2.336 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Tilbagevendende blærebetændelse Tilbagevendende blærebetændelse

Kan man forebygge blærebetændelse hos katte? Har en mis, som nu er på 3. Blærebetændelse på 3 måneder... smiley

Symptomerne er hyppige bakkebesøg, tisser på gulvet og blodig urin.. Han har fået loxicom og clavobactin begge gange. Sidste gang snakkede dyrlægen også om et andet præparat som hed Cystophan som kunne bruges forebyggende..

Men ja, synes jo bare det er symptombehandling hver gang, så er de nogen med erfaringer for hvad man kan gøre for at forhindre det opstår?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilbagevendende blærebetændelse
  • #1   24. jan 2016 De får i øvrigt Hills c/d og vådfoder flere gange om dagen..

• #3   24. jan 2016 er blærebetændelse noget med stress? så kan du jo forebygge ved at give rc calm foder eller colostrum over maden...

• #4   24. jan 2016 Ja, det er rigtig træls smiley

Den variant de får af c/d hedder urinary stress og der er også noget i som skulle modvirke stress. Feliway har vi også prøvet, fordi dyrlægen mener det er pga stress, men jeg er lidt lost for synes allerede jeg gør hvad jeg kan for at forebygge, men alligevel kommer det igen smiley

• #5   24. jan 2016 Det eneste der for alvor hjalp herhjemme fra 200-300 gram vådfoder/dag (det var så til en stor MCO på 10 kg) med ekstra vand på. Med det kunne vi sådan nogenlunde holde det fra livet.

Stress kan give blærebetændelse.

• #6   24. jan 2016 Jeg har selv en kat der har tendens til stress relateret blærebetændelse. Min får fast Cystophan dagligt og det virker til at have en god effekt, siden hun har fået det så hr der kun været et tilfælde af blærebetændelse og her snakker Vi vist over 2 år og før havde hun blærebetændelse 1-2 gange om året, og sidste blærebetændelse var i forbindelse med anden sygdom.

Men jeg har også brugt masser af vådfoder mindst 2 gange om dagen samt der blev indkøbt en vandfontaine, så det er ikke Cystophanen alene jegnhar lavet flere tiltag samt jeg søger at mindske stresset i hjemmet mest muligt, Vi kører rimeligvis i faste rutiner, så vidt det lader sig gøre.

• #7   24. jan 2016 Cystophan har vi så ikke brugt, det var nok ikke så kendt/fremme dengang.

• #9   24. jan 2016 Felis - Ja, hvis der altså er krystaller overhovedet. En del katte får Feline Idiopathic Cystitis, hvor netop stress mistænkes som medvirkende faktor ( http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.67.4.731 ) - så når dyrlægen snakker om stess så tænker jeg det er meget plausibelt at det netop ikke er krystaller, der giver blærebetændelsen hos denne kat. Men det ved Camilla nok? Eller kan spørge sin dyrlæge om smiley (Normalt er det allerførste ved en kat med urinvejsproblemer at teste urinen for krystaller og bakterier)

• #11   24. jan 2016 Han har nemlig haft krystaller i urinen et par gange, senest for et år siden og dengang blev vi anbefalet c/d urinary stress fast som forebyggende. Sidst han fik sin urin testet var der ikke krystaller, så de seneste par gange har det været kun bakterier..
    Han skal have urinen testet igen, så er spændt på om det stadig viser ingen krystaldannelse, men ellers var det måske en god ide med s/d i en periode, da det vist er lidt mere "potent" i forhold til bekæmpelse af krystaldannelse.

• #12   24. jan 2016 Camilla har du fået taget røgten af ham? Min den ene hankat, var jeg også ved dyrlægen med pga blod i urinen, hans blærer var tom da vi var hos dyrlægen, så vi fik noget forebyggende mod det og han fik smertestillende. Men der forsatte med at være blod i urinen, så vi fik taget en urinprøve her hjemme og sendt om til dyrlægen, og der var meget blod i urinen. Men de kunne ikke se nogle krystaller, men han fik en behandling igen, og kom på en omgang kosttilskud, men det hjalp stadig intet, han kom så ind og fik taget røntgen og de tog en test af hans urin på samme tid. Urinen viste det sammen igen, dog var der noget på røntgen.
    Han har nogle sten i nyren, der var to eller tre små sten som de ikke kan komme ind at gøre noget ved. Dyrlægen sagde så også at der ikke behøves at gøres noget ved dem så længe de er så små, for de blokerer ikke for noget endnu. Han tisser stadig blod, men det svinger hvor meget det er, og til tider er der slet ingen blod i urinen, han er heldigvis ikke blevet urenlig, men viser heller ingen tegn på smerter eller irritation, han har ikke ændret sig på nogen måde.

Tænkte bare om det kunne være en mulighed? For vi snakkede også om stress hos ham, men det viste sig at være noget helt andet. smiley

• #13   24. jan 2016 Vi har ikke fået taget røntgenbilleder af ham, men det vil jeg da lige have i baghovedet og drøfte med dyrlægen, om det kan være noget med nyresten. For synes også det er mærkeligt, at der ikke er noget som hjælper, når han både får specialfoder, vådfoder og Feliway mod stress.

Men hvad gør man så hvis de har nyresten og det udvikler sig, kan man operere dem ud?

• #14   24. jan 2016 Vi fik at vide at hvis de voksede kunne vi godt vælge at få dem fjernet, men det skulle vi vidst nok til Århus for, og det ville være dyrt og muligvis risikabelt.

• #15   24. jan 2016 Øv, det lyder ikke rart smiley Bare det ikke bliver værre for jeres kat så.

• #16   24. jan 2016 Håber vi heller ikke. Men indtil videre går det godt med ham. smiley
    Vi håber han har mange år endnu selv om han har de sten i nyren, dyrlægen lød optimistisk. smiley

• #17   24. jan 2016 Håber også du finder ud af hvad der er med din kat, det er rart at få en ordentlig afklaring synes vi i hvert fald

• #18   25. jan 2016 prøv at skift foder - prøv det fra royal canin
    det virkede på min

og så bruger man smertestillende til blærebetændelse hvor man mistænker stress. smertestillende virker nemlig mærkelig nok på dette
    min micky var turen igennem imens han var på kv. han fik det flere gange. til sidst fandt de ud af at han var stresset, og blev sat på en kur med smertestillende. efterfølgende var der to gange hvor han begyndt at små-tisse igen men det gik over bare efter 2 dage med smertestillende. nu er det vel 6 år siden han sidst har taget en tur.
    jo han fik blærebetændelse for et par år siden, men det var nu pga varmen.

jeg har fået urinay fra rc med hjem hver gang. og ellers får de rc sterilsed, som er god til katte som ikke drikker nok.

og så ellers alt den vådfoder som han vil have. men husk at tjekke magnesiumen i dette også. det skal helst være til katte med urinvejsproblemer.
    en vandfontæne er super god hvis de er lidt dumme til at drikke

• #19   25. jan 2016 Anja - Det er NSAID produkterne som f.eks. loxicom/metacam også inflammatoriske - samt at man tisser nemmere hvis det ikke gør ondt smiley

• #20   25. jan 2016 det ved jeg godt. men det hjælper også når katten har blærebetændelse pga stress - her gives kun smertestillende.

troede at min dyrlæge var små tosset da han sendte micky hjem kun med metacam. men det virkede.

• #21   25. jan 2016 Anja - OK, du skriver bare at det er mærkeligt at det hjælper, hvor jeg synes det giver meget god mening smiley

Kommentér på:
Tilbagevendende blærebetændelse

Annonce