3.849 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
24 Svar
Langhåret kat på landet ,,HJÆLP .. Langhåret kat på landet ,,HJÆLP ..
Jeg er flyttet på landet og min "Maine Coon " pige som var vant til at bo på 3 sal på Amager ,render nu ude og fanger mus osv ,hendes pels ligner noget der løgn ..Kan man bruge en slags balsam eller lign ? Nogle gode råd ? hendes pels er knudret jeg har simpelthen klippet nogle af de største ,og hun HADER at blive striglet..
0 synes godt om
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/90859-raad_om_kattesoignering_af_langhaaret_kat__
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Så må du trimme hende en gang om ugen på de stedet hun knudre
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Jeg har selv en dreng som render ude det meste af dagen, ja han slæber alt muligt med ind en gang imellem, jeg har klippet ham nogle steder, mest hans bukser og i armhulen. Han bliver ikk børstet hver dag, og jeg har ikk problemer med hans pels, det sker nogle gange at der kommer nogle knuder, også er jeg oftest nød til at klippe dem af, men min dreng kan godt lide at blive børstet, det er en vane sag, og det kræver at du børste hende hver dag så hun vender sig til det. Når man har en langhåret kat så må man sætte sig ind i at pelsen kræver arbejde, især hvis de render ude.
Men nogle ting der kan være med til at forbedre pelsen, er et godt foder og at katten er i trivsel.
Du kan med fordel vaske hende i en shampoo mod fedtet pels, men kræver at hun er vant til at blive badet, du må dog ikk vaske hende for tit, jeg gjorde det et par gange da min var killing for at vende ham til det, men ellers så bader jeg ham sjælendt.
Hvis du vil vide mere eller andet du er i tvivl om, så skriv en besked til mig, svare gerne.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Jeg har 4 langhåret der render udenfor på marker og i skoven... de tre af dem holder pelsen rigtig godt selv... en hurtig børstning så er den klaret ... meeeen den sidst ankomne ohhh dear lord .... Han har fået tilnavnet Skidtmis .... da han som indekat i 6 år aldrig har lært at holde pelsen på den måde ... så han slæber pinde/snegle med ind .... ruller sig i løs jord og tager mudderbad... men han nyder det.... når han har vænnet sig til at klare pelsen selv skal det nok blive godt ... men lige pt render jeg også rundt med saks og børste efter ham for at afhjælpe de værste filterknude som kommer af alle de burre han ikke selv kan finde ud af og fjerne
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Ja som G.H siger indtil hun har fundet ud af at holde pelsen rimelig fri selv så er der kun den hårde vej frem med daglig kæmning for at afhjælpe det værste, og så ellers klippe de filterknuder der må opstå som ikke kan redes ud..
Men det gælder om at du får fundet det rette redskab til at kæmme hende med, vælg en kam og ikke en børste eller karte/ strigle, kammen er langt bedre til at få filterknuder ud, der er i hvert fald min erfaring..
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Min (norske) skovkat styrer det selv - dvs vi hygge-kæmmer hende stort set dagligt, det er et ritual, men jeg er ret overbevist om at gjorde vi ikke det, ville der bare være hårbolde hist og pist. Hvis hun gylper dem op nu, så sker det i hvert fald udenfor. (Det kan jeg jo heller ikke udelukke).
Vejen til daglig kæmning er: godbidder, godbidder, godbidder og .... Godbidder! Kan anbefale at være to, en med kam og en med godbidder!
(Flocke kan godt vente lidt på godbidder, men er ikke nær så tålmodig, hvis man kæmmer hende alene!)
Hvis du får klippet din mis, kan du begynde at opbygge hygge omkring kæmningen. Min mis kan nærmest ikke komme indenfor uden lige at skulle forbi det hjørne af bordet, hvor vi kæmmer (og uddeler godbidder).
Og som de andre skriver, så er burre noget fanden har skabt! De kan med fordel kæmmes ud.
Hvide ben bliver i øvrigt mindre krid-hvide med tiden, ikke?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Det samme oplever jeg selv, Mitti og Manne er/ var rene skidt samlere og skal faktisk ordnes flere gange om dagen
Jeg syntes så heller ikke langhårede katte er vildt egnede til frit løb, for kommer de ikke hjem hver dag får de problemer med pelsen, men så ville jeg følge Lottes råd.
apr 2013
Jeg ville få et flip!
Hos os er der lukket fra kl 19-20 stykker (afhængigt af hvornår hun kigger forbi) til kl ca 5 om morgnen. Flocke er morgenfrisk!
Har i øvrigt flere gange kaldt forgæves på hende om aftenen ude i haven for efterfølgende at konstatere at hun snorksov på en stol på et af værelserne,,,, måske er hun morgenmis, men hun går også tidligt (frivilligt) til køjs
maj 2012
Mine kommer ikke en gang ud i min mini have om natten
apr 2013
Men herhjemme sover vi om natten! I hvert fald til kl fem!
(Det sker hun ber om at komme ud tidligere... Så prøver jeg at holde fast)
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
de har løbegård, og har altid haft det.
vil simpelhen ikke risikere at de bliver væk/kørt ned/kommer til skade
netop når du så har langhårs kat, så er den jo en af dem som er i risikogruppen for at man kan finde på at snuppe dem
kender det fra mange, både via internattet hvor vi fik mange efterlysninger ind på oftes langhårskatte, men også blandt min omgangskreds har jeg oplevet. En af dem var en kørelærer som havde en langshårs kat som gik i stalden (de havde det rigtig godt, selvom at de ikke måtte komme ind) men den kat blev snuppet et par gange. Af selv en elev! kom dog altid hjem igen.
men til dit spørgsmål, så kræver det at du bruger tid på at børste den hver dag.
vedr det med mørket, ja det er farligst at være kat i morgen og aften timerne - lige der hvor der bliver mørkt/lyst.
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 24 Svar: 90
Men den kom heldigvis til et nyt hjem der trimmede den ned og startede forfra
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Kommer jævnligt hjem med div. haveaffald, ja har endda haft en piratos filtret ind i pelsen
Han bliver klippet på hele "undervognen" ca. 1x årligt når han alligevel er til sit årlige eftersyn hos dyrelægen.
Han stresser helt vildt over at blive klippet/børstet på maven, men da han har rigtigt meget underuld må jeg desværre ty til denne løsning.
Han ligner én med et par lidt for stramme cykelshorts på, når han er blevet klippet
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 24 Svar: 215
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 14
Jeg bor på en gård på landet, og mange ting hænger fast i pelsen, men det klares en gang om dagen.....og min gamle skovkat på 13 hader børster.......hans tidligere ejer fik ikke rigtig kørt det i stilling...men jeg har arbejdet meget på det, og det går nogenlunde....kommer der filter klippes de af...det tager tid, men er et ansvar man påtager sig, når man får langhårede katte.....har derudover 2 mainecoon-katte, som også går ud og ind som de vil....fungerer upåklageligt
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Min datter har en langhåret mørk kat fra Inges Kattehjem og han er ret svær at holde. Han får nemt knuder og slæber også pinde og alt muligt skidt med hjem. Han bider hvis han opdager man reder og børster ham og hader det. Så det virker ikke som om han har været vant til meget pels pleje i sit tidligere yngre liv. Og omvendt også som om han stadigvæk har svært ved at vende sig til det . For de har da haft ham i 7 år nu og kæmper da stadigvæk daglig. Nu ved jeg så ikke om han er Main Coon eller en blanding men han ville da ende som en stor filter tot uden pleje. Hvilket er grunden til at jeg altid har holdt mig fra de langhårede genbrugs katte. Lige i øjeblikket er han rigtig fin og til vinter når han får bukser og stor krave er han ret flot men et mareridt at holde. .
Jeg har en lille smule svært ved at forstå hvordan en kat der får en knude bare det blæser og er er afhængig af daglig børstning kan være designet til ude livet. Så burde den vel kunne holde pelsen selv. At de så måske nyder at spæne rundt har da vel ikke noget med det at gøre.
maj 2012
Det er også det jeg ser med min bobtail, han får ikke sådan lige knuder og han ville sagtens kunne klare sig ude i alt slags vejr, kurillen er det der svare til vores gårdkat, bare på kurillerne.
Når man opdrætter langhårede katte, udvælges dem som skal i avl tit så tidligt, at pelsen ikke er færdig udviklet, jeg ved, at Codys opdrætter var meget ked af, at Cody var kælekat da de så ham 1/2 år senere, for han havde den pels de så gerne så i deres opdræt, og de 2 søskende som var gået videre i avl, havde desværre ikke den gode pels som næsten ikke skal passes
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men IRL tror jeg faktisk aldrig, jeg har set en langhårskat med så god en pelskvalitet at katten selv kan holde pelsen. Har derimod set flere med mere eller mindre knuder og filter.
Har også svært ved at forstå at nogen frivilligt vælger katte med problempels. Skulle jeg nogensinde komme til at få en langhårskat med ulrepels, så vil den blive holdt trimmet, så pelsen ikke bliver så lang at den knudrer og der filtrer sig ting ind i. For ud skal katten da.
maj 2012
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 14
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Langhåret kat på landet ,,HJÆLP ..