{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.521 visninger | Oprettet:

Flytning med kat {{forumTopicSubject}}

Hej forum.

Jeg står over for en stor flytning (distancemæssigt)
Tidsmæssigt står den på 4-5 timers rejse.

De praktsike ting skal jeg nok klare. Men min indekat Phønix, har aldrig været på så lange ture, kun til dyrelæge og sådan.

Hvis I har nogle gode fif og ideer til at gøre denne rejse vellykket for ham, så modtager jeg dem meget gerne. Personligt synes jeg det er lidt at en mundfuld for den lille krabat, som helst skal forløbe så smertefrit som muligt. smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytning med kat
  • #1   14. aug 2015 Kalm eller zylkene kan mindste stress for phønix smiley

  • #2   14. aug 2015 du kan også bruge dr bach nødhjælp

  • #4   14. aug 2015 tak for svarene smiley

    Jeg er mere interesseret i praktiske råd i forhold til transporten. Jeg er ikke så meget for medicinering og Phønix er relativt rolig.
    Jeg tænker meget på, at det er 5 timer, hvor han er 'fanget'

    ro, toilet, vand, udsyn vs afskærmet osv.


  • #5   14. aug 2015 Phønix skal være i en transportkasse, sele er ikke nok.
    Åbning skal være i kørselsretningen så den ikke bliver køresyg.
    Har du aircondition? På en varm dag kan de få hedeslag.
    Der sidder i mange bure en lille skål til vand, men jeg har bare en idé om at vandet kommer ud i kassen.
    Hvis det er en kat der ikke protesterer over at køre i bil, så kan du være heldig at den bare lægger sig til at sove smiley


  • #6   14. aug 2015 når den normalt ikke er stresset over at kører, så burde det ikke være noget problem
    sørg for at transportkassen er god stor. skift evt tæppe i bakken efter behov (sørg for at bilen er lukket når man gør det)

    jeg er selv flyttet for 1 år siden,det var en køretur på ca 2 timer. Med 17 katte. uden problemer. jo der var et par stykker som havde brugt deres tæppe som bakke. Men jeg kunne ikke skifte da bilen pænt sagt var proppet med bakker

    sørg for at der er rimelig køleligt i bilen - vinduer skal dog ikke være for åbne i tilfælde af at katten smutter ud. den må hellere ikke få træk


  • #7   14. aug 2015 Uha, det er mange timer smiley Jeg har ingen erfaring (og tør heller ikke få det) med så mange timers transport. Men jeg tror det vil være en god ide at træne nogle bil-ture inden den lange tur.

    Skal I flytte udenlands?


  • #8   14. aug 2015 Phønix har desværre ikke lært at gå i sele, så det kan han ikke nå at blive tryg med. Det vil jeg dog til at øve ham lidt i. smiley

    Vi bliver i landet, vi skal 'bare' over vand/sejle, så det er desværre lidt af en tur.


  • #9   14. aug 2015 Sele bør vel egentlig ikke være nødvendigt, hvis han er i en transportkasse.

    Vigtigste råd til transportkassen er, at den skal være stor nok, af god kvalitet og lukket forsvarligt, så lukketøjet ikke risikerer at gå op undervejs smiley

    Nogle transportkasser har en vandskål på gitteret, men måske bedre at holde pauser og tilbyde vand i almindelig skål. For jeg forestiller mig at vandet kan skvulpe over under kørsel (?) ( har som nævnt ikke selv erfaringer).


  • #10   14. aug 2015 Jeg har kun taget turen fra vestsjælland til Bornholm på ferie en gang med min kat, hun bryder sig dog ikke om bil kørsel så hun fik Bach dråber og det gik rigtig fint, det var en tur på omkring 3,5 timer incl sejltur mener jeg.
    hun klarede turen super fint men ønskede hverken mad, vand eller kattebakke på turen trods hun fik tilbudt det hele.

    Hvis din kat ikke stresser over at kørekort bil så tror jeg det nok skal gå godt, du skal blot sørge for at transportkassen er stor nok til han kan stå oprejst derinde og at han kan ligge behageligt uden at krumme sig sammen..


  • #11   14. aug 2015 Jeg har ikke flyttet så langt med mine katte, men Røde hentede jeg med bus og tog og det tog 3-4 timer før jeg var hjemme.
    Han var i boksen hele turen, bilen nu og da nusset lidt i boksen, han havde fået både vådt og tørt før turen, og ikke noget under vejs fordi han ikke er vild med transport, vi nåede til den sidste gå tur før han blev dårlig smiley men der var intet så snart vi var hjemme, og han spiste og drak, godt nok på mit klædeskab smiley der boede han i 2 dage og var kun nede ved mig og kattebakken, mens de 2 andre var i stuen, det var deres valg.
    Jeg tror jo mindre bøvl du gør ud af det, jo nemmere går det.
    Jeg har taget kattene i første læs, og ladet dem komme ind i et rum med kattebakke, mad og vand og deres transportkasser, og så har de undersøgt dette rum medens der er blevet båret ind i de andre rum, så snart alt var inde, fik kattene frit adgang til lejligheden, mens mine ting blev flyttet mere på plads, og de har leget i de mange tomme kasser smiley


  • #12   14. aug 2015 jeg har flyttet til Belgien med 1 kat ad gangen, Ches var den første til at tage turen på 10 timer i bil, jeg havde sat en kattebakke(med låg) op i bagagerummet og ladet et bagsæde være nede så han kunne gå deri og så havde jeg en skobakke foran toilettet med en skål vand og en skål foder. han lå mest på hattehylden eller kom om og lå i mit skød på hele turen. han rørte hverken toilet, mad eller vand men han var rolig hele vejen(sov det meste af turen) og da vi kom frem blev alle 3 ting brugt flittigt. (ches var 9mdr på det tidspunkt og det var dec måned)
    anden kat var jack han fik samme muligheder, han brugte tiden på at ligge i mit skød og sov hele vejen , dog når vi holdte pauser blev toilettet brugt og han drak og spiste også når vi holdte pauser. (jack var 13 uger og det var december måned) og her igen da vi kom frem efter 10 timer blev toilet og mad og vand igen brugt flittigt . når vi holdte pauser fik de lov at være alene i bilen med en passager ad gangen så der hele tiden var en inde i bilen ved dem så de ikke rendte ud ved et uheld.


  • #13   15. aug 2015 det længste jeg har kørt med en kat, er fra omkring nyborg til Aalborg. det var en killing som jeg havde fundet et nyt hjem til, og valgte selv at aflevere den.
    det var en lang tur, hvor vi valgte at holde lidt pauser - mest for os selv. killingen sad i transportkasse, men når vi hold pause kom han lidt ud, for at han kunne få lidt mad/vand og bruge bakke - han valgte dog ikke at bruge noget af det


  • #14   20. aug 2015 Tak for alle kommentarerne smiley

    Phønix var lige oppe for at blive tjekket og vaccineret inden vi skal afsted. Her faldt han hurtigt til ro i kassen, og var helt rolig inde ved lægen. Han kravlede selv ind i kassen igen bagefter.

    Jeg håber sådan at han tager det så roligt på den lange tur. jeg fik noget beroligende duftspray deroppe, som jeg skal putte lidt på transportkassen, hvor der også er plads til vand og foder.

    Jeg dedikerer et rum til ham begge steder, så alt hulumhej kan foregå uden han behøver at være involveret. Forhåbentligt kan han bare slappe af imens.

    Så må vi se, hvor hurtigt han tilgiver mig/falder til ro igen.


  • #15   21. aug 2015 Jeg krydser fingre for, at I får en så stress-fri flytning som muligt.

    Vi må have en opdatering når flytningen er vel overstået. smiley


  • #16   21. aug 2015 Mine har hver gang vi har flyttet indtaget det nye hus med oprejst hale smiley sålænge du er rolig skal katten nok også tage det roligt og afslappet smiley

  • #17   22. aug 2015 Jeg vender tilbage, med forhåbentligt godt nyt smiley

  • #18   2. sep 2015 Så er vi begge landet på den anden side.

    Det gik ikke helt som først planlagt. Det viste sig at stresse Phønix meget at være i et næstent tomt rum mens vi larmede og lejligheden rungede.

    På et tidspunkt var jeg lige ved at gå lidt i panik, for han var absolut helt væk, og jeg var sikker på at rummet havde været lukket hele tiden. Gisp, da han er indekat ville det mildestalt være en katastrofe, hvis han løb ud første gang, mega bange.

    Det viste sig at han var kravlet ind bag skufferne i mit klædeskab.

    Vi greb forløbet lidt anderledes ad, og lavede det til en times køretur til min bror hvor vi overnattede. Her kvikkede han op om natten og begyndte at udforske hans lejlighed.

    Denne ændring betød, at han fik lidt ro, og en pause. Turen til færgen dagen efter var også reduceret med en time, hvilket var godt for motorvej har vist sig at være Phønix værste fjende, han begyndt sommetider at gispe, det var ret ubehageligt at se på smiley

    Da vi kom på land igen kunne vi hurtigt få slæbt hans ting ind, og under sengen kunne igen blive hans 'safe zone'

    Natten efter flytningen vandrede han rundt det meste af natten og udforskede, og er nu igen ved at være helt rolig og 'normal'

    Jeg tror at det var vigtigt at der var en masse ting og mig, som han kunne genkende. Det er ikke en tur man skal tage for sjov og i tide og utide, for det er meget hårdt for katte.

    Men men men, han er vist ved at have tilgivet mig smiley og nu har han masser af ro igen, og meget mere plads at boltre sig på.

    Men turen var næsten lige så hård for hans bekymrede menneske smiley


  • #19   2. sep 2015 Dejlig update - når enden er god er alting godt smiley

  • #20   2. sep 2015 Godt det gik godt smiley

  • #21   4. sep 2015 Flot, I klarede det smiley

    Dejligt med en udførlig opdatering, der fortæller noget om, hvordan det kan være at flytte med kat. smiley


  • #22   4. sep 2015 Tak skal i have.

    Nu arbejder vi på at få bygget tilliden op igen, han er stadig usikker og søger hurtigt (ved uvante lyde) til sin safe zone. Men han bliver modigere og modigere sammen med at hans nysgerrighed overtrumfer frygten. En lille uge er passeret og det er heldigvis kun gået fremad. Snart er han sikkert lige så frygtløs som før.

    Af en eller anden grund bliver han mega bange over dørklokken. Det blev han også før. Her (det nye sted) er meget fredeligt, så jeg er sikker på at han nok skal komme til at stortrives, så snart jeg får indrettet så der ikke runger i rummene mere. smiley


  • #23   4. sep 2015 lige nu ligger han ved mig i stuen smiley



    profilbillede
  • #24   4. sep 2015 Han er da ikke helt til rotterne, sådan som han ligger der og viser mave smiley

    Jeg er helt på hans hold, hvad angår dørklokker: Jeg fik et chok smiley hver gang vores KIMEklokke ringede, så jeg tog batterierne ud. Og hvis jeg nogensinde skal have dørklokke igen, bliver det en med blød og dæmpet lyd.

    Det er vist ret normalt at katte reagerer meget på lyde efter flytning. Mine katte løb også i skjul pga. fremmede lyde, den første uges tid efter de var flyttet ind her. De havde så travlt med at komme i skjul, at der kom mærker i trægulvene efter deres kløer.
    En morgen var gartnerne så i gang med motorsave lige udenfor, og jeg troede at kattene ville få nervesammenbrud, men næ. De sad bare ligeså stille ude i haven og gloede ud igennem hækken :-S


Kommentér på:
Flytning med kat

Annonce