hvor jeg vidste der var bjørne eller ulve..

    Så igen er vi blot ude i ikke at udsætte vores kære for unyttig fare, vi kan jo ikke alle bo ude på bøhlandet med 30 km til nærmeste stærkt trafikeret vej, så nogle af os må finde andre muligheder, og hvad katten ikke ved går den nødvendigvis ikke glip af..

    Anja
    Hahaha jeg kunne altså ikke lade være med at grine af din meget malende beskrivelse af Micky og Sille smiley smiley smiley smiley smiley
    Hvilket viser tydeligt at ikke alle katte vil savne det frie liv smiley


  • #36   20. aug 2014 vi oplevede det faktisk også på internattet flere gange. Hvor vi fik tilløbere ind, og de havde bare ikke lyst til at komme ud i løbegården.
    da sille boede der (samtidigt med micky) ja så var det ikke unormalt at jeg kunne komme kl 15 om eftermiddagen, og så var fruen stadig ikke stået ud af sin seng, jo for lige at spise sin morgenmad men så tiilbage i seng igen.hun ELSKER virkelig at sove den dame. På internattet gik alle kattene løst fra kl 9 til 17 hver dag.men det havde Sille da slet ikke hørt at det skulle nødvendigt
    Sille er fundet som tilløbere med 3 killinger. Micky er kommet fra esbjerg havn som 4 mdr gammel killing. Han boede på internattet i 4 år inden han flyttede hjem til mig, sille boede der kun i 2 år.

    jeg tror ikke at man bare kan sige at alle katte elsker at være udekatte. Jeg har flere som stort set kun bruger løbegården når der min er 20 grader - alt andet er for koldt.
    mine heste gider hellere ikke at være ude - det har været et h.. her i sommer hvor de har været nød til at skulle være ude 24 timer i døgnet pga flytning. Andre heste elsker at være ude.

    så det kommer helt sikkert an på katten.


  • #37   20. aug 2014 Sille lyder meget som min Tøsen smiley :D smiley :D

    Tøsen elsker også at ligge og lumre i senge det meste af dagen og natten med, dog elsker hun sin løbegård og kan godt være ude i den i næsten alt slags vejr (ikke sne) men hun er sjældent ude særligt lang tid af gangen, det er måske 10-20 min så kommer hun ind, nogle gange for bare lige at se at vi stadig er der og så ud igen lidt, andre gang så går hun ind for at ligge sig og sove et par timer, løbegården bruger hun primært om formiddagen (når jeg har purret hende ud af sengen og hun har spist morgenmad smiley ) og så om aftenen om sommeren vel at mærke smiley


  • Mette Kathrine K
    Mette Kathrine K Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #38   20. aug 2014 Hejsa;)
    Lyder super fint med 1 indekat smiley det kan sagtens fungerer min søster har en indekat på 7år som hygger sig fint, der er 3 hunde den leger med når den gider smiley den keder sig ikke det gælder jo om og huske og aktiverer den. Nogle skriver 2 er meget bedre NEJ ikke nødvendigvis vi har 2 hunkatte som oz er 7år og søstre så uhhh det skulle være SÅ godt, det er også gået godt de første år men nu er de ofte MEGET irreteret på hinanden og tror sgu sagtens de kunne fungere selv måske bedre som årene er gået smiley og havde jeg vidst hvor bøvlet det var og finde en bolig hvor du må have 2 husdyr - 2 katte så havde vi ALDRIG fået 2 på en gang smiley mange private udlejere vil IKKE have katte og slet IKKE hankatte! Og her i Esbjerg var der 2 steder i boligforening hvor 2 katte er tilladt og måtte vente over 2år på bolig!!! Kunne desværre ikke købe hus pga en ulykke osv så vil ikke anbefale 2 katte med mindre man bor i hus eller på landet smiley Så held og lykke med jeres kat og kan anbefale i får en fra dyrelægerne eller et kattehjem som de mener mangler et hjem hvor den kan være selv og inde,der er så mange der mangler et kærligt hjem. Vores sover hvor de vil og den ene putter i vores seng det er sååå hyggeligt:)de får mad fra dyrelægen som er mod stereliseret katte så de ikke er viiild tykke, det spiser de med glæde. Men det bedste den ene kan få er Sheba vådfoder i runde pink eller blå bøtter fra Føtex og Bilka, køb det ALDRIG det er dælme for dyrt det skulle vi aldrig have købt!!! smiley fåes til 1/2 pris i Tyskland. Vh Mette :


  • Mette Kathrine K
    Mette Kathrine K Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #39   20. aug 2014 De der ???? Er smileys fra min iPad øvvvv skulle have brugt dem her smiley :D smiley

  • #40   21. aug 2014 # 33) Mink hører ikke hjemme i dk - hverken i natur eller i bur!

  • #41   21. aug 2014 40 - Nej netop.. Hvis alle dyr skulle lukkes ud ville det blive et stort problem

  • #42   21. aug 2014 Arhmennnnn smiley som du da kan dreje et emne helt af led, Beltane :-S At lukke mink ud i naturen har intet at gøre i en debat om ude-indekatte.

  • #43   21. aug 2014 Ja, nu tror jeg at vi skal dreje emnet lidt på plads igen, hvis det ellers kan lade sig gøre smiley

  • #44   21. aug 2014 Og så vidt jeg ved er det ikke tilladt at holde mink i min boligforening, hverken inde eller ude smiley smiley

  • #45   21. aug 2014 42 - Ved du godt hvad et eksempel er?

  • #46   21. aug 2014 # 45) smiley Back to topic.

  • #47   21. aug 2014 Ja gør det istedet for at være belærende smiley

Kommentér på:
Det der med at anskaffe sig indekat!

Annonce