{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

Hvordan skal katten fodres? {{forumTopicSubject}}

Hejsa! Jeg har en dejlig lille kat på godt et år, og siden han er kommet hjem til os (da han var fire måneder gammel) har han fået mad fire-fem gange om dagen. Han får vådfoder en gang, og tørfoder resten af gangene. Han får den rigtige "mængde" af mad. På et tidspunkt læste jeg, at katten 24/7 skal have adgang til tørfoder, men når jeg prøver at fylde skålen op med den passende mængde, spiser han næsten alt med det samme, og han bliver VIRKELIG mæt! Det fungerer simpelthen ikke at foderet bare står fremme, han er alt for glad for mad for at det bare kan stå fremme. Så mit egentlige spørgsmål er bare, om hvad i synes jeg skal gøre? Er det okay at give ham mad flere gange om dagen, eller skal jeg ændre på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal katten fodres?
  • #1   20. aug 2014 I starten vil det være naturligt at han overspiser , når han kun har været vant til få fire/fem gange om dagen. Når han er blevet vant til at skålen altid er fyldt vil han selv regulere og du vil se at han ikke spiser alt på en gang mere.
    En kat er jo småtspisende og spiser op til 20- 25 gange om dagen .


  • #2   20. aug 2014 Vi har prøvet at holde det i en uge, og det ender simpelthen med at han overspiser, fordi at han bliver sulten igen efter en times tid, og han bliver strid når han er sulten!

  • #3   20. aug 2014 En uge er ingen ting når han skal vendes til have fri ad gang til foder. Skålen skal være fyldt hele tiden . Så når han bliver sulten, at han bare kan spise når han har lyst . Og han finder ud at han ikke behøver sluge det hele på engang fordi skålen ikke kun vil blive fyldt et par gange om dagen, men at der foder til hele tiden.

  • #4   20. aug 2014 Hvor mange gram vil du så sige han skal have? Som sagt er han et år, og han er meget normalvægtig, cirka 4,5 kg. Han får Royal canin for kastreret katte.

  • #5   20. aug 2014 Jeg er i bund og grund enig med Heidi *Diplom opdrætter......

    Men for jeg har et men, min Tøsen kan ikke selv styre at have mad 24/ 7 desværre, jeg ville ønske det var sådan, hun har tidligere altid bare fået lidt mad når hun var sulten, så har jeg fyldt en smule i hendes skål og så var hun tilfreds, hvilket har betydet gennem årene at det ca er på samme tidspunkter hun beder om mad..

    Men så for et par år siden så fik jeg købt sådan en foderlabyrint, den er fantastisk, for den betyder at jeg kan komme 2-3 måltider i den af gangen og så har hun stadig til hele perioden hvor hun normalt ville have fået det i små portioner, for nu skal hun arbejde for føden og kan ikke bare sluge maden, hun når at føle mætheden og forstår at stoppe når hun er mæt og vender så bare tilbage senere når hun igen bliver småsulten..

    Jeg har også en foderbold, den fungere lidt på samme måde der skal trilles med bolden for at få maden ud, på den måde kan jeg nu forlade hjemmet det meste af dagen velvidende at hun stadig vil have mad til held dagen fordi hun ikke bare støvsuger huset for mad med det samme..

    Så jeg vil anbefale dig at investere i en foderlabyrint og en foderbold, de er guld værd smiley
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/244634
    Du kan nogle gange spare lidt ved at handle på den tyske side:
    http://www.zooplus.de/


    profilbillede
  • #6   20. aug 2014 Amilla P . Personligt skæver jeg ikke til hvor meget foder de skal have i gram.
    Her hjemme er skålene altid fyldte og så kigger jeg på om kattene er harmoniske og i balance og at de trives på det foder de få .


  • #7   20. aug 2014 Jeg fylder også bare op.. Nu hvor jeg har en terrorist i voksealderen ryger maden lidt hurtigere end da jeg kun havde 2 voksne smiley


  • #8   20. aug 2014 Og så pas på med kastrat foder, det kan givet krystaller i urinen.. Herhjemme er alle 3 kastreret og de får IKKE kastrat foder (og er ikke tykke)

  • #9   20. aug 2014 Fodertornadoen kan også købes i petworld smiley

  • #10   20. aug 2014 Min kat på 1 år og knap to måneder spiser ca 50 gram tørfoder om dagen. Hun har det til at stå frit tilgængeligt så hun kan spise når det passer hende.

    Udover tørfoder får hun en pose/portionsdåse vådfoder til aften.

    Vi har både en alm skål til foder men også den foderlabyrint der linkes til. Den er et kæmpe hit her, og hun elsker den virkeligt! Det meste af hendes tørfoder spiser hun fra den.

    Vi har også en foderbold og en "rulle" hvor foderet kan komme ud af. Bolden er sjovere end rullen, men ikke så sjov som labyrinten.

    Med vores nuværende kat har det ikke været noget problem at hun har frit foder, men vores tidligere kat havde svært ved det i starten, og kastede bare al maden i sig. Men efter noget tid vænnede han sig til at der altså altid var mad - blandt andet pga foder-aktiverings-ting.


Kommentér på:
Hvordan skal katten fodres?

Annonce