Sterilisation ??? Sterilisation ???
Hej.
Jer som har steriliseret katte, hvordan var jeres oplevelse første gang, altså, hvordan var katten efter operationen, og skete der ændring i adfærden, evt noget jeg skal være OBS på de efterfølgende dage (udover det åbenlyse) ?
Min lille dame skal ordnes på fredag, og det er første gang jeg skal det igennem som ejer, så kunne godt tænke mig at høre hvordan i oplevede det
nov 2015
Følger: 4 Følgere: 57 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 109
Jamen de kommer sig utroligt hurtigt egentlig, men man skal selvfølgelig holde øje med såret. Vores hunkatte har ikke ændret adfærd efter at være blevet 'ordnet'...(på nær ÷ irriterende løbetid selvfølgelig ) held og lykke med det..
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 5
Jeg kan ikke rigtig huske instrukser fra dyrlægen, men en god idé er at tænke over eventuelle spørgsmål her i løbet af ugen, og så skrive dem ned. Ellers glemmer man ofte at spørge når man står med dyrlægen
Der skulle selvfølgelig gives medicin i dagene efter, men det foregik ret smertefrit med vores, for hun æder piller helt frivilligt.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
http://www.kattegalleri.dk/grupper/kattesundhedogvelfrd/132785-sterilisitation_af_hunkat
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 15 Svar: 109
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
har lige fået testet mit nyeste barn og han kunne hele fra sprut til det vilde.... og han er da bare 5 mdr. han skal også snart afsted, syntes at han er lidt lille.
har prøvet det flere gange - både med mine egne og da jeg var på kv
og har ikke haft nogle problemer bagefter.
nogle dyrlæger vælger at give krave/eller andet på men jeg har endnu ikke haft behov for det. Heller ikke på kv brugte vi det. i de 6 år hvor jeg var der dagligt, havde vi kun 1 som endte med krave, og det var faktisk en hankat som havde slikket for meget i hans sår.
du vil sikkert opleve at hun bliver hævet efter kort tid. det er fordi kroppen reagere på tråden. men med mindre det bliver rødt og grimt så er der ikke noget unormalt i det.
jeg har haft en som fik det, men hun blev lidt småsyg oven i, og endte faktisk på pencilin. så man skal være obs på dem uden dog at bekrymmer sig hele tiden.
når du får hende hjem, så er det også forskelligt hvordan de har det. alt efter dyrlægen. nogle steder får man en helt frisk kat med hjem - både godt og skidt. og andre steder får man en meget træt kat med hjem, som bare gerne vil have lov til at sove. dagen efter bør man lige holde lidt øje med den. afstandsbedømmelsen er nemlig ikke helt på højkant den efterfølgende dag.
mad/vand efter hvordan den har det, og om den har lyst - hvilke den helt sikkert har
dem af mine som jeg har fået ordnet, har jeg oftes haft afsted to af gangen. og hellere ikke her har jeg haft noget.
mar 2013
Er bare nervøs for om hun vågner op igen... er vel den værste ting der kunne ske
nov 2008
Du forbereder dig godt ved at læse linken - der står om før, under og efter - masser af billedhenvisninger er man i tvivl om hvad er normalt ...
nov 2015
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 165
Kan man sige noget om hvor lang tid det ca tager?
Er der nogle forbehold der skal tages hensyn til efterfølgende, fx med hensyn til leg og spring/klatring?
Er det bedst at nøjes med at give hende vådfoder bag efter, eller må hun også godt få tørkost (hun plejer at få begge dele)?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Begge ændrede stort set ikke adfærd efter neutralisering, jo selve dagen var de lidt groggy men det er jo normalt, ellers var de efterfølgende på dupperne igen og nøjagtig lige legesyge som før.
Den første af hunkattens den der blev steriliseret som 12 ugers var på ingen måde generet eller hæmmet af sit operationssår, men den anden hende der var 25 uger, hun var voldsomt irriteret på stingene og måtte have bodystocking på, samt hendes sår hævede op på 2. Dagen, men hævelsen faldt igen efter få dage, det var en reaktion på de indvendige sting fik jeg forklaret af min dyrlæge, det var nu heller ikke noget der generede katten, blot mig som ejer der blev en anelse nervøs
jul 2008
jeg havde faktisk en hankat, som jeg viste, havde et hjerteproblem, og selv han blev neu uden problemer.
men selvom at jeg har mange katte som har været turen igennem, og alle dem på kv, så er man bare nervøs hver gang. det er helt naturligt, når man nu er så glad for katten. jeg har da også allerede nu sådan lidt ondt i maven bare ved tanken om at Kalle skal turen igennem.
til Rikke T:
variehed, det må du snakke med egen dyrlæge om. for der er mange stor forskel på hvordan de udlevere kattene.
hos min aflever man katten imellem 8 og 9 og kan hente dem igen imellem 14-16 - alt efter hvor påvirket de er. men der findes også dyrlæger som bare har dem i et par timer.
personligt vil jeg helst give dem vådfoder når de kommer retur. men de har tørkost stående fremme. det er lidt svært at skulle gemme foderet, når man har 14. Kun når de skal faste, bliver foderet sat helt væk. her er det alle for en. når jeg så kører med katten, ja så får de andre katte deres mad frem igen + de får morgenmad
nov 2015
nov 2008
http://www.kattegalleri.dk/grupper/kattesundhedogvelfrd/132785-sterilisitation_af_hunkat
nov 2015
nov 2008
nov 2008
Jeg afleverer inden 9 - og kan hente efter 14
nov 2015
mar 2013
mar 2013
Hun er dog begyndt at være sig selv igen, og skal gnubbe sig op af hunden hele tiden, ja og også op ad mig. Hun har fået noget most våd foder blandet med lidt vand, og det var som om at det gav hende en del energi . Så ja. Holder øje med hende, men lader hende tag det hele i hendes tempo
nov 2008
mar 2013
nov 2015
Følger: 4 Følgere: 57 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 109
mar 2013
nov 2008
Et godt voksenfoder med meget kød og uden korn er meget bedre - og feder mindre.
mar 2013
jul 2008
mar 2013
Fik dog en smule royal canin med hjem fra dyrlægen, som jeg har bedt ham om at give hende
jul 2008
jeg bruger selv sterilsed fra royal canin, og mine elsker det. har vel brugt det i 10 år snart. mest fordi jeg har en som har tendens til blærebetændelse, og RC netop kunne anbefale dette. han har ikke haft problemer siden han begyndte på dette foder. har nu ikke købt fordi mine er neu.
men prøv evt at tjek zooplus (dk eller de - den tyske har billigst foder). her fåes stort set alt i alle prisklasser.
bare så det er sagt, så er der lige så mange holdning som der er foder. med undtagelse af foder fra supermarkedet, ja så er der ikke rigtig nogen rigtig/forkert liste.
kig på omsætligheden - hvor meget en kat have i daglig behov for at være dækket. fx whiskas tør over 120g og rc tør 65 g om dagen. Altså jo mere ind jo mere ud.
magnesiumen bør man også altid kigge på. dog vigtigst når man har en hankat pga forhøjet risiko for problemer med urinvejen.
her kan du læse mere mere om hvad foderet bør indehold
http://siamis.com/Helse/foder.html
nov 2008
Fordi et firma har markedsført sig godt og dyrlægen anbefaler er det ingen garanti for det er det bedste foder.
Ligegyldigt hvilket fuldfoder der købes - så indeholder det hvad det skal for at ernære katten.
Forskellen ligger i hvad der er proteinkilden - den skal være KØD og det der er mest af i foderet.
Kulhydrater - det feder og katten har ikke brug for det - det er majs, ris, korn mm
Og så er der forskel på om det er natuligt forekomne ting der er i foderet eller det er kemisk tilsat
Vælg foder med protein der kommer fra kød på ca 40% og en fedtprocent på ca 20 - det er nemlig også et problem med deres steriliserings bras - der er for lidt fedt i
nov 2008
http://siamis.com/Helse/foder.html
Sterilisation ???