{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

to hun katte sammen..? {{forumTopicSubject}}

Forslag søges...!
Hentede igår en 1.5 gammel hun kat hjem til legekammerat til vores egen godt 1.5 år gammel hun kat... Alt i håb om at de kan få en masse glæde ud af hinanden.
Selvfølgelig ville der nok være lidt "uenigheder" fra start af... Men de er GODT nok ikke stolte af hinandens tilstædeværelse..! smiley
Xena vi hele tiden har haft, er nysgerrig og nærmer sig gerne med meget forsigtighed som om hun gerne vil hilse... Men så snart hun kommer for tæt på den nye, Bella, så hvæser Bella og kort efter jagter xena væk.
De første mange gange løb xena bare, men nu er hun dog begyndt at forsvare sig selv og stå lidt i mod ind i mellem, hvor efter de har haft nogle korte "kampe" hvor de sidder og hvæser/hyler om kap og dasker til hinanden hvor efter xena "flygter" lidt igen.
Nogle der har prøvet at introducere to hun katte før... Hvor længe har der gået før de er blevet gode venner, eller at i desværre har måtte opgive...???
De er begge steriliseret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  to hun katte sammen..?
  • #1   19. jul 2015 Det tager tid, Bella er jo sat ind i en anden kats territorie, så det vil tage tid.
    Foder 2 steder, gerne i 2 rum og det samme med vand og bakker 2-3 af hver, så du er sikker på de spiser og drikker+ bruger bakkerne.
    Du kan også flytte rundt på bakkerne, så den den nye kat har brugt bliver byttet med den din første kat har brugt, så de kan snuse.
    Rør ved dem så snart de er i humor til det, og byt duft på dem ved, at røre dem på skift.
    Har den nye kat haft noget med? For så kunne det også lige blive snuset til, og noget du ved dufter af din kat kan duftes af den nye.
    Du kan være heldig, at det kun tager nogle dage, men der kan også gå måneder eller længer, de lære at acceptere hinanden, men de bliver måske ikke bedste venner som sover sammen, det er jo noget vi mennesker ikke kan bestemme smiley
    Da jeg fik Røde var han 11 mdr. Og han flyttede ind til 2 katte, en på 4 og en på ca 6 og han boede på mit skab i 3 døgn, så kom han ned, og der gik kun ca en uge så var det meget bedre, dog tog det omkring en månede før røde og Manne blev rigtige venner.


  • #2   19. jul 2015 For det første, anskaffe dig aldrig en kat med det grundlag at din kat skal have en bedste ven, for chancen for at det sker er forsvindende lille, katte er ikke flok dyr, de kan leve i fordragelighed med hinanden, men det er yderst sjældent at katte der ikke er vokset op sammen eller været sammen fra små killinger bliver bedste venner, nogle racer er bedre til at leve side om side med en artsfælle end andre.
    Men at forvente at de efter blot 24 timer skal være bedste venner er naivt...

    Når det er sagt så satte jeg for snart 3 år siden en hunkilling på ca 4 mdr. Sammen med min voksne hunkat på 5,5 år, de er aldrig blevet bedste venner den gamle hævder stadig af den lille, de leger ikke sammen og de har stort set intet til fælles, bortset fra at den lille lærer alle den stores unoder smiley smiley
    Men de lever sammen i rimelig fordragelighed, de slås ikke men skændes smiley den lille er lidt irriterende en gang imellem, vil gerne have opmærksomhed og så er negativ opmærksomhed jo bedre end ingen, det er så der den store kvitterede med et hvæs og knurren smiley de acceptere hinanden og det er da også sådan at hvis den lille ikke kommer og siger Godmorgen til den store så får den lille da også lige en blød lap som huskekage og så hilser de på hinanden og så er alt fint smiley smiley de er lidt sjove smiley

    Så jo det kan lade sig gøre at sammenføre 2 hunkatte såfremt de er sterilisere de og det er begge dine jo, men du skal blot ikke forvente at de vil blive bedste venner, og det er nok lidt klassisk for hunkatte, for de er noget mere egenrådige og solitære end hankatte, men de kan bestemt lære at leve i fordragelighed og de kan såmænd også få stor glæde af hinanden, du skal blot ikke forvente det tætte nære venskab..

    Dine katte reagere faktisk helt normalt, og de reagere faktisk også på en måde der gør at jeg vil tror at de nemt vil lære at acceptere hinanden, grunden til min tro er at du ikke skriver de slås, de knurren og hvæser og dansker let til hinanden, det er helt normalt, de skal lige lære hinanden at kende og uddele pladser i hierarkiet, hvor lang tid det står på tjjjaaaa det kan tage alt fra 2 dage til flere måneder, eller du kan være uheldig som mig at de aldrig rigtig sker og de kun acceptere hinanden, deres sind og forskelligheder afgør hvor længe det tager, det er derfor det er vigtigt at når man vælger kat nr. 2 så vælger man en kat med ca samme sind og aktivitetsniveau som den man har, så går det nemmest og bedst i teorien smiley

    Tro på det, men giv dem plads og bland dig ikke for meget, faktisk bland dig kun hvis det flyver med stor pelstotter og der flyder blod, ellers lad dem klare det indbyrdes, det er langt det bedste og lad være med at skille dem ad, for hvergang de så sættes sammen så skal de begynde forfra. smiley


  • #3   19. jul 2015 To katte kan nu sagtens få meget glæde af hinanden, men når man sætter to voksne katte sammen, kræver det en masse tålmodighed. Det er helt normalt med uoverensstemmelser i starten, så længe det ikke bliver blodig alvor.



    profilbillede
  • #4   19. jul 2015 du skal nok regne med mere end lige 1 dag
    har selv sammensat en del voksne katte. Uden problemer i det lange løbe. Men den første uge skal de lige vænne sig til hinaden og her kan der godt være lidt uro.
    men det plejer at tage 1 uges tid

    da jeg var på kv, solgte vi også en del katte til hjem med kat i forvejen, og her var det også rådet at man skulle give sig god tid. man kan ikke forvente at de bliver bedste venner. Men det kan tager længere tid. Men vigtigst er dog at man selv er rolig og ikke stresser over kattene.


  • #10   20. jul 2015 Nogle katte er bedre til at tage imod killinger end andre, men personligt har jeg bare meget meget få oplevelser i min omgangskreds hvor kattene er blevet bedste venner også selvom de er vokset op sammen, og med bedste venner mener jeg som du viser med dit billede ligger og sover og vasker hinanden og aldrig slås for alvor.
    De fleste kan kan jo heldigvis leve i fordragelighed med en artsfælle og hvor de også har noget socialt sammen via leg og gensidig vask, men bedste venner hvor de savner hinanden når den ene part er væk, det har jeg personligt ikke oplevet særligt ofte, måske er det en tilfældighed, men jeg har ellers rigtig mange i min omgangskreds der har kat og har haft katte i mange mange år både folk med frontløbere og folk med indekatte.
    Jeg syntes da kun det er dejligt at det sker, men at have en forventning om at det er sådan det kommer til at gå er jo nok en anelse naivt, da det i min verden sker de færreste gange..


  • #12   20. jul 2015 jeg er udemærket godt klar over at der kan/vil komme til at gå lang tid før de accepterer hinanden hvis de kommer til det i det hele taget...
    er vokset op til katte og min mor har avlet til udstillinger osv...
    men har aldrig stået i denne situation at skulle introducere to katte i den alder for hinanden, så derfor spøger jeg folk til råds herinde for at høre om nogle har prøvet det og hva de evt gjorde for at gøre det til en så behagelig oplevelse for dem begge så muligt...!!!


  • #13   20. jul 2015 Du kan aldrig gøre det til en behagelig oplevelse, uanset hvad du gør, det eneste du kan gøre er at lade være med at stresse over det og give begge katte mulighed for at komme væk fra den anden hvis den ønsker det, ja og så skal du huske at fortsætte dagligdagen så normalt så muligt, de rutiner du har lavet med din gamle kat hele tiden skal du bibeholde, det er vigtigt at din gamle kat ikke føler sig udskiftet eller overset, lige meget opmærksomhed til begge, del sol og vind lige smiley og så lad ellers tiden gøre sin tjans, det er den eneste måde frem, du skal blande dig mindst muligt.

  • #14   20. jul 2015 Min hankat Tristan var også cirka 1 1/2 da vi hentede vores yngste fra Inges Kattehjem, Oscar. Han var på det tidspunkt kun omkring de 3-4 måneder.
    Vi fulgte de råd der står hos Inges Kattehjem om at føre to katte sammen og var påpasselige med at de mødtes(i starten) med en dør på klem så de kunne lugte til hinanden(de hvæset også) men uden at de kunne skade hinanden. Derefter gjorde vi det et par gange om dagen i 2-3 dage og så lukkede vi så småt døren mere og mere op. Vi holdte lille Oscar så Tristan kunne snuse så meget han ville. Forholdsvis hurtigt kunne vi lukke Oscar ud i resten af huset.
    Han rendte efter Tristan og legede - Tristan var forholdsvis pæn omkring det, og Oscar fik ikke nogle skader når legen blev lidt vild. De kan idag(4 år efter) sove sammen, men det er ikke altid. Men når de er ude så følges de altid sammen XD

    Kort fortalt, så ville jeg læse hvad der står på Inges Kattehjem og Dyrenes Beskyttelse om at føre to katte sammen smiley


  • #15   22. jul 2015 Vores 2 hun katte har kunne enes fra start. Fik sidste år en på 12 uger, og havde en på dengang 4 år. De har ikke været afskilt da vi fik den lille, kun den første uge , når de var alene hjemme, for lige at være på den sikre side. De fungerer godt sammen, hilser på hinanden, vasker hinanden, og leger, spiser sammen. De sover dog aldrig sammen .
    Giv det tid. Det er helt normalt , at der går tid, inden de accepterer hinanden


  • #16   22. jul 2015 Jeg har aldrig skildr 2 katte ad på noget tidspunkt, når jeg har sammenført katte/ killinger, de har altid klaret det selv, bare de får tid og plads.

Kommentér på:
to hun katte sammen..?

Annonce