dusti dusti
jeg har for kort tid siden købt en kat af mia herinde fra .
min søster hentet ham fra mia af og skulle så køre ham over til mig .
da han kom var han fuld af knuder og kunne dårligt gå.jeg har brugt en uge på at få det væk .nedenunder var der sår og han var fuld af svamp.
han nøs en del og har grønt snot ....
han begyndte endnvidere at tisse rødt(blod i urinen)
jeg fik dyrlæge vagten ud som konstaterede der skulle tages blod prøver og at han havde nyrebækken betændelse -lungebetændelse forkølse og svamp.
jeg skulle så til lægen med ham i onsdags der fik jeg af vide han også have kæbe og bihule betændelse .
er så lige ringet op med beskeden om at den ene blodprøve sagde at han har katte influenza.
jeg har fortalt mia alt dette som ikke har haft ham til dyrlæge hun beklagede og ville så ikke have penge for ham og sende mig kontrakten og hans stamtavle den er dog ikke modtaget efter 9 dage .......
jeg står nu med en kat som kæmper for sit liv mod en masse infektioner og som kan have smittet mine andre katte og min søsters katte da hun var så sød at hente ham og have ham overnattende og tage ham over til mig .
jeg er så sur og ked lige nu ......og jeg har bare grædt .jeg er så glad for katten at jeg slet ikke kan bære den skal dø .......
har for kort tid siden mistet min far han blev dræbt af en spritbillist den 17 feb så kan ikke klare mere nu ......
jeg er bare græde færdig
måtte bare sige dette til nogen
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
kæmpetrøstekram herfra,
er sikker på mia nok skal gøre hvad der står i hendes magt for at hjælpe,
mine ord er fattige, men tankerne går til både dig og katten
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 137
kæmpe trøstekrammer her fra.
feb 2006
jul 2005
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 47 Svar: 197
Du ved hvor ked af det jer er, og jeg håber ikke at du på nogen måde er i tvivl om at jeg virkelig fortryder han nogen sinde er kommet herfra, når han ikk var rask...
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 152 Svar: 1.676
feb 2006
det gør at vi har 2 sider af historien og ka så bedre forstå hvad der er sket*SS*
håber virkelig i 2 finder ud af det sammen osv, intet er jo gjort med fuld overlæg
apr 2006
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 49
men at han ricikerer at dø fra mig kan jeg bare slet ikke bære er ved at gå i panik nu
jul 2005
Men havde jeg nogen sinde vidst at Dusti var så syg, var han ALDRIG kommer herfra, og jeg er så ked af det over det, det drømmer man slet ikke om... jeg sidder her og stortuder over at det hele er gået sådan..
apr 2006
han spiser ok og drikker og har faktisk taget 300g på siden jeg fik ham ...så jeg beder til han kan stå imod og at han blir rask ....men alligevel er jeg bange for som dyrlægen sagde er det op til dusti og det han kan kæmpe imod selv .....
jul 2005
Du har selv givet mig en kat som var meget meget syg og som også endte med og dø.... og jeg har skrevet det til dig, hvorefter det eneste svar var at jeg jo havde fået den gratis, så jeg skulle ikke brokke mig... NEJ og jeg brokkede mig heller ikke, jeg betalte bare de dyre dyrlægeregninger, som blev efterladt... Og nu har Linda også fået Dusti gratis af mig, mener du så os at det KUN er Lindas problem, eller hvad?? Jeg har sagt til Linda mange gange at jeg er meget meget ked af det der er sket, og har os indrømmet at den sidste tid er kattene blevet lidt forsømt, men kun med kærlighed, intet andet.. Da vi havde nogle problemer, som der som sagt er endt med at vi ikk er sammen længere..
For ikke at snakke om den behandling jeg har fået af dig vedr. den Grand danois hvalp vi har købt at jer engang.. Den fik parvovirus efter 1 måned hos os, og dyrelægerne sagde at det stammede fra opdrætter... men der satte du dig også på bagbenene og mente det hele var min skyld...
kig lidt på dig selv inden du begynder og snakke om hvordan andres dyr har det, helt ærlig...
/Mia
apr 2006
min søster er underrettet også da hun havde en killing som ikke var vacineret endnu så hendes dyrlæge kommer ud her om en time og tjekker alle hendes katte og hun har 5 katte 2 hunde og en næsebjørn ...
nu spørger jeg måske dumt men kan katteinfluenza smitte hunde og en næsebjørn ???
jul 2005
Linda: det er ikke pga dig jeg ikk gider deltage her, det skal du vide, jeg gider bare ikk høre på Gitte og hendes veninde Karina, med det lort de kommer med..
/Mia
feb 2006
håber bare at dusty bliver rask
apr 2006
kan den smitte hunde og en næsebjørn??? feks .
tænkte jeg kunne srørge jer glemte at spørge dyrlægen .men ellers gør jeg det på mandag ..min søster får jo også dyrlæge ud nu han siger det vel til hende .men det er jo bare relevante ting .
vil dog sige jeg har talt med mia igennem hele forløbet og hun har virket oprigtig ked af det hele og har stået i dum situation og ville derfor sende mig hans papir og kontrakt kvit og frit .......jeg er ikke ude på at slå hende for penge vedr dyrlæge regninger .
hun har sagt hun har begået fejl ......nu er det dusti det drejer sig om
så lad os være søde ved hianden og hjælp hvis i kan med gode råd og såden .det ville jeg blive glad for ....
jeg ved intet om dette andet end alt det møg jeg skal give ham af antibiotika
apr 2006
ja men jeg tænkte bare at man jo vavinerer en næsebjørn som en kat? mod de samme ting som en kat blir ...
ej er så forvirret nu .....kan dårligt tænke ss
apr 2006
jeg er rædselsslagen for mine andre har fået det samme...har dog holdt ham lidt for sig selv efter det første dyrlæge besøg så håber ikke det er sket ss
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 160
Med hensyn til Katteinfluenza er jeg ikke klar over om det kan smitte til andre dyrearter, men måske lave en liste med spørgsmål når du skal til dyrlægen imorgen. I situationer som disse er det kun naturligt at man bliver stresset og glemmer halvdelen af hvad man egentlig ville spørge om fordi så mange følelser er involverede når vores missebørn er syge.
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 160
Katteinfluenza
Af dyrlæge Gudrun Frantsen
Hvad er katteinfluenza?
Katteinfluenza skyldes i langt de fleste tilfælde en herpesvirus (i 40-45% af tilfældene) eller en calicivirus (i 40-45% af tilfældene). Symptomerne minder meget om hinanden i de to smittetilfælde, fordi der som regel er feber, øjenbetændelse, næseflåd, nysen og evt. lungebetændelse. Alle katte er modtagelige for sygdommen, men katte i alderen 3-6 måneder bliver hårdest ramt.
Hvad er symptomerne på katteinfluenza?
Katten vil have høj feber, og den vil have udflåd fra øjne og næse. I begyndelsen vil udflåddet være klart, senere vil det være tykt og gult og medføre sammenklistrede øjne og tillukning af næseborene. Katten vil have svært ved at trække vejret, og på det tidspunkt har den også nedsat eller slet ingen appetit, samtidig med at den er nedstemt.
Hvis der er tale om en infektion med herpesvirus, kan der være sår på hornhinden.
Hvis der er tale om en infektion med calicivirus, kan der være betændelse i mundhulen og sår på tungen og i mundslimhinden. Calicivirus vil også kunne give anledning til lungebetændelse. 80% af alle influenzaramte katte vil blive længerevarende bærere af virussen.
Ved infektion med herpesvirus vil udskillelsen af virussen foregå i perioder. Hvis katten bliver stresses, vil virusen blive aktiveret, og katten vil udvikle symptomer på influenza.
I tilfælde af infektion med calicivirus vil udskillelsen af virussen være konstant fra mundhulen. Det betyder, at der er en stor risiko for, at nyfødte killinger eller nytilkomne katte bliver smittede.
Der vil ikke altid være symptomer hos en kat, der udskiller calicivirus, men hvis der er, vil det være en kronisk betændelsestilstand i tandkødet og omkring tænderne, tab af tænder og evt. let næseflåd.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen katteinfluenza?
Dyrlægen vil kunne stille diagnosen ud fra symptomerne, og i praksis vil det ikke være nødvendigt at skelne mellem de to virusinfektioner. Hvis der er tale om større kattehold, hvor kattene har problemer med infektioner i de øvre luftveje, kan det imidlertid være vigtigt at bestemme den pågældende virus, f.eks. ved at tage en svaberprøve fra mundhulen. Herpesvirusen bliver ikke udskilt hele tiden, og derfor kan den være lidt vanskeligere at påvise end calicivirusen..
Hvordan behandles katteinfluenza?
Der findes ingen egentlig behandling mod katteinfluenza. I den akutte fase af sygdomsforløbet er det vigtigste at sikre, at katten får tilstrækkeligt med næring og væske samt masser af vitaminer. Katten behandles med et bredspektret antibiotika mod ledsagende bakterieinfektioner. Det er vigtigt at holde kattens næsebor fri for betændelse, for hvis katten mister sin lugtesans, mister den også appetitten.
Hvordan er fremtiden for din kat, hvis den har katteinfluenza?
I de fleste tilfælde kan katteinfluenza blive helbredt, men hos helt unge killinger og ældre katte kan der være stor risiko for at dø af sygdommen.
Hvorfor får katte katteinfluenza?
Katteinfluenza er en meget smitsom virussygdom. Smitte sker ved direkte kontakt mellem kattene, men virusen kan også spredes gennem luften.
Man kan forebygge sygdommen ved at vaccinere killinger, når de er 12 uger gamle, og igen når de er 16 uger. Derefter skal katten vaccineres en gang om året.
Hvad er risikoen for, at din kat får katteinfluenza?
Hvis din kat er mellem 3 og 6 måneder, har kontakt med andre katte og ikke er vaccineret, vil risikoen for, at den bliver smittet med katteinfluenza, være relativt høj.
Læs mere: Panleukæmi, Herpesinfektion
Jeg kunne ikke lige finde noget om det kan smitte andre dyr men jeg krydser fingre, tær og alt andet for at det går godt..held og lykke ven.
apr 2006
ja dusti har jo også mistet et par tænder og har lungebetændelse så....
min søster ene kat hendes killing har fået konstateret katte influenza men i et meget lille stadige og er under behandling nu .hendes dyrlæge sagde det ikke kan smitte hunde eller hendes næsebjørn.
men ville vide hvor dusti kom fra det ved han så nu da man har pligt til at behandle sine dyr for dette .
alle kattene skal derfor i behandling oppe hos mia ..og hendes udekatte-staldkatte.
og dyrlægen har meddelt rici for katteinfluenza i området til de andre dyrlæger.
apr 2006
har også underettet anja som købte macbeth og den hvide hankat .så hun kan få dem tjekket .
ja min søster er tosset.......hun er vildt hys med sine dyr vaci osv så at hendes ene mis har fået det er hun helt nede over ....men jeg vidste det jo ikke og er selv ked .men ja hendes blir hundred procent rask da det er opdaget så tidligt ....men om dusti blir det vil tiden vise .....jeg håbe det dog.
gitte jeg har skrevet til dig privat ss
apr 2006
så lidt bedring er der ss.
det var kun min søster ene killing der havde fået en let influenza i forhold til hvad dusti har .så den er også på antibiotika men den kommer sig helt det er opdaget så tidligt sagde dyrlægen så det skal hun ikke være bange for han havde kun lidt hoste nemlig.
apr 2006
han sagde det med blod i urinen er fordi han har en nyrebækkenbetændelse ...
altså dyrlægen siger det kommer an på dusti ..hans influenza er jo ikke opdaget tidligt som på min søsters killing .....han har mange ting feks det med nyrebækken betændelse -lungebetændelse svamp og kæbeog bihle betændelse han havde øremider osv osv .....så han har fået mange ting da hans imun er væk .
alt dt skal hans krop bekæmpe sammen med influenzaen .
så han kunne kun sige vi må se tiden an men han mente det var godt tegn han spiste og drak vand .han har også taget lidt på siden han er kommet.
skal til dyrlægen imorgen og høre hvad han siger efter at have kikket på ham . og de andre missere jeg har .
ingen af mine andre katte viser tegn på smitte men de skal tjekkes alligevel
apr 2006
dusti