1.140 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Gylper maden op.... Gylper maden op....

Vores lille Manga, en alm huskat på ca. 8 mdr. fra internat gylper al sin mad op når hun har spist.
Hun får Kingsmoor Kiling sammen med de øvrige unge katte og Lux dåsemad med varmt vand/fiskeolie på til aften.
I starten var det kun tørfoderet som kom retur men i dag var det så lidt Lux, som jeg gav hende alene.
Hendes kuldsøster er en dejlig vamset rødstribet kat, som vokser som hun skal men Manga halter nu gevaldigt bagefter. Hun var meget mager da vi hentede dem på Fyn og har da også taget på siden vi fik dem for 5 mdr. siden men nu er det som om hun ikke optager foderet smiley
Tager selvfølgelig til dyrlæge med hende hvis det fortsætter men hvad kan jeg give hende nu??

Købte i øvrigt noget skåne foder(tørt) i dag men det gider hun ikke rigtig.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gylper maden op....
  • Thomine
    Thomine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
    #1   21. feb 2015 Kan det være mængden hun spiser?
    Jeg ville nok få tjekket op med dyrelæge, om det fortsætter eller ej : P
    I det mindste ringe og snakke, og høre ad..

Men Freja kastede også meget op i en periode, hvor dyrelægens bud, (Efter undersøgelse) var at hun simpelthen bare var for grådig, og over åd, så vi måtte portions fodre over et par gange om dagen, så hun ikke forslugte sig..
    Det hjalp ..

• #2   21. feb 2015 Det er bare svært at fjerne hende når hun tydeligvis er sulten. De får kun mad morgen og aften.

• #3   21. feb 2015 hvad med at have tørkost fremme hele døgnet?
    det er nu bedst for katten.

prøv evt nu med lidt kogt kylling eller fisk. zolac er også godt til at lidt ro på maven

prøv evt også kattemalt hvis hun har lidt hår der driller. har selv pt et par stykker som er lidt dumme til at kaste maden op. men da de fælder pt ja så får de kattemalt, og har adgang til græs

• #4   21. feb 2015 Bliver de ikke hurtigt for tykke ved at have adgang til foder hele tiden. Vi har nemlig også 3 gamle katte og de skal vist ikke have fri adgang smiley
    Zolac troede jeg kun var til hunde-maver!!

• #5   21. feb 2015 Mine katte har tørfoder hele tiden og en af dem bilver 6år den 13/03/2015 og den anden bilver 7år den 15/04/2015 og de er ikke tyk men de kommer også ud 8-9mdr om året , og en af den gide ikke rigtigt og være ude

profilbillede
  • #7   21. feb 2015 lige i starten når de får fri adgang vil man opleve at de spiser mere, men når de finder ud af at maden er der hele tiden, får de altså et mere aflappet forhold til det.
    katte småspiser hvis de får lov til det. deres maver er nemlig meget små i forhold til det foder vi forventer at de skal have. derfor er der mange som vil opleve at deres kat kaster mad op. der er nemlig slet ikke plads til det

har du problemer med vægten så bland evt noget light foder sammen med det normale foder. det mætter mere

jeg har altid haft mad stående fremme døgnet rundt. da jeg så 5 gange har købt kat hos internattet hvor jeg arbejdede, ja så var det endelig sjovt at se hvordan de reagerede på at der stod mad fremme. Micky som boede 4 år på internat, råbte på mad hver dag kl 17 fordi der plejede han at få mad. det tog ca 2-3 uger inden det var overstået.
    mine tvillinger kunne ikke forstå at der kun var 3 store skåle. de plejede jo at få hver deres. men efter en uges tid ja så var det overstået

• #8   21. feb 2015 zoolac er faktisk både til hunde, katte, heste mm
    ja selv mennesker kan spise det - kender en læge som altid har det med på ferie, fordi det virker hurtigere end det man normalt køber til mennesker

• Thomine
    Thomine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
    #9   21. feb 2015 Det var det sære ved Freja..
    Hun har altid haft tørkost stående fremme, skålen var aldrig tom..
    Og hun havde håndteret det rigtig fint, lige indtil hun fik en ide om at overæde..
    Efter en pause fra konstant tørfoder, med portioner, 3 gange i døgnet, er hun endelig holdt op.. Og jeg er begyndt at have det stående fremme hele tiden igen..
    Indtil videre håndtere hun det..

• #10   21. feb 2015 Jamen så vil vi da prøve at have foderet fremme hele tiden. Jeg er sikker på at de gamle katte jubler nu smiley men bare det hjælper på Manga, så skidt være med det smiley

• #11   21. feb 2015 når hun lærer at der er mad hele tiden, så skal hun nok holde op med at overspise.

• #12   21. feb 2015 Det håber jeg....man er sgu selv syg når dyrene ikke har det godt smiley

• #13   21. feb 2015 Ja mit gæt er at når hun kun får mad 2 gange om dagen så rå æder hun når hun får mad fordi hun er over sulten og jo ikke ved hvornår der er mad igen, og det kan hendes lille missemave slet ikke klare..

Sæt foder fremme 24/7 og hvis du er lidt nervøs for at de andre katte vil overæde fordi der er mad konstant så køb en foder aktiveringsdims, så kattene skal arbejde for føden, det vil også hjælpe Manga med ikke at overspise..
    Jeg kan anbefale senses foderlabyrint, den har jeg selv og syntes den er ret god:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595

profilbillede
  • #14   21. feb 2015 Jeg vil også sige, tørfoder fremme altid og så kan du give vådt i portioner.
    Men når hun ikke følger med vægt og størrelses mæssigt ville jeg tage hende til dyrlæge, for vi kan gætte os grænse bag ørene uden det hjælper smiley
    Hvis hun var som hun skulle med størrelsen, ville jeg tro hun foråd sig, særligt hvis det bare er ufordøjet mad der kommer op.

• #15   21. feb 2015 Jeg vil næsten påstå, at de får dåsemad i portion...en hel dåse Lux til 7 katte. Ca. 2-3 timer senere får de lige lov til at aften gumle i tørfoderet inden vi går i seng.

Nu her har de alle lige spist tørfoder, undtagen Manga. Hun valgte at gå ud i udestuen og kaste op. Det er kun klar el. lyst galde som kommer op og hvis der er foder i, så kan jeg se at hun har tygget det og ikke sunket det helt. Ingen orm at spore.

• #16   21. feb 2015 det skal siges at hun kan jo også have en mave-tarm virus

• #17   21. feb 2015 Ja eller en genstridig hårbolle smiley jeg ville tage til dyrlæge, og som minimum tale med en dyrlæge, det er jo weekend nu.

• #18   21. feb 2015 Må hun mon få A38....så har hun da lidt i mavsen...dyrlæge mandag.

• #19   21. feb 2015 A38 er normalt ok, men jeg syntes du skal tage en samtale med dyrlægen.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #20   21. feb 2015 Hvis det er en hårbolle, som det godt kan være derfor hun kun kaster lyst galde op, det gør min ene kat også, så begynder jeg at give hende noget kattemalt 2 gange daglig i 3 dage tid. smiley
    Mine katte får jævnligt kattemalt 3 gange om ugen for at forebygge hårboller.

Men hvis det har stået på længe vil jeg kontakte dyrlægen. Det kan jo være mange andre ting.

Du kan købe kattemalt på apoteket, dyrlæger, dyrehandler eller på nettet, Her http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/mave_tarm/kosttilskud/182389

• #22   21. feb 2015 Ja, nu prøver vi med mad ad libitum til kattene.
    Mangas afføring er normal, så noget kommer der jo igennem smiley

Hun kommer også meget udenfor sammen med de andre nyere katte, så hvis hun har behov for græs til maven, så finder hun det der.

Jeg ser weekenden an og kontakter dyrlægen på mandag.

Kommentér på:
Gylper maden op....

Annonce