{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

Det der med når katten skal lukkes ud i det fri? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Er bare nysgerrig efter at høre om hvor længe en kat skal være i den nye hjem inden man lukker den ud?

Vi fandt Mimse for snart et år siden nu, men da hun har været vant til være udekat og vi kun kan tilbyde udendørs voliere pga af vi bor op af stor vej, bliver beslutningen nok at hun bliver overtaget af min svigermor & svigerfar som bor lige op af en skov hvor hun kan komme til at rende ind og ud som hun vil. Det gør ondt i hjertet, for holder virkelig meget af hende, men selvom det er gået okay så må jo tænke på kattens bedste og nu har de altså fået muligheden for at overtage hende og ved hun nok skal få det godt der.

Har ikke så meget forstand på det, men både min kæreste og jeg har sagt at de skal lade hende være inde de første 14 dage inden de lukker hende ud, og selvom de siger ja,ja så jeg ikke sikker på at de tager det så tungt da jeg fornemmer de ikke synes at det er så vigtigt som vi gør det til.
SÅ... Er jeg for pylret eller hvor vigtigt er det egentligt? Er 14 dage indenfor nok eller hvad har i gjort? Andre gode råd til når hun skal slippes fri?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med når katten skal lukkes ud i det fri?
  • #2   6. okt 2014 Altså det er jo meget forskelligt fra kat til kat, men generelt så mener jeg at det er bedst hvis katten holdes inde 3-4 uger, hvilket også er det jeg mener bliver anbefalet de fleste steder..

    Det sagt så er der nogle katte der falder til langt hurtigere, og knytter sig mere til personer end til steder, så det er lidt en vurderingssag fra kat til kat, nogle katte kan nøjes med at være inde i en uge - 14 dage, andre skal have op til 6 uger før de finder ud af hvor de bor, men vigtigst af alt er jo nok at katten når den bliver lukket ud om det er efter 14 dage eller 4 uger, at den ikke kommer til en lukket dør, for så finder den måske et andet madsted, katten skal det første stykke tid have mulighed for at komme i sikkerhed i hjemmet til hver en tid, så enten skal en dør eller vindue stå på klem når den er ude eller også skal der være kattelem, for et nyt sted kan virke skræmmende for enhver kat smiley


  • #3   6. okt 2014 Når katten både skifter hjem og ejer, så mener jeg, at det er for risikabelt at lukke katten ud før der er gået 14 dage. Katten skal til den tid også være faldet godt til i sit nye hjem.

    De 14 dage har altid været nok for de internatskatte, jeg i sin tid besøgte i deres nye hjem.

    Hvis svigerforældrene ikke tager det alvorligt, at katten skal holdes inde de par uger, så synes jeg ikke, I skal lade dem overtage katten. Det vil jo være forfærdeligt hvis hun løber væk, og ikke kan finde tilbage.

    Hvis det fungerer fint nok for hende at have adgang til voliere (?), så er der vel heller igen grund til at lade hende flytte....

    Og hvordan har hun det forresten med jeres anden kat/andre katte?


  • #4   6. okt 2014 Vi brugte 14 dage som regel. Men den endte med at komme ud efter en uge... Vi troede den var væk, men lod døre stå åbne og var ude i haven, og den kom tilbage efter en times tid... Derefter var den fast ude...

    Men jeg ville gå efter 14 dages tid...


  • #5   7. okt 2014 Mange tak for jeres svar, kan se vi ikke er helt forkert på den med mindst 14 dage så det vil vi holde på.

    Tinka - Du kan tro at jeg de ikke fik lov til at overtage hende, hvis det ikke blev overholdt. Kæresten mener at det vil de også gøre, jeg bare ikke helt overbevist udfra tidligere snakke. Ikke at de på nogen måde har sagt at det noget sludder og ikke vil gøre det, men har bare følt de trækker lidt på det. Måske det bare er mig fordi jeg netop pylre om mine katte.. Men altså vi har ikke aftalt overtagelse dag eller noget endnu, så vi skal lige ha' snakket ordentligt om det. En ting jeg ved er at de er dyreelsker og hun nok skal få det godt og blive forkælet.

    Angående voliere (eller hvad det hedder, i ved et lukket område udenfor der er lukket på alle sider) så ja vil jeg sige det fungere okay, men ikke optimalt. Måden man kan se det er med sammenligning med de andre 2 katte, så har hun bare ekstra energi og man kan mærke hun godt ved der er en verden udenfor på en anden end vores 2 andre ved det. Så ja det fungere okay, men det helt optimale for hende er helt klart at kunne rende frit fordi det sådan hun har levet førhen. Vi kan bare ikke give hende det fordi jeg ikke tør når vi bor ud til stor vej.

    Hun har det således at med vores hankat har hun et rigtig godt forhold med og de leger og vasker hinanden. Til gengæld er det noget mere anstrengt med vores hunkat. De kan godt være i samme rum og stå forholdsvis tæt, men lige så snart Mimse kommer for tæt på knurre vores anden hunkat. Oven i vil Mimse gerne bestemme og kan godt finde på at jage Trille. Det dog ikke lige så tit mere, da det primært var da Trille var på bakken, men det blevet løst efter vi har taget overdelen af bakken af. Dog skal det også siges at andre gange, kan de sagtens stå side om side, og snuser også til hinanden uden knurren. Men venskab, nej det har de ikke. Så på den måde er det måske også bedst med et nyt hjem til Mimse og nu er der altså opstået en mulighed i og med mine svigerforældre har mulighed og lyst til at overtage.

    Men gud hvor er det hårdt at skulle give hende videre, går i disse dage at forbereder mig på det. Heldigvis kan jeg jo stadig se hende, så det trøster jeg mig med.


  • #6   7. okt 2014 Det lyder jo til at gå ok, som det er, men ja, Mimse vil da nok blive glad for at få adgang til Store Verden igen, og Trille vil nok blive glad for at slippe af med hende.
    Håber for hankattens skyld, at han og Trille kan lege og hygge, når/hvis Mimse flytter.

    Jeg prøvede lige at tjekke på KV, om der stod noget om det med at holde katte inde ved flytning til nyt hjem, men det lader det ikke til smiley . Men man må kunne google det frem, og så kunne svigerforældrene jo lige læse det, så de ikke mener, at det bare er dig, der er pylret.


  • #7   12. okt 2014 Jeg ville nok vente en god måneds tid, blot for t være på den helt sikre side smiley

Kommentér på:
Det der med når katten skal lukkes ud i det fri?

Annonce