{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.601 visninger | Oprettet:

Slem forstoppelse {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Det er efterhånden længe siden jeg har været her, men jeg får desværre brug for jeres gode råd nu her.
I går viste min lille pige tegn på at hun ikke havde det så godt. Opkast, manglende appetit og afføring og i meget slapt humør.
Hønemor som jeg er, stopper jeg hende i bilen og afsted til dyrlæge.
Hun er en meget hysterisk dame, og detror måtte dyrlægen ligge hende i en lille narkose for at kunne undersøge hende. Der viser sig at hun har en rigtig, rigtig slem forstoppelse. Dyrlægen fjerner derefter må meget afføring fra hendes endetarm, som hun kan komme til. Jeg insisterer derefter på at få taget et røntgen af hende, da jeg ikke kan overskue uvisheden. "Heldigvis" er det bare afføring i hendes tarme, men meget af det. Hun får blødgørende creme op i endetarmen, et skud smertestillende og en sprøjte som skulle virke afføringsfremkaldende. Derudover får jeg parrafinolie med hjem som hun skal have 1 x 3 ml af, indtil hun har normal afføring, og noget vådfoder (paté) som dyrlægen anbefalede.
Da vi kom hjem igår var hun selvfølgelig meget træt of rundt på gulvet. Senere på aften, da hun blev lidt mere klar i hovedet, gav jeg hende en lille portion tørkost med vand ved. Det spiste hun ganske fint.
I løbet af natten er det kommet en lille lort til mig, hvilket jeg er åndsvagt glad for.
Hertil morgen er hun stadig meget træt (forståeligt), og jeg har sat til paté frem til hende.
Hun er desværre bare SÅ kræsen, og rør helst ikke andet end tørkost.
Dyrlægen har sagt at hvis der ikke sker en markant forbedring med hende inden eftermiddag i dag, så må vi langs igen.

Kan i berolige mig?
Har i erfaring med dette?
Hvordan får jeg hende til at spise mere vådfoder?
Er en enkelt lort i nat nok?

Tusind tak,
Fra en bekymret kattemor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slem forstoppelse
  • #1   24. jan 2016 Kan hun lide tun? Mine er tosset med det, men får ikke så tit, men er jeg nervøs for om en af kattene ikke spiser, så får de tun, men som regel hen over noget pate( nu og da er væsken far tun nok, så spiser de.
    Husk bare, at katte ikke har godt af for meget tun smiley
    God bedring og jeg håber du opdatere smiley


  • #2   24. jan 2016 Tak, Jette. Desværre kan hun ikke lide tun.. hun er bare top-kræsen.
    Hun har ikke rørt sin mad siden i nat, men hun er stadig lidt groggy, forståeligt nok.
    Hun drikker heller ikke alt for meget, men er helt pjattet med vand, så lige nu har jeg tændt en smule for bruseren, så hun kan sidde derude og soppe rundt - tænker det må give lidt på væske fronten. Hun har dog lavet en stor tis her til middag..
    Har snakket med dyrlægen igen, og hun siger at hvis hun har skidt, og hun lister stille og roligt rundt, så skal jeg bare holde væskebalancen oppe, så skal hun nok komme sig.

    Hvor er det bare hårdt når de dyr ikke har det godt..


  • #3   24. jan 2016 Øv hvor trist stakkels din lille mis og stakkels dig..
    Det er noget rigtigt øv at hun ikke gider vådmad en for det er den allerbedste måde at få væskebalancen op på og holde den oppe.

    For snart mange år siden fik min Tøsen også forstoppelse, og det løste Vi med en blanding af parafinolie og dåsemad i rigeligt mængder tilsat ekstra vand, for Tøsen er bare så dårlig til at drikke vand.

    Din udfordring ligger så i den våde mad, mit råd til dig vil nok være at finde ud af om der er et eller andet vådt du kan lokke hende med, så glem alt om hvor usundt det er for hende, vigtigst er det at hun får en masse væske.

    Så længe der kommer noget ud af hende så er det fremgang så hold hovedet koldt og tænk positivt.

    Og ja det er utroligt hvor glad man kan blive for lort smiley smiley smiley


  • #4   24. jan 2016 Tak, Heidi smiley

    Altså hun spiser sin tørkost selvom jeg hælder vand ved det. Jeg har bare hørt at det ikke skulle være så godt, da det kan gære..

    Idag bekymrer jeg, som dyrlægen foreslår, mest om væske, også må jagten gå på vådfoder i morgen..
    Har også overvejet at købe en af de der drikkefontæner, netop fordi hun er så glad for vand. Så skidt med at jeg skal gøre lidt extra rent.


  • #5   24. jan 2016 Du må godt hælde vand ved så må tørkosten blot ikke stå mere end en time for så er det at det km gære.
    Ellers kan du gøre det og købe babycat til killinger fra RC det er lavet til at kunne opløses i vand, så kan du måske give som ekstra ved siden af den normale tørkost og i stedet for dåsemad.


  • #6   24. jan 2016 Det er et super råd, Heidi. Det er i hvertfald en løsning jeg kan bruge indtil jeg finder et vådfoder der går rent ind ved prinsessen smiley
    Lige nu har jeg paté'en stående fremme til hende, for at se om hun ikke bliver sulten nok til at give det en chance. Virker det ikke, så stiller jeg tørkost med vand frem.


  • #7   24. jan 2016 Det med tørfoder og vand på, er ok bare du ikke lader det stå i længere tid, for det er der, at der kan ske en udvikling af uønskede ting smiley

  • #8   24. jan 2016 I tror det er løgn! Hun slikker på paté'en smiley
    Gud hvor er det en mærkelig dag - først er man helt nede fordi hun er syg, så kan man ikke lade være med at smile lidt, når hun gør lidt dumme ting i hendes narkose-tåge. Så bliver man top glad for at se en lort, og nu ter jeg mig fandme som en forelsket teenager fordi katten spiser paté..


  • #9   24. jan 2016 Hahaha ja man importeres af hvor fjollet man kan opføre sig over nærmest helt almindelige ting når ens kat er syg og den så bare gør som håber, jeg har selv været der med min Tøsen af forskellige årsager smiley smiley smiley

    Man roser katten helt vildt fordi den tisser eller skider, eller for mig i øjeblikket hvis hun hopper steder hen hun ikke har gjort længe ( Tøsen har gigt i hofter og ryg) ja man bliver helt lykkelig af at se sin kat i fremgang og forelsket når den spinder af velvære, jeg tænker om katten tænker " nu har hun skisme helt mistet forstanden" smiley smiley smiley smiley smiley


  • #10   24. jan 2016 Jeg håber det fortsætter smiley

  • #11   24. jan 2016 det er aldrig sjovt når de ikke har det godt
    har selv haft en kat som fik forstoppelse flere gange. også her fik hun parafinolie hver gang, men det kom retur.
    indtil jeg snakkede med egen dyrlæge. for her fik jeg en flaske Actilax. og så kom der gang i hendes tarme.
    http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/2928

    problemet med at give parafinolie er at det ikke får tarmen til at arbejde igen - oftes er det årsagen til forstoppelsen (manglende væske mm). Men det gør actilax. katten skal bare have et par dråber om dagen indtil nogle dage med normal afføring
    fåes på apoteket i håndkøb, og er endelig til mennesker, men virker altså også super til kattene.

    fontæner er altid en god ting. mine elsker den jeg har.
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/drikkeautomat/261036 (den er dog billigst på zooplus.de)

    jeg købte netop denne fordi jeg har nogle som gerne vil drikke af vandhanen, og denne ligner meget godt en vandstråle fra vandhanen
    så du må tjekke markedet for vandfontæner så du får den rigtige lige til dit barn

    god bedring med hende


  • #12   24. jan 2016 Så er den gal igen smiley
    Hun har ikke haft afføring siden igår, men dog heller ikke opkast.
    Hun har været et par gange på bakken uden at lave noget. Har snakket med dyrlægen, og hun havde lidt kun samme løsning, som hun var igennem igår.
    Måske er jeg ond, når jeg skriver følgende: "Min pige skal ikke igennem den tur hun fik igår igen. Niks. Hvis hun havde været "glad" for dyrlægen, så jo da. Hun kan ikke lide andre mennesker end min mand og jeg. Hendes stressniveau var skyhøjt igår, og skal hun i narkose igen imorgen, hvem ved så hvor mange gange hun skal det endnu?"

    Dyrlægen kan sagtens forstå min beslutning, hun så hvordan hun kæmpede igår. Derfor sagde hun også at hun synes vi skal give hende natten igennem, for hendes tarm er selvfølgelig irriteret, så der er stadig håb.

    Årgh hvor er det svært.
    Er jeg ond?


  • #13   24. jan 2016 Nej det er du ikke, du ville jo ikke tage den beslutning hvis det ikke var den rigtige for lige din kat.
    Jeg håber det bedste for jer smiley


  • #14   25. jan 2016 har du ikke noget parafinolie hjemme?
    brug en sprøjte. og så bare ned i halsen.
    lad der gå nogle timer hvis der ikke sker noget, så giv hende lidt mere.

    lige nu kan jeg bare ikke huske hvor meget,

    så i morgen når apotektet åbner så henter du en flaske af det jeg skrev om. giv hende 3-4 dråber to gange om dagen indtil alt kører som det skal

    jeg har prøvet det en del gange. på kort tid. rosa lå bare og jammede sig. det var hårdt at se på.
    valgte dog at blive hjemme og så foregik det hele over telefonen med vagtdyrlægen. for som han sagde, jeg kunne lige så godt gøre det samme som dem - jeg var billigere og så blev katten ikke stresset

    det som din dyrlæge ikke ligefrem har gjort det for nemt for dig og katten er at lægge katten i nakose. for det stopper virkelig maven.

    så prøv selv. selvom at det er hårdt, så skal du bare have de to ting, så skal det nok gå

    jeg havde to weekender med forstoppelse. den første gik næsten som din. der blev ikke mere ud af det end at katten fik forstoppelse igen
    men så snakkede jeg med egen dyrlæge som gav mig a.. flasken, og DET virkede. tarmen kom i arbejde igen.
    der findes bare ikke andre måder lige at få dem tarm til at arbejde igen


  • #15   25. jan 2016 men lov mig at du prøver at få fat i sådan en flaske?

    det er peder fra højby dyreklinik i odense som gav mig rådet.
    og det var virket hver gang.
    faktisk har jeg brugt det flere gange netop til rosa -hun kunne ikke lide vådfoder. og efterhånden lærte man at se hvornår hun lige trængte til en lille kur. og det skulle ikke andet til.

    men for at få afføringen ud så parafinolien.
    og så skal tarmen igang igen og her actilax



  • #16   25. jan 2016 Hej Anja, hun har fået 3 x 1 ml parafinolie idag. Intet er der sket.
    Jeg har haft to dyrlæger med på råd siden fredag aften, og de mener begge at der ingen anden vej er, end at tage det ud af hende de kan "nå".
    At se røngten af hende lille mave var chokerende. Dyrlægen der tog billederne sagde hun aldrig havde set så slem en forstoppelse.

    Jeg har et lidt ambivalent forhold til at give noget dyrlægen ikke har ordineret. Ved godt de ikke er guru'er, men så alligevel er jeg ret autoritærstro.


  • #17   25. jan 2016 Hvis du kan få lov kan det måske hjælpe at give katten noget mave massage.

    Hvis din kat er så glad for en rindende vandhane, ville jeg da købe en af de fontainer, som har ståle og så køber du en skobakke og sætter under, det tager det værste vand smiley


  • #18   25. jan 2016 Godmorgen, vi har endnu en tid ved dyrlægen her kl. 09:30. Hendes mave er meget hård, og hun ømmer sig tydeligt ved berøring.
    Min løsning er at lade dyrlægen undersøge hende i narkose, og er problemet "lige til" så skal hun have en chance mere, helt sikkert. Hvis dyrlægen er lidt mere forbeholden, så er det min beslutning at hun skal have fred.

    Jeg kan mærke på hende at hun har det skidt. Hun vil hverken drikke, spise eller nusses med. Hun er skræmt fra vid og sans hver kan jeg vil tage fat i hende, fordi hun tror hun skal have parafinolie.

    Hendes og min aftale har altid været, at den dag hun ikke er sig selv mere træffer jeg den hårde beslutning, uanset hvor svært det er.


  • #19   25. jan 2016 Jeg håber stadig det bedste for jer smiley

  • #20   25. jan 2016 Hej alle, tak for alle de gode råd.
    Min skønne, skønne prinsesse har fået fred, efter en hård og lang morgen.


  • #21   25. jan 2016 Det gør mig ondt, men hun er uden smerter nu smiley

    profilbillede
  • #22   26. jan 2016 Årrhhh nej hvor trist.
    Rip skønne mis.
    hvor jeg føler dig Yvonne smiley


  • #23   26. jan 2016 Hvordan kommer man videre?
    Det lyder måske dumt, men hvordan kan man komme videre?
    Hvornår sker det?

    Jeg bruger hver time, hvert minut på at tænke på hende.
    Tankerne går alt fra om det var den rigtige beslutning (hvilket jeg et eller andet sted, ved det var), til at jeg føler hun kommer rundt om hjørnet lige om lidt. Har konstant følelsen af hun ligger og putter hjemme i huset.

    Det var rigtigt slemt igår da det gik op for mig, at jeg kom hjem til et tomt hus.
    Min mand er på skiferie, så det gør det selvfølgelig ikke bedre.

    Fortæl gerne om hvordan i kom videre... tak smiley


  • #24   26. jan 2016 Ind til nu har jeg haft 6 katte ialt, og har sagt farvel til 4, det er hårdt hvergang, og for mig har der så været den trøst, at jeg stadig havde en kat/katte, efterhånden husker man bare de gode tider, og de bliver husket hver og en.
    Jeg har desværre mistet flere i en ung alder, fra 2,4 år til 4 år og kun en blev 9år, det havde jeg ikke forventet, da han altid har været syg med kort mellemrum, og havde kronisk nyrer problemer, men han overlevede 3 katte, de 2 var yngre end ham, den sidste var 3 mdr ældre end ham.


  • #25   26. jan 2016 Jeg tror ikke nogen har opskriften på hvordan og hvornår man kommer videre det er individuelt.
    Du må tage den tid det tager give dig lov til at sørge og hvis nogen syntes det er mærkeligt at du sørger over en kat, så lad være med at lytte til dem, det må du gerne og det er ikke unaturligt eller mærkeligt.

    På et tidspunkt så når du dertil hvor du kan kigge på billeder og mindes de gode og sjove stunder, uden at blive voldsomt ked af det, men der går et stykke tid.

    Jeg selv har aldrig endnu været nød til at aflive en kat, de katte jeg har måtte et sige farvel til er alle blevet offer for trafikken, alle i en ung alder, det er en risiko man ved der er ved indekatte men det gør stadig ondt og man bliver ked af det, hvilket er derfor jeg i dag har indekatte.


Kommentér på:
Slem forstoppelse

Annonce