{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

HD operationer - Nogen der har erfaringer med sådan nogle? {{forumTopicSubject}}

Vi står desværre i den trælse situation at vores Maine coon pludselig ud af ingenting, ikke kan gå. Han har mange smerter og løfter sit højre ben helt ind til kroppen når han prøver på at humpe rundt. Vi kørte ham selvfølgelig straks til vagtdyrelæge der gav ham en smertestillende injektion samt en dosis med hjem.

Han blev undersøgt fysisk af lægen der mener at der er noget galt med hofterne. Vi har i en kort periode forinden talt lidt om at han nogle gange virkede lidt stivbenet, men har ellers slet intet bemærket.

Det er dog helt klart at der er et eller andet helt galt og siden han er Maine Coon er det nærliggende at problemet er HD.

Han er nu situerede i gangen lige ved siden af mit kontor, på tre dyner, med vand, mad og et wc. Siden vi kom hjem har jeg brugt godt et døgns tid på at søge rundt på google omkring emnet. Læse rapporter og undersøgelser og snuse rundt på alverdens forums.

Der er mange med erfaringer, både gode og dårlige. Desværre er de alle sammen hunde ejere. Der var et enkelt emne herinde, hvor folks meninger omkring det at operere en kat bliver luftet men ellers ikke meget brugbart i forhold til erfaringer med sådanne operationer.

Derfor ville jeg høre om der var nogle af jer, der har erfaringer og om i vil dele jeres oplevelse med mig så jeg ved hvad jeg evt. har med at gøre?

Jeg ved at der pt. er fire behandlingsmuliger.

1. Smertedækning (Dette er ikke en løsning for mig, han skal ikke være dopet 24/7)

2. Guld implantater, hvad jeg har fundet om dem er at de er upålidelige og virker bedst på hunde.

3. Hofte operationer hvor man fjerner dele af hoften og kattens krop danner så muskler der eftefølgende vil fungere som falske hofteled. Denne operation har jeg læst skulle virke godt i mange tilfælde, men jeg læste også om folk med dårlige erfaringer.

4. Total hip replacement. Altså at udskifte kattens hofte helt, med en protese. Det skulle efter hvad jeg har læst fungere som den bedste løsning. Desværre ser det ud til at det kun er hunde man tilbyder denne operation i Danmark og vi skal helt til sydtyskland for at finde en dyrlæge der tilbyder dette til katte.


Jeg ved at nogle sikkert vil mene det er bedre for katten at blive aflivet, hvis det viser sig at han har meget slem HD. Min holdning til den tilgang er helt afklaret. Jeg er villig til at betale hvad det koster og min kat er kun 2½ år gammel, han er for ung til at tage herfra.

Håber der kommer nogle gode input´s.

På forhånd tak.

Mvh

Lasse


Kommentarer på:  HD operationer - Nogen der har erfaringer med sådan nogle?
  • #1   3. maj 2015 Jeg har ingen erfaring med operation..
    Men vil sige at det er muligt du syntes det er for tidligt at katten skal fra denne verden, men syntes du virkelig der er rimeligt at udsætte en kat for urimelige smerter, udokumenteret operation, flere smerter, genoptræning, alt sammen en lang proces som katten ikke forstår..

    Nej jeg havde ikke valgt at udsætte min kat for det, og det har intet med økonomi at gøre, men simpelthen fordi at der ingen garanti er og hvilken livskvalitet vil katten have i den lange proces..
    I min verden skal et dyr ikke leve for vores menneskers skyld, men fordi den vil og har en livskvalitet der er den værdig..

    Jeg ved det er svært at sige farvel, og det er ikke det du vil høre, det er også blot min menig og hvis du kan forsvarer overfor dig selv og katten at gøre andet så er det fint..
    Min søsters MCO blev aflivet netop pga HD heldigvis var han 14 år, men det er hårdt og svært alligevel smiley


  • #2   3. maj 2015 Jeg har erfaring - ikke med HD - men med Calve Leg Perthes, helt samme operation. Man skærer hoftehovedet af og katten bruger musklerne i stedet. Resultatet var godt - men det er en drøj omgang inden katten har det rigtig godt. Det andet ben gik i sig selv - hun var ikke blevet opereret på det, det havde jeg simpelthen ikke psyke til - og så var der prisen ....

  • #3   3. maj 2015 1# Jeg behøver ikke dine synspunkter vedr. nødvendigheden i en operation. Det har jeg taget stilling til og jeg er ikke interesseret i din mening om det.

    2# Tak for dit input. Hvad funktionsniveau har katten i dag?


  • #4   3. maj 2015 Katten fungerede perfekt sidst jeg hørte fra ejeren. Hun bor ikke hos mig - blev solgt da hun var kommet sig helt.

    Genoptræning der gave pote foregik en løbegård hvor der ikke kunne hoppes og i noget. Der var grus i bunden. Det gav muskler i en ruf. Dyrlægen var imponeret.


  • #5   3. maj 2015 Det var dejligt at høre, det giver lidt perspektiv på netop sådan en operation. Ved du om det er noget man forventer holder til katten kommer af veje af naturlige årsager ?

  • #6   3. maj 2015 hmmm - jeg ved katten har mere tendens til gigt. Og overfed er nok ikke smart

  • #7   3. maj 2015 Hun var ung - da det blev konstateret så ung hun ikke kunne opereres, ikke udvokset. Tror det blev gjort da hun var 9 måneder da hun blev opereret.
    Det er en helt anden lidelse, den menes ikke være arvelig


  • #8   3. maj 2015 Mange tak fordi du delte din oplevelse, det var rart at høre nogle faktiske erfaringer. smiley

  • #9   3. maj 2015 Vores dreng blev opereret som halvandet årig for det og han bliver ni år til sep.
    For vores dreng var det bedste vi har gjort for ham og indtil videre mærker vi ikke til noget.
    Han er så heller ikke overvægtig og vi giver glucosamin forbyggende i hans kost.


  • #10   3. maj 2015 Tusind tak Heidi

    Det var noget der kunne lette lidt på bekymringerne. Var det i begge sider han havde HD og i hvor slem en grad?


  • #11   4. maj 2015 Min kat havde HD i slem grad,og dyrlægen sagde han ikke var en god kandidat, for en operation af det omfang smiley han var så også meget stor og havde noget overvægt, det får de nemt, når de ikke er så mobile.
    Hans normal vægt skulle være knapt 10 kg og han vejede godt 10, han var på vej ned i vægt fordi jeg gav mere vådkost.
    Manne havde så også andre helbreds problemer og han blev ikke smertefri ret længe ad gangen, på det smertestillende, han fik 1 1/2 gang af det han måtte få.
    Så jeg måtte sige farvel til ham, han nåde ikke, at blive 4 år smiley


  • #12   4. maj 2015 På højre side havde Spike i den sværeste grad.
    Borderlinie på venstre side.
    Men som sagt pt er han stadigvæk smertefri, frisk og frejdig.


  • #13   4. maj 2015 Min maine coon har ikke HD, men han brækkede sin ene hofte som 3 års. Operationen var at fjerne hoftehovedet, og lægge guld i den anden. Operationen forløb godt, men for at en kat som ham på 9½ kg skal kunne færdes ordentligt, så skal der nogle muskler til. Dem kunne han ikke få nok af som indekat, og han er derfor af den grund blevet fritgående. Det er nu 5 år siden, og indtil videre går det godt. Han havde i en periode efter operationen brug for at være på smertestillende. Det var fint.


    Min huskat på 10 år har HD og slidgigt. Det blev konstateret for knap 1½ år siden. Da det er begge hofter, og slidgigten også sidder andre steder end hofterne (sammenholdt med lidt andre småskavanker hun har), så har jeg fravalgt operation til fordel for smertedækning. Det fungerer rigtig godt. Hun elsker sin loxicom, og kommer selv for at få når hun kan høre at jeg er ved at åbne flasken.

    Så det med ikke at ville smertedække sin kat, synes jeg er et underligt valg, når man ikke ved om katten vil trives på det eller ej. smiley


    Med den alder din kat har, så ville jeg nok vælge operationen med at få fjernet hoftehovederne smiley


  • #14   4. maj 2015 Tusind tak for jeres input både de gode og dårlige erfaringer er med til at give et godt billede af ens muligheder i sådan en situation. Ikke kun for mig, men også andre i samme situation der søger efter svar på samme spørgsmål.

    Vi har netop fået svar fra dyrlægen, der kunne oplyse os om at Leopold ikke har hofteledsdysplasi. Hans hofter var i følge dyrlægen ikke i fare for at udvikle HD, men han har tilgengæld en fraktur i bækkenet og hoften.

    Det betyder at vi heldigvis er sluppet billigt. Billigere end vi turde håbe på. Behandlingen er at han skal smertebehandles og tilbringe de næste 6 uger i et bur, så det kan vokse ordenligt sammen.

    Pyha, kan slet ikke beskrive hvor lettet vi er.

    Endnu engang tak for jeres indspark.

    Mvh

    Lasse


  • #15   4. maj 2015 Ja, jeg spekulerede godt på om ikke det var en skade, så brat det kom. Men dejligt at han ikke har HD, og det derfor ikke er begge hofter der er påvirkede smiley Og så held og lykke med helingen. Hvilke konsekevenser har det for ham at bækkenet også har en revne og hvad er prognosen for det? smiley Samt har dyrlægen noget bud på hvordan det kan være sket?



  • #16   4. maj 2015 Tak, dyrlægen nævnte at den eneste løsning var ro, Det var derfor han skulle i "bur-ro" som han sagde. Jeg spurgte til om der var noget han ikke kunne gøre/måtte fremover som at løbe på trapper, hoppe op og ned på borde (selvom han ikke må) eller lege ude i træerne i haven. Dyrlægen sagde at hvis det hele som det skulle ville han blive så god som ny.

    Han skal til lægetjek igen efter seks uger, kan godt lige holde tråden opdateret.


  • #17   4. maj 2015 Held og lykke med det smiley

    Håber du har et sted han kan holde sig i ro, det bliver vist ikke nemt for jer smiley


Kommentér på:
HD operationer - Nogen der har erfaringer med sådan nogle?

Annonce