1.832 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Ann
Ann
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 155

Muligvis en byld? Muligvis en byld?

Så er den gal igen med Buller. Er faktisk ved dyrlægen hver uge efterhånden... Derfor forstår jeg heller ikke, hvordan der på en uge kan komme en byld på siden og hvordan den kan sprænge uden jeg har set det?
I går opdagede jeg et sår på siden (bagdelen/hoften) jeg aftalte med kæresten vi skulle holde øje med det. Men nu er han så kommet ind med noget vådt og klistret, hvor såret var i går (og selvfølgelig stadig er)
Kan det passe det er en byld? Hvad skal jeg gøre? Skal jeg ringe til vagtdyrlæge eller kan det vente til i morgen? Jeg har aldrig prøvet det før smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Muligvis en byld?
  • #1   21. jan 2015 Du skal starte med at undersøge det og rense det med klorhexidin, så du kan danne dig et overblik over området og skaderne.
    Derefter må du vurdere om det er åbent - lukket - er der mere betændelse osv.
    Uanset hvad, så ring til dyrlægen senest i morgen. Det skal formentlig renses op og han skal have noget antibiotika.

• #2   21. jan 2015 Har ingen klorhexidin hjemme smiley Det er åbent - jeg kan stadig få betændelse ud - det gør tydeligvis ondt smiley Det er svært at se ordentligt, da han har meeeeget pels....

Spørgsmålet var ikke om jeg skulle kontakte dyrlægen i morgen, men om det skal være i dag ELLER om det kan vente til i morgen kl 08? smiley

• #3   21. jan 2015 Hvis han har tydeligt ondt, så kontakt en vagtdyrlæge og som min. bed om noget smertestillende. Intet dyr skal have tydeligt ondt i 12 timer. Spørg desuden dyrlægen om han anbefaler saltvandsopløsning eller kogt afkølet vand til at rense med nu du ikke har klorhexidin hjemme. Det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. smiley

• Bente N
    Bente N Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #4   21. jan 2015 Hej Ann ja jeg ville tage det helt roligt. Når katte slås så bider de og sådan nogle sylespidse hjørnetænder de går altså lidt ned i huden. Fordi de er så spidse så lukker bidsåret sig, men der er hår og bakterier nede i såret. Dette udvikler sig så til en byld der efter nogle dage brister og der kommer betændelse ud.
    Gør du som før foreslået mht. klorhexidin (eller saltvand i mangel af bedre)
    og så hold øje med katten. At tage temperaturen på et dyr inden man ofre en formue på dyrelæge efter normal åbningstid er også en god ide'
    Håber det bedste for din kat.

• #5   21. jan 2015 Nu har jeg haft snakket med vagtdyrlægen smiley
    Hun sagde også rolig rolig... Og at jeg skulle hjælpe med at tømme bylden og rense med klorhexidin (eller brun sæbe?!) jeg har så åbenbart ingenting hjemme smiley Men jeg fandt til gengæld Onsior i skabet - fra sidste ulykke. Det syntes hun var en god ide at give. Ehh han(vi) skal mange ting i gennem smiley smiley

• #6   21. jan 2015 et godt råd er at lige klippe pelsen omkring såret så han selv kan holde det rent

du skulle prøve at have 16 katte - vi er ret tit hos dyrlægen smiley

• #7   22. jan 2015 Det er vi også - især pga hans allergi smiley
    Det virker altså stadig til han har ondt her til morgen smiley

• #8   22. jan 2015 Har han stadig ikke fået noget smertestillende?

• #9   22. jan 2015 Onsior er smertestillende!?

• #11   23. jan 2015 Godt jeg ikke brugte brun sæbe.
    Men klorhexidin må da også svie lidt? Eller?

• #12   23. jan 2015 Klorhexidin svier ikke spor uanset om det er til mennesker eller dyr - det er det gode ved det smiley

• #13   23. jan 2015 Mon ikke hun har ment sæbe spåner og har sagt forkert . Det brugte man da engang til mennesker.

• #14   23. jan 2015 jeg har hørt at folk har fået det anbefaldet til dem selv af deres læge

men nu har jeg gjort rent i mange år, og brun sæbe er jo noget af det værste man kan bruge. man skal have hansker på for at bruge det - så ligefrem at bruge det til sår, vil da være ren totur - både for menneske og for kat

• #16   23. jan 2015 Ved ikke om hum sagde brun sæbe eller sæbespåner eller.... Men det var noget i den stil. Jeg havde ikke noget hjemme, men dagen efter købte jeg klorhexidin - og det bruger jeg nu

• #18   23. jan 2015 Ja af nummer 2 - den sprang i går. Så har været i daglig kontakt med dyrlægen.
    Er ked af det gør så ondt på ham når jeg renser, men det skal jo gøres. Giver ham fortsat smertestillende, men det virker jo ikke som om det hjælper.

• #20   24. jan 2015 øv øv
    det er aldrig sjovt at skulle være slem ved katten. har lige været igennem 14 dage med pencillin 2 gange om dagen til en kat som aldrig før har fået piller. virkelig sjovt. mine finger ligner noget som er løgn, for han rev s.. helt godt den bette kat

• #21   24. jan 2015 Min han kat har heldigvis kun haft en enkelt byld der sprang dengang jeg havde ham . Da havde jeg aldrig set en sprængt byld før og fik et chok for det var faktisk et meget stort ømt område . Han havde også ret ondt. Tror du ikke han skal have antibiotika. Det mener bestemt jeg min fik selv om den var sprængt men det må din dyrlæge jo råde om. Det er så mange år siden så jeg ved da ikke om man gør det anderledes i dag. Eller det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. Silla havde et bid sår og fik en infektion for ikke så længe siden og fik også meget ondt . Hun fik Loxicom og det var yderst effektivt som smertestillende. Det var sådan at lige fra ikke at kunne støtte på poten begyndte hun at fare rundt når hun var smerte dækket. Jeg ved så heller ikke hvad Onsion er men tænkte bare at det måske kunne være sådan at det mere var til en anden slags smerter. Jeg kender det ikke så måske er det godt nok. Min fik antibiotika hver gang de gange han har haft de sår der giver bylder. Også under behandling og selv om der var sat dræn i. Måske er infektionen ikke helt væk. Jeg håber det går bedre. Det er også hårdt med to sprængte bylder på en gang.

• #22   24. jan 2015 "Min rigtige" dyrlæge var der ikke torsdag og fredag, der snakkede jeg med en anden, men fra samme dyrehospital. Hun lød meget fornuftig og "klog" - Så man tror jo på det, når man ikke ved bedre/har prøvet det før. Men mandag morgen har jeg en tid ved min dyrlæge i anden forbindelse, der ser han naturligvis på det.
    Buller virker ved bedre mod i dag. Jeg googlede billeder i går for at se, om det nu var en byld, det er det. Men det var dumt at google smiley

Kommentér på:
Muligvis en byld?

Annonce