2.831 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

kat angreb hvalp kat angreb hvalp

Hej.
Jeg har meget brug for andres erfaringer med dette!
Har Idag hentet min hvalp på 8 uger. Han vejer 1900 gram så han er ikke særlig stor..
Min indekat har kun set en hund én gang og var meget nysgerrig med halen oppe helt normalt. men da hunden blev bange måtte vi stoppe de to dengang i at mødes..

Men eftersom at hun dengang virkede som om hun ville tage det rigigt pænt med hund har jeg så valgt at få en hvalp.
Jeg kom hjem med ham for nogle timer siden og det gik rigtig fint med mis og hunden. Jeg havde fundet rejer frem (som hun elsker) og gav hende en masse af dem i takt med at hun nærmede sig hvalpen som sad hos mig..
Jeg tænkte at jeg ville lade hvalpen gå lidt rundt mens hun fik rejer og satte ham så ned et stykke væk fra mig.. det resulterede i at inden jeg overhovedet når at sætte ham fra mig fare hun mod ham med tyk aggressive hale og slår ud efter ham mens at hun væser... jeg nåede heldighvis at få ham op og eftersom at jeg blev ret forskrækket råbte jeg også ret højt..
Nu har jeg lukket mis ind i soveværelset med hendes bakke og mad for hvalpen er rigtig træt og lægger og sover hos mig i sofaen nu..

Er der andre der har prøvet noget lignende og har nogle råd til hvad jeg og kæresten skal Gøre for at de to kan få det godt i samme rum.. ?

Tilføjer et billede af de to sammen inden det gik galt.. hun kunne stå og spise rejer helt op af ham nærmest mens at han var hos mig..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kat angreb hvalp
  • #1   21. okt 2014 Din kat udviser ganske normal adfærd over din hvalp
    Som er trængt ind på hendes territorium.
    Din fejl er at du prøvet at tvinge dem sammen med at du har lokket hende hen mod hvalpen med rejer og så vil sætte hvalpen mens hun spiser rejer.
    Og nu straffer du hende ved at lukke hende fra.
    Hun skulle havde haft lov til at se hvalpen an på hendes tempo .
    Når du lukker hende ud lad hende møde hvalpen i hendes tempo og sørg for at hun har mulighed for at søge væk /i sikker . Når hvalpen bliver for vild eller den bare er for meget. Det helt ok hun væser og evt dasker så længe det ikke flyder totter og blod, sådan er det for det meste med nye killinger lige i starten. Så bedste råd sæt dig på dine hænder smiley

• #2   21. okt 2014 sådan er det når man vælger at sætte dyr sammen, når de ikke i forvejen er vant til dem

dels har du et styks hunkat som i forvejen ejer det hele.

hvis nu du havde købt en killing/kat så ville jeg have sagt at du skulle lade den sidde i buret når i kom hjem, og så kunne den gamle kat få lov til at tæve på kassen i stedet for. når så hun ikke længere så den som værende interessant, ja så lukker man den ud. måske det er løsningen når nu hunden ikke er større - hvis du altså har sådan en stor transportkasse

det er faktisk mere synd for katten at du lukker hende væk. for hun har jo faktisk ikke gjort noget galt. tværdigmod.

du kan ikke undgå at der kommer lidt dask mm.

• #3   21. okt 2014 Du bliver nød til, at lade dem finde ud af det uden du blander dig, for ellers ødelægger du det,,, hvis du ikke har gjort det ved, at råbe.

Giv kat og hund godbidder som præmie for ikke, at løbe hen til hinanden, for de skal lære ikke, at genere hinanden, og hvis de så bliver venner ( det sker) er det fordi de selv vil.

Hvalpen kan blive en ren pest for katten, når den bliver lidt ældre, hvis den ikke lære, at den ikke må løbe efter katten.

• #4   22. okt 2014 Og der er samtidig ikke noget galt i at hvalpen får nogle knubs og lærer at katten KAN være farlig, hvis man tirre den.En kat skal have respekt fra en hund, især hvis hunden ender med at blive større end katten, da hunden i den grad kan gøre mere skade.

husk samtidig at have nogle gode steder, hvor katten kan ligge højt, uden at hunden kan nå den

• Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #5   22. okt 2014 Lad dem være sammen under opsyn.
    - du skal selvfølgelig være der til at gribe ind.

Men det er normalt at katten bliver gal. - det vigtigste er at holde øje med om katten også stopper når hunden trækker sig tilbage.
    Hvis hunden vælger at fortsætte med at være nysgerrig så vil katten starte med at puste sig op og hvæse, og hvis hunden ikke forstår det - så vil den slå ham. - og det må den godt.
    Hunden vil til sidst lære at blive væk, og respektere når den hvæser.

Det er kun rigtig skidt hvis katten uhæmmet bare hopper på hunden. -

Men regn med at det koster lidt knubs at lære at omgås hinanden. - og prøv at lade vær med at blande dig med mindre det bliver til en jagt!

• #6   22. okt 2014 Men hun hoppede jo netop på ham helt uhæmmet.
    Og efter hun er blevet lukket ud går hun og leder efter ham på sådan en angribene måde..
    Han fik en rift i øre og tænker at det ligeså godt kunne have Været hans øje..

• #7   22. okt 2014 Jeg tror jeg vil prøve den med kassen. Tak smiley

• #8   22. okt 2014 Vi har en hvalp på 9 uger. De først 12 timer var hund og kat i separate rum, så de kunne vende sig til lugten af hinanden. Derefter mødtes de, med hunden i snor så hun ikke kunne løbe efter den. De er stadig kun sammen under opsyn. Hunden er meget legesyg og løber mod kattene der puster sig op.. Hvalpen stopper 10 cm foran dem med enden i vejret og logre med halen.. Og får et poteslag af kattene smiley det er nok umuligt at undgå at kattene vil forsvare sig.. Så vi prøver at sige nej til hunden, så hun lære ikke at løbe efter kattene. Her en uge efter går det meget bedre og de har præsteret at stå ved siden af hinanden og spise. Men selfølgelig skal man passe på hunden og kattenes klør. . Men jeg er sikker på de nok skal blive venner.. ROM blev ikke bygget på en dag smiley

• #9   22. okt 2014 Klip kattens klør under sammenføring smiley

Men der er ikke andre måder at sammenføre dyr på, end at lade det ske.

At katten leder efter hunden, behøver ikke at betyde at den er agressiv, men derimod nysgerrig. Hun tænker helt sikkert "hvor er det lille møgdyr der trænger ind på mit område, så jeg kan vise ham hvem der bestemmer".

Men (uden at have erfaring) det skal have tid og hunden skal lære, hvem der bestemmer, når katten var der først.

Det kan se rigtig voldsomt ud (prøv eventuelt at se mit seneste oplæg der indeholder en video to katte, der føres sammen, tror ikke det er så meget anderledes med en hund)

• #10   22. okt 2014 Hvis du ikke har fået det gjort, så er det da en god ide lige at få hendes klør klippet, så er skaden nok knap så stor smiley

Du kan også prøve at sætte dem i hvert sit rum og så sætte en kile i døren(så ingen af dem kan komme igennem) imellem dem, så de(mest katten) kan lugte hinanden og på den måde vænne sig til lugten.

• #11   22. okt 2014 Personligt syntes jeg man skal passe på med at blande mad ind i en sammenføring - du giver hende rejer hvilket hun sikkert syntes er meget lækkert mens du sætter en fremmede ind på hendes territorium (hvalpen) det kan kun ende galt for hun vil da ikke miste sin mad! Og da slet ikke til den fremmede der har bevæget sig ind på hendes domæne...

Mad kan være en god ting når de har set hinanden an i et stykke tid, så kan man begynde at bringe noget spiseligt ind i sammenføringen.

Held og lykke med det hele.

• #12   22. okt 2014 Jeg var lige ved at sige "ja selvfølgelig angriber katten umotiveret". Der er kommet en ind på hendes territorium, og så er hun da ligeglad med om det er en hund, en kat eller for den sags skyld en kanin!

Nu har du forsøgt med det med maden, og det kan jo ikke gøres om smiley Men luk dem sammen og lad dem selv finde ud af det. Du skal ikke gribe ind med mindre det flyver med totter og blod. Det lyder drabeligt og hårdt, men det er den eneste måde, der dur:)

Jeg er lige nu i gang med at føre en 4 årig kat, der aldrig har mødt en hund før, sammen med en 2 årig hund, der aldrig har mødt en kat før. Det går fint. Selvom det foregår på hundens territorium, er det helt klart katten, der bestemmer. Hun har mulighed for at komme op i højderne, når hunden bliver lidt for vild. Så det vil være en god ide, at sørge for. Så kan din kat sidde der, og betragte hunden og se ham an smiley

Her er katten og hunden også ca samme størrelse. Selvom det engang imellem bliver lidt vildt, lader jeg dem selv finde ud af det. Det tager længere tid, hvis jeg blander mig. Selvfølgelig kan uheld ske, men som andre siger er det en god ide, at klippe din kats negle, så de ikke er sylespidse.

• #13   22. okt 2014 Den med kløerne er også god ide! Tak smiley det skal vi have gjort.
    Hun har bare ikke fået dem klippet før så har i nogle råd til hvordan det kan gøres uden at det bliver alt for ubehageligt for Mis? smiley
    Har haft marsvin og kaniner som fik klippet negle så det med længden ved jeg.

• #14   22. okt 2014 Hvis at mis nu går til angreb på ham uden at han har gjort noget. Altså hvis att han bare står helt stiv af skræk og måske piver og at hun går til angreb på bare dét og ikke fordi at han løber efter hende, er den så helt gal?

• Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #15   22. okt 2014 Ja lidt vil jeg sige.

Normalt vil katte kun angribe hvis hunden ikke stopper med at nærme sig hende. - og egentlig bør den ikke "angribe" men nok nærme give et dask for til sidst at smutte hvis hunden slet ikke forstår det.

Hvis katten virkelig angriber - så ville jeg nok dele dem op inet Par dage og evt skifte rum så de kan dufte hinanden.

• #16   22. okt 2014 #13
    Det kommer an på dit kat hvordan du kan få kløerne klippet.
    Tjek Youtube, så kan du finde den måde der passer til jer smiley

Nej, det er ikke galt - så længe der ikke flyder blod og store totter.
    Der vil nok komme flere af den slags "angreb" det er kattens måde at fortælle hunden, at det er den der bestemmer.
    Du kan evt. prøve at aflede katten med en drillepind el.lign. hvis du synes det bliver for slemt, men du skal helst ikke blande dig for meget.

• #17   22. okt 2014 Jeg tror det kommer lidt an på, hvad du mener med ordet angreb.

Hvis hun bare puster sig op, løber efter ham og dasker ud efter ham, vil jeg ikke kalde det et angreb. Men mere at hun viser ham, at her bestemmer hun altså. Hvis hun decideret hopper direkte på ham og bider, river og flår, så vil jeg kalde det angreb. Og det skal hun selvfølgelig ikke have lov til.

• #18   22. okt 2014 Jeg ville gå meget langsomt frem.
    Din hund er i prægningsperioden, hvilket kan betyde, at bliver den skræmt for noget nu, kan den ende med at være det resten af livet.
    Prægningsperioden er inden 12-14 uger.
    Hvis du har mulighed for det, så lad dem være adskilt så de kan se og lugte hinanden. Når de så virker rolige med det kan du åbne når de er under opsyn.

• #19   22. okt 2014 Okay. Tak for de mange svar! smiley
    Kommer med en opdatering til hvordan det går med det.. men tror at det bliver det med at gå langsomt frem og at de ser hinanden på en sikker måde indtil de har vendt sig til hinandens lugt. Også når han er lidt større og kan tage hendes dask uden at blive skræmt på livet kan vi begynde at lade dem møde hinanden smiley han er lidt nervøs lige nu nemlig. Også for at møde andre hunde udenfor og vil nødig have en hund der Gør af alt og alle fordi han ikke er tryg..

Kommentér på:
kat angreb hvalp

Annonce