{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

På lørdag udvider vi familien :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle I søde og kompetente kattemennesker!

Pp lørdag sker det; vi udvider familien og Kuro får en bror smiley

Og i den forbindelse skal de jo præsenteres for hinanden. Jeg kan se der er et væld af tråde om emnet herinde, og jeg har da også luret i de fleste af dem ligesom jeg efterhånden har Googlet emnet så meget at selv google synes det er ved at være nok smiley

Vi har lagt en strategi, men I plejer at være så gode til at komme med input og se ting man (jeg) ikke lige ser selv. Så jeg håber I vil træde til igen smiley

Kuro: steriliseret hus-hunmis på knap halvandet. Vi har haft hende lidt mere end et år. Indekat. Har ikke været i nærheden SF andre katte siden internatet.

Laban: kastreret hus-hanmis ( der muligvis indeholder noget.. Ehm.. Shetlandspony? Han er i hvert fald pænt stor). Han er 5 år. Indekat. Vant til anden kat der også er steriliseret hunmis.

Strategi:
Kuro bliver stimuleret ( ekstra) med leg og kæl inden Laban ankommer.
Laban bliver præsenteret for Kuro mens han er i transportkassen. Efter første møde har vi måske (?) en ide om hvor lang tid sammenføringen vil tage.
Transportkasse og Laban sættes i det rum der skal være "hans" til at starte med. Han får vist sin bakke (den han har med fra sit gamle hjem), mad og vand og så får han lov til at snuse og undersøge.
Når han er ude af kassen og har fået snuset og undersøgt lidt, sættes døren på klem så de to katte kan se hinanden og sniffe etc men ikke røre..

Jeg forestiller mig ( men det er muligt jeg er helt på afveje), at når de ligesom kan snuse og se hinanden uden der er hvæs etc at vi så lige så stille lader dem være i samme rum hvor den vi leger med hver vores kat, sådan lidt i nærheden af hinanden.

Det er også planen at indtil de har accepteret hinanden vil vi nusse lidt med dem hver især og så "bytte kat" for at de kan vende sig til hinandens lugt.

Nå ja, og masser af kærlighed, ros, snacks og nus til Kuro så hun ikke føler sig overset. (Hun er jo lidt af en diva til tider så tænker hun godt kunne blive fornærmet hvis hun ikke får opmærksomhed).

Laban har et tæppe med hjemmefra og det overvejer jeg om Kuro skal have at snuse til ligesom Laban kan få en af mandens t-shirts som Kuro sover på, for at vænne sig til hinandens lugt.

Lyder ovenstående helt i hegnet eller har jeg glemt noget eller har i tips eller andet jeg kan bruge?

På forhånd tak - og hav en fabeltastisk dag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  På lørdag udvider vi familien :-)
  • #1   12. nov 2014 Jeg tror du måske skal regne med at der vil være lidt hvæsen og dasken også såfremt det går godt. Jeg håber du er heldig og det går godt, så de falder i hak med hinanden hurtigt. Da jeg satte mine piger sammen gik der lidt tid hvor den gamle surmulede lidt men de var aldrig oppe og slås .De var jo så også ret langt fra hinanden i alder, så den lille blev sat lidt på plads med et lille dask ind imellem.. Jeg tror der gik en måned men det er da en fordel hvis han er vant til en anden kat. Jeg gav den gamle masser af opmærksomhed i begyndelsen og syntes det var er god ide.

  • #2   12. nov 2014 Først tillykke med det nye familiemedlem smiley

    Dernæst så ville jeg ikke gøre det som du beskriver, det mystificere kattene for hinanden, som om de bør være bange for hinanden, det er sådan kattene vil tolke det, de liver jo holdt adskilt så må den anden være farlig...

    Var jeg dig ville jeg tage transportkassen med den nye mis, sætte den midt i stuen og åbne kassen, og så blot lade den nye kat komme ud i det tempo den syntes og så blot observere hvad kattene gør, sætte sig stille ned i sofaen og observere, kun hvis de fløj i flæsket på hinanden ville jeg gribe ind..

    Og ja der vil være hvæs, knurren, brummen og dask i starten og måske flere måneder, det er uundgåeligt særligt når vi snakker sammenføring af 2 voksne katte, men det er normalt og tilladt..


  • #3   12. nov 2014 Nå men det med at nusse ekstra og give ekstra opmærksomhed havde jeg da fanget smiley

    Godt tip Heidi - og det giver rigtig god mening. Jeg vidste bare der var nogen der så det jeg ikke selv så smiley så tak for det!

    Tænker det bliver det vi gør i stedet for jo mere jeg tænker over det, jo mere mening giver det smiley


  • #4   12. nov 2014 Ja nus og kæl er en god måde at fortælle katten at det ikke er farligt og at hun stadig får en masse opmærksomhed..

    Men vær forberedt på at hun bliver tøsesur og ikke gider snakke eller være sammen med dig, det må du så bare lige lade gå over..

    Hvis du syntes at temperamenterne koger over så kan du lige give dem en timeout i hver sit rum, eller evt skille dem ad om natten hvis du er utryg, men så skal du blot vide at det trækker sammenføringen i langdrag, for hver gang de skilles og sættes sammen igen så begynder de forfra med at lære hinanden at kende, dog vil jeg sige at er det for kortere perioder så er det minemalt..


  • #5   12. nov 2014 Vi sammenførte en voksen kat med en killing på 12 uger, for 3 måneder siden. Vi gjorde det at vi lige lod dem snuse til hinanden et øjeblik. Så åbnede vi lågen i transportkassen. Det gik rigtig fint smiley ingen hvæsen eller noget. De var bare nysgerrige. Om aftenen var der lidt hvæsen fra den gamle, men det var så det. Vi har ikke haft dem adskilt. Kun lige den allerførste uge, når vi ikke var hjemme. Så havde killingen stuen for sig selv. Her er det gået over alt forventning smiley

  • #6   12. nov 2014 Dejligt at høre det gik så nemt Trine smiley
    Håber vi kan klare det lige så fint..

    Heidi: endnu engang tak for tip.. Håber vi kan undgå for lang adskillelse - naivt håber man jo på de er hinandens bedste venner i løbet af ingen tid smiley


  • #7   12. nov 2014 Ja det var skønt. Håber også det går lige så nemt for jer smiley du må lige ligge et billede ind af det nye familie medlem smiley

  • #8   12. nov 2014 Det kan du tro jeg nok skal - han skal selvfølgelig også oprettes herinde så der kommer masser af billeder ham..

    Her er et hans nuværende ejer har sendt mig smiley


    profilbillede
  • #9   12. nov 2014 Hvor er han skøn smiley

  • #10   12. nov 2014 Han er da en flot dejlig dreng smiley

  • #11   12. nov 2014 Taaark.. Synes også bare han er så fiiiin smiley

    Skal nok oprette ham når han er ankommet og jeg har fået taget nogle billeder af ham smiley


  • #12   13. nov 2014 Hvor er han sød og køn og sikke nogle fine hvide aftegninger. Jeg glemte lige at sige tillykke med den nye der kommer på lørdag. smiley

  • #13   13. nov 2014 Taaaark Britt smiley

  • #14   15. nov 2014 Så er Laban ankommet, og han har været her i ca 1 1/2 time.

    Der har været en smule knurren fra Kuro og hun har imiteret en flaskerenser et par gange, og kommet med enkelte små hvæs og nu ligger de på gulvet, under en meter fra hinanden, og slapper lidt af.

    Så vi er ved godt mod smiley


  • #15   15. nov 2014 Det lyder som gode tegn, alene det at de blot knurre og ser sure ud er gode tegn smiley

  • #16   15. nov 2014 Ja det synes jeg også..

    Uanset hvad Laban laver og hvor han er, bliver hun ved med at gå efter ham - også selvom hun knurrer når han nærmer sig hende. Jeg ved ikke om det er rigtigt antaget, men det virker som om hun egentligt er lidt nysgerrig..


  • #17   15. nov 2014 Jaa det er nok lige dele nysgerrighed og så holden øje med hvad han laver, han bevæger sig jo rundt på hendes territorium så det skal der jo holdes øje med så han ikke får nogle ideer smiley

    At hun knurre er normalt, hun fortæller ham sådan set blot at nok acceptere jeg du er her, men komme for tæt skal du ikke, så hold afstand smiley

    Men det er rigtig gode tegn at hun følger ham og ikke forsøger at jagte ham, de vil selvfølgeligt være opmærksomme på hinanden i starten, men så længe de lægger sig et sted og slapper af, så skal det nok blive en fin sammenføring smiley


  • #18   15. nov 2014 Armen det er simpelthen guld værd at du skriver Heidi smiley

    Det er virkeligt dejligt at få bekræftet det ikke ser helt skidt ud smiley


  • #19   15. nov 2014 Det skal nok blive rigtig vellykket smiley Den dag vi fik Sally gjorde Tilde det samme. Selvom hun hvæsede lidt der den første aften, så var hun alligevel nysgerrig over hvad det nu var for en sjov størrelse vi havde fået, og gik efter hende osv , så hun kunne følge med i hvad Sally lavede smiley

  • #20   15. nov 2014 Dejligt at høre Trine..

    Jeg har for mange år siden da jeg boede hjemme, sammenførte en killing med en voksen og det tog laaaang tid, men lykkedes til sidst.
    Men med to voksne er jeg totalt på udebane, så det er fedt at få bekræftet det ikke lyder helt i hegnet det der sker her smiley
    Men for silvan hvor er det også svært fordi man bare gerne vil have de er bedste venner med det samme, selvom man godt ved det ikke kan lade sig gøre (jeg ville nok heller ikke ligefrem være bedste venner med det samme, med en min kæreste havde taget med hjem smiley )


  • #21   15. nov 2014 Ja jeg havde også forventet det tog længere tid her. Jeg har heller aldrig prøvet at sammenføre 2 voksne katte, men det lyder til at det kommer til at blive rigtig godt smiley kan godt forstå du bare ønsker de skal blive gode venner med det samme, men de skal jo lige lære hinanden at kende smiley

  • #22   16. nov 2014 Åh det er så hårdt det her!

    Jeg syntes tegnene var gode i går, og i nat da jeg gik ind på sofaen i vores stue, fordi jeg havde det dårligt, var Kuro næsten sig selv. Hun hilste på med er lille miav, hun var i bakken og hun kom og puttede.

    Det var lige indtil han stod op halvanden time senere. Siden synes jeg bare hun har været dobbelt så tvær og det har lydt som om der var optræk til noget - uden de dog sloges.

    Det skær mig virkeligt i mit kattedamehjerte at min dejlige Kuro ikke er som hun plejer, og at den skønne kæmpe Laban-kat bare er så godmodig og blid og jeg tør næsten ikke lukke ham helt ind for tænk hvis jeg bliver så glad for ham, og det så ender med at han må retur til ejer (den aftale har vi nemlig)..

    Arg.. smiley kan den magiske kattesammenføringsfe lige komme forbi med noget tryllestøv!


  • #23   16. nov 2014 Rolig Trine, Rom blev ikke bygget på en dag smiley

    Du ved jo godt dybt inde at det tager tid og de har kun været sammen en dag, så alt hvad du beskriver er helt normalt..

    Tøsen var tøsesur i en uge efter jeg tog Smilla ind, men jo jeg havde det netop som dig, mit hjerte blødte også over at se min kærlige kat så sur og stresset og jeg havde svært ved at lukke Smilla helt ind for hvis nu et ikke gik, men jeg blev ved med at fortælle mig selv at så længe de ikke sloges så skulle det nok blive ok en dag, og det gjore det jo også, de er ikke perlevenner, langt fra, men igen af dem stresser over den anden, så de lever hver deres liv i fordragelighed side om side smiley

    Det er en svær og lang proces men det skal nok lykkedes, lad hende bare være sur, giv hende opmærksomhed som du plejer så hun ikke føler sig overset eller tilsidesat, og så lad dem snerre af hinanden, det at du fortæller at Laban er totalt upåvirket af Kuro, er super godt og tegner godt, for så opildner han ikke situationen, lige nu bruger Kuro bare en masse krudt på konstant at fortælle Laban at hun altså bestemmer og at han altså godt må fortrække, når hun en dag opdager at han blot acceptere så skal hun nok begynde at ignorere ham og lade ham blive..


  • #24   16. nov 2014 Heidi du har fuldstændig ret!

    Jeg er overbevist om at det nok skal gå og Kuro nok skal slappe mere af, men åh hvor er det også bare frustrerende at hun ikke kan se at det er for hendes skyld han er der smiley

    Men hun skal nok blive god igen.. Håber jeg smiley lige nu sover de så langt fra hinanden de kan komme til, men der er ro i det mindste smiley

    Det er virkeligt fedt at få opbakning og bekræftelse i at det man gør er rigtigt, så kæmpe tak!


  • #25   16. nov 2014 Jeg kan komplet følge dig, havde det præcis på samme måde for 2 år siden da Smilla kom til hjemmet, men jeg føler jeg har succes nu hvor de 2 år efter kan sidde i samme vindueskarm og lægge på sofaen samtidig og sove, noget de aldrig har kunnet før, hvis den ene befandt sig i vindueskarmen eller på sofaen, så holdt den anden sig væk, Smilla skal jeg stadig holde lidt øje med fra tid til anden, hun syntes det er sjovt at hoppe op i hovedet på Tøsen når hun sover, så hun får en reaktion, hun gør det ikke for at skade Tøsen, men blot for at Tøsen skal reagere, efterhånden er Tøsen begyndt at reagere mindre, så det er knap så sjovt mere smiley :D smiley

  • #26   16. nov 2014 Hehe.. Jeg glæder mig til vi kommer der til smiley

  • #27   16. nov 2014 Tror bestemt også det bare skal have lidt mere tid. Det var jo lige i går de blev sammenført. Vores har endnu ikke lagt og sovet sammen, men de leger, vasker hinanden mens de ligger. De spiser også sammen. Heidi det der springen i hovedet havde Sally også lidt tendens til smiley men hun er god til at acceptere når Tilde ikke gider alt det vilde . Det er ret sødt at de nu render hinanden i møde, når Tilde kommer ind smiley

  • #28   16. nov 2014 Trine problemet ligger (tror jeg) lidt i at Tøsen jo ikke gider lege og størstedelen af tiden ignorere Smilla, så når Smilla bliver fuld af pep så skal der ske noget og hvis så Tøsen er indenfor rækkevidde så kan man jo lige se om man kan få en reaktion..

    Jeg har oplevet hun et par gange har revet pels af Tøsen, men kun små totter og jeg tror det har været gange hvor hun selv har mistet fodfæstet..

    Det sker sjældnere og sjældnere, men det er ofte hvis de har været alene hele dagen, så jeg er lidt spændt på hvordan det bliver nu jeg begynder at arbejde igen, nu har jeg jo gået hjemme i 5 mdr. hvor der har været meget få tilfælde, så nu må vi se smiley


  • #29   16. nov 2014 Det virker som om at Kuro bevæger sig lidt mere frit rundt i lejligheden og hun har endda dappet lidt til hendes cat dancer så det virker måske som en fremgang smiley

  • #30   16. nov 2014 Så har Laban hoppet op i nøden af Kuro, mens hun lå i sofaen og badede.. Pisse irriterende fordi hun faktisk var begyndt at være lidt mere tryg, at den store kæmpe lige skulle blande sig smiley

  • #31   16. nov 2014 Jeg var ved ret godt mod her i eftermiddag men må sige jeg nu er tilbage ved frustreret..

    Laban har flere gange i aften angrebet Kuro når hun har været ved at vaske sig, spise og gå i bakken. Han styrer direkte imod hende og hopper efter/på hende, så vi har været nødt til at skille dem, fordi han bliver ved med at følge efter hende bagefter.

    Nogen med et godt råd?


  • #32   17. nov 2014 smiley øv nej desværre ikke nogen gode råd..

  • #33   18. nov 2014 Hvis du kan se at det trækker op til at Laban er ved at forstyrrer Kuro, så kan det måske hjælpe at distrahere ham med en drillepind e.lign.

  • #34   18. nov 2014 Så gik den ikke længere.. Den familieforøgelse vi sådan havde glædet os til, har nu ramt en mur - og det er en af de trælse.

    Lille Kuro (altså hun er lille i forhold til Laban) er begyndt at tisse andre steder end i bakken - som den store drønnert holder hende fra. Om det er fordi han chikanerer hende så hun ikke kan holde sig længere eller det er af frustration er ikke til at sige, men vi er nu der hvor vi trækker stikket.

    Sammen med Labans familie (der havde ham før os) er vi enige om at det ikke skal fortsætte. Så i morgen aften bliver verdens næst- dejligste kat (den dejligste er trods alt Kuro) hentet af sine forældre og vi indstiller os på et liv med enekat..

    Det er skide hårdt for han er simpelthen den skønneste basse men det duer bare ikke sådan her.. Hun hverken leger, spinder eller sover i løbet af dagen fordi hun hele tiden er på vagt smiley

    Tak for alle jeres input!


  • #35   18. nov 2014 Øv hvor trist, men nej det dur ikke når han bliver ved med at chikanere hende på bakken, der skal hun altså have lov til at være i fred smiley

  • #36   18. nov 2014 Ja det var ikke lige det vi havde håbet og drømt om.
    Men det er godt de kommer efter ham imorgen.. Han har bare været efter hende her i eftermiddag og aften. Flere gange når hun har puttet, spist eller vasket sig - endda da hun var ved at hvæsse klør så han sit snit til at hoppe efter hende, så det er virkelig eskaleret.

    .. Vi overvejer at anskaffe et akvarie om noget tid, når hun er blevet sig selv igen, så der er lidt underholdning når vi ikke er hjemme smiley


  • #37   18. nov 2014 Rigtig øv at det ikke gik smiley

  • #39   18. nov 2014 Vi har i forvejen tre bakker, og de står forskellige steder, men uanset hvilken bakke hun lægger an til at gå i, så følger han efter og jager hende væk..
    Derudover er han også efter hende når hun spiser, sover, vasker sig og den slags og hun sidder på vores halvmur til køkkenet hele dagen og holder øje med ham..

    Vi ved godt det er sværere at sammenføre to voksne, og vi ville også have givet det mere tid hvis ikke det var fordi hun nu er begyndt at besørge udenfor bakken, og efter at have fået en snak med vores dyrelæge har vi så besluttet at det ikke er værd at få en urenlig kat af.


Kommentér på:
På lørdag udvider vi familien :-)

Annonce