914 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Skræmmende tal for dumping af dyr i dk. Skræmmende tal for dumping af dyr i dk.

Jeg syntes det er skræmmende at der gennemsnitligt dumpes mere end 6 dyr dagligt og deraf er ca 4 katte.

Og tallet er bare stigende.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/flere-og-flere-kaeledyr-bliver-smidt-ud-af-ejere#ofi3RAO7bVG3I0ul.97

Folk må skisme snart lære at tage ansvar for hvad de sætter til verden, det er alt for nemt bare at smide ansvaret fra sig..
Øv hvor bliver jeg sur hver gang jeg læser eller hører om sådanne ting, og så rager det mig en høstblomst om det er en kat, en kanin, et marsvin eller en hund, det er levende væsner som nogle ansvarsløse personer har valgt at sætte til verden og på et tidspunkt sagt ja til at tage ansvar for, men når det så ikke længere passer ind i dagligdagen så dumper man dem bare på bedste vis og laderr andre rydde op efter sig.. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skræmmende tal for dumping af dyr i dk.
  • #1   29. jun 2015 Er fuldstændig enig! Det er simpelthen så forfærdeligt smiley

• #3   29. jun 2015 Det ville hjælpe med neutralisering før salg eller bortgivelse, om ikke andet begrænse avl på hvad som helst.
    Registrering som for hunde burde som minimum også gælde katte og andre større dyr.
    Dyrepoliti som rent faktisk kan fjerne dyr ville også hjælpe.
    Måske skulle der være max på antal dyr, som der er nogle steder i USA, det gælder desværre ikke katte, men det ville være nemmere, at starte en horder, før det virkelig bliver et problem.

• #4   29. jun 2015 Jeg synes faktisk jeg så en udsendelse engang på Animal Planet hvor de var ude ved en hoarder. Max. i den stat var 4 dyr.
    Så skulle det også være overkommeligt at passe dem!
    Men ja, folk er blevet så materialistiske, så køb og smid væk mentaliteten åbenbart nu også gælder levende væsener.
    I Florida har man store phytonproblemer. Folk lukker dem ud fordi de bliver for store - halloooooooooo!!!!!!!!!!!!!!! Meget godt har vi hentet fra USA, men desværre også importeret en tåbelig holdning til dyr.

• #6   30. jun 2015 Jeg må indrømme at en lov omkring registrering ser jeg ingen gavn for, der er en lov om at alle hunde skal chippes, men hvad hjælper den??
    Ikke en fløjtende fis, der er lige en pitbull blanding på 9 mdr der har skamferet en 5 årig pige i København, den blanding er en af de ulovlige racer i DK, altså så kan den hund jo ikke være registreret, for så ville den jo have været aflivet, efter loven i Danmark.

Så påbud om registrering giver jeg ikke en hat for desværre, ikke på den konto, jeg medgiver at jeg syntes at alle bør mærke deres dyr og registrerede dem, men en lov giver jeg intet for medmindre man samtidig opretter et dyrepoliti og der kommer en konsekvens ved overtrædelse af dyreværnsloven.

• #7   1. jul 2015 Jeg så gerne, at der var tvungen mærkning af ejerkatte - det ville dog begrænse en del dumping, tror jeg. Og det ville øge chancerne markant for at flere bortløbne katte kunne komme hjem. Og finder man en kat, som man er i tvivl om er bortløbet, ville det være SÅ rart at kunne tjekke i katteregister, om katten er efterlyst eller ej.

https://www.youtube.com/watch?v=Kz-VmfSXTlg&index=74&list=LL5TZmuXaBuruj6rxgBwqTRQ

• #8   1. jul 2015 Jeg er på ingen måde imod mærkning af katte, jeg er kæmpe fortaler for mærkning, men jeg tvivler på at det er vejen frem for at undgå dumpning. Katte kan jo sådan set tidligst øremærkes når de er omkring 12 uger, for før er deres øre ikke store nok, og de fleste killinger bliver dumpet omkring 6-8 uger gamle..

Men ingen tvivl der er ingen skade sket ved tvungen mærkning ligesom ved hunde, men desværre oplever Vi jo også en hel del hunde der ikke er mærket som loven foreskriver, så før der kommer seriøs konsekvens vil de have en ringe virkning bortset fra at bortblevne katte vil have større chance for at komme hjem igen..

• #9   1. jul 2015 Du har ret, at mærkning ikke hjælper på de killinger som dumpes unge, men hvis det så kun er registreret avl, så bliver der ikke dumpet nogen smiley for hvorfor skulle man gøre det? Hvis man er registreret opdrætter, og der ikke er killinger på hvert hjørne.

• #10   2. jul 2015 Øremærkning hjælper selvfølgelig ikke de små killinger, der bliver dumpet. Men katte dumpes i alle aldre - (det sker endda at andre end ejerne dumper dem).

Udfra det store antal tamkatte, der indleveres til dyreinternater, og som aldrig bliver genforenet med ejer, lader det desværre til, at mange katteejere enten ikke har fantasi til at efterlyse deres bortkomne katte bredt nok, eller er ligeglade, eller har dumpet kattene (herunder "glemmer" at tage kattene med, når de flytter).

Jeg er ellers ikke så meget for mere lov, regel, krav og straf, men lige hvad angår svigt af dyr, går jeg ind for ALT, der kunne tænkes at komme dyrene til gode.

• #11   2. jul 2015 Fandt dette udmærkede indslag fra aftenshowet, (et par smårettelser/uddybninger kunne jeg dog godt have tænkt mig). Man kunne da håbe, at det får nogle katteejere til at tænke sig lidt om, men jeg tvivler desværre.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/video-dyrlaege-frustreret-over-aflive-kattekillinger-0

• #12   2. jul 2015 Ja man kan da håbe at den udsendelse kan få nogle til at tænke sig om en ekstra gang.

Dog fangede jeg lige 2 ting dyrlægen sagde, 1: hun undlod at nævne at de tjekkede for chip, det håber jeg var en forglemmelse, for ellers er der jo risiko for at en ejer kat bliver uretmæssigt videreformidler..
    Og 2: hun sagde at så snart katten er kønsmoden bør den neutraliseres, det er jeg direkte uenig i, hvilket en hel del andre også er, de bør neutraliseres inden de bliver kønsmodne.

Men ellers god udsendelse som forhåbentligt vækker nogle mennesker..

• #13   2. jul 2015 Helt enig det er simpelthen forfærdelig hvor mange dyr der bare bliver dumpet smiley tror vejen frem er at få budskabet med neutralisation , ud til så mange som muligt .
    jeg studsede også over det ikke blev nævnt at de tjekkede for chip. Det håber jeg godt nok er standart , at det bliver tjekket. Ang det med alder for neutraliserings , ser dyrlæger åbenbart meget forskelligt på

• #14   3. jul 2015 Det må vel også handle om folks indstilling til katte efter min mening. Den skal de jo ændre inde i deres egne hoveder. Jeg tror mange mennesker mangler empati for katte. Alt for mange ser stadigvæk katten som et dyr der bare kan anskaffes nemt og klare sig selv og endda efterlades. Mange må jo lige synes deres kat skal have killinger uden de kan komme af med dem. For var det deres kæreste eje og tingene var gennemtænkt og velovervejede kunne de da aldrig finde på at dumpe deres kære kat eller dens killinger eller at tro det ikke koster noget at have en kat. Der er f.eks stadigvæk mange der mener der er forskel på en hund og en kat. Hvor ofte hører man ikke sætningen `det er jo bare en kat `. Eller at det koster ikke ret meget at have en kat. Jeg tror godt folk ved det er forkert, når de dumper dyr eller stiller killinger uden for et internat. Der er ingen undskyldning for dumpe killinger eller voksne katte. Når folk skal have pengepungen frem for at få løst deres problemer med den kat de ikke lige gider eller kan have mere er det åbenbart svært for ellers gik de vel bare den tunge vej til dyrlægen selv og fik aflivet deres overskuds killinger eller deres kat, hvis ikke de kan tilbyde dem et værdigt liv mere. Det er slet ikke nok vi ser et par indslag i tv hver gang det er killinge sæson eller jul. Det er alle de dumpede katte jo et bevis på. Der burde være meget mere fokus på hvor dårligt katte bliver behandlet.

• #15   3. jul 2015 # 12 Heidi - Ja, det med tidspunkt for neutralisering var også en af de rettelser, jeg kunne have tænkt mig.
    Kunne også have tænkt mig, at der på spørgsmålet om, hvad man så gør, hvis katten uventet får killinger, at der var blevet sagt, at den situation slet ikke bør opstå, og at det gør den heller ikke, hvis man neutraliserer i tide (altså inden kønsmodning).
    Og mht. det antal dumpede dyr, de nævnte, synes jeg det burde være blevet understreget, at dette antal kun er de dyr, der bliver fundet. Hvor mange der ikke bliver fundet, ved man jo ikke smiley

# 13) Trine - Oplysning er altid en god ide, men om det nytter tvivler jeg desværre på. Nu om dage må enhver da vide, at man kan neutralisere sine katte. Men alligevel er det vel kun ca. halvdelen, der får det gjort smiley ... (mener at det var Inges Kattehjem der på et tidspunkt anslog, at det var ca. halvdelen af ejerkatte, der var neutraliserede). Suk og ak.

• #16   4. jul 2015 Ja tror også de fleste ved at man kan få sin kat neutraliseret , men tror ikke alle ved hvor stort et problem det er ,med alle de killinger der kommer til verden smiley

• #17   6. jul 2015 Tja, det er nok ikke alle, der ved det, men de fleste gør. Så det er nok snarere ligegyldighed og mangel på omtanke end uvidenhed, der er problemet for de flestes vedkommende.

• #19   8. jul 2015 Hvor er de nuttede Henrik, er det de killinger af hunkatten du skriv om for noget siden, hvordan går det med at få neutraliseret de 2 voksne, du havde en aftale med en dyreværns organisation ikke??
    Ville de ikke sørge for formidling af killingerne eller står du selv for det?

• #21   9. jul 2015 Dejligt at du fik den aftale med KV..

Er killingerne kælne og håndtamme??
    Det ville da være super hvis du kunne afsætte dem så de får en chance, men ellers er aflivning nok bedst desværre, det er i hvert fald bedre end et kummerligt liv som vildkat.

• #22   12. jul 2015 # 20) Forfærdelig trist at killingerne må lade livet smiley men hvis de ikke er tamme, er det næppe hensigtsmæssigt at videreformidle dem til nogen. Det skulle i så fald være til en, der mangler en staldkat/gårdkat.

• #23   12. jul 2015 Tjahh... nu har jeg vist også en dumpet "sag" på min terrasse - suk!
    En hankat der har været meget vild og meget tynd og nærmest såret hele vejen rundt om halsen.
    For måske 2 uger siden vandt jeg dens tillid og 1,2.3 den er tam!
    Max 1 år. Kedelig pels, ikke neut. eller tatoveret, spiser for 2 og ja, når der falder ro på herinde, så bliver det hans tur.
    Måske er jeg kynisk, men en kat der ser herrens ud får altså hele pakken, virustest og hvis positiv, så kan I selv regne resten ud, hvis negativ, så en kastration. Det skal altså stoppes al den produktion! F***** sørgeligt at folk ikke tager ansvar!

• #24   12. jul 2015 Suk, ja, det er fandme sørgeligt. smiley Hvis katten har sår rundt om halsen, kunne det så skyldes et halsbånd?.. og så kan der vel være nogen, der savner ham.

• #25   12. jul 2015 Selvfølgelig får han et fremlysningshalsbånd på som det første, men sårene har været flere centimeter ned af halsen, næsten som om at der var én der var gået efter struben.
    Nu er de ved at hele, der er ved at komme pels på, så det er jo gode tegn.
    Men.... hvis jeg manglede min kat, ville jeg fremlyse den på kryds og tværs og jeg har ikke set nogle efterlysninger i butikker eller hos dyrlæge...
    Tinka:
    Gid det var så vel at der var nogen der savnede ham, men desværre har historikken her vist, at når der så endelig blev fundet en ejer, så vankede der en hulens mase løgnehistorier eller også meldingen at "den kan vi ikke have mere da vi har fået hund".
    Tror sgu at det er et drømmescenarie - desværre.

• #26   12. jul 2015 På min ferie i Sverige genså jeg en lidt kedelig historie.
    For 3-4 år siden, var der et kæreste par i min fars opgang, som fik besøg af mandens mors kat, den gik et par km hver dag, for at komme der og blev passet hos dem når det var nødvendigt.
    Kæresterne gik fra hinanden, og manden flyttede, men katten kom stadig troligt, og alle i opgangen lukkede den ind i opgangen når den stod ved døren, men den kom ikke ind i lejligheden mere, men fik lidt rester nu og da af beboerne.
    Idag er han en ældre herre, stadig blind på det ene øje, hans pels er glansløs nærmest ru, men han er ikke tynd.
    Han må ikke længere være i opgangen, ejeren er død, der er en enkelt som nu og da giver rester trods forbud, og min far har ondt af ham, men han kan jo ikke flytte den gamle kat, for nogen må jo fodre ham når han stadig kan holde vægten ( jeg snød og stillede vand ud til ham de varme dage) men hvis jeg havde set en kat i den tilstand her hvor jeg bor ville jeg havde kontaktet kattens værn eller noget i den stil, tænk hvor må det være hårdt for den, at komme gennem vinteren, hvis ingen tager den ind mere, og når man kan se den ikke er i top form smiley

Kommentér på:
Skræmmende tal for dumping af dyr i dk.

Annonce