Dårlig foderstand, tandproblemer! Dårlig foderstand, tandproblemer!
Ohøj altvidende katteportal
Jeg har lovet at forhøre mig lidt omkring angående en kat i dårlig foderstand. Ejer gør hvad hun kan for at få katten fedet op, men hunkatten er gammel og tænderne er ikke hvad de har været desværre.
Jeg har rådgivet så godt jeg kan og sagt at whiskas skal væk fra misserne. Men derfra også til at oppe foderstanden er der desværre lang vej
Jeg har smidt en besked på telefonsvareren ved dem jeg normalt render til for råd, men de er på ferie pt. så tænker jeg lige ville give den en skalle herinde
Hvad har i af gode råd? Det er en hunkat af pt. ukendt alder (Ukendt af mig), maine coon, ikke steriliseret og pt. med killinger.
Hun har tidligere haft tandkødsbetændelse og mangler nu fortænderne.
Jeg har rådgivet så godt jeg kunne i forhold til at få hende steriliseret, fjerne whiskas, vådfoder og evt. supplere med råt. Men at fede en kat op er ikke noget jeg har de store erfaringer med
Jeg vil gerne frabede kommentarer angående ejer, hun er en sød og rar pige som gerne vil lære og meget gerne tager imod råd, så det eneste vi mangler er hjælpen dertil
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Hun er snart 3 år gammel, vaccineret for et år siden og skal nu her en tur til dyrlægen og vaccineres igen
Hun har 2 killinger på 10 måneder.
Foderet hun får pt. er whiskas med tun, perfect fit active og maine coon kitten. Jeg har self. anbefalet at hun skifter over til et foder med højere kød indhold og fedt procent
Men er der andet god info jeg kan give videre?
apr 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Min Røde, fik ordnet tænder i marts, og her i slutningen af august hvor han skulle have fjernet flere tænder, der havde han taget 1 kg på siden sidst, det er ret meget til en kat som vejer ca 6 kg.
En ældre kat kan fejle meget som gør at de taber sig, tænder, nyre mm bør tjekkes,, og vil man eller kan man ikke bruge penge på det, så må man efter min mening som minimum bruge penge på, at få den aflivet, så den ikke lider.
apr 2012
Men dyrlæge er bestilt, hun skal vaccineres og tjekkes efter af den nye ejer, hun har næsten lige overtaget den lille pige så der arbejdes på højtryk for at få hende i bedring
maj 2012
apr 2012
Jeg har self. ikke planlagt at overfalde pigebarnet med råd, mener dyrlægen er bestilt til næste uge hvis jeg ikke husker helt galt. Men det er egentlig mere for at være på forkant.
Katten har desværre ikke den bedste fortid og der er sket meget siden hun fik katten hjem, heldigvis
maj 2012
apr 2012
Dyrlægen anbefalede killinge foder til hende da han kiggede på hende sidst, syntes desværre bare ikke det er det rigtige alternativ da hun faktisk er meget tynd
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
hvis hendes tandkød ellers er fint, så burde det ikke være noget problem med tørkost, man kan dog starte med at sætte det lidt i blød
så noget godt tørkost - på internattet sagde vi altid at man skulle holde sig væk fra supermarkedet når man købte tørkost. det findes ikke noget godt foder på de hylder.
vi brugte gerne samme forklaring: nemlig at folk skal se på hvor meget der skal til for at foder en voksen kat. de fleste "billige" produkter kræver mere end 125 g pr dag. Imens de "dyre" bare kræver omkring 60-70g pr dag.
når man sætter det regnstykker op for folk, så plejer de fleste godt at kunne se hvad der endelig er billigt - og dermed også et godt foder
vådfoder: her findes foder netop til tynde katte
http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/opdraet_rekonvalescens/rekonvalescens/182517
(link fjernet)
bare lidt forslag til tørkost:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/kornfrit/182084
(pris 10 kg for 299 )
personligt er jeg mest til dette - de fleste katte er rigtig glade for det
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/health_special/182149
(pt fåes det med 12 kg til 459)
hun skal gå efter noget med en høj fedt procent. og så skal katten have fri adgang til tørkosten. så skal der nok komme lidt fedt på sidebene
hvad med ormekur? har hun fået det ?
apr 2012
Jeg har selv siddet og kørt Zooplus tynd
Hun er tjekket for orm og der var intet at finde heldigvis, der er self. også tjekket for giardia og zoonose
Jeg kom selv til at tænke på Sanabelle soft til at blande op med
Jeg gemmer helt klart lige linksene du har smidt og får samlet et lille kompendie til hende hun kan lure på
jul 2008
apr 2012
Hun handler normalt også selv på zooplus så det var en fordel for hende at der kom links derfra.
Og jeg skal sige kæmpe mange tak fra hende, hun er glad for alle råd og alt hjælp hun får
jul 2008
så vil jeg da lige anbefalde lidt vådfoder
bozita - mine er vilde med de blå dåser
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/bozita
smilla - her er det dem med tun (pænt sagt så lugter de ikke særlig godt)
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/smilla
Porta 21 plejer også at gå rent ind hos kattene - lidt dyrt dog
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/porta_21/daase/182247
apr 2012
Smilla med tun fik jeg også afprøvet, puha en stank heldigvis sagde Saksen nej tak så den stank slipper jeg for
Har de blå en god duft, eller syntes misserne de dufter godt? Af hvad jeg kan forstå er den kære MC meget duft orienteret når det kommer tid maden
apr 2012
jul 2008
mine får faktisk kun smilla og bozita, men det er nu mest fordi jeg har en som ikke tåler for meget udskiftning i foderet. Og så er det to produkter med et pænt højt kødindhold uden alt muligt mærkeligt.
jeg har faktisk en, Rosa, hun nægter normalt at spise vådfoder, overhovedet, men når Smilla med ren tun kommer på gulvet, ja så er hun bare med. ellers gider hun ikke
så de er meget forskellige. jeg har nogen der bare æder hvad der kommer på gulvet, imens andre næsten skal have penge for det. Men det foder jeg bruger nu, det går det meget godt med. tørkosten er den samme som jeg har brugt i over 7-8 år nu, og det går jeg ikke fra. Har prøvet at finde noget andet, men med 17 katte som skal blive enige, ja så er det faktisk en umulig opgave. Så det forbliver rc sterilsed, mens vådfoderet bliver skiftet engang imellem. men her går jeg for det meste efter noget med meget kød, uden korn/sukker, og helst ikke for dyrt - bruger 2 ds om dagen + en del posemader (har to meget kræsne katte som bare vil have noget bestemt, og her i huset skal de have hvad de vil have)
apr 2012
Her er vi så heldige at der kun er 2 så det er forholdsvis nemt for os at finde en balance. Ville slet ikke ane hvad jeg skulle stille op med 17 katte
Jeg glemmer aldrig da jeg som barn/teenager rendte nede ved jer i Højby sammen med Rikke, nøj der var katte i lange baner
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
apr 2012
Hun skal som sagt til dyrlægen på mandag og have et ordentligt gennemtjek af hele katten
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Så er der det med foderstanden, der vil jeg mene at en af grundene kan meget vel være at hun er fertil, mange fertile katte har det med at være tynde eller tabe sig en del under løbetid og også når de har killinger, så at det er planlagt at hun skal steriliseres syntes jeg er rigtig fint..
Nu skriver du godt nok at killingerne er 10 måneder så de er jo sådan set ikke killinger mere, hvad med dem er de neutraliserede??
For at fede hende op ville jeg give et godt kvalitetsfoder med høj fedtprocent som også Anja anbefaler og så klart give vådmad mindst 2 gange om dagen måske endda 3 gange om dagen, jeg vil mene at halvdelen a hendes madindtag bør være vådmad (råt eller dåsemad) hun skal klart have adgang til mad 24/ 7, og skal have mulighed for at spise sig mæt ved hvert måltid..
jul 2008
og tvillingerne valgte jeg selv at købe. baby skulle have været aflivet da han ikke ligefrem er snaksaglig.
og så har jeg bare et svagt hjerte for hjemløse katte - altså tilløbere.
apr 2012
Og jeg skulle self. have skrevet 10 uger ikke måneder, når man sådan er på nettet om natten kan man hurtigt mangle brillerne
Jeg vender tilbage senere med et bedre svar da jeg er på vej ud og kigge på lejlighed
jan 2012
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Du kan læse dig frem til at tun og rejer er virkelig dårlig kattemad... som ødelægger kattens nyre.... der er ekstremt meget salt i dåsetun og enorme mængder magnesium i rejer
jan 2012
Mine er normalt ikke meget for noget i gele, men lige den er de vilde med..
Hvis du ikke er meget for råt kød så kog kyllingen og fisken lad være med at tilsætte krydderier, men blot kog kødet og bland lidt af kogevandet ved kødet når du servere det for katten..
jul 2008
mine elsker den med fisk. fåes både med ren fisk/tun, med grønsager, med sadiner og med kylling.
den lugter ikke særlig godt for os stakkelse tobenet, men kattene syntes godt om det
jan 2012
Dårlig foderstand, tandproblemer!