{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.850 visninger | Oprettet:

Hjælp!!! Uren kat. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Håber at kunne få nogle gode råd uden at jeg skal mundhugges af folk. smiley

Jeg har to birmaer som er en hun og en han. De er blevet "kappet" begge to.
Hankatten er begyndt de sidste to måneder at lave afføring indefor smiley hver dag! Jeg syntes ikke at den føler sig tryg ved os. Min mor har prøvet at have den et par gange og der er den helt anderledes. Dog skider den stadig ved hende. Jeg har prøvet alt og været ved dyrlægen. Han mener det er adfærd den er galt med. Mit problem er så: kan jeg sælge en kat videre til at ny familie alene eller sammen med den jeg har nu? Selvfølgelig skal de kende til problemet. Mit tanke går bare på. Hvis den ikke stopper at de nye ejere så afliver den og så er min hunkat alene. Så kunne den lige så godt være alene ved mig?? Jeg elsker dem over alt på jorden og kan ikke finde ud af hva jeg skal gøre. Ville aller helst beholde dem. Men hankatten skal også være glad. Og det tror jeg desværre ikke at den er ved os smiley jeg kan ikke sove om natten fordi min hjerne kører på højtryk. Jeg er ked af det så har ikke brug for at blive svinet til men brug for hjælp, hva i ville gøre?
Jeg har prøvet flere kattebakker
Renset hver dag
Dyrlæge
Katten skider ikke det samme sted.
De er ikke uvenner da de sover og leger sammen.
Nyt grus
Den laver også pølser i Bakken nogen gange. Men ikke hele tiden.
Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp!!! Uren kat.
  • #1   27. apr 2015 De er snart et år. Hannen tænker jeg sagtens kunne undvære hunnen men er mere nervøs for hende jeg har hjemme nu. Om hun vil savne ham.

  • #2   27. apr 2015 Prøv at give ham zyklene eller anxi calm.

  • #3   27. apr 2015 Super:) hva hjælper det for?:)

  • #4   27. apr 2015 Zylkene, Anxicalm (og colostrum) skulle virke mod stress.
    Man kan også få Calm-foder.

    Det var da et træls problem smiley Jeg har desværre ingen ide om, hvad det kan skyldes - ret sjældent man hører om at kastrater skider udenfor bakken.
    Tænk grundigt efter, om der skete et eller andet, da han startede med at skide udenfor. Der må jo være en grund til at en kat pludselig starter på det.
    Hvor gammel er han? Er hans afføring normal?

    Du har nok prøvet en anden type bakke? Hvis ej, så prøv en bakke uden top (hvis de nuværende er med top). Og hav ikke madskål i samme rum.
    Har du prøvet at have 3 bakker?

    Når nu du har prøvet alt muligt uden effekt, synes jeg at det er værd at forsøge at få en dygtig katteadfærdsbehandler på hjemmebesøg.

    Du skriver at du ikke synes han virker glad hos jer. Hvordan viser det sig?
    Og på hvilken måde er han anderledes når han er hos din mor? Har han været der alene uden hunkatten?


  • #7   27. apr 2015 Jeg havde overset alder. Hvis du har haft ham siden 12 ugers alderen, så har han jo været renlig hos dig et halvt års tid.... derfor jeg tænker på, hvad der kan have udløst urenligheden for de to måneder siden.

  • #8   27. apr 2015 Mange tak for svar smiley jeg vil prøve og købe det mad også. Her hjemme virker den sky når man vil ae den og nervøs. Den spinder aldrig og sover meget. Når den er ved min mor og dyrlægen bemærkede jeg at den er nysgerrig vil snakkes med, kæle hele tiden. Spinder meget når man rør den. Nogle ting den slet ikke gør her. Jeg mindes også at den var de ting da jeg fik den. Og så er det bare gået ned af bakke. Jeg har to ting jeg tænker det kan være. 1 jeg har en datter på snart tre år som er meget larmende, skrigende hun er i trods alderen nu hvor der bliver prøvet grænser af. Hun er nu som børn er. Ikke så gode til stille bevægelser og kan godt finde på at løbe efter dem fordi hun vil lege med dem. Idet jeg faktisk syntes at hun er blevet god til at takle dem er Hansen begyndt at skide. Det rør ikke den anden kat overhovedet. Men de er selvfølgelig ikke ens af sind. Vi sætter os tit ned og aer dem stille og roligt. Og øver os i at gøre det stille.
    2. de kommer med mig i haven og en dag var naboens kat efter dem hvor jeg måske tænker at det er startet derefter at den er blevet sky og bange :/. Som sagt kan jeg ikke fjerne min datter men hun er blevet meget bedre til at være stille når hun er hjemme og ikke så hurtige bevægelser smiley intet er blevet lavet om siden jeg fik dem:)


  • #9   27. apr 2015 Pøllerne ser sådan ud. Altså nogle gange laver den i kassen og andre gange ved siden af eller andre steder. Det er det jeg syntes er så mærkeligt. Kunne forstå hvis den slet ikke ville lave i kassen.

    profilbillede
  • #10   27. apr 2015 Pøllerne ligner nogle små, tørre knolde (kan ikke rigtigt se det på min skærm lige nu) Kan det være han ikke bliver helt færdig i bakken, og så "taber" de små knolde på gulvet? De ligger så spredt, at det ikke ser ud til at han bare har sat sig for at skide.

    Prøv at tage lågen af grusbakken (eller fjern hele toppen).

    Ja, kan godt være at han ikke egner sig til et hjem med børn eller anden støj og uro, for det er da ret markant, at han slet ikke spinder eller vil aes hos jer, når han er så anderledes hos din mor.
    Måske - altså hvis der kommer styr på pølleproblmet - kan et nyt, mere roligt hjem, måske være godt for ham.
    Har han nogle høje steder (fx højt kradsemiljø) hvor han kan søge i fred for datteren?

    Hvis pølleproblem startede lige efter episoden med katten udenfor, så kan det vel have startet det. Synes bare det er en kraftig reaktion på en enkelt episode udenfor hjemmet.

    Men prøv noget Calmfoder eller kosttilskud, og se om det hjælper på hans sarte nerver...
    Og måske noget mere vådfoder, hvis han har tendens til hård afføring.


  • #11   27. apr 2015 Er du sikker på, at de ikke bare hænger fast i hans pels og falder af, når han er på vej ud af kassen?

  • #12   27. apr 2015 Jeg tror ikke at han egner sig til børn. Det er min tanke. Problemet er bare at jeg ikke kan finde et nyt hjem til ham så længe han skider udenfor. Og det vil jo ikke stoppe her så længe min datter er her smiley så hvordan kan jeg få noget godt ud af det??:( døren står åben så den kan bare løbe ud men ingen af dem vil rigtigt ud andet end 10-15 min af gangen. Jeg tog den faktisk i at skide igår i et hop. Det lyder mærkeligt men i det den springer ryger der en lille pølse ud hvor jeg tænker at den må have sat fast i pelsen. Men da den så lander på gulvet ryger der 4 5 pølser ud af den ? Min mor har også taget den i at sætte sig ved siden af Bakken og så skide. Men hvis den så ikke kan med børn skal jeg så skille dem af? Tænk hvis den ikke stopper i det nye hjem og de så afliver den ? Så kunne jeg lige så godt have beholdt hunnen. Det er det jeg syntes er skide svært. Selvfølgelig også problemet. Jeg elsker dem over alt på jorden så er vildt ked af det over det smiley den flygter ikke rigtigt fra min datter så hvis den var så bange for hende ville den vel løbe sin vej når hun kom. Hun kan også sagtens gå rundt med den. Den anden har lært at sige fra så den røre hun ikke.

  • #13   27. apr 2015 Jeg tænker lidt du skriver du har prøvet flere kattebakken, har du på nuværende tidspunkt mindst 2 kattebakken???
    Er det begge lukkede kattebakken?? Hvis det er så prøv at den ene er åben..
    Står kattebakkerne et roligt sted hvor kattene kan være i fred og ro for datteren, og lader hun dem være i fred når de er på bakke???
    Jeg kan se det er krystalgrus du har i kattebakken, har duprøvet med almindeligt klumpende grus i den ene bakke?? Jeg bruger selv både krystalgrus og klumpende grus og oplever at begge mine katte vælger at tisse i krystal men næsten altid vælger at pølle i klumpende grus.

    Du skal finde og løse problemet før du overvejer om han skal bo hos dig eller ej..
    Men calm foder er i hvert fald en god start for han lyder til at stresse og det er jo synd..


  • #14   27. apr 2015 Jeg har to kattebakke nu efter dyrlæge besøg. Men de bruger ikke den nye. Jeg har prøvet at skifte grus. Nu er jeg tilbage til det de brugte i starten hvor den ikke sked inde. Ja katte bakke og katte træ står i bryggerset som vi ikke rigtigt er ude i. Og det er ikke fordi den søger derud når der er for meget larm. Kattene siger hende ikke rigtigt noget andet end når de lige løber forbi hende. Nogle gange prøver de dog at få kontakt med hende. Jeg vil straks prøve at købe det mad:)

  • #15   27. apr 2015 Dog har jeg bemærket at den spiser kattegrus og slikker på fliser udenfor??

  • #16   27. apr 2015 Min mor har observeret at den nogle gange spiser afføringen. Så hun tænker at den ikke vil skide i Bakken for så bliver de fyldt med sten og den så ikke kan spise det??

  • #18   27. apr 2015 De får lidt vådfoder inden jeg går i seng. Jeg må prøve at tage den til en anden dyrlæge. Han tjekkede den ikke ham jeg var ved sidst. Men kom alligevel af med 700 kr for en snak jeg godt vidste????

  • #19   27. apr 2015 syntes også at det ligner at han har tendens til hård mave.
    er han god til at drikke? får han vådfoder?
    det kan godt lyde til at noget af det hænger sammen med at han har hård mave. det gør ondt når han skal af med det, og så springer han ud af bakken, og så rydder det på gulvet i stedet for.



  • #20   27. apr 2015 der var lige et svar samtidigt med mit smiley

    lidt vådfoder er sikkert for lidt til ham. jeg har katte som får vådfoder 3 gange om dagen.


  • #21   27. apr 2015 Jeg vil prøve at give ham lidt mere:) han er lige på ferie en lille uges tid ved min mor for at se hvordan han er deroppe.

  • #22   27. apr 2015 Jeg vil sige, at katte normalt ikke har godt af, at komme på ferie og slet ikke hvis 2 katte som normalt er sammen bliver skildr ad.
    Har du talt med opdrætteren? Hun kan måske give råd, eller hvis din dreng skal have nyt hjem, kan den måske lande hos opdrætteren en tid, og se om hun kan få styr på hans urenlighed, det er selvfølgelig ikke det første du gør, altså sender den retur, men kontakt opdrætteren.
    De fleste bimser vil gerne have en med kat, men kommer du der til, at hankatten skal skifte hjem, ser jeg ingen grund til, at hunkatten skal følge med, hun trives jo, og skulle du finde ud af, at hun mangler selskab, må du tage det i en anden omgang.
    Jeg ville helt klart også prøve, at kontakte en katte ekspert, måske ser hun noget som du ikke set.
    De klatter du viser ser lidt tørre og spredte ud, mine katte er også langhårede og kan godt have gaver i bukserne som bliver tabt, eller kørt af hvis den ikke vil af smiley
    Hvis i ikke ser han direkte i situationen, kan de bære tabt, og der skal gøres grundigt rent, så han ikke tror det er ok, flere bakker og andet grus ville jeg også sige.
    Er jeres bolig stor? For så kan det være nødvendigt med bakker andre steder end i bryggerset, jeg håber også de har kradsetræ eller andet de kan komme op på i andre rum, for det er ikke nok, at have kradsetræ i et rum, slet ikke med barn i huset.


  • #23   27. apr 2015 # 12) **Jeg tog den faktisk i at skide igår i et hop. Det lyder mærkeligt men i det den springer ryger der en lille pølse ud hvor jeg tænker at den må have sat fast i pelsen. Men da den så lander på gulvet ryger der 4 5 pølser ud af den**

    Jeg synes faktisk ikke, det lyder til at han er urenlig. Altså han sætter sig ikke for at skide de forkerte steder, men det går "bare" galt, når han skal ud af bakken. Det kunne tyde på, at han har for travlt med at komme ud af den - enten pga. for træg afføring, eller måske pga lågen.
    Jeg synes du skulle fjerne den låge straks. Så kan du da hurtigt finde ud af om det er den, der generer ham.

    Og som nævnt giv mere vådfoder - evt. også lidt kattemalt eller lakseolie et par gange om ugen (især i fældningstid).

    Det der med at slikke på fliser og spise kattegrus - har du nævnt det for dyrlægen? Det kan skyldes en sygdom hæmabartonella.. øh vistnok ... (prøver lige at finde et link).
    Kat, der spiser sin afføring, har jeg godt nok aldrig hørt om før. smiley

    Jeg lurer på om hans utryghed måske egentlig er udtryk for (fysisk) utilpashed... (Men hvis han er glad og veltilpas, mens han er hos din mor, så kan det jo ikke være det).


  • #24   27. apr 2015 Hov, jeg havde overset, at din mor havde set ham sætte sig udenfor bakken.
    Er der også låge i den bakke der står hos hende? Og har han "kun" én bakke der?

    Mht. spise kattegrus: Prøv evt. at kigge i de tråde, der kommer frem i denne søgning.
    http://www.kattegalleri.dk/forum/sogeresultat?search=spiser%20kattegrus

    Nævn det i hvert fald for den nye dyrlæge.


  • #25   27. apr 2015 Jette : jeg snakkede med opdrætteren inden og han sagde til mig at det lød som en god ide at den kom op til min mor lidt for at se om den var lige så sky oppe ved hende. Og dyrlægen sagde god for det. Derfor gjorde jeg det. Opdrætteren sagde også at han gerne ville prøve at tage den til sig. Men han har omkring 10 katte i forvejen så han vidste ikke om det var en god ide i længden da det er svært at komme ind i en flok igen. Han havde dog et værelse den kunne være i. Det syntes jeg dog er synd at den skal gå der alene??:(

  • #26   27. apr 2015 Ok, det er også lidt andet end ferie så smiley jeg håber det giver en løsning, eller bare i finder ud af om i kan gøre noget anderledes og så får du jo se om hunkatten klare sig som enekat.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #27   27. apr 2015 Jeg synes du skulle prøve at give din kat noget kattemalt, 2-3 gange dagligt i en uges tid, det kan købes på apoteket, dyrehandler eller dyrlægen, da afføringen er meget hård, så det er nok en hårbolle som sidder i tarmene.
    Jeg giver selv mine katte kattemalt ca. 2 gange om ugen, som forebyggende, så hårbollerne kommer enten den ene vej ud eller den anden og ikke sidder fast i tarmene. smiley

    Her kan du også købe kattemalt 3 tuber for kun 75 kr

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/mave_tarm/kosttilskud/182389

    En helt åbent bakke med noget andet grus der klumper rigtig godt. Her er et godt klumpene kattegrus. smiley

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegrus/extreme_classic/219416

    det er meget billigere på feks zooplus. DE ...BE eller CO.UK



  • #28   28. apr 2015 jeg tror på at noget mere væske i katten nok skal gøre at han bruger bakke fremfor gulvet

    overvej om jeres bakker står det rigtige sted. de vil helst have ro når de skal bruge dem. nu har jeg været på kv i flere år, og vi anbefalde altid at man fandt et godt stille hjørne hvor katten kan sidde uforstyret. lad være med at bruge badeværelser da man så skal sørger for at døren står åben hele tiden - ikke sjovt når man skal i bad...

    jeg tror altså at noget af det du syntes at han ikke trives nok kommer sig af hvis han har hård mave.
    men du kan evt også sætte en feliway op, som kan gøre at han ikke virker stresset.


  • #29   28. apr 2015 Som andre skriver, så ser det lidt knoldet ud.
    Hvordan ser vand situationen ud - hvor har du vandet stående, har du det flere steder, hvis du har skåle, så var det måske en ide med en fontaine ?


  • #30   28. apr 2015 en ting er lort - men det er meget værre den spiser grus og slikker beton.

    Kig katten i munden og øjeslimhinderne - de skal være samme farve som dine.

    Den adfærd kan skyldes anæmi - det kan der være flere årsager til. En blodprøve kan sikkert give svaret


  • #31   28. apr 2015 Jeg har fået ham hjem igen. Den anden kat var begyndt at savne ham. Og min mor har også en chihuahua som den væste af smiley så den fik ikke ro deroppe. Jeg må prøve at flytte lidt rund på det hele og ser om det giver pote. Jeg har sådan en feliway op som kører døgnet rundt. Jeg har i hans mad blandet noget andet mad i som gør at håret kommer med ud i afføringen så den ikke kaster det op? Dog syntes jeg jo at det er mærkeligt at han nogle gange vil bruge den til afføring og andre gange ikke???

  • #34   28. apr 2015 Berit : jeg var ved dyrlægen i onsdags hvor han kiggede den i munden. Burde han ikke kunne have set det? Syntes jeg at jeg har læst.

  • #35   28. apr 2015 Berit - Jep, det er netop fra Lis' tidligere indlæg, jeg har læst om sammenhængen mellem kattegrus-spisning og sygdom.

  • #36   28. apr 2015 Dyrlægen sagde til mig at jeg ikke skulle være bekymret da det bare kom ud med pølserne?:/

  • #37   28. apr 2015 Måske er din dyrlæge ikke opmærksom på, at selve det, at katten spiser grus kan være tegn på sygdom.

    Fra en af de tråde jeg linker til ovenfor:
    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/72057-slikker_paa_alt_muligt


  • #38   28. apr 2015 Den virker frisk og løber og leger ??:) men ja selvfølgelig kan den også være syg. Den spiser nemlig kattegrusset og slikker på fliser og vinduer udenfor.

  • #39   29. apr 2015 http://www.sygdoms.com/15/2011/10/effekten-af-silica-gel-nar-fordojet.html

    prøv evt at google kat spiser grus


    jeg har selv haft en kat med hård mave, og hun brugte også gerne gulvet når hun havde det. Men det forsvandt efter hun begyndte at få mere vådfoder.
    katte er nemlig meget dårlige til at drikke i forvejen- nogle værre end andre. derfor er vådfoder super. jeg køber det meste af mit foder som sovs. og har katten så lidt hård mavse ja så kommer der lige lidt mere vand i.

    en god ting er dog at du selv ikke stresser rundt og bekrymmer dig for meget. ja det er synd hvis han ikke lige er helt på toppen. men mange gange påvirker man selv sin kat for meget.
    brug de råd du har fået, tag det stille og roligt.

    jeg har selv en kat som slikker på alt, og har altid gjort det, og hun er 11 år i år. især hegnet på løbegården bliver vasket.
    jeg tillægger det dårlig vane og at hun bare kan lide smagen. Hun er tjekket flere gange af andre årsager.


  • #42   29. apr 2015 # 40 - 41 ? :-S
    I må vel kende hinanden privat? ....(Ikke at det rager mig, undrer mig bare over indforstået privat besked i tråden).

    PS: Der er forresten Privat beskedsystem her på KG.


  • #43   29. apr 2015 Jeg kender ikke Hanne. Men hun er da venlig at tilbyde hendes hjælp til mig. Jeg er ny her. Men tak for tippet tinka:)

  • #44   29. apr 2015 Anja: din besked var dejlig at læse. Det gjorde mig lidt mere tryk smiley det stresser mig at man ikke ved hva der er galt og det kan han nok mærke som du skriver:) dog har jeg været i haven med ham idag hvor han lavede pølser på græsset. Så jeg tænker nu at han vil lave pølser udenfor og at jeg bare har overset det? For så er det jo klart at han laver pølser indenfor hvis han ikke bliver lukket ud:s

  • #45   29. apr 2015 Aha. Kan være det bare er mig, men synes det virker underligt, at der pludselig kommer en bruger på banen, der ikke nævner andet end sit telefonnummer, uden at fortælle hvad eller hvorfor eller noget, :-S


  • #46   29. apr 2015 Det havde jeg ikke lige tænkt over ? Men ja det kan du jo egentlig have ret i.

  • Hanne D
    Hanne D Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #47   29. apr 2015 Tja, det var kun for at undgå at skrive en hel roman og i min verden er det nemmere at samtale. Kender en hel del til katte og er absolut ikke en farlig person...

  • #48   29. apr 2015 jeg kender godt fra mig selv - især når tingene ikke går som det lige plejer
    men nu er jeg så heldig at have været på kv i mange år og har haft mange katte igennem fingerne nok mange flere end folk normalt vil få smiley -, så man lærer en del. har da også fået penge for at rådgive folk smiley
    nogle gange er tingene slet ikke så firkantet. heldigvis.

    fordelen ved KG er at vi er mange som har kendskab til katte. Så kan man tage det man kan bruge eller lade være. det er jo op til en.



  • #49   30. apr 2015 Hej søde.

    Min kat har nogen gange hård afføring, så giver jeg ham parfinolie 2 gange om dagen i 3 dag, og han får en halv pose våd mad hver aften hvor i jeg putter 2 spiseske fuld vand i for at han får vædske nok, ved ikke om det kan hjælpe din lille mis med hans afføring.


  • Julia C
    Julia C Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #50   2. maj 2015 Hi . Jeg har Hellige Birma ,han kat kastreret . men han starter lave urenheder 1,5 år siden, fordi hans bakke var for lille for ham og jeg har skiftet til en anden grus- den krystaller en. det hardivet stress til katten . siden han lave hans beskidte ting på sengen eller på sofa en enkelte gange , jeg provede at lære ham hvordan han skal tisse eller ***.Jeg gå tilbage til den gammel grus- extrimme classic. crystaller grus han ikke lige - løbe væk og miave omkring. Jeg har købt bakke uden top - det hjelpe maget .

    profilbillede
  • #52   3. maj 2015 Mange tak for alle jeres svar:) jeg tror at jeg har løst gåden. Han vil simpelthen bare lave sin afføring udenfor?? tisse indefor og afføring udenfor. Jeg syntes også at min sover meget i forhold til min hunkat. Men når jeg så tager ham udenfor liver han op og vil lege med hunkatten. Simone j det er jeg ked af at høre smiley det er frygteligt at skulle aflive sine dyr smiley jeg håber ikke min er syg.

  • #54   4. maj 2015 Spiser kattegrus og sin afføring, og sover væsentligt mere end den anden kat. Jeg ville nok være en smule bekymret. Især det første med kattegrus og afføring, det er absolut ikke normalt for katte.

Kommentér på:
Hjælp!!! Uren kat.

Annonce