3. apr 2013 Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 4
Hvorfor? Tvangshandlinger? Hvorfor? Tvangshandlinger?
Hej Kgere.
Det er sådan at min kat Tut har fået konstateret tvangshandlinger af dyrlægen, og vi ved ikke hvordan vi får det væk..
Det er en lille blanding, på ca 2 år.
Han blev sat af i en ko-stald, og derefter sat ind i en hesteboks, sammen med cirka 12 andre unger, og EN hunkat til at passe dem. Vi fik så lov at adoptere ham, og han har været hos os siden han var ca 12-13 uger gammel.
Det han gør er at han hiver sig selv i pelsen, så han får en masse skaldede pletter.
Han er blevet 100% tjekket, og han har INTET i pelsen, så det kan ikke være dét.
Vi ved ikke hvordan vi kan hjælpe ham, da vi gerne vil have det stopper, og vil vi gøre ALT!
Dyrelægen sagde selv vi kunne give ham hals krave på, og det havde han også i et par dage, men han gik ind i alting, havde ingen balance, og var generelt irriteret over den, så vi tog den af ham.
Min veninde har en kat tilsalg, så vi tænkte det måske kunne hjælpe og få en kat til?
Forresten, tror vi muligvis det kunne være startet efter at den ene nabo-kat døde, da de to tit "legede" sammen (specielt da han var killing)
//Selma, Tut, og deres familie
Der er vedhæftet et billede af ham som helt lille, maks en måned efter vi havde hentet ham :')
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Nå det var en anden sag..
Det du beskriver med hans tvangshandling det er det man kalder hypersoignering, det udledes som regel af en stresstilstand, der kan være et hav af grunde til at en kat bliver stresset, det kan være en ny i familien, nye møbler, flytning, nye naboer, andre dyr i husstanden, ja faktisk enhver forandring der sker for katten stor som lille..
Når først en tvangshandling er begyndt for katten så gælder det om hurtigts muligt at bryde den dårlige vane, jeg tvivler på at tidspunktet nu er smart at få en kat mere, jeg tror det mere gælder om at være super opmærksom på jeres kat, så snart i ser han begynder på tvangshandlingen så afled hans opmærksomhed, han må gerne vaske sig normalt, men skal ikke begynde at plukke sig eller slikke konstant på samme plet, gør han det så tage hans ynglings legetøj og begynd at leg med ham, begynd at kæle ham, giv ham mad, kald på ham så mønstret bliver brudt, gør hvad i kan for at få hans opmærksomhed og han glemmer hvad han var i gang med, det bliver en lang og sej kamp for at bryde vanen, men eneste vej frem er at han får skiftet fokus hver gang han begynder på tvangshandlingen..
Har dyrlægen ikke givet jer nogle råd ud over kraven??
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.095
Der er også noget mad man kan give hmm.....kan simpelthen ikke huske hvad det hedder noget med calm måske ???? nogen der kan hjælpe?
Der er også de der piller....pokkers hvad hedder de nu????
jan 2012
jan 2010
jan 2010
Han stressede helt vild når der gik en kat forbi vores vinduer. Måske er der kommet en ny kat til i jeres nabolag som jeres kat stresser over. Håber i finder en løsning.
I må endelig ikke købe en ny kat nu det gør måske bare problemet meget værre.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 4
Lige til det første du skrev Heidi: Billedet ser også lidt sjovt ud, så det kan være derfor. Men som sagt, vi er ikke helt sikre på hvor gammel han var dengang
Ellers, tusinde tak Heidi og Kristina! Ved i evt hvor man kan købe foderet henne?
Og forresten, hvad gør det helt præcist?
jan 2012
Jamen zylkene og Calmfodret påvirker stressniveauet..
Zylkene er et stof som også findes i modermælken og er stressnedsættende, det sløver ikke katten men beroliger nerverne så katten ikke stresser så meget, en del katteejere (og hundeejere også faktisk) anvender zylkene eller RC calm omkring nytår hvor nogle katte og hunde jo bliver bange for fyrværkeri, dette afhjælper Zylkene/ RC Calm..
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 942
Ved du om man kan man få det der RC Calm som vådfoder, eller noget andet lign.?
Min Mille kan nemlig slet ikke lide fyrværkeri og hun spiser ikke tørfoder
apr 2013
Svar: 32
apr 2014
Ja, jeg er sikker, har indtil nu prøvet over 23 forskellige slags tørfoder, men den lille dame vil slet ikke røre det
Mærkeligt nok, for da jeg fik hende fik hun tørfoder og kun vådfoder et par gange om ugen, men da vejede hun så også kun 1.8 kg. 8 mdr. gammel
Selvom hun er en lille kat vejer hun da 3.5 kg nu efter en masse vådfoder og råt
Jeg må ha fat i noget Zylkene,hvor er det man får fat i det ?
apr 2013
Svar: 32
Held og lykke med det
jan 2012
Det kan også købes hos dyrlægen..
Noget jeg også har haft succes med er faktisk bach dråber, det er noget naturmedicin halløj som kan købes i Matas, mennesker kan også bruge det mod eksamensangst m.m.
Men vil dog mene at det kun er effektivt hvis det er lidt stress der opleves, jeg brugte det i forbindelse med at vi skulle have Tøsen med på ferie og køre langt, hun stresser vildt ved at køre i bil den stakkel, hu n miaver, og hyperventilere så voldsomt så hun savler
Dog vil jeg lige nævne at det både er første og sidste gang jeg tager katten med på ferie og på så lang en køretur, det var en kombination af et forsøg og nødvendighed, men vil ikke udsætte hende for det igen..
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 4
Heidi: Det kan også godt være, men han havde det langt fra godt der hvor han boede før, han kunne ikke med alle de katte, der legede overalt.
apr 2014
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Hvorfor? Tvangshandlinger?