Min killing vil ikke spise sit mad længere. Min killing vil ikke spise sit mad længere.
Hej derude, og glædelig jul.
Jeg vil høre om der er nogle af jer der måske har et godt fif til hvad jeg kan gøre.
Jeg har en blandingskat, som skulle have noget mainecoon i sig ( hvem ved). Vi fik ham hjem i juni, hvor vi købte Royal Canin mainecoon Kitten. Det har været et hit lige indtil for 14 dage siden. Nu går han op og lugter til det, og så miaver han ellers en lang serenade om hvor sulten han er. Dertil er han så gået i gang med at spise hundens kingsmoor, hvilket vi prøver at forhindre ham i. Mit egentlige spørgsmål er vel om der er et alternativt foder som jeg kan bytte ud med, som giver ham alt det han skal bruge. Han er 8 måneder nu.
Tak for hjælpen
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg giver mine katte forskelligt tørfoder (fx Kingsmoor, RC, Hills, Arion, mm), og så får de det vådfoder, de kan lide (primært Lux fra Aldi) og af og til noget kylling.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Hvis han godt kan lide Kingsmore så er det da en mulighed at skifte over til det i voksen katte varianten, for du har helt ret hundemad er ikke særligt godt for katten, altså fordi den spiser lidt i ny og næ sker der intet ved så længe han ikke lever af det, da der jo ikke er taurin i hundemad, og det er jo et af de vigtige stoffer katten skal have.
Ellers må du prøve dig lidt frem med hvilket foder han kan lide, hvis lang googler lidt på de forskellige producenter så er det ofte muligt at få tilsendt en prøveposer af deres produkt, husk blot når du skifter foder at du blander noget af det gamle foder i det nye så han ikke får dårlig mave af foderskift.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 197 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 729
Mine er ret kræsene
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Jeg vil også tro, at hvis det er en 10 kg pose du har haft gang i, så kan det sidste faktisk blive dårlig, harsk.
Det er super vigtigt, at det pakkes godt og lufttæt sammen og ikke udsættes for lys/sol.
Jeg pakker mit i original poserne og så i en lufttæt tønde, og jeg fylder en dåse en gang i ugen, med det som jeg så blander i dåsen, og så kan jeg åbne den dåse når der fyldes i skålen.
Det lyder måske besværligt, det er det nu ikke, og jeg er vel ikke den eneste som har oplevet hvor vilde de er med det foder der kommer fra en ny pose
Ja faktisk har jeg læst flere steder, at man bør bruge en pose inden for gå uger,,, men jeg køber altså stort ind, og pakker det godt, det står ikke så varmt og væk fra sollys, og åbnes ikke dagligt, det hjælper altsammen.
Jeg er sikker på, at din kat nok skal spise den næste pose du køber, husk at lav en overgang, og skifter du fra foder med korn til foder uden, så lav overgangen på over 1 månede, så undgår du mave bøvl.
Jeg er selv til kornfrit foder, så langt det fungere, der ryger da noget ned med korn hen ad vejen, både som godbidder og prøver som blandes i, eller vådfoder som jeg ved de er glade for.
nov 2014
Ved ikke hvor du får det med tørfoderet ind. Det æder de med glæde og også vådfoderet.
nov 2014
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Resten var mit svar på hvorfor killingen ( måske) ikke spiser
nov 2014
jul 2015
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 27
Han har fået fra samme pose. Den lukkes godt nok hver gang, men det kan være den ikke er tæt. Det er bare almindelig Royal Canin lukning med den der plastiklyslås.
Jeg har læst på pakken at man skal fodre med kitten til Mainecoon indtil de er 15 måneder, men jeg fornemmer at i alle er enige i at dette ikke er nødvendigt?
Han har det med at patte utroligt meget på bomuld. Jeg har et esprit nattøjssæt, som han er meget tiltrukket af. Jeg fjerner ham hver gang han går i gang med at patte på det, da jeg har lagt mærke til at hans læbe blive deform (nærmest flad) det slet hvor han sutter. Men der er intet at se idag, og han vil stadigvæk ikke spise sit mad, så jeg tænker ikke det er det altafgørende i hvorfor han ikke vil spise.
Til gengæld kan jeg sagtens tilslutte mig med de udsagn der er omkring "dårlig mad" da det jo er fra samme pose, så jeg må prøve at købe en lille pose, hvis man kan få det, og så blande det op med Kingsmoor til store racer.
Glædelig jul og endnu en gang tak for jeres svar
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
jeg har Pyrus og han har aldrig fået killingtørfoder. fandt ham som 7 uger,, og købte div killingfoder til ham. intet af tørkosten ville han spise - kun killinvådfoder. men derimod rc sterilised til de voksne katte, ja det røg ned.
Kalle jeg lige har fået vil også gerne helst have voksen tørkost, på internattet oplevede vi det også tit at når de nåede en vis alder så var killingfoder ikke længere interessant
Nogle steder kan man få prøve poser med kingsmoor til store katte. Bor på langeland og vores lokale Land og fritid, har dem - fik nemlig selv et par stykker med hjem ved et uheld - skulle have haft de almindelige.
jul 2015
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 27
Jeg vil se om jeg ikke kan finde nogle prøver,så vi kan finde det rette foder for ham
Min killing vil ikke spise sit mad længere.