vejrtrækning og hyperventilation vejrtrækning og hyperventilation
For ca. 4 uger siden skrev jeg herinden fordi Kiwi var blevet syg - da vi kom hjem fra ferie var han begyndt at hoste og pruste og vi kørte straks til dyrlægen. Dyrlægen konstaterede at han havde en infektion og han kom i behandling.
Da han havde fået det sidste antibiotika var der stadig noget ureglmæssigt ved hans vejrtrækning men dyrlægen (vi har haft ham ved to) konstaterde ham rask og sagde at der måtte være noget der havde sat sig "kronisk" og sammenlignede det med rygerlunger. De sagde at de ikke mente der var grund til bekymring så længe hans tunge ikke blev blå når han får sine "anfald".
Da han så skulle kastareres bemærkede de hans vejrtrækning (som vi ikke rigtigt har kunne definere ud over vi selvfølgelig havde bemærket at den var ureglmæssig) og de fortalte os så at han hyperventillerer. Vi har siden da holdt øje med ham og selvom hans tunge ikke er blå når han ligger og har det værst kan jeg alligevel ikke lade være med at blive bekymret.
For det første kan han have dage hvor han hyperventillerer mere eller mindre konstant - hvis vi leger bare lidt med ham er han nødt til at ligge sig. Samtidig er hans alm. vejrtrækning dobbelt så hurtig som vores anden kat Mangos.. Ydermere er han begyndt at hyle lidt når vi tager ham op (jeg tolker det lidt som om det gør ondt på ham).. Dyrlægen har self lyttet til hans vejrtrækning og siger at der ikke er noget at høre så det næste skridt er røntgen eller blodprøver og han synes ikke umiddelbart at der er grund til det så længe katten spiser normalt og også gerne vil kæle osv..
Er der nogen herinde der har eller har haft en kat med samme symptomer??? Synes I jeg bør stole på min dyrlæge (som hidtil ikke har givet mig grund til andet overhovedet) eller...
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 54
Hvordan kan man tjekke for det?
apr 2006
Har du andre ideer til hvad det kunne være?? Under alle omstandigheder synes du vi skal få ham undersøgt nærmere på trods af dyrlægens beroligende ord?
Kan man kun få scannet for hcm hos de dyrlæger der er nævnt på listen? Og ved du hvad det ca koster?
apr 2006
Altså han blev jo behandlet for en infektion i luftvejene og han er heller ikke "syg" på samme måde efter antibiotikaen som han var før.. Han er meget livlig men når som sagt til et punkt hvor han hyperventillerer og så ikke kan lege mere.. Der går så ikke meget mere end et par minutter før han kan lege igen men det er kun kortvarigt indtil han igen er nødt til at tage en slapper for at kunne trække vejret... Det er simpelthen så synd for ham for han er en rigtig dejlig kat
Tak for hjælpen i hvert fald. Han må en tur mere til dyrlæge.. Måske endda en helt 3...
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
se tråden : http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=14252
Men med de symptomer ville jeg klart osse vælge at få ham scannet - Held og lykke
apr 2006
vejrtrækning og hyperventilation