Farvel Tokyo. Forbandede FIP felin infektiøs peritonitis Farvel Tokyo. Forbandede FIP felin infektiøs peritonitis
Vi måtte idag sige farvel til vores dejlige 5 måneder gammel killing Tokyo. Hun fik konstateret FIP og vi valgte af få hende aflivet, da der var tydelige ændringer i hendes lymfer og i dele af tarmene.
Vi kunne vælge at give hende et kontraststof, da vi først håbede, at hun"bare" havde et fremmedlegeme i mave/tarm. Hendes tilstand efterlod os dog ikke i tvivl, da hun havde 41 i feber, så vi valgte at dyrlægen åbnede hende for at se på sagerne.
Jeg blev så ringet op og fik fortalt hvad de havde fundet og besluttede at det nu var slut.
Sikke en lorte dag
FIP kan desværre hverken forbygges eller behandles. Vi krydser alt hvad vi har for at de sidste 2 killinger fra samme kuld ikke har sygdommen i sig
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.156
Jeg XXXXX for, at der ikke sker noget med de andre.
okt 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 93
maj 2012
Jeg har selv Hellig Birma, og de er særligt udsatte for FIP, det kan følge nogle linier, altså en svaghed som gør de kan udvikle FIP, mange katte har corona virus ( staves?) og nogle få får FIP.
Jeg har en kat som jeg ved har corona virus, og en bimse, men jeg går ikke og tænker FIP, og det hjælper jo heller ikke, for man kan jo ,som du selv siger, intet gøre
maj 2012
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.014
det er ikke smitsomt. Problemet er stress oftes. det var hvad vi fik at vide omkring det. det er noget som de udvilker i forbindelse med at de har været under stress over en længere periode
hos os var det højst sansynligt det at de havde boet på internattet. derfor fik kunderne også en ny kat hvis deres fik FIP
okt 2014
Selvom det "bare" er ganske alm. huskatte, så elsker vi dem og vil dem deres bedste. Det her havde ingen set komme
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.014
det er hellere ikke aveligt. det er tilfældigt hvem det rammer, men i sidste ende så kommer det fra stress. Og de forskellige katte reagere forskelligt på stress, derfor kan man ikke sige at det smitter eller er aveligt.
men noget l.. er det.
på internattet havde vi imellem 2 og 300 katte igennem hvert år. Og hvert år havde vi et par stykker eller måske lidt flere som fik det. Oftes rammer det killinger/ungdyr under 3 år.
har faktisk selv lige nu et lyserødt armbånd på med teksten "HELP FIGHTFIP" købt på en udstilling for år tilbage.
okt 2014
Jeg begynder nu så småt at forstå det hele.....ordet smitsom skal IKKE tages bogstaveligt
okt 2014
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Annemette jeg krydser fingre for at det er den eneste kat i skal miste i lang lang lang tid
Farvel Tokyo. Forbandede FIP felin infektiøs peritonitis